Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kunne ikke vært mer enig i akkurat det du sier det. Jeg legger også til; min barndom var i 70 åra uten alle disse mediene med opplysninger om hva som var farlig. Heller ikke min mor fikk så mye opplysninger som meg gjennom graviditeten som jeg gjør...

Vi kan vel i det minste være glad for at forskningen har gått framover...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå bør alle være såpass opplyst om dette at ingen skylder på dumskap og uvitenhet. :)

Skrevet

herregud for en syk tråd. ethvert oppegående menneske brude skjønne at man må holde seg unna både røyking og alkohol mens man er gravid og ammer.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

altså nå har jeg surra meg inni feil forum og leste denne tråden her, så må bare svare på en ting:

det ble skrevet i VG at total avhold burde følges om man ville bli gravid, men hvorfor blir så mange barn "laget" i fylla da ?

hmm, utrolig mange narspielbabyer som finnes...

vel , bare det jeg skulle skrive, så drar jeg til "bryllup"-forumet der jeg hører hjemme!

:)

Skrevet

det ble skrevet i VG at total avhold burde følges om man ville bli gravid, men hvorfor blir så mange barn "laget" i fylla da ?

hmm, utrolig mange narspielbabyer som finnes...

:)

:opplyser:

Og, utrolig mange barn med lærevansker. Faktisk en formidabel økning de siste årene. Man ser gjerne en sammenhenge med folks økte alkoholvaner og skadevirkninger. La meg bare si en ting; man ser ikke på barnet når det blir født at mor har tatt seg en fest i ny og ne (såfremst mor ikke er alkoholiker) men vanskene kommer som regel når barnet begynner på skolen.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

jeg vet ikke om du har barn eller hva din erfaring er.

men altså, man må altså være avholds året rundt da?

for man vet jo ikke når et barn blir unfanget? eller vet du det?

ikke alle som går og planlegger vettu! men bare "lar det skje det som skjer"...

forstår du meg?

jeg mener man ikke skal drikke eller røyke under svangerskapet. selv sluttet jeg den dagen "pinnen var blå på to streker", stumpet røyken og drakk bare vann.

Skrevet
jeg vet ikke om du har barn eller hva din erfaring er.

forstår du meg?

jeg mener man ikke skal drikke eller røyke under svangerskapet. selv sluttet jeg den dagen "pinnen var blå på to streker", stumpet røyken og drakk bare vann.

Har en del erfaring ja. Det vi vet i dag om alkohol og skader er mye. Les denne artikkelen: http://www.lysfontenen.no/index.php?id=art...f9af3ef572b6fcf

Er man prøver, så skal og bør man være avholdene. Ser ikke helt problemet, for å være ærlig. :)

Skrevet

Det er jo ikke alle barn som er planlagte, og da er man rimelig unnskyldt dersom man har drukket alkohol eller røkt, men da bør man slutte med en gang man mistenker at man er gravid.

Gutten min var planlagt, og jeg stumpa røyken før vi begynte å prøve. Smakte ikke alkohol heller, selvfølgelig. Etter ferien vil vi prøve på nr 2, og da er det en selvfølge at jeg gjør det likedan denne gangen, bortsett fra at jeg slipper å stumpe røyken, for jeg har klart å la være å begynne på igjen :)

Dersom man er i et forhold, og "lar det skje det som skjer" som du skriver, mener jeg det er å planlegge da man vet at man kan være gravid når som helst. Det går an å planlegge livet sitt såppas at män bruker prevensjon i de periodene man vet at man kommer til å drikke alkohol eller andre ting som er skadelige for fosteret.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

for det første så har ikke mor og foster samme blodbaner de første 6 uker.

testen man tar er som regel i uke 4 (forsteres uke 6) , da slutter selvfølgelig de aller fleste å røyke/drikke.

og for det andre , ikke alle tåler prevensjonsmidler/ evt. "ulykker" som ikke skal skje som alikevel skjer med f.eks pessar eller spiral. at de har drukket på fest og senere funnet ut at her "er det noe" , ja de kan du vel ikke gi noen sjennepreken! de viste det jo ikke selv.

og det du skriver om "prøvere" , regner med du mener de som skal ha barn og prøver å få dette til.

JA, da er det ok å være avholds. da tenker man først og fremst om barnet ve og vel.

er vi enig?

Skrevet

Det spiller da vel ingen rolle at noen graviditeter ikke er planlagte og at mødrene dermed drikker uten å vite at de er gravide. Fakta er fakta. Verden er ikke rettferdig.

Når det er sagt så blir ikke jeg hoderystende over slike mødre. DE har gjort så godt de kunne, og sånn er det.

I de fleste tilfeller går det heldigvis bra.

Men gravide som drikker og/eller røyker vel vitende om at de er gravide: DET synes jeg er toppen av idioti.

Nå blir sikkert mange fornermet på meg. Men om alkohol virkelig er så viktig for en at en ikke greier å la være å drikke i de få månedene av et liv en graviditet er... Da synes jeg faktisk at en bør ta et lite ettersyn av verdiene sine.

Noen snakker her om "et halvt glass med vin i festlig lag en sjelden gang" o.s.v Hva med å snu hele spørsmålet på hodet.

Om det bare er snakk om et halvt glass en sjelden gang. Hvorfor ikke bare la være?! Man har resten av livet til å drikke så mye vin man bare lyster. I de få månedene man er hjemmet til et baby-frø, kan man ha respekt nok for sitt ufødte barn til å la være.

Så enkelt er det!!!

Skrevet
Om det bare er snakk om et halvt glass en sjelden gang. Hvorfor ikke bare la være?! Man har resten av livet til å drikke så mye vin man bare lyster. I de få månedene man er hjemmet til et baby-frø, kan man ha respekt nok for sitt ufødte barn til å la være.

Så enkelt er det!!!

:klappe:

Skrevet

Og, utrolig mange barn med lærevansker. Faktisk en formidabel økning de siste årene. Man ser gjerne en sammenhenge med folks økte alkoholvaner og skadevirkninger. La meg bare si en ting; man ser ikke på barnet når det blir født at mor har tatt seg en fest i ny og ne (såfremst mor ikke er alkoholiker) men vanskene kommer som regel når barnet begynner på skolen.

Mener du at folk mao drikker mer under graviditeten, nå som vi er mer opplyste, enn før? I og med at du trekker frem at flere barn får lærevansker.

Skrevet

Noen snakker her om "et halvt glass med vin i festlig lag en sjelden gang" o.s.v Hva med å snu hele spørsmålet på hodet.

Så enkelt er det!!!

Jeg ser absolutt hva du mener. Forøvrig er det ikke her snakk om bare noen måneder. For min mor måtte reglene om totalavhold i prøvetiden føre til totalt (regne regne)

over 10 år uten alkohol!!!!

Skrevet
for det første så har ikke mor og foster samme blodbaner de første 6 uker.

testen man tar er som regel i uke 4 (forsteres uke 6) , da slutter selvfølgelig de aller fleste å røyke/drikke.

Ved anamnese vet man at barn er blitt eksponert tidlig, til eksempel de første ukene, for alkohol. En hypotese er det er hypoksi (surstoffmangel) som er årsaken. Eksperimentelt har man funnet at alkohol fører til sammentrekninger av blodårene i morkaken og dermed reduserer surstofftilførselen til forsteret. Alkohol passerer fritt over placentabarrieren. Dette gjør at fosteret etter kort tid vil ha sammen alkoholkonsentrasjon i blodet som moren. Med fostrets umodne lever har redusert muligheter til å bryte ned alkohol på grunn av lav aktivitet av alkoholdehydrogenase(enzym som bryter ned alkohol). Derfor vil alkohol og nedbrytningsstoffene holde seg relativt lenge i forsteret. Sannsynligvis kan alkoholeksponering skade arvestoffet (DNA) i cellen, trolig via flere mekanismer. Oksygenradikaler, lipideroksidaseprodukter og acetaldehyd kan alle skade DNA. Samtidig vil alkoholeksponering hundre cellens reprasjonsprosesser av skadet DNA (Brooks 1997.) Ved obduksjon har man funnet feil i nevronmigrasjonen langs gliaceller. Der er usikkert når feil oppstår. Er det gliaceller som skades i 1. trimester (3. første månedene) som vanskeliggjør nevronens migrering langs dem? Eller er det nevronens migrering som affiseres? Her forskers det videre. Det er funnet at en spesiell type hjerneceller, astroglia, får nedsatt proteininnhold, noe som kan føre til nedsatt vekst etter alkoholeksponering over en viss tid. Dette kan være en del av forklaringen på at fostre som blir eksponert for alkohol får endret migrasjon av hjernceller (Lokhorst 1993). Det første nedbrytningsproduktet av alkohol, acetaldehyd, er også toktisk for fostre. I andre cellesystemer har acetaldehyd vist seg å hindre transporten innad i cellen. Det er for øvrig uvisst i hvor stor grad acetaldehyd er ansvarlig for alkoholfosterskade. Men hvem tør ta sjansen?

Skrevet
og for det andre ' date=' ikke alle tåler prevensjonsmidler/ evt. "ulykker" som ikke skal skje som alikevel skjer med f.eks pessar eller spiral. at de har drukket på fest og senere funnet ut at her "er det noe" , ja de kan du vel ikke gi noen sjennepreken! de viste det jo ikke selv.[/quote']

Alle tåler en eller annen form for prevantive midler, som f.eks babycomp eller hva den heter. Dersom man ikke bruker prevensjon, men alikevel har sex betyr det at man er klar over at man når som helst kan bli gravid, og da bør man ikke drikke.

Jeg var ikke ute etter å gi en sjennepreken til noen, og jeg skrev at man er rimelig unnskyldt dersom man ikke var klar over at man var gravid (så lenge man har tatt sine forhåndsregler). Det jeg håper er at de som med viten (og vilje) drikker og røyker mens de er gravide kan få opp øynene for hva de gjør med sitt ufødte barn.

Unnskyldninger som at "det gikk jo bra før" det blir bare for dumt :o

Skrevet

Mener du at folk mao drikker mer under graviditeten, nå som vi er mer opplyste, enn før? I og med at du trekker frem at flere barn får lærevansker.

Det har jeg ingen forskning å henvise til. Men man vet jo at alkoholforbruket blant kvinner har økt de siste årene, sånn rent generelt. Om det er mer lærevansker før enn nå, kan jeg heller ikke si noe om. Årsaken til at vi vet om lærevanskene (bl.a fra alkoholskader) er at vi i dag har flere redskaper for å kunne kartlegge dem. Men jeg vil jo tro at det er mange i dag som er opplyst på akkurat dette, samtidig som det er mange som ikke er det. :wink:

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

dette må være den mest vrange tråden jeg har svart i!

herremann er det mulig å være så hysterisk!

jeg skriver jo for fader at det er bra å IKKE drikke og røyke når man er gravid!!!!!!!!! og DE fleste slutter tvert når de finner det ut.

men det holder vist ikke her !!! dere som er prøvere, får selvsakt være avholds, men verden fungerer ikke sånn i naturen!

gravid kan man bli med prevensjon også! og da kan man vel for fader ikke gi moren skyld for det hun drakk i tiden før!

herremann skjerp dere! er jo maniske dere!

de er vert laget babyer lenge, hva hadde dere gjort på 70-tallet? når ingen viste noenting om røyk eller andre ting! er dere født på 70-tallet? er dere "dumme"?

tenk lenger en nesa og tenk også at andre ikke tenker som dere!

Skrevet

Om det er mer lærevansker før enn nå, kan jeg heller ikke si noe om.

Hvorfor skriver du det da?

Skrevet
gravid kan man bli med prevensjon også! og da kan man vel for fader ikke gi moren skyld for det hun drakk i tiden før!

herremann skjerp dere! er jo maniske dere!

de er vert laget babyer lenge, hva hadde dere gjort på 70-tallet? når ingen viste noenting om røyk eller andre ting! er dere født på 70-tallet? er dere "dumme"?

Jeg er født på 70 tallet, og min mor var opplyst nok til at hun slutta å røyke. Men herregud, man må vel være glad for at det nå er enda bedre opplyst om at dette er farlig for forsteret vel. Det at ting gikk bra før er et dårlig argument, for det gikk ikke nødvendigvis bra da heller, vi fikk bare ikke vite det pga mangel på media og at de kanskje ikke visste hvorfor enkelte barn var/ble syke.

Ingen har sagt at mora skal ha skylda dersom hun drakk før hun visste om graviditeten, bare at dersom hun mistenker graviditet bør dette sjekkes ut før "neste fest". Må vel kunne være enige i at man ikke skal ta unødvendige sjanser med barnet sitt vel? :o

Går utifra at du mener at det er vi som er "imot" som er maniske, men da tror jeg du må oppdatere deg litt på hva det vil si å være manisk...

:roll:

Skrevet
Jeg synes vores genration er pylle genrationen pas på dit og dat, vi beskytter os selv og vores unger så godt at de ikke tåler noget somhelst asma og allergi har aldrig været værre.

Kunne ikke vært mer enig i akkurat det du sier det. Jeg legger også til; min barndom var i 70 åra uten alle disse mediene med opplysninger om hva som var farlig. Heller ikke min mor fikk så mye opplysninger som meg gjennom graviditeten som jeg gjør...

likevel ble jeg tilsynelatende oppgående sterk og frisk. Det burde jo egentlig ikke være mulig!

Måtehold med alt og sunn fornuft for både inntak og utskeielser.. tror jeg lurt å ha med seg, kommer veldig langt med det iallefall :)

Kunne ikke vært mer enig.

kanskje alt vi må vite til enhver tid nesten er mer skadelig - for vår psyke ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...