AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Del Skrevet 13. april 2020 Jeg syns dette uttrykket fortjener sin egen tråd. Jeg har nå sett så mange varianter av dette, og alle irriterer meg like mye. Hvorfor klarer ikke folk å få dette rett? Det siste jeg leste i dag, i en facebook-gruppe der jeg trodde folk var noenlunde oppegående var "å slå alle under en kam" 😂 Hva har du hørt? Hvor mange varianter har vi? Her er opprinnelsen til uttrykket, noe som kanskje gjør det lettere å forstå og huske: "Hos Erasmus Roterodamus (1466–1536) finner vi talemåten «lage alle sko over én lest». Den var siden alminnelig i Tyskland, der man også hadde en annen, lignende vending: «å skjære over én kam», dvs. at frisøren når han skulle klippe hår, løftet det opp med en kam og så klippet. Vi har visstnok fått begge disse vendingene fra tysk. I innledningen til sin ordspråksamling har Peder Syv: «Skjære alt over én kam»." https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/a-skjare-alle-over-en-kam/ Anonymkode: 9c36f...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Del Skrevet 13. april 2020 Hva med å bruke en av de 100 andre trådene om dette? Har vært flere tråder om dette vært år siden KG ble grunnlagt. Google følgende: «skjære kam kvinneguiden site:forum.kvinneguiden.no« Anonymkode: 9ac21...bfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Del Skrevet 13. april 2020 *hvert Anonymkode: 9ac21...bfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå