Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (På 6.9.2022 den 19.01):

Kanskje brukeren trenger noen til å fortelle seg at vaksiner er lurt, at medaljonger og sukkerpiller ikke fungerer mot sykdom, at rasisme er slemt og at kroppspress er dumt…? For det er vel mest sånne ting IS skriver om?

Nei, hun dyrker også egen sykdom i all offentlighet.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanin46 skrev (På 4.9.2022 den 10.47):

Det er absolutt en fair sak, og desperasjon fører også til at man gjør ting man ellers ikke ville gjort. Jeg tok selv akupunktur mot angst (hjalp ikke en shit, men gikk en god stund, fordi *desperasjon*), og jeg er også helseutdanna og burde såkalt visst bedre. Problemet mitt med IS er at hun har gått så sinnsykt knallhardt ut mot alternativ behandling, både de som tilbyr, reklamerer for og også indirekte brukere i en del sm.henger, og når hun først nå skal «bekjenne egne synder» (og liksom skal få kred for det) så er det 1 time hos kinesiolog som hun fikk gratis og ble kontaktet av, magnetsåler og vurderte Snåsamannen hun har å skilte med. Hun sier hun kjenner mange som har tydd til alternativ beh i desperasjon, hvorfor ikke bidra til å få fram disse historiene som journalist, i stedet for å fortsette å sparke inn åpne dører (Durek i denne sammenheng) og bruke seg selv igjen (og her med egentlig ganske tynt materiale). Hvorfor ikke skrive gravejournalistikk om hvordan f.eks kreftpasienter blir lurt og økonomisk ruinert av alternative behandlere (jeg kjenner flere historier), og t.o.m overtales til å droppe medisinsk behandling til fordel for den alternative. I stedet for «krystaller er dumt og funker ikke», «mat kurerer ikke sykdom», «Durek kan ikke helbrede korona med medaljong». Selvfølgeligheter. Ja, det er kjempeviktig med fokus på denne industrien, det er viktig å belyse ulike sider av dette, viktig med fokus på vitenskapelig dokumentasjon, kildekritikk, belyse Confirmation bias og årsak/virkning m.m. Synes IS primært bidrar med populistiske innslag som egentlig ikke tilfører noe nytt. 

Veldig gode poenger! Jeg skulle også ønske hun kunne gjøre det. Som andre skriver her, er hun nok ikke ansatt som den typen journalist og da blir det vel deretter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LullaSkrulla skrev (2 timer siden):

Veldig gode poenger! Jeg skulle også ønske hun kunne gjøre det. Som andre skriver her, er hun nok ikke ansatt som den typen journalist og da blir det vel deretter.  

Hun kunne brukt engasjementet sitt til å få kolleger i rette avd til å gjøre det. Hun kunne spurt sjefen om å få lov til å jobbe med enkeltprosjekter knytta til dette. Hun kunne fint droppa å dra inn egen sykdom og erfaring i nesten alt hun skriver av kommentarer som del av det hun er ansatt som. Og når hun kan bruke egen erfaring i så stor grad kunne hun fint brukt andres erfaring, historier etc i kommentarene sine. Hun kunne fint belyst temaene, også ref siste delen av kommentaren min, på helt andre og «tyngre» måter, selv om det er i et kommentar-format. 
P.S. Ikke kritisk til din kommentar altså, siterte for å ha kontekst 😉😊

Endret av Kanin46
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LullaSkrulla skrev (21 timer siden):

Man trenger ikke å være gravejournalist for å skrive noe interessant, kommentarer er en enormt god flate for å flagge skarpe og originale synspunkter. Men det er vanskelig. Ingeborg Senneset har hatt mange gode innlegg tidligere, men i det siste har det gått veldig på repeat. Men innleggene hennes får mye "likes" og oppmerksomhet - hun er en klikkvinner, og det er jo også et slags talent.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt heldig å skulle stå for de svakes sak samtidig som du omtaler deg selv som "tilbakestående" pga noen dårlige formuleringer på story. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til lurer jeg på om hun er skalla oppå hodet siden hun alltid går med caps. I min verden ser det veldig rart ut å ha det som hodeplagg til hvit blondekjole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

h/k skrev (6 timer siden):

Kanskje ikke helt heldig å skulle stå for de svakes sak samtidig som du omtaler deg selv som "tilbakestående" pga noen dårlige formuleringer på story. 

Hæ? Når har hun gjort det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scan skrev (4 timer siden):

Av og til lurer jeg på om hun er skalla oppå hodet siden hun alltid går med caps. I min verden ser det veldig rart ut å ha det som hodeplagg til hvit blondekjole. 

Nå blir det for dumt. Jeg har kritisert Senneset for det jeg mener er dobbeltmoral knyttet til fremstillinger av anoreksi, men hun må jo virkelig få lov til å gå med caps. Hun har en stil som hun selv og mange synes er kul, selv om det ikke er min eller din stil. ( Og om hun mot formodning skulle lide av hårtap som følge av underernæring, er det heller ikke noe å bitche om.)

• Liker 31
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (49 minutter siden):

Nå blir det for dumt. Jeg har kritisert Senneset for det jeg mener er dobbeltmoral knyttet til fremstillinger av anoreksi, men hun må jo virkelig få lov til å gå med caps. Hun har en stil som hun selv og mange synes er kul, selv om det ikke er min eller din stil. ( Og om hun mot formodning skulle lide av hårtap som følge av underernæring, er det heller ikke noe å bitche om.)

Nå må du ta deg en bolle. Jeg verken tenkte eller nevnte hårtap i den forbindelse du beskylder meg for, jeg verken tenkte eller nevnte underernæring. så hvor tar du det fra? Du må ikke tillegge folk meninger der ikke har, du må ikke anta at du vet hva andre tenker eller tror. Jeg nevnte kun min undring over capsen som jeg forøvrig synes er lite kul. .

Endret av Scan
Rettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scan skrev (2 timer siden):

Nå må du ta deg en bolle. Jeg verken tenkte eller nevnte hårtap i den forbindelse du beskylder meg for, jeg verken tenkte eller nevnte underernæring. så hvor tar du det fra? Du må ikke tillegge folk meninger der ikke har, du må ikke anta at du vet hva andre tenker eller tror. Jeg nevnte kun min undring over capsen som jeg forøvrig synes er lite kul. .

Okei, opplevde det bare som en ĺite hyggelig kommentar å spekulere i om hun er skalla. Uansett hva du mente med det, synes jeg det var kjipt. Uavhengig av spekulasjoner om underernæring eller ei.  Som jeg egentlig ikke prøvde å tillegge deg, men la til selv.

Synes også capsen er teit.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

h/k skrev (På 11.9.2022 den 18.33):

Fra dagens story 

IMG_20220911_183317.jpg

Blir så lei meg av sånt. Jobber med veldig vanlige barn som har litt lærevansker og syns det er lite hyggelig når det brukes sånn. Folk kan gjøre feil, men ikke voksne som er talsrør for psykiske lidelser. (Som noen barn og voksne med lærevansker også får for øvrig, delvis fordi det er tøft å leve med slike vansker..)

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kathrine Krøger har anmeldt den nye boka til Senneset i Sykepleien. Ville gi henne en sjanse, men merker jeg er litt bekymret for denne boka. Hun snakker til et ungt publikum, og jeg vet ikke hva en selvhjelpsbok fra en som åpenbart ikke klarer å hjelpe seg selv, kan bidra med til sårbare unge. Senneset har selv sagt at en velmenende novelle om anoreksi i en bok for barn/ ungdom inspirerte henne til å sulte seg som barn. Kanskje noe å tenke på?

Med forbehold om at jeg ikke har lest boka, bare anmeldelsen. Kommer ikke til å gjøre det heller. Orker ikke mer av Sennesets personlige historier.

https://sykepleien.no/bok/2022/09/ingeborg-senneset-trigger-mer-enn-hun-troster

Endret av Sarah93
  • Liker 27
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (1 time siden):

Kathrine Krøger har anmeldt den nye boka til Senneset i Sykepleien. Ville gi henne en sjanse, men merker jeg er litt bekymret for denne boka. Hun snakker til et ungt publikum, og jeg vet ikke hva en selvhjelpsbok fra en som åpenbart ikke klarer å hjelpe seg selv, kan bidra med til sårbare unge. Senneset har selv sagt at en velmenende novelle om anoreksi i en bok for barn/ ungdom inspirerte henne til å sulte seg for barn. Kanskje noe å tenke på?

Med forbehold om at jeg ikke har lest boka, bare anmeldelsen. Kommer ikke til å gjøre det heller. Orker ikke mer av Sennesets personlige historier.

https://sykepleien.no/bok/2022/09/ingeborg-senneset-trigger-mer-enn-hun-troster

Jeg kjenner jeg er glad for at det er en anmeldelse som ikke uforbeholdent hyller åpenhet og modighet. Letta over det helt ærlig. Kommer heller ikke til å lese denne boka. Stor sannsynliglihet for at det «går i det samme» ut ifra det lille jeg har sett. Og som selvhjelpsbok for unge…tviler sterkt

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
h/k skrev (26 minutter siden):

Hvem er egentlig målgruppen for denne boka? Virker som A til Å for potensielle triggere... 

Ungdom…

Og greier ikke helt å se hvordan dette skal være til hjelp og overlevelse…vet jeg er farga her, men…

Reagerer også litt på «må holde ut, det vil bli bedre». Jeg skulle ønske noen hadde sagt til meg «du må ikke holde ut, det er ikke noe du skal måtte stå i alene, du kan be om hjelp» og «det er lov å gi opp, du må ikke være sterk og greie alt hele tida» (ikke gi opp som i å ta livet av seg altså). Og helt ærlig: det blir ikke alltid bedre, og det kan ingen vite sikkert. Falskt håp er også farlig. Det kan bli bedre, og «bedre» er ikke alltid det vi tror det betyr, så ikke gi opp, hadde vært bedre. 

B6A6066E-4386-45D3-AC7D-9C88686FF326.jpeg

Endret av Kanin46
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...