AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Del Skrevet 13. april 2020 Jeg har aldri i mitt 30-årige liv trent, men tenkte å utnytte situasjonen nå til å begynne å trene. Jeg valgte løping, da det er relativt enkelt å utføre, trengte kun nye joggesko. Jeg har alltid tenkt at å løpe er helt jævlig, men det er jo gøy!😳 «Problemet» er at jeg klarte å jogge i 25-30 minutter uten stopp (sakte riktignok) de første gangene, fant en fin flyt og tempo. Og jeg har virkelig fått smaken på det, og vil bare løpe mer og mer. Hva faen😂 Men dere som er løpere, hvordan anbefaler dere å gå frem? Jeg vil gjerne løpe hver dag (faktisk vil jeg ut flere ganger om dagen🤯) så lenge jeg klarer, men å gå fra sofapotet til totalt løpeidiot vil jo bare føre til overbelastning og sikkert også at jeg går på en smell, en slik motivasjon er vel sjeldent langvarig. Burde man følge et program for nybegynnere? Burde man løpe mye nå som interessen tydeligvis er der (ut av det blå)? Har dere noen tips? Anonymkode: 8459f...7aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Del Skrevet 13. april 2020 Løpelabbet har en del løpeprogrammer som er fine å starte med, de tar det ganske rolig, så du må igrunn være litt tålmodig. Vet at fitbit har løpeprogrammer for å bygge seg opp, men de koster penger. Regner nesten med at polar/garmin har noe det og. Anonymkode: 34a90...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #3 Del Skrevet 14. april 2020 Tenker at du kan prøve å jogge en halvtimes tid annenhver dag i starten. Oftere/mer enn det gir økt risiko for belastningsskader av typen "too much too soon". Hvis du kan løpe på grus/sti eller tredemølle er det mye bedre enn asfalt mtp. belastningen. Hvis du kjenner at du får litt vondt bør du vente litt lenger før du trener igjen. Jeg synes ofte nybegynnerprogrammene er unødvendig kompliserte, eller at de går unødvendig sakte frem. Om du klarer å jogge sakte en halvtimes tid og er normalt frisk og ikke helt inaktiv fra før, så er det liksom ikke vits i å "jogge ett minutt, gå ett minutt, totalt ti minutter"... Anonymkode: 7d5ef...608 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lalela Skrevet 14. april 2020 #4 Del Skrevet 14. april 2020 Tenker som de andre sier at det er greit å passe på så man ikke kjører for hardt ut. Kjenner på det selv at jeg har lyst til å løpe flere ganger om dagen, men tenker som så at det er bedre å ta det litt rolig enn å ødelegge såpass at man må ta en lengre pause fra det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Del Skrevet 26. april 2020 Hvor bor du, kanskje jeg kan trene deg? Anonymkode: c582c...a92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Del Skrevet 27. april 2020 På 14.4.2020 den 10.10, AnonymBruker skrev: Tenker at du kan prøve å jogge en halvtimes tid annenhver dag i starten. Oftere/mer enn det gir økt risiko for belastningsskader av typen "too much too soon". Hvis du kan løpe på grus/sti eller tredemølle er det mye bedre enn asfalt mtp. belastningen. Hvis du kjenner at du får litt vondt bør du vente litt lenger før du trener igjen. Jeg synes ofte nybegynnerprogrammene er unødvendig kompliserte, eller at de går unødvendig sakte frem. Om du klarer å jogge sakte en halvtimes tid og er normalt frisk og ikke helt inaktiv fra før, så er det liksom ikke vits i å "jogge ett minutt, gå ett minutt, totalt ti minutter"... Anonymkode: 7d5ef...608 Jeg er uenig. For det er gjerne ikke kondisjonen som gjør at man må ta det rolig i starten, men beina. Å veksle på å gå og løpe vil gi beina en gradvis tilvenning til belastningen det er å løpe, og forhåpentligvis hindre at man i startiveren drar på seg beinhinnebetennelse, plantar fascitt eller lignende som ender med at man i stedet må slutte helt. Anonymkode: aee38...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #7 Del Skrevet 27. april 2020 På 14.4.2020 den 10.10, AnonymBruker skrev: Tenker at du kan prøve å jogge en halvtimes tid annenhver dag i starten. Oftere/mer enn det gir økt risiko for belastningsskader av typen "too much too soon". Hvis du kan løpe på grus/sti eller tredemølle er det mye bedre enn asfalt mtp. belastningen. Hvis du kjenner at du får litt vondt bør du vente litt lenger før du trener igjen. Jeg synes ofte nybegynnerprogrammene er unødvendig kompliserte, eller at de går unødvendig sakte frem. Om du klarer å jogge sakte en halvtimes tid og er normalt frisk og ikke helt inaktiv fra før, så er det liksom ikke vits i å "jogge ett minutt, gå ett minutt, totalt ti minutter"... Anonymkode: 7d5ef...608 Jeg er uenig. For det er gjerne ikke kondisjonen som gjør at man må ta det rolig i starten, men beina. Å veksle på å gå og løpe vil gi beina en gradvis tilvenning til belastningen det er å løpe, og forhåpentligvis hindre at man i startiveren drar på seg beinhinnebetennelse, plantar fascitt eller lignende som ender med at man i stedet må slutte helt. Anonymkode: aee38...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #8 Del Skrevet 27. april 2020 På 14.4.2020 den 10.10, AnonymBruker skrev: Tenker at du kan prøve å jogge en halvtimes tid annenhver dag i starten. Oftere/mer enn det gir økt risiko for belastningsskader av typen "too much too soon". Hvis du kan løpe på grus/sti eller tredemølle er det mye bedre enn asfalt mtp. belastningen. Hvis du kjenner at du får litt vondt bør du vente litt lenger før du trener igjen. Jeg synes ofte nybegynnerprogrammene er unødvendig kompliserte, eller at de går unødvendig sakte frem. Om du klarer å jogge sakte en halvtimes tid og er normalt frisk og ikke helt inaktiv fra før, så er det liksom ikke vits i å "jogge ett minutt, gå ett minutt, totalt ti minutter"... Anonymkode: 7d5ef...608 Jeg er uenig. For det er gjerne ikke kondisjonen som gjør at man må ta det rolig i starten, men beina. Å veksle på å gå og løpe vil gi beina en gradvis tilvenning til belastningen det er å løpe, og forhåpentligvis hindre at man i startiveren drar på seg beinhinnebetennelse, plantar fascitt eller lignende som ender med at man i stedet må slutte helt. Anonymkode: aee38...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Del Skrevet 29. april 2020 Løp max 2 ganger i uken og tren andre ting de andre dagene. Løp en rolig tur og en rask Gjør dette i 2 mnd og øk så til 3 ganger i uken. Ha da kun 1 økt i uken som du løper langt. Øk 1 km per uke til du når 10 km feks. Løp ikke samme rute hele tiden. Økt 1: Kort rolig løpetur Økt 2: rask/intervall Økt 3: langkjøring (rolig og lang løpetur) Pass på å hold rolig tempo på de rolige øktene. Les og google mye om løping og forebyggende trening mot skader Anonymkode: 03319...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå