Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Sweetheaven skrev (1 time siden):

Jeg er enig i mye av det du skriver, men det blir helt feil å kalle det for catwalk-look. Det er med på å glorifisere dette, og Senneset er svært syk. Både kroppslig og mentalt. Hun er ikke i nærheten av å fremstå som noe annet enn nettopp det. Hennes stemme bør i de grader dempes, og fagfolk bør komme på banen med en advarsel. Det eneste budskapet hun kommer med som en voksen dame i ferd med å bikke sine 40-år, er at hjelpen for alvorlig spisefortyrrelser er nyttesløs. Ingen kan regne med å bli friske, og det finnes ikke hjelp å få! Og slik er det ikke! 

Takk! Men hvem f…kan/skal gjøre dette?! Virker som «hele gjengen» er blinde og/eller handlingslamma. Kjenner jeg blir mer og mer fortvila, og tror faktisk det må til at noen sier fra med utestemme at nå holder det. Hun vil ikke greie å stoppe dette hurtigtoget selv. Og det sier jeg fordi jeg langt på vei har vært der selv (bare ikke med trynet i media). Hun har hengt seg opp i at løsninga for å snu tilbakefallet må inneholde jobb og ingen endring av den «utadvendte» delen av livet, når hun nå sier/skriver «gjøre friske ting» framstår det bare mer og mer krampeaktig. Det er blitt livsfarlig å stoppe opp (sånn det føles), og enten må noen sette foten grundig ned (og det er jævlig når stoppen kommer, helt forferdelig, men det må til) eller så vil kroppen til slutt sette foten ned,og i verste fall for godt. Å snu det der med å fortsatt jobbe masse, være like sosial, og stikke hodet innom psykologen en gang i uka(?), det er å tro på julenissen og Gud og evig frelse på en gang. Jeg synes også synd på IS nå, jeg vet hvordan det hurtigtoget føles, men hun har samtidig en posisjon som gjør dette veldig skummelt for mange andre. Det må skje noe snart. Men så lenge medianorge med utvida kjendis-/influenserkrets nærmest er en eneste stor runkering, hvem skal komme med den advarselen, hvem skal si høyt at nå er grensa passert?

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det slår meg når jeg leser i denne tråden, i Caroline Berg Eriksen sin og Helene Drage sin, at alle tre virker å ha hatt en forverring av det de plages med. Er det et resultat av pandemien vi ser her også, slik som i befolkningen forøvrig? Ingeborg har vel vært åpen om at pandemien gjorde henne dårligere. 

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (19 timer siden):

Jeg er enig i mye av det du skriver, men det blir helt feil å kalle det for catwalk-look. 

Det kan godt være. Jeg ble bare minnet på det som engang het "heroin chic". 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er riktig å trekke inn Linnéa Myhre, og mulig jeg husker dette feil, men sånn husker jeg at Linnéa brukte bloggen sin da hun var veldig syk (en stund etter at hun hadde blitt en av Norge største bloggere): hun var åpen om at ting ikke gikk så bra, og hun var også overraskende reflektert rundt hvor tynn hun var. Tror ikke hun la ut nærbilder av seg selv, men jeg husker godt en kommentar hvor hun sa noe om at hun visste at hun akkurat nå så ut som Knerten og det var ikke bra. Dette var før Instagram, men denne bloggen hadde veldig mange lesere.

Mitt etterlatte inntrykk der er at hun hadde stor innsikt i sykdommen sin, og prøvde til en viss grad å skjerme den fra bloggen. Da jeg leste Evig søndag var jeg overrasket over hvor syk hun faktisk var, for det syns jeg aldri kom så tydelig frem gjennom bloggen.

Og jeg tror at det var veldig lurt både for Linnéa selv, og alle de unge leserne, at hun ikke gav så mye innsikt i sykdommen før mange år senere, og da i bokform. 

• Liker 31
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, paraplyprinsessa said:

Den største forskjellen mellom IS og Linnea Myhre er vel at Linnea ble frisk (nok) og skaffet seg andre interesser enn å blogge om sykdom. Linnea har gått videre og lever ikke et voksent liv basert på å reprodusere egen sykdomshistorie. Sånn sett er hun både sunnere for seg selv og andre, i motsetning til IS. 

Det stemmer nok bra. Mye av grunnen til at Linnéas blogg ble stor var jo hvor bra hun skrev. Hun blogget om Bunnpris-jobben, undulaten sin og det var vel litt ispedd antrekksbilder også. Det kom vel etter hvert frem (etter at hun flyttet til Oslo) at hun slet med spiseforstyrrelser, men hun var alltid mer enn det i bloggen sin. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva synes dere om hennes siste kommentar om sjaman Durek i A-magasinet? (Er på mobilen, så får ikke lenket, kan gjøre det etterpå). Det er vel åpent mål å kritisere Durek, men jeg synes det er kult at hun er åpen om at hun selv har prøvd mye alternativ behandling da hun var på sitt aller sykeste. Hun har sagt det før, men underspiller det veldig (trolig fordi hun synes det er flaut), men åpenheten kan gjøre at andre som har prøvd "alt" av alternativ behandling, føler mindre skam. Det gjør at hun virker mindre ovenfra og ned - og det er bra. I det siste har hun vært åpen om mer "flaue" ting som sykemelding (ikke flaut, men sitter nok langt inne for henne!), restylane og altså dette med alternativ behandling

Edit: lenke

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/ja6Qqb/aapent-brev-til-sjaman-durek

Endret av Sarah93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Sarah93 skrev (2 timer siden):

Hva synes dere om hennes siste kommentar om sjaman Durek i A-magasinet? (Er på mobilen, så får ikke lenket, kan gjøre det etterpå). Det er vel åpent mål å kritisere Durek, men jeg synes det er kult at hun er åpen om at hun selv har prøvd mye alternativ behandling da hun var på sitt aller sykeste. Hun har sagt det før, men underspiller det veldig (trolig fordi hun synes det er flaut), men åpenheten kan gjøre at andre som har prøvd "alt" av alternativ behandling, føler mindre skam. Det gjør at hun virker mindre ovenfra og ned - og det er bra. I det siste har hun vært åpen om mer "flaue" ting som sykemelding (ikke flaut, men sitter nok langt inne for henne!), restylane og altså dette med alternativ behandling

Edit: lenke

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/ja6Qqb/aapent-brev-til-sjaman-durek

Har HUN prøvd alternativ behandling? Da er det temmelig hyklersk å kontinuerlig angripe alt som kan krype og gå av alternativt i Norge vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (1 minutt siden):

Har HUN prøvd alternativ behandling? Da er det temmelig hyklersk å kontinuerlig angripe alt som kan krype og gå av alternativt i Norge vil jeg si.

Hvorfor det? Du ser det er forskjell på å være den som blir svindlet og på å være svindleren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (7 minutter siden):

Synes det er helt innafor jeg. Mange prøver i desperasjon og uvitenhet. Også jeg har gjort det. Er fullt lovlig å kritisere. Problemet hennes er at hun taler med to tunger og dessverre fremstår som et skadelig ideal selv. Altså ikke så mye bedre enn alternativbehandlere, selv om det er på en helt annen måte selvfølgelig. 

Endret av parmanoia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget er snork. Nok en gang sparker hun inn åpne dører. Det et temmelig ufarlig å kritisere Durek. Både for standpunktene hans og fordi omtrent 200 stykker har gjort det før henne. 

Hvis hun vil være en Viktig Stemme i denne debatten; skriv heller om Kongefamiliens taushet rundt Durek og det problematiske i dette. Det hadde i allefall vært NOE. 

• Liker 27
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
parmanoia skrev (1 time siden):

Synes det er helt innafor jeg. Mange prøver i desperasjon og uvitenhet. Også jeg har gjort det. Er fullt lovlig å kritisere. Problemet hennes er at hun taler med to tunger og dessverre fremstår som et skadelig ideal selv. Altså ikke så mye bedre enn alternativbehandlere, selv om det er på en helt annen måte selvfølgelig. 

Når prøvde hun det da, før eller etter hun ble skeptiker? Jeg får ikke lest brevet til Durek i Aftenposten da jeg ikke har abo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (5 minutter siden):

Når prøvde hun det da, før eller etter hun ble skeptiker? Jeg får ikke lest brevet til Durek i Aftenposten da jeg ikke har abo.

Før. Da hun var innlagt for rundt ti (?) år siden

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ramona1970 skrev (5 minutter siden):

Mens hun var «veldig syk», og trygda, så ergo i perioden på Østmarka (2009-2012). Snakk om kinesiologi (1time hun fikk gratis fordi dama hadde hørt om henne), magnetsåler, og vurderte snåsamannen (men dro aldri fordi for syk). Dett var dett. Synes ikke akkurat det var imponerende åpenhet om alternativ behandling. 
utover det: nok et «slå inn åpne dører» og egentlig et ganske intetsigende (og kort) innlegg…

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (1 minutt siden):

Før. Da hun var innlagt for rundt ti (?) år siden

Med beskrivelse «for syk» og «veldig syk», og at kinesologen hadde hørt om henne så var det nok 2009-2011 mens hun var på Østmarka, og var svært aktiv med blogging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (9 timer siden):

Det stemmer nok bra. Mye av grunnen til at Linnéas blogg ble stor var jo hvor bra hun skrev. Hun blogget om Bunnpris-jobben, undulaten sin og det var vel litt ispedd antrekksbilder også. Det kom vel etter hvert frem (etter at hun flyttet til Oslo) at hun slet med spiseforstyrrelser, men hun var alltid mer enn det i bloggen sin. 

Har aldri lest LM sin blogg, men det høres ganske annerledes ut enn IS sin. Det var live-blogging om sykdom, sykehus og hvordan prøve å bli friskere. Vekt, veiing, måltider, kalorier, oppkast, tvangshandlinger, skjema, butikkturer, eksponering osv. Og en helt avsindig mengde bilder av ekstremt undervektig kropp, i stor grad i tights og singlet og korte t-skjorter (også på vinter). Helt på slutten var det litt mer innslag av andre ting, og ikke så hyppige innlegg, da hun nærmet seg utskrivelse og var skrevet ut. 

Endret av Kanin46
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser stor forskjell på Linnea Myhre og Ingeborg Senneset. Liker LM godt men IS virker som en av de mange som kun skriver selvfølgeligheter som flertallet er enige i i utgangspunktet. I tillegg til å bruke spisevegringen på en karriere i tillegg. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å prøve alternativ behandling og å være hyklers. Jeg tenker det er lov å prøve greier for så å etterpå finne ut at det ikke var noe, at det er feil og/eller at man tok feil. Det er jo en helt fair sak. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LullaSkrulla skrev (10 timer siden):

Angående å prøve alternativ behandling og å være hyklers. Jeg tenker det er lov å prøve greier for så å etterpå finne ut at det ikke var noe, at det er feil og/eller at man tok feil. Det er jo en helt fair sak. 

Det er absolutt en fair sak, og desperasjon fører også til at man gjør ting man ellers ikke ville gjort. Jeg tok selv akupunktur mot angst (hjalp ikke en shit, men gikk en god stund, fordi *desperasjon*), og jeg er også helseutdanna og burde såkalt visst bedre. Problemet mitt med IS er at hun har gått så sinnsykt knallhardt ut mot alternativ behandling, både de som tilbyr, reklamerer for og også indirekte brukere i en del sm.henger, og når hun først nå skal «bekjenne egne synder» (og liksom skal få kred for det) så er det 1 time hos kinesiolog som hun fikk gratis og ble kontaktet av, magnetsåler og vurderte Snåsamannen hun har å skilte med. Hun sier hun kjenner mange som har tydd til alternativ beh i desperasjon, hvorfor ikke bidra til å få fram disse historiene som journalist, i stedet for å fortsette å sparke inn åpne dører (Durek i denne sammenheng) og bruke seg selv igjen (og her med egentlig ganske tynt materiale). Hvorfor ikke skrive gravejournalistikk om hvordan f.eks kreftpasienter blir lurt og økonomisk ruinert av alternative behandlere (jeg kjenner flere historier), og t.o.m overtales til å droppe medisinsk behandling til fordel for den alternative. I stedet for «krystaller er dumt og funker ikke», «mat kurerer ikke sykdom», «Durek kan ikke helbrede korona med medaljong». Selvfølgeligheter. Ja, det er kjempeviktig med fokus på denne industrien, det er viktig å belyse ulike sider av dette, viktig med fokus på vitenskapelig dokumentasjon, kildekritikk, belyse Confirmation bias og årsak/virkning m.m. Synes IS primært bidrar med populistiske innslag som egentlig ikke tilfører noe nytt. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (13 timer siden):

Det er absolutt en fair sak, og desperasjon fører også til at man gjør ting man ellers ikke ville gjort. Jeg tok selv akupunktur mot angst (hjalp ikke en shit, men gikk en god stund, fordi *desperasjon*), og jeg er også helseutdanna og burde såkalt visst bedre. Problemet mitt med IS er at hun har gått så sinnsykt knallhardt ut mot alternativ behandling, både de som tilbyr, reklamerer for og også indirekte brukere i en del sm.henger, og når hun først nå skal «bekjenne egne synder» (og liksom skal få kred for det) så er det 1 time hos kinesiolog som hun fikk gratis og ble kontaktet av, magnetsåler og vurderte Snåsamannen hun har å skilte med. Hun sier hun kjenner mange som har tydd til alternativ beh i desperasjon, hvorfor ikke bidra til å få fram disse historiene som journalist, i stedet for å fortsette å sparke inn åpne dører (Durek i denne sammenheng) og bruke seg selv igjen (og her med egentlig ganske tynt materiale). Hvorfor ikke skrive gravejournalistikk om hvordan f.eks kreftpasienter blir lurt og økonomisk ruinert av alternative behandlere (jeg kjenner flere historier), og t.o.m overtales til å droppe medisinsk behandling til fordel for den alternative. I stedet for «krystaller er dumt og funker ikke», «mat kurerer ikke sykdom», «Durek kan ikke helbrede korona med medaljong». Selvfølgeligheter. Ja, det er kjempeviktig med fokus på denne industrien, det er viktig å belyse ulike sider av dette, viktig med fokus på vitenskapelig dokumentasjon, kildekritikk, belyse Confirmation bias og årsak/virkning m.m. Synes IS primært bidrar med populistiske innslag som egentlig ikke tilfører noe nytt. 

Årsaken til at hun ikke driver med seriøs gravejournalistikk er fordi det er krevende, mens å rable ned noen personlige anekdoter og sette dem i sammenheng med selvfølgeligheter er veldig enkelt. I tillegg krever gravende journalistikk om et seriøst tema at hun skriver om noe annet enn seg selv, så jeg forstår at det ikke frister all den tid hun har bygget seg en ganske stor karriere på å... skrive om seg selv og vagt sette det i sammenheng med semi-dagsaktuelle temaer.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...