Gå til innhold

Hvordan støtte venner som mister bekjente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En nær venn går i et kor og nylig døde ei 83 år gammel dame i koret av corona. Han fortalte at hun var veldig morsom og vennlig. Selv om vi chatter med hverandre nesten daglig har han aldri fortalt om henne før nå. Jeg skrev "I'm very sorry to hear that" og kondolerte.

Nå sier han at jeg var følelsesløs.

Det var absolutt ikke meningen. Hvordan kunne jeg ha håndtert dette bedre?

Anonymkode: 67b0a...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han begynte i koret for snart et år siden hvis det har noe å si overfor hvor godt han kjente henne. Vet ikke hvor ofte han er der. Kanskje en gang i uken.

Anonymkode: 67b0a...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan hjelpe med dette? Hva gjorde jeg galt her?

Anonymkode: 67b0a...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tatja skrev:

Vil tro det har med ditt fokus i resten av samtalen å gjøre? 

Han sendte et gråteemoticon etter det, men vi snakket ikke mer den dagen. Burde jeg sagt noe mer?

Vi pleier ikke å ha langvarige samtaler egentlig. Sender gjerne bilder eller interessante linker vi leser på nett og snakker gjerne litt rundt det. Forteller hverandre om prosjekter vi har. Sender mange meldinger til dagen, men det er ikke nødvendigvis en samtale ettersom begge kan svare litt sånn når det passer. Vi sier verken hei eller hadet.

Anonymkode: 67b0a...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 minutter siden, Tatja skrev:

Vil tro det har med ditt fokus i resten av samtalen å gjøre? 

Vi hadde skrevet mange meldinger i en tidsperiode på et par timer før han fikk den nyheten. 

Anonymkode: 67b0a...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han sendte et gråteemoticon etter det, men vi snakket ikke mer den dagen. Burde jeg sagt noe mer?

Vi pleier ikke å ha langvarige samtaler egentlig. Sender gjerne bilder eller interessante linker vi leser på nett og snakker gjerne litt rundt det. Forteller hverandre om prosjekter vi har. Sender mange meldinger til dagen, men det er ikke nødvendigvis en samtale ettersom begge kan svare litt sånn når det passer. Vi sier verken hei eller hadet.

Anonymkode: 67b0a...b6a

Dersom det hadde passet inn i vennskapet ellers ville jeg sendt et hjerte eller en klem-emoji etter gråtefjeset hans... Men syns han overdriver veldig.

Anonymkode: 9ed36...9f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det hadde passet inn i vennskapet ellers ville jeg sendt et hjerte eller en klem-emoji etter gråtefjeset hans... Men syns han overdriver veldig.

Anonymkode: 9ed36...9f5

 

1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Jeg kan ikke se noe galt i det du skrev, syns han overdriver.

Takk dere!! Måtte bare høre for å være sikker. Han pleier å anklage meg for alt mulig. Han har en veldig kort lunte og kan eksplodere ved å lire ut av seg alle mulige slags, absurde krenkelser.

Anonymkode: 67b0a...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

 

 

Takk dere!! Måtte bare høre for å være sikker. Han pleier å anklage meg for alt mulig. Han har en veldig kort lunte og kan eksplodere ved å lire ut av seg alle mulige slags, absurde krenkelser.

Anonymkode: 67b0a...b6a

Da tipper jeg du har et bedre liv uten han, egentlig ;) 

Anonymkode: 9ed36...9f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Takk dere!! Måtte bare høre for å være sikker. Han pleier å anklage meg for alt mulig. Han har en veldig kort lunte og kan eksplodere ved å lire ut av seg alle mulige slags, absurde krenkelser.

Anonymkode: 67b0a...b6a

Herlighet, hvorfor chatter du med han hvis han er ustabil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist

Synes ikke du skrev noe galt. Jeg hadde satt pris på det at du kondolerte ihvertfall. Hva mer kan man egentlig forvente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da tipper jeg du har et bedre liv uten han, egentlig ;) 

Anonymkode: 9ed36...9f5

 

1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Herlighet, hvorfor chatter du med han hvis han er ustabil?

Ja, jeg er på vei ut av det. For øyeblikket trenger jeg dessverre hans hjelp til noe jeg ikke føler meg kompetent nok til å klare alene. Men jeg tror jeg har klart å knekke koden nå snart. Er bare litt testing og feiling igjen nå før jeg erklærer meg "self-reliant" i det. Da er et 15-års "venn"skap over. Litt blandede følelser for han er utrolig morsom og interessant. Og jeg skjønner jo at han sliter med mange problemer. Han er fanget i sitt eget forvrengte sinn. Men jeg kan jo ikke fortsette å godta alle hans manipuleringsmetoder av den grunn. Har prøvd å hjelpe han, men da får jeg til svar tomme løfter og at jeg er arrogant.

Anonymkode: 67b0a...b6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Ja, jeg er på vei ut av det. For øyeblikket trenger jeg dessverre hans hjelp til noe jeg ikke føler meg kompetent nok til å klare alene. Men jeg tror jeg har klart å knekke koden nå snart. Er bare litt testing og feiling igjen nå før jeg erklærer meg "self-reliant" i det. Da er et 15-års "venn"skap over. Litt blandede følelser for han er utrolig morsom og interessant. Og jeg skjønner jo at han sliter med mange problemer. Han er fanget i sitt eget forvrengte sinn. Men jeg kan jo ikke fortsette å godta alle hans manipuleringsmetoder av den grunn. Har prøvd å hjelpe han, men da får jeg til svar tomme løfter og at jeg er arrogant.

Anonymkode: 67b0a...b6a

Det er feil å bruke folk.

Anonymkode: ad8a5...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil å bruke folk.

Anonymkode: ad8a5...2c0

Han ønsker å hjelpe meg og jeg hjelper han. Jeg har hatt et håp om at jeg kunne hjelpe han ut av det destruktive tankesettet hans, så jeg føler ikke at jeg har brukt ham. Jeg har inntil nylig trodd at jeg kanskje var skyld i hans raseri, men jeg har tatt en skikkelig oppvask med meg selv gjennom kognitiv atferdsterapi i løpet av noen år. Selv med bedre metoder nytter det ikke. Det er nå i det siste at jeg innser at han ikke ønsker å forandre seg selv om livet hans og alle hans relasjoner kunne blitt sunnere ved hjelp av kognitiv atferdsterapi. Han liker å utøve dominans, provosere, lyve om alt og ingenting, osv. Det kan hende jeg ikke bryter tvert om, men holder det litt åpent ved å bare ha kontakt av og til.

Anonymkode: 67b0a...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...