Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Djerv2020 skrev (33 minutter siden):

Takk! Skal sjekke! Så skuffende! Hun må jo gjerne forandre på utseendet så mye hun vil, men da kan hun ikke late som om hun ikke gjør det mens hun samtidig kritiserer rudjord/skarbø/tjelta. 

Det var vel for øvrig i hovedsak bruken av ordet «kvinnehelse» hun reagerte på, men det blir likevel for dumt når hun skriver som hun gjør på insta: «ENDA et sted skal fikse kropper så de passer trange normer» og «NOK ET tilbud om å fjerne spor etter levd liv i ansiktet»….. 

Jeg er så skuffet!!! Hun har (hadde?) en viktig stemme i så mange saker, og jeg har digget henne! Men nå etter utallige proAna-bilder og denne dobbeltmoralen som nå kommer frem, klarer jeg ikke ta henne på alvor lengre… 

Ja, altså, kjør på med fillers og Botox, men vær ærlig. Hun har jo også kritisert andre influensere ganske hardt tidligere (og særlig Sophie Elise) for å legge kroppspress på unge jenter, ikke være ærlige, fronte kosmetisk medisin/plastisk kirurgi osv. Singler litt i glasshus nå.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanin46 skrev (26 minutter siden):

Ja, altså, kjør på med fillers og Botox, men vær ærlig. Hun har jo også kritisert andre influensere ganske hardt tidligere (og særlig Sophie Elise) for å legge kroppspress på unge jenter, ikke være ærlige, fronte kosmetisk medisin/plastisk kirurgi osv. Singler litt i glasshus nå.

Det kan jeg faktisk ikke huske. I så fall er det sykt dobbeltmoralsk. Synes det sophie elise holder på med og står for er forkastelig, men hun er i alle fall ærlig. Opplever at mange unge i dag (de under 20) forstår at hun ikke er noe å se opp til, og hun får jo stadig kritikk. 

Da er jeg mye mer bekymret for «gode forbilder» med dobbeltmoral som får seile frem i norges kred-avis… uff! Verden vil bedras! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (14 minutter siden):

Det kan jeg faktisk ikke huske. I så fall er det sykt dobbeltmoralsk. Synes det sophie elise holder på med og står for er forkastelig, men hun er i alle fall ærlig. Opplever at mange unge i dag (de under 20) forstår at hun ikke er noe å se opp til, og hun får jo stadig kritikk. 

Da er jeg mye mer bekymret for «gode forbilder» med dobbeltmoral som får seile frem i norges kred-avis… uff! Verden vil bedras! 

Å jada, hun har kritisert, i øst og vest. 
Sophie Elise har jo også kommet seg de siste årene. Vært mer åpen om utfordringer som har vært bidragende til at hun har gjort det hun har gjort, at hun var veldig ung da hun begynte m.m. På mange måter er hun mer ærlig enn IS på disse områdene. Forsvarer ikke det Sophie Elise har stått for totalt sett altså, men nettopp det du påpeker her med å være ærlig+ «gode forbilder» med dobbeltmoral 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på ganske mange bilder nå. Og de leppene økte ganske greit i størrelse mellom bildene fra 2010 til 2016, og er også klar forskjell bare fra 2013 til 2016. Er 1 bilde fra 17.mai-sendinga til TV2 i 2020 der de ser vesentlig mindre ut (men likevel mer enn i 2010), for så å være markant større igjen senere i 2020 og fram til i dag. Kan jo ha noe med pandemi og nedstenging, at hun rett og slett ikke fikk satt i den perioden fordi den type virksomheter ble jo stengt. Så I call bullshit på at hun har slutta å putte ting i leppene sine. Bildene fra 2010 gjør det så ekstremt synlig. Her er et intervju til fra 2010. Dette var hennes naturlige utseende. Jeg forstår helt ærlig ikke hva hun holder på med, og kjenner egentlig at jeg blir veldig lei meg på hennes vegne, selv om jeg også blir provosert/sint. 
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ingeborg-25-blogger-fra-psykiatrisk-avdeling/12831192/
Kan også legge til at i minst 2 intervjuer fra 2016 jeg kom over omtaler hun seg selv som «da jeg VAR syk», det var først etter boka kom (og en god del konfrontasjon fra flere) at hun begynte med «er ikke frisk, men kan gjøre friske ting for det». Nå bedyrer hun at hun aldri har sagt hun var frisk. Det blir semantiske teknikaliteter. Har du omtalt det som perioden du VAR syk har du i praksis sagt at du er frisk, det er det folk leser. (Men dette har jo selvsagt folk som elsker henne enten glemt eller aldri fått med seg i 2022, også fordi det var før hun ble KJENT.)Hun er ikke ærlig, og det er det skumleste. Helt greit at hun kanskje ikke ville dele ut at hun fortsatt slet i 2016, eller ikke greide ta det innover seg, men da sier du det nå i dag! At jeg trodde jeg var frisk, eller jeg greide ikke innrømme for omverdenen at jeg fortsatt slet, derfor omtalte jeg sykdommen som noe som var over. Nå er det bare den ene halvsannheter etter den andre, tilpasning av historien etter det hun tjener best på, og jeg lurer helt ærlig på om hun gjør dette bevisst eller om hun har mista helt kontroll over alle justeringene hun har gjort underveis…

P.S. Igjen: hun må gjerne ta fillers og Botox og hva hun vil for meg, og dette går ikke på kritikk av selve utseende hennes, det går på at hun ikke har vært og sannsynligvis fortsatt ikke er ærlig, og de signalene hun sender ut/den rollen hun har, og hvordan hun kritiserer andre. 

Endret av Kanin46
  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vits i å sammenligne bilder, det er åpenbart at hun fortsatt har fillers i leppene. Så synes det er rart at hun hevder at hun sluttet for mange år siden, men jeg vet ikke nok om fillers, mulig det kan sitte i lenge om man har for mye. Men jeg synes det er helt greit at hun kritiserer "kvinneklinikken" selv om hun har injeksjoner. Jeg synes kritikken fra folk med injeksjoner egentlig er viktigere, siden dette er folk som gjerne er mer sårbare for presset. Det er STOR forskjell på å selge og promotere estetiske behandlinger, og å være kunde. Senneset er også helt åpen på Instagram om at hun kaster stein i glasshus siden hun selv benytter kosmetiske behandlinger.

Skal jeg si meg uenig i noe, er det at hun skriver at det er helt ok å åpne og reklamere for skjønnhetssalong, så lenge man ikke kaller det kvinnehelse. Jeg er uenig - jeg synes det er uetisk uansett,og en farlig normalisering av å tjene penger på kvinners komplekser. Det er ikke bare begrepet "kvinnehelse" som er problematisk.

Ethosen til Senneset når hun kritiserer skjønnhets- og slanke-industrien, er jo at hun også på sett og vis er et offer for den. Til tider blir det for enkelt og dobbeltmoralsk - for hun har også bidratt til å trigge andre med f.eks mye pro ana-bilder. Men fillers er tross alt mindre farlig enn anoreksi, og jeg synes kritikken hennes på IG var helt ok - jeg synes bare ikke den var så genial eller banebrytende som mange i kommentarfeltet ville ha det til.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (51 minutter siden):

Det er ingen vits i å sammenligne bilder, det er åpenbart at hun fortsatt har fillers i leppene. Så synes det er rart at hun hevder at hun sluttet for mange år siden, men jeg vet ikke nok om fillers, mulig det kan sitte i lenge om man har for mye. Men jeg synes det er helt greit at hun kritiserer "kvinneklinikken" selv om hun har injeksjoner. Jeg synes kritikken fra folk med injeksjoner egentlig er viktigere, siden dette er folk som gjerne er mer sårbare for presset. Det er STOR forskjell på å selge og promotere estetiske behandlinger, og å være kunde. Senneset er også helt åpen på Instagram om at hun kaster stein i glasshus siden hun selv benytter kosmetiske behandlinger.

Skal jeg si meg uenig i noe, er det at hun skriver at det er helt ok å åpne og reklamere for skjønnhetssalong, så lenge man ikke kaller det kvinnehelse. Jeg er uenig - jeg synes det er uetisk uansett,og en farlig normalisering av å tjene penger på kvinners komplekser. Det er ikke bare begrepet "kvinnehelse" som er problematisk.

Ethosen til Senneset når hun kritiserer skjønnhets- og slanke-industrien, er jo at hun også på sett og vis er et offer for den. Til tider blir det for enkelt og dobbeltmoralsk - for hun har også bidratt til å trigge andre med f.eks mye pro ana-bilder. Men fillers er tross alt mindre farlig enn anoreksi, og jeg synes kritikken hennes på IG var helt ok - jeg synes bare ikke den var så genial eller banebrytende som mange i kommentarfeltet ville ha det til.

Vil bare understreke at det ikke primært er kritikken hennes av klinikken på Frogner jeg reagerer på, men at hun nå brått er åpen (og i alle fall i ene intervjuet gir inntrykk av at det er i fortida), etter å ha benekta så hardt når folk tidligere har spurt/kritisert, og heller ikke tar opp/reflekterer over nettopp det+hvor hardt hun har gått ut tidligere mot f.eks Sophie Elise. Steinen i glasshuset er mye større på de punktene enn at hun nå kritiserer Nomi-gate og selv har brukt fillers, for akkurat det er jeg enig i at er helt greit i seg selv. Vi tar alle valg på er punkt i livet som vi senere angrer på, ser at var mindre lurt, ble gjort i kontekst av hvor vi var i liver og hvordan vi hadde det. Det er helt menneskelig. Sara Emilie Tandberg er også eks på det, tok silikon som ung, åpen nå i voksen alder på hvorfor, at hun angrer og kommer til å fjerne det når livet tillater det. Helt innafor. Samme med IS om det «bare» var at hun brukte fillers som yngre, og nå kritiserte Nomi, null stress. Det er en del av å være menneske. Så er ikke den posten på IG jeg reagerer på. 🙂

P.S. Ble også bare overraska da jeg så det bildet fra 17.05.20., også fordi det taler mot nettopp «sitte i lenge», som jeg også har tenkt kunne være en mulighet siden jeg kan lite om dette. Samtidig så sier hun jo i intervjuet i M&H at det tok tid før det var ute, implisitt at det ikke er «sitte i» lenger. Men ja. Vær så god bli gæren 🙈Konklusjonen er: er en del som ikke stemmer, er en del dobbeltmoralisme, og noe har hun i leppene, og jeg skulle ønske hun bare hadde vært ærlig i stedet, for da kunne hun faktisk gjort en større forskjell på akkurat dette feltet. Kritikken mot Nomi: helt greit.

Endret av Kanin46
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanin46 skrev (26 minutter siden):

Vil bare understreke at det ikke primært er kritikken hennes av klinikken på Frogner jeg reagerer på, men at hun nå brått er åpen (og i alle fall i ene intervjuet gir inntrykk av at det er i fortida), etter å ha benekta så hardt når folk tidligere har spurt/kritisert, og heller ikke tar opp/reflekterer over nettopp det+hvor hardt hun har gått ut tidligere mot f.eks Sophie Elise.

Det er jeg enig i, reagerte på det samme. Særlig innlegget R for Restylane, som bare var reklame for boka.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (53 minutter siden):

Det er jeg enig i, reagerte på det samme. Særlig innlegget R for Restylane, som bare var reklame for boka.

Real gratisreklame fra TV2 der…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (2 timer siden):

Har sett på ganske mange bilder nå. Og de leppene økte ganske greit i størrelse mellom bildene fra 2010 til 2016, og er også klar forskjell bare fra 2013 til 2016. Er 1 bilde fra 17.mai-sendinga til TV2 i 2020 der de ser vesentlig mindre ut (men likevel mer enn i 2010), for så å være markant større igjen senere i 2020 og fram til i dag. Kan jo ha noe med pandemi og nedstenging, at hun rett og slett ikke fikk satt i den perioden fordi den type virksomheter ble jo stengt. Så I call bullshit på at hun har slutta å putte ting i leppene sine. Bildene fra 2010 gjør det så ekstremt synlig. Her er et intervju til fra 2010. Dette var hennes naturlige utseende. Jeg forstår helt ærlig ikke hva hun holder på med, og kjenner egentlig at jeg blir veldig lei meg på hennes vegne, selv om jeg også blir provosert/sint. 
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ingeborg-25-blogger-fra-psykiatrisk-avdeling/12831192/

Jeg hadde aldri trodd det var samme person engang, forskjellen er helt enorm. Både leppene og tennene.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig skjønner jeg ikke at hun fungerer med den undervekten. Jeg spiser altfor lite, men er ikke i nærheten av så tynn som Senneset, og jeg må sykemeldes nå, fordi kroppen har klappet helt sammen. Konstante infeksjoner og generell slapphet som følge av underernæring. Jeg er også en mester i å presse meg, og har gjort det i mange år, men til slutt går det ikke, og for meg smalt det nå. Derfor synes jeg den "gjøre friske ting"-greia som hun gjentar til stadighet, er litt tveegget. Det kan være et sykdomstegn å presse kroppen forbi tålegrensene år etter år. Nå snakker jeg for meg selv, men sykemeldingen og det å prøve å spise, er noe av det friskeste jeg har gjort på lenge.

• Liker 16
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (6 minutter siden):

For øvrig skjønner jeg ikke at hun fungerer med den undervekten. Jeg spiser altfor lite, men er ikke i nærheten av så tynn som Senneset, og jeg må sykemeldes nå, fordi kroppen har klappet helt sammen. Konstante infeksjoner og generell slapphet som følge av underernæring. Jeg er også en mester i å presse meg, og har gjort det i mange år, men til slutt går det ikke, og for meg smalt det nå. Derfor synes jeg den "gjøre friske ting"-greia som hun gjentar til stadighet, er litt tveegget. Det kan være et sykdomstegn å presse kroppen forbi tålegrensene år etter år. Nå snakker jeg for meg selv, men sykemeldingen og det å prøve å spise, er noe av det friskeste jeg har gjort på lenge.

Jeg var kliss lik IS på det området der i maaaaange år. Alvorlig undervektig, spiste minimalt, gikk som en duracellkanin, null stress. I 20-åra og dels 30-åra. Så gikk det ikke mer. Men man greier det pga ulike mekanismer, og særlig ved traumer i bunn så er det visst et eget gir i følge psykologen min, hvor man både har kobla fra kroppen (så man kjenner ikke etter) og kjører i turbotempo for å holde ting unna. 
Og ja, fint med fokus på at man ikke må være frisk som i fravær av alle symptomer og tegn for å prøve seg i utdanning og jobb f.eks. Også fordi mange vokser på det. MEN det går en grense. Og den grensa er IS langt over nå. Dessuten er ikke friske ting=jobbe 100%. Friske ting er veldig mye mer, i tillegg til at man kan gjøre friske ting i 20 eller 50 km/t, trenger ikke være i 110… 
Hun spiller rett og slett et livsfarlig spill nå. Nærmer seg 40. Kroppen tåler ikke det den gjorde for 10 og 20 år siden. Og særlig ikke etter så mange sultkatastrofer. (Hilsen ernæringsfysiologen min.) Håper noen greier å tråkke hardt på bremsen snart, for unner henne ikke å smelle hardt i veggen eller at det i verste fall går veldig galt. 

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Jeg hadde aldri trodd det var samme person engang, forskjellen er helt enorm. Både leppene og tennene.

Jeg valgte å ikke kommentere tennene, fordi det kan være relatert til anoreksi og bulimi, og at hun har fått tannbehandling pga det. Mitt smil ser også ganske annerledes ut enn for 10-15 år siden. 🙂

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samme med meg med den traume-greia, har kjørt helt vanvittig på og fått til ting andre ikke skjønner er mulig med sykdomsbyrden (til en viss grad også uten). For meg er PTSD-en mer alvorlig enn spiseforstyrrelsen, men nå har det sagt stopp av flere grunner. Så når Senneset først skal skrive så mye om seg selv, synes jeg hun burde skrevet om det - om å innse at man må ta en pause (hun hadde også en sykemelding). Arbeidsmoral og drivkraft er supert. Men at IS satt i samtale med Erna Solberg for å understreke at det bare er å jobbe på når man er syk, kan være et litt skadelig budskap for folk som rett og slett ikke kan. Hun snakket også mye om at hun trodde hun måtte bli helt frisk for å begynne å jobbe. Er det noe folk tror? Jeg hadde, som IS, flere år hvor sykdommen var på sitt mest alvorlige i begynnelsen av 20-årene, og jeg var masse innlagt og ikke var i jobb eller studier. Det var INGENTING jeg heller ville enn å jobbe - men jeg var altfor syk. Det var en stor sorg. Men det var ikke fordi jeg trodde jeg ikke var frisk nok til å jobbe - det var fordi jeg ikke var det.

Endret av Sarah93
  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sarah93 skrev (Akkurat nå):

Ja, samme med meg med den traume-greia, har kjørt helt vanvittig på og fått til ting andre ikke skjønner er mulig med sykdomsbyrden (til en viss grad også uten). For meg er PTSD-en mer alvorlig enn spiseforstyrrelsen, men nå har det sagt stopp av flere grunner. Så når Senneset først skal skrive så mye om seg selv, synes jeg hun burde skrevet om det - om å innse at man må ta en pause (hun hadde også en sykemelding). Arbeidsmoral og drivkraft er supert. Men at IS satt i samtale med Erna Solberg for å understreke at det bare er å jobbe på når man er syk, kan være et litt skadelig budskap for folk som rett og slett ikke kan. Hun snakket også mye om at hun trodde hun måtte bli helt frisk for å begynne å jobbe. Er det noe folk tror? Jeg hadde, som IS, flere år hvor sykdommen var på sitt mest alvorlige i begynnelsen av 20-årene, og jeg var masse innlagt og ikke var i jobb eller studier. Det var INGENTING jeg heller ville enn å jobbe - men jeg var altfor syk. Det var en stor sorg. Men det var ikke fordi jeg trodde jeg ikke gae frisk nok til å jobbe - det var fordi jeg ikke var det.

Amen til alt dette!

Til det med å tro man må være frisk for å begynne å jobbe så er nok det mest rettet mot behandlingsapparatet. Har selv flere venninner som ble holdt tilbake, og etter min mening for lenge, av psykolog/behandler på DPS og også fastlege. Hun ene ville så gjerne prøve seg på studier igjen (måtte avbryte tidligere pga innleggelser og for syk), behandler var bare negativ, hun var kommet veldig langt og jeg støtta henne i å gi det et forsøk, også for å få mestring og en frisk arena. Det ble 3 tøffe år, men hun greide det med en del backing, og er i dag i 100% jobb. Ikke frisk, men frisk nok i form av lever med sykdommen, håndterer den greit, er normalvektig og symptomene/tankene håndterbare. Og hun sier selv at hun er blitt så mye friskere av å jobbe, både pga mestring men også fordi hun fikk noe mer enn en psyk identitet. Men hun er også veldig obs på at jobbing kan bli en flukt, og at hun må passe på. Og da er man på et sted hvor det funker. Det er noe helt annet enn det IS holder på med nå. 
Tror for øvrig også det er en del syke som tror de må være omtrent helt friske før de kan prøve seg i utdanning, jobb etc. Var ofte tema da jeg var innlagt. Men mye av det kommer fra behandlingsapparatet. Det er nok blitt bedre de siste årene etter recoveryfokuset ble mer framtredende. 
Fra IS sin side framstår den frasen nå mer som et oppheng, som om hun like mye prøver å overbevise seg selv. Og den sykemeldinga varte ikke særlig lenge. Jeg er sinna på henne, men også dypt bekymra. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (19 timer siden):

Takk! Skal sjekke! Så skuffende! Hun må jo gjerne forandre på utseendet så mye hun vil, men da kan hun ikke late som om hun ikke gjør det mens hun samtidig kritiserer rudjord/skarbø/tjelta. 

Det var vel for øvrig i hovedsak bruken av ordet «kvinnehelse» hun reagerte på, men det blir likevel for dumt når hun skriver som hun gjør på insta: «ENDA et sted skal fikse kropper så de passer trange normer» og «NOK ET tilbud om å fjerne spor etter levd liv i ansiktet»….. 

Jeg er så skuffet!!! Hun har (hadde?) en viktig stemme i så mange saker, og jeg har digget henne! Men nå etter utallige proAna-bilder og denne dobbeltmoralen som nå kommer frem, klarer jeg ikke ta henne på alvor lengre… 

Tenker det samme som deg. Det er skuffende. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (3 timer siden):

Jeg valgte å ikke kommentere tennene, fordi det kan være relatert til anoreksi og bulimi, og at hun har fått tannbehandling pga det. Mitt smil ser også ganske annerledes ut enn for 10-15 år siden. 🙂

Det kan være, jeg har uansett ikke sagt at noe er galt med hverken leoper eller tenner, bare at det var ekstremt stor forskjell. Mitt smil ser veldig likt ut nå som 43 som da jeg var 13, har aldri tenkt at tenner er noe som endrer seg så seg selv. 

Nå: https://www.instagram.com/p/COizbeLpLdz/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med å måtte være frisk før man kan jobbe eller studere, tror jeg det er mange som tror man må være. F.eks så har jo ikke NAV noe oppfølging eller tiltak for de som har blitt ufør og ønsker å komme ut i jobb eller studier igjen. Da er "saken" avslutta og man skal liksom være ufør resten av livet sitt. Sånn tror jeg det ikke er lengre i dag. Noen trenger tid på behandling og går over fra AAP til ufør sånn at de får tid til å jobbe seg igjennom det de trenger, også er de klar for å tre ut i studier -og arbeidsliv igjen. Det burde NAV vært med å støtte opp om. Så sånn sett synes jeg det er bra IS har dette mantraet om å gjøre friske ting. Nå er jo også det å gjøre friske ting så mangt, man trenger virkelig ikke jobbe eller studere for å gjøre friske ting ❤️ Ellers synes jeg det burde fokuserers mer på godt nok, "lagom" og å gjøre passe mengde. Det er ikke 0 eller 100 prosent, liksom. Kanskje IS, og samfunnet, skulle snakka mer om å ha et godt nok liv. Livskvalitet er jo så mangt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LullaSkrulla skrev (24 minutter siden):

Det med å måtte være frisk før man kan jobbe eller studere, tror jeg det er mange som tror man må være. F.eks så har jo ikke NAV noe oppfølging eller tiltak for de som har blitt ufør og ønsker å komme ut i jobb eller studier igjen. Da er "saken" avslutta og man skal liksom være ufør resten av livet sitt. Sånn tror jeg det ikke er lengre i dag. Noen trenger tid på behandling og går over fra AAP til ufør sånn at de får tid til å jobbe seg igjennom det de trenger, også er de klar for å tre ut i studier -og arbeidsliv igjen. Det burde NAV vært med å støtte opp om. Så sånn sett synes jeg det er bra IS har dette mantraet om å gjøre friske ting. Nå er jo også det å gjøre friske ting så mangt, man trenger virkelig ikke jobbe eller studere for å gjøre friske ting ❤️ Ellers synes jeg det burde fokuserers mer på godt nok, "lagom" og å gjøre passe mengde. Det er ikke 0 eller 100 prosent, liksom. Kanskje IS, og samfunnet, skulle snakka mer om å ha et godt nok liv. Livskvalitet er jo så mangt. 

Helt enig. Man har muligheten for VTO-plass, men det må man jo i utgangspunktet selv melde inn ønske om, og det er store lokale forskjeller på hvor mye NAV hjelper til med å finne en plass, ikke har man rettigheter til å få dekket utgifter til reise etc heller, slik man har på AAP. Å få fokus på NAV sin rolle for oss som er gått over på ufør er en veldig viktig sak! Både mtp VTO, utdanning og jobb. (Noe av problemet var jo at Rehab.penger, attføring og midlertidig ufør ble slått sammen til AAP. Særlig at midlertidig ufør forsvant tror jeg er blitt en stor ulempe både for enkeltpersoner og samfunnet.)

Jeg skulle ønske IS hadde mer fokus på de friske tingene som ikke er jobb. 
De siste 4 setningene dine:💯 Det var først da jeg forsto det der selv at jeg begynte å komme noen vei i behandling, jeg var så opphengt i å greie å jobbe for en hver pris og leve såkalt normalt utad at det ikke var noe igjen til resten. Nå har jeg også mer igjen for å være sosial, når det ikke må være 100 hele tida. 

Endret av Kanin46
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Det kan være, jeg har uansett ikke sagt at noe er galt med hverken leoper eller tenner, bare at det var ekstremt stor forskjell. Mitt smil ser veldig likt ut nå som 43 som da jeg var 13, har aldri tenkt at tenner er noe som endrer seg så seg selv. 

Nå: https://www.instagram.com/p/COizbeLpLdz/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Mente ikke at du hadde sagt at noe var galt altså, var forskjellen jeg tenkte på 😉Spiseforstyrrelser, og særlig bulimi, kan gi store tannskader, som gjør at man må ha både kroner, broer og implantat. Det kan endre «smilet» en god del, selv om dyktige tannleger etterstreber å gjøre ting så naturlig som mulig, og å legge f.eks farge opp mot de øvrige tennene/fargen man naturlig har. Noen av oss har knapt egne tenner igjen. Ei venninne fikk satt på kroner/skallfasetter i hele fronten som forebyggende tiltak (tannlegens vurdering altså) for å beskytte det som var igjen og dermed også røttene+redusere behovet for tannbehandling pga fyllinger som stadig gikk i stykker. Det gjorde jo en del med hvordan tanngarden hennes så ut 🙂

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (1 time siden):

Helt enig. Man har muligheten for VTO-plass, men det må man jo i utgangspunktet selv melde inn ønske om, og det er store lokale forskjeller på hvor mye NAV hjelper til med å finne en plass, ikke har man rettigheter til å få dekket utgifter til reise etc heller, slik man har på AAP. Å få fokus på NAV sin rolle for oss som er gått over på ufør er en veldig viktig sak! Både mtp VTO, utdanning og jobb. (Noe av problemet var jo at Rehab.penger, attføring og midlertidig ufør ble slått sammen til AAP. Særlig at midlertidig ufør forsvant tror jeg er blitt en stor ulempe både for enkeltpersoner og samfunnet.)

Jeg skulle ønske IS hadde mer fokus på de friske tingene som ikke er jobb. 
De siste 4 setningene dine:💯 Det var først da jeg forsto det der selv at jeg begynte å komme noen vei i behandling, jeg var så opphengt i å greie å jobbe for en hver pris og leve såkalt normalt utad at det ikke var noe igjen til resten. Nå har jeg også mer igjen for å være sosial, når det ikke må være 100 hele tida. 

Ja, ikke sant, helt enig med deg! "Før i tiden" var det kanskje mer normalt at man ble ufør resten av livet, men da var det kanskje mer pga belastningsskader etter et hardt arbeidsliv folk ble ufør, mens nå er det jo så mange ulike årsaker. Jeg synes vi må gi plass til at behandling kan ta tid og at man deretter kan komme tilbake i en eller annen form om man ønsker det.

Så bra å høre at du har funnet en mer balanse! Blir glad i hjertet mitt ❤️ Og ja, så utrolig viktig at å "gjøre friske ting" kan være så mangt! Alt fra å pusse tennene til å ta en doktorgrad, liksom, uten at det er noen skala den ene veien eller den andre. Husker noen fortalte en gang at de hadde fått råd i en svært deprimert fase, å legge merke til at bananen var gul. Når vedkommende faktisk gulfargen, ble hen så glad. Det ble et slags vippepunkt for videre tilfriskning. Om ikke det er å gjøre en frisk ting, så vet ikke jeg!

(PS. Håper ikke dette ble en avsporing, jeg synes bare temaet er så viktig og håper flere, inkludert IS, kan fokusere på dette).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...