Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

Med gjevne mellomrom dukker debatten over alkohol og graviditet opp. Og jeg kom til å tenke på et tilfelle som skjedde for en stund tilbake.

Ei høygravid venninne av meg fortalte at legen hennes (sydeuropeer) hadde sagt at et halvt glass rødvin hver kveld var ok for å slappe av. Nordmenn var så fanatiske på dette med alkohol og graviditet.

Riktignok hadde hun gått til legen nettopp fordi hun var så sliten, men i 8/9.måned trodde jeg ikke at alkohol var det rette remediet til å slappe av med? Det endte faktisk opp med at hun drakk ca et halvt glass rødvin nesten hver kveld den siste måneden. Legen hadde jo sagt at det var ok :o .

Hva sier man til slikt? Jeg ble helt stum

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir man faktisk mindre sliten av et halvt glass vin? Aldri forstått det der, at folk ikke kan slappe av uten.

Stakkars barn. Ble vel noen flasker på en mnd.

Gjest gravid1
Skrevet

tja, hvor mange franske/italienske unger tror du er født uten å ha fått alkohol i løpet av svangerskapet??? og de ser jo tilsynelatende friske ut...men det er ikke noe målestokk..

Jeg tror imidlertid at hvis hun hadde spurt 3-4 andre norske leger om det samme, så hadde de frarådet henne alkohol. Nå er det jo opp til henne da, uansett.

Jeg har holdt meg langt unna alkohol gjennom graviditeten, det er mitt syn og jeg har ikke problemer med å la være heller. Er også så trøtt og til tider sliten etter en lang dag at det finnes ikke problem med å få slappet av

Skrevet

jeg elsker denne alkohol debat, der forligger ingen beviser på hvor meget alkohol som skal til for at skade et foster, man ved at ved højt forbruk av alkohol er det skadeligt og derfor siger at det er bedst at ungå det overhoved, men derimod er det klare beviser på hvor farligt det er når man ryger og er gravid og det ser folk ikke på som noget forfærteligt det er bedst at lade vær men bare man ryger lidt, men stakkels lille foster vender og vrider sig for hvert sug mamma indtager, var tobakken opfundet i dag var den forbudt, jeg er af den opfattelse at alt mad og drikke med måde er ok, jeg spiser og drikker som jeg plejer når jeg har været gravid og ingen af mine 5 fejler noget til og med to af dem er såkaldte overbegavet, nu drikker jeg vel heller ikke mere end hvad der tilsvare 1 flaske vin og 3 øl i året og sprit rør jeg ikke, men jeg spiser råt kød, skal- dyr og mange ander fødevare som er på fy lister over hvad man må spise som gravid, sundfornuft er hvad der skal til efter min mening. Og til det med vinen så øges de rødeblodlegmer av øl/rødvin og bliver faktisk givet til danske bloddonere når det har givet blod.

Skrevet
jeg elsker denne alkohol debat, der forligger ingen beviser på hvor meget alkohol som skal til for at skade et foster, man ved at ved højt forbruk av alkohol er det skadeligt og derfor siger at det er bedst at ungå det overhoved, men derimod er det klare beviser på hvor farligt det er når man ryger og er gravid og det ser folk ikke på som noget forfærteligt det er bedst at lade vær men bare man ryger lidt, men stakkels lille foster vender og vrider sig for hvert sug mamma indtager, var tobakken opfundet i dag var den forbudt, jeg er af den opfattelse at alt mad og drikke med måde er ok, jeg spiser og drikker som jeg plejer når jeg har været gravid og ingen af mine 5 fejler noget til og med to af dem er såkaldte overbegavet, nu drikker jeg vel heller ikke mere end hvad der tilsvare 1 flaske vin og 3 øl i året og sprit rør jeg ikke, men jeg spiser råt kød, skal- dyr og mange ander fødevare som er på fy lister over hvad man må spise som gravid, sundfornuft er hvad der skal til efter min mening. Og til det med vinen så øges de rødeblodlegmer av øl/rødvin og bliver faktisk givet til danske bloddonere når det har givet blod.

Hvordan kan dette kalles sund fornuft? Hvorfor skal man ta sjanser med fosteret? Det skjønner jeg bare ikke! Man vet ar alkohol er farlig, man vet at røyking er farlig, man vet at enkelte ost/meieriprodukter og rått kjøtt er farlig på grunn av bakterier (listeria). Vi putter ikke gift i babyer som er født, så hvorfor skal vi gjøre det mens de er i magen? :(

Skrevet

Hvordan kan dette kalles sund fornuft? Hvorfor skal man ta sjanser med fosteret? Det skjønner jeg bare ikke! Man vet ar alkohol er farlig, man vet at røyking er farlig, man vet at enkelte ost/meieriprodukter og rått kjøtt er farlig på grunn av bakterier (listeria). Vi putter ikke gift i babyer som er født, så hvorfor skal vi gjøre det mens de er i magen? :(

Jeg går ut fra at om du hadde bodd i Oslo sentrum, så hadde du ikke gått utendørs heller?

Skrevet
Jeg går ut fra at om du hadde bodd i Oslo sentrum, så hadde du ikke gått utendørs heller?

Ærlig talt! :evil: Man skal leve fordi om man er gravid! Men det er ikke nødvendig å drikke, røyke, spise rått kjøtt osv! (Har selv røkt, så jeg vet det faktisk er mulig å slutte når man blir gravid, selv om enkelte påstår det motsatte!) Jeg var på fest selv om jeg var gravid, men drakk bare alkoholfritt, jeg var på ferie, og hadde ei kjempefin tid, følte ikke jeg gikk glipp av noe. God samvittighet hadde jeg også. Man må ha det godt for at fosteret skal ha det godt.

Skrevet

Ærlig talt! :evil: Man skal leve fordi om man er gravid!

Så du har samvittighet til å gå å puste inn eksos og svevestøv, enda man VET at det er farlig for fosteret? At du ikke skammer deg.

Gjest gjesta
Skrevet

hmm.. syns det blei litt usakelig her no. sjølv om eg ser poenget til melk:)

e det fleire som har erfaringa med alkohol og graviditet? har tenkt litt på det at om pervansjonen svikta, og eg blir gravid, så vil eg ha ungen.. meeen, det e stor sannsynlighet for at eg har hatt meg en fest FØR eg oppdaga at eg e gravid.. ka skjer da? kan eg skade fosteret allerede 1-2mnd med alkohol?? dumt spm. kanskje meeeen.. lure engang på det..:)

Skrevet

Her kan dere lese litt om alkoholskader .

Her

Her

Her

Akohol er det værste rusmiddelet en gravid kan få i seg.

For de som er spesielt intressert anbefaller jeg Kari Killens bok "Det sårbare barnet"

Skrevet

Så du har samvittighet til å gå å puste inn eksos og svevestøv, enda man VET at det er farlig for fosteret? At du ikke skammer deg.

Greit at du bare kverulere, men synes du blir vel usakelig nå. Her er det snakk om hva som er det beste for barna, og kan man unngå det som er skadelig for dem, så gjør man det. Men man stopper ikke livet sitt for det. Det er ikke direkte sundt å oppholde seg innendørs i 9 måneder heller akkurat... Man skal kanskje på jobb eller ut å treffe venner en gang i blant også. Eksosen og svevestøvet er verre å unngå enn det vi frivillig har i oss.

Ville du blanda sprit på tåteflaska, eller blåst røyk midt i ansiktet på en baby? Nei, jeg går ut fra at du ikke ville det. En del leger mener faktisk at røyking under svangerskap er barnemishandling...

Det blir bare for dumt når du kommer med slike utsagn. Det er så unødvendig, da dette er en debatt det er viktig å holde et saklig fokus på. :sinna:

Skrevet
Eksosen og svevestøvet er verre å unngå enn det vi frivillig har i oss.

...

Ville du blanda sprit på tåteflaska, eller blåst røyk midt i ansiktet på en baby? Nei, jeg går ut fra at du ikke ville det.

Ville du tatt en tur langs Ringveien/Pilestredet/Majorstua selv om du ikke bodde der, fordi en venninne bodde der og spurte om du skulle gå tur?

Du er klar over at dette på vinterstid er vel så ille som å blåse sigarettrøyk på en baby en enkelt gang?

Kaller du slike mødre barnemishandlere?

jeg er ikke uenig at store doser alkohol, røyk, sprit mm er skadelig for barn. Men hva med alle som spiser sjokolade hver dag, ikke trener, ikke tar folat, ikke psiser nok grønnsaker eller bor et sted med mye forurenset luft/vedfyring med dårlig lufting???

MYE er skadelig, INGEN er perfekte.

Skrevet

Ville du tatt en tur langs Ringveien/Pilestredet/Majorstua selv om du ikke bodde der, fordi en venninne bodde der og spurte om du skulle gå tur?

Du er klar over at dette på vinterstid er vel så ille som å blåse sigarettrøyk på en baby en enkelt gang?

Kaller du slike mødre barnemishandlere? Nå bor ikke jeg i Oslo, men det er vel ikke verre en å ta et skjerf over munn og nese dersom det alikevel er vinter og kaldt vel?

jeg er ikke uenig at store doser alkohol, røyk, sprit mm er skadelig for barn. Men hva med alle som spiser sjokolade hver dag, ikke trener, ikke tar folat, ikke psiser nok grønnsaker eller bor et sted med mye forurenset luft/vedfyring med dårlig lufting??? Man kan ikke flytte fordi om man er gravid da! Man bor der man bor. Selvfølgelig er det synd at ikke alle tar folat, trener osv, men jeg visste ikke at det var meningen at jeg skulle ramse opp alt som var uheldig/skadelig for barnet...

MYE er skadelig, INGEN er perfekte.

Det er da for faen ikke jeg heller det, så langt i fra!
Skrevet

...og nok en gang er vi tilbake i diskusjonen om hva som er LAVT inntak.

Selv meget lavt alkoholinntak, et glass vin om dagen, gjør at fosterets pustebevegelser forsvinner i en periode

For meg er et lavt inntak et kvart glass vin i bryllup, en slurk i et sølvbryllup, ikke ett glass vin om dagen.

Også kvinner som planlegger å bli gravide må unngå alkohol, mener direktoratet

Mine foreldre brukte over 2 år på barn nr 1, 3 år på meg og deretter 3 år på nr 3. I tillegg til 9 mndrs graviditet. Om dette skulle skje med meg, må jeg åpent og ærlig innrømme at det er liten sjanse for totalavhold. Jeg prøver nå, og gjør som jeg pleier. Og det innebærer langt ifra ett glass vin om dagen nå heller.

Skrevet

Ayla2: Du oppfordret til saklighet i debatten, jeg er glad for å se at du etterlever det, med bannskapen din....

:roll:

La meg få sitere deg selv:

Vi putter ikke gift i babyer som er født, så hvorfor skal vi gjøre det mens de er i magen?

DU mener det er ok å puste inn farlige dioksiner, andre mener det er greit å spise litt spekeskinke eller klappe en katt. Verre er det ikke.

Skrevet

som jeg sagde i begyndelsen der forfindes ingen resutater der rådelægger man folk at ungå alkohol. Men jeg sidder og smiler lidt over nogen av udsagnene, i artiklen, for i spanien, italien, frakrig drikker alle vin til og med børn ned i maget ung alder til maden og får vand uti eller med, efter artiklen må over 90 % af de landes befolkning være adfærsvansklige, dumme, umotoriske, og ha en meget høj dødelighed i fosterskader som ender med døden til følge. Jeg ser mig fulstændig ening i at man ikke skal drikke tit og ofte det skal man overhovede ikke, og selv har jeg vel været fuld 2 gange i mit liv. Men det kunne være morsomt og alle her inde ville gå hjem til deres mor og spørge om de drak nogen form for alkohol men de var gravide med dere, tro mig de fleste her inde ville få et chok, dere ville tilhøre de dumme, motoriskløse, adfærsvansklige dele, da jeg skulle ha min den første for 20 år siden var der næsten ingen ting på forbudt listen, så kan man jo tænke sig hvordan det var for 40 år siden. For 20 år siden fik ungerne rosiner i små æsker for det var sundt slik, i dag er det fy for der dør ca 4 i året på verdensbassis av rosiner, for 20 år siden gav man ungerne honning i mælken hvis de var forkølet, i dag er det fy det er farligt spædbørn kan dø av det, til og med advarsle på honningpakken. Jeg synes vores genration er pylle genrationen pas på dit og dat, vi beskytter os selv og vores unger så godt at de ikke tåler noget somhelst asma og allergi har aldrig været værre. Hvem kan vi takke tv, pc'en radioen, aviser, vi bliver fyldt med det er farligt meget farligt, gælder mig til den dag de skriver noget positivt om en ting og ikke kun finder noget negativt i alt trist verden. Dette skred måske lidt ut af alkoholen men synes selv det er relavant, da dette også drejer sig om ting som er farligt.

Skrevet
Ayla2: Du oppfordret til saklighet i debatten, jeg er glad for å se at du etterlever det, med bannskapen din....

:roll:

Greit nok, men jeg følte at dine utsagn kom for å provosere, ikke for å være til gagn for trådstarter og andre. Og som du ser, du lyktes jo...

La meg få sitere deg selv:

DU mener det er ok å puste inn farlige dioksiner, andre mener det er greit å spise litt spekeskinke eller klappe en katt. Verre er det ikke.

Hvor mange ganger må jeg forklare hva jeg mener da?? Jeg er av den oppfatning av at det vi vet er farlig, som alkohol, røyk og narkotika for den del, skal unngås helt, da det er fult mulig å leve godt og normalt uten dette. Det er bevist nå, gang på gang at alhohol og røyk er skadelig for barnet, og det er ikke akkurat bare mannen i gata som sier dette. Luftforurensning er jo selvfølgelig farlig det også, men det er rimelig håpløst å unngå dersom man skal beholde den sosiale delen av livet sitt. Man skal ikke bure seg inne fordi om man er gravid heller.

Gjest gjst1
Skrevet

Jeg synes vores genration er pylle genrationen pas på dit og dat, vi beskytter os selv og vores unger så godt at de ikke tåler noget somhelst asma og allergi har aldrig været værre.

Kunne ikke vært mer enig i akkurat det du sier det. Jeg legger også til; min barndom var i 70 åra uten alle disse mediene med opplysninger om hva som var farlig. Heller ikke min mor fikk så mye opplysninger som meg gjennom graviditeten som jeg gjør...

likevel ble jeg tilsynelatende oppgående sterk og frisk. Det burde jo egentlig ikke være mulig!

Måtehold med alt og sunn fornuft for både inntak og utskeielser.. tror jeg lurt å ha med seg, kommer veldig langt med det iallefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...