Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ingen har sagt at mora skal ha skylda dersom hun drakk før hun visste om graviditeten, bare at dersom hun mistenker graviditet bør dette sjekkes ut før "neste fest". Må vel kunne være enige i at man ikke skal ta unødvendige sjanser med barnet sitt vel? :o

Da har du nok ikke lest så nøye, for det hevdes her at alle som i det hele tatt prøver å bli gravide bør være avholds.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til jannmm, jeg svarte deg på det du nevnte om at foster og mor ikke har samme blodbane de første ukene. Som sagt er det forsket endel på dette og det viser seg at det er mange andre ting som spiller inn her. Har forklart det litt lenger opp.

Så er det ingen som sier at man kan klandre noen som har vært gravid og som har drukket, det ville jo rett og slett være et overtramp mot dette menneske. Det eneste man sier er at denne kunnskapen er det stor sannhetsgehalt i og at fremtidige mødre bør ta det til etterrettning.

Gjest ybakt mamma
Skrevet

Ennå et eksempel på KG's mange " super mammaer"

Hvordan det blir folk i italia, frankrige etc er meg et under :roll:

Hvorfor tror vi Nordmenn at vi vet best

Skrevet

Sitat fra den ene linken liv oppga:

"Uansett hva forskere mener så fødes det tusenvis av barn i hele verden med store alkoholskader. Det er den vanligste årsaken til psykisk utviklingshemming, vanligere enn Downs syndrom.

Det er også den enste psykiske utviklingshemmingen man kan forhindre selv!"

Og selv om mange sier at de salv drakk, eller at mora deres drakk under svangerskapet, og "det gikk jo bra!", så er det i senere tid funnet ut at mange av de som ble født med hjerneskader f.eks på 70-tallet (som en her nevnte), var alkoholskadde, selv om man på den tiden ikke visst hva hjerneskaden skyldtes.

Skrevet
Ennå et eksempel på KG's mange " super mammaer"

Hvordan det blir folk i italia, frankrige etc er meg et under :roll:

Hvorfor tror vi Nordmenn at vi vet best

Ærlig talt. Er man "super mamma" sagt i en litt hånlig tone fordi man føler råd fra helsemyndighetene og føre var-prinsippet?!!! Så man skal drikke i graviditeten for å unngå spydigheter om at man er overforsiktig?!

(Det er jo klart jeg tror jo heller på en "gjest" på KG enn på helsedirektoratet :roll: )

For øvrig?

Hva vet du om at alt er så bra i Italia og Frankrike?

Til din informasjon er vi her i landet LANGT under deres statistikker, både når det gjelder fysiologiske skader av moderat alkoholbruk og når det gjelder f.eks spedbarnsdødelighet.

Skrevet

Ærlig talt. Er man "super mamma" sagt i en litt hånlig tone fordi man føler råd fra helsemyndighetene og føre var-prinsippet?!!! Så man skal drikke i graviditeten for å unngå spydigheter om at man er overforsiktig?!

(Det er jo klart jeg tror jo heller på en "gjest" på KG enn på helsedirektoratet :roll: )

For øvrig?

Hva vet du om at alt er så bra i Italia og Frankrike?

Til din informasjon er vi her i landet LANGT under deres statistikker, både når det gjelder fysiologiske skader av moderat alkoholbruk og når det gjelder f.eks spedbarnsdødelighet.

Jeg er så enig med deg Anna. Slike kommentarer er usaklig og basert på irrasjonelle følelser. Det forundrer meg gang på gang at vi kvinner her inne ikke kan diskutere saklig og på en fin måte. Slengkommentarer som "er dere dumme" ignorer jeg. Jeg merker jo at denne personen snakker med følelsene sine. Tråden handler om alkohol og fosterskader, hvorfor i herrens navn kan man ikke holde seg til tema uten å komme slengende med usakligheter som "#supermødre#. Informasjonen er informativ og man bør jo heller ta den positivt til etterretning i stedet for å skyte på budbringeren. :wink:

Skrevet

Da har du nok ikke lest så nøye, for det hevdes her at alle som i det hele tatt prøver å bli gravide bør være avholds.

Dersom man prøver å bli gravid, så mener jeg man bør være avholds. Og dersom man ikke bruker prevensjon, må det reknes som at man prøver. Dersom man blir gravid ved et uhell, kondomsprekk el. kan man ikke lastes for det livet man har levd fram til graviditeten.

Du kan ikke beskylde meg for å ikke ha lest så nøye, for det er bl.a. jeg som har skrevet det. Begynner å bli lei av å gjennta meg selv... :roll:

Skrevet

ved at man ikke kan drikke alkohol når man er prøver har jeg ikke kunne drikke de sidste 20 år da jeg ikke har brugt nogen form for prevantion siden jeg fik min første. Det med at være usaklig er der mange som er, sikker nok mange som synes jeg er det og ander ikke. Jeg var engang også ung og uerfaren og tog til mig alt rådt, nu er jeg en voksen kvinde som tager ting med et gram salt, og bruger min sunde fornuft.

Skrevet

Dersom man prøver å bli gravid, så mener jeg man bør være avholds. Og dersom man ikke bruker prevensjon, må det reknes som at man prøver.

Hva synes du om tilfeller som min mor, der det kreves over 10 års avholdenhet? Har du forståelse for at ikke alle synes det er greit, og tillater seg å drikke mens man prøver?

Tror nok det å drikke mens man prøver er relativt normalt. Ellers hadde vi ikke hatt så mange "jeg er gravid men skal på fest, hvilken unnskyldning skal jeg bruke så de ikke skjønner det siden jeg ikke skal drikke"-tråder.

Gjest gjesten
Skrevet

kjære gud

ta å hjelp disse unge bastante damene i denne tråden til å løsne opp til å se virkeligheten utenfor det skrevne ord :)

skulle tatt vare på denne tråden og vist den til dere om 10 år.. stakkars dere!

Skrevet

?! :o

Ærlig talt. Nå synes jeg dere er vanvittig respektløse overfor andres meninger.

Jeg er 32 år gammel tobarnsmor og tror faktisk jeg er både gammel og vis nok til å vite hva som er mine grunnholdninger.

Det er ikke slik at om jeg tilfeldigvis har en mer restriktiv mening enn det dere to siste her har så er det fordi jeg ikke er "kommet dit" dere er enda.

Er min mening liksom ikke moden og avansert nok den da?!

Litt komisk da kanskje at man er meningsfelle med både leger, forsking og helsemyndigheter.

Kommer de også til å møte seg selv i døra om ti år?!

Skrevet

du anna det gør ikke noget at føle sig truffet, men det var nu nok ikke så meget ment til dig, helt ok at ha sine egne meninger, men når man kommer med så idiotiske udtalelser om at man ikke skal drikke hvis man ikke bruger prevantion er jo ligesom helt hen i vejret, og skal alt sættes på spidsen så trænger verden overhoved ikke tobak eller alkohol soffer og mye mere det er gift og tænk alle muslimer kan leve uden, men faktisk tror jeg at de har like så mange problemer med deres børn, vuggedøds tallene er mye større i de lande end her til lands kender ikke noget til hvor mange ahdh børn der er. Dette tema kan jo diskuteres til udødelighed og jeg fuld ud rekspetere at man ikke vil røre alkohol i graviditeten eller ryge eller spise såkaldt farlig mat, det er jo op til hver enkelt. Og her til slut er der overhoved nogen som har tænk på hvad sker hvis pappa drikker, hvor mange børn har ikke en pappa som er alkoholiker hvordan påviker det fostret når det er lavet med en alkohol spermis, dette er faktisk en genetisk ting, så det hjælper ikke at bare mamma passer på det er også vigtig at pappa er fri hvis alt skal være perfekt. Ved af erfaring min x var alkoholiker og jeg fik 3 stykker med ham og jeg var røgfri alkoholfri og fulgte boka det hjalp ikke mye da pappa allerede har overfør det grusomme genet som kan føre til at ungernemine kan blive alkoholiker, soffmisbruker, eller til og med få kæreste/mand som er det ( den psykiske efekten ')

og ud fra nogens udtalelser her skulle min 3 jenter så være umotoriske, dumme, mindrebegavede børn, nu viser det sig at alle 3 jenter er nordiske mestre i iskøjter, 2 av dem får bare 6 i alt på skolen, men alikevel var 1 av dem en tur inden om noget e pille brug i pupeteten og var en tur på avænning efter eget ønske og er ok i dag heldigvis. Så derfor har jeg nok et helt andet syn på tingene end mange her, da jeg har hafte så tæt på livet, jeg bruger ikke anders holdninger, men mine egen erfaring og er dog ikke blevet totalt fanatiker.

Skrevet
ud fra nogens udtalelser her skulle min 3 jenter så være umotoriske' date=' dumme, mindrebegavede børn, nu viser det sig at alle 3 jenter er nordiske mestre i iskøjter, 2 av dem får bare 6 i alt på skolen[/quote']

Det er jo ikke sånn at alle barn garantert vil bli "umotoriske, mindrebegavede og dumme" hvis moren drikker under svangerskapet, men sjansen for det er større enn hvis mor holder seg unna alkohol.

Skrevet
du anna det gør ikke noget at føle sig truffet' date=' men det var nu nok ikke så meget ment til dig, helt ok at ha sine egne meninger, men når man kommer med så idiotiske udtalelser om at man ikke skal drikke hvis man ikke bruger prevantion er jo ligesom helt hen i vejret, [/quote']

Da var det vel jeg som var den umodene iditoten da...

Ja du får mene hva du vil om meg, men ingen av dere vet noe om det livet jeg har levd, og jeg trodde jeg kunne kalle meg voksen i en alder av 27... :roll:

Men jeg står for det jeg har sagt. Dersom man ikke bruker prevensjon, risikerer man å bli gravid, og da er det mulig å planlegge dette såpass at man får testa ut om man er gravid før man tar ser en fest. (Men det er jo bare min idiotiske, umodene mening som dere voksne som selvfølgelig vet bedre bare kan se bort ifra)

Skrevet

Men jeg står for det jeg har sagt. Dersom man ikke bruker prevensjon, risikerer man å bli gravid, og da er det mulig å planlegge dette såpass at man får testa ut om man er gravid før man tar ser en fest.

Nok en gang hadde det vært kjekt å fått et svar på følgende:

Har du forståelse for at slike som min mor, som totalt sett (pga ustabile eggløsninger) har brukt over 10 år av sitt liv på å prøve å bli gravid og å gå gravid, lever som normalt også mht alkohol i prøvetiden?

Selv har jeg pco og manglende eggløsninger som kommer og går i totalt ustabile sykluser. Det er ikke "bare å teste seg før en fest", da man aldri vet om man har hatt eggløsning eller ei, evt når den kommer.

Ergo tester jeg 1 g i mnd, og slutter selvfølgelig å drikke så godt som totalt den dagen jeg får en positiv test.

Skrevet
Ergo tester jeg 1 g i mnd, og slutter selvfølgelig å drikke så godt som totalt den dagen jeg får en positiv test.

Det er jo tydelig at vi ikke har samme mening i utanspunktet heller da du slutter å drikke så godt som totalt, mens jeg slutter helt.

Men ja, i tilfeller som er såpas ekstreme som hos deg og din mor, har jeg forståelse for at man lever som normalt fram til man får svar. Greit?

Gjest gjestigjen
Skrevet

Fosteret som jeg bærer på nå ble unnfanget i fylla. Både jeg og barnefaren som overhodet ikke prøvde å bli gravide engang hadde nok 5-6 halvlitere eller mer og litt cognac før vi la oss under dyna og "glemte" prevensjon.

tror fosteret har tatt skade av det, virker som det hikker og burper i magen min, så hva som sjangler ut som et fyllasvin om 3-4 måneders tid, det er vi saktens spente på...

men bekymret? det er vi ikke...

Skrevet

Nu blir ju inte barnen fyllesvin för att de blir tillverkade under fylla - det finns ingen anledning att överdriva.

Fakta är att foster skadas av alkohol.

Exakt hur mycket alkohol eller hur tidigt i graviditeten kan man inte säga.

Är det värt värt risken och oron att dricka alkohol när du är gravid? Om man vet att det kan föra med sig skador?

Att ta några fyllor när man prövar tycker jag är lika dumt eftersom det kan påverka. Du ska faktiskt föra ett barn till världen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...