Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (6 minutter siden):

I rettferdighetens navn, her hjemme går vi stort sett i t-skjorte/singlet hjemme også på vinteren (men ikke samtidig som vi syter over å fryse da). Kjenner flere andre som også gjør det.

Tror du skjønte poenget 😉Jeg skrev ingenting om HJEMME på vinteren. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Twinkle~ skrev (På 29.7.2022 den 15.14):

Dette er så farlig. Hun lever utad «en hver anorektikers drøm» med god jobb, kjæreste og et liv fullt av suksess til tross for undervekten. 
Det kalles ofte «rosaperioden» innad i miljøet. De første årene inn i anoreksien før kroppen virkelig kræsjer pga undervekt så føler man seg uovervinnelig. Man føler full kontroll og som at man kan fortsette spiralen ned og likevel få til alt man drømmer om.

Jeg føler at hun gir denne «rosaperioden» et ansikt. Har du selvdisiplin og kontroll nok kan du ha en anorektisk kropp og suksess ellers i livet samtidig. 
Den perioden varte for meg noen år, men så bristet korthuset og jeg fikk min wake up call: jeg var i ferd med å dø.

Det er greia. Det hun fronter i sosiale medier og Aftenposten(!!!) dreper folk.

Takk for at du finner ordene på det. 

Har selv hatt spiseforstyrrelser i mange år. Lange friske perioder imellom, men noen sykdomsperioder på 2-3 år her og der. "Rosaperiode" har jeg aldri hørt om, men det hørtes veldig kjent ut. Man føler seg fantastisk. "Kontrollen" gir direkte velvære, og det er altoppslukende (alle andre problemer forsvinner) Men så går man rett i veggen, fysisk eller psykisk - eller begge deler .

Jeg endte med tvangsveiing hos fastlegen, og flere frivillige lange innleggelser. Den siste påbegynte sykdomsperioden min orket jeg heldigvis ikke å gjennomføre. Kroppen sa neitakk, og jeg havnet på sykehuset med fullt kaos i kroppen før jeg klarte å dra det for langt.  

Dette Senneset og andre holder på med er direkte skadelig!! De "selger" SF inn som litt "trendy", og helt ufarlig. 

• Liker 18
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (På 28.7.2022 den 23.49):

Det dukket opp noen kritiske stemmer i kommentarfeltet til Aftenposten. Dessverre er de ikke så gjennomtenkt formulert, men poengene står seg (særlig det første om at hun dyrker sykdom) og hun vrir seg bare unna og blir fornærmet. Folk kunne rettet kritikken på en mer gjennomtenkt - og høfligere - måte, men likevel, ser hun ikke at de har et poeng? Hun har, ifølge seg selv bedragersyndromet. Har hun da ALDRI lurt på om hun ikke lurer noen når hun får bruke Aftenposten som bloggkanal for egen sykdom gjennom flere år? Screenshot_20220728-233900_Facebook.thumb.jpg.184de43e7924162c4420882cf01e59fc.jpg

Screenshot_20220728-233823_Facebook.thumb.jpg.b667b3a4a9b39118368d90a0692458df.jpg

Her tror jeg det er den manglende utvikling rett og slett. Har vanskelig for å tro at normale oppegående ikke forstår hva som blir skrevet. Personen hun svarer nevner jo ingenting om diagnoser. IS fremstår bare som mer og mer korttenkt jo mer jeg ser av henne. 

Den siste kommentaren er jo faktisk fakta, men der ser man jo den gjentakende passiv-aggressive holdningen hun viser som forøvrig flere nevner i tråden. 

Måtte inn på tråden og lese og fant flere som hadde kommentert, men klarte ikke finne den ene kommentaren jeg skulle linke til. Det ble en spade kalt for en spade.

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (1 time siden):

Her tror jeg det er den manglende utvikling rett og slett. Har vanskelig for å tro at normale oppegående ikke forstår hva som blir skrevet. Personen hun svarer nevner jo ingenting om diagnoser. IS fremstår bare som mer og mer korttenkt jo mer jeg ser av henne. 

Den siste kommentaren er jo faktisk fakta, men der ser man jo den gjentakende passiv-aggressive holdningen hun viser som forøvrig flere nevner i tråden. 

Måtte inn på tråden og lese og fant flere som hadde kommentert, men klarte ikke finne den ene kommentaren jeg skulle linke til. Det ble en spade kalt for en spade.

Denne? Eller den om at hun er flinkest til å være syk?

45945795-08A1-4B07-90DA-0C01E0D6999B.jpeg

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (10 timer siden):

Hvor leser du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (37 minutter siden):

Hvor leser du dette?

Kommentarfeltet til Aftenposten på Facebook under det hun skrev i A-magasinet forrige helg. Delte flere av kommentarene i annet innlegg her for noen dager siden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanin46 skrev (18 timer siden):

Nei, var nok ikke den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kommentar som ble slettet, som inneholdt cirka disse poengene, der innledningen også nevnte noe om å kalle en spade en spade:

- Du er et forbilde for mange

- Samtidig er du sykelig undervektig

- Det er noe med å være litt bevisst bildebruken

Jeg leste kommentaren og skjønte ikke hvorfor den ble slettet. Annet enn at den kanskje var triggende for IS selv? 

Jeg har ikke skrevet noe i denne tråden før, men leser jevnlig og er så enig med mange av poengene som har blitt postet her. IS sender ut så skadelige signaler når hun snakker om å "gjøre friske ting" samtidig som hun åpenbart holder fast på spiseforstyrrelsen. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det var helt krise med de utstuderte selfiene hun delte før, åpenbart for å se tynnest mulig ut, men hun har jo skjerpet seg veldig med bildebruken? Det skal hun faktisk ha.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at det var helt krise med de utstuderte selfiene hun delte før, åpenbart for å se tynnest mulig ut, men hun har jo skjerpet seg veldig med bildebruken? Det skal hun faktisk ha.

Enig i at hun har skjerpet seg en del de siste månedene på særlig selfies, men synes det har begynt å skli igjen, ikke bare selfies, men bruk av (deler av) armer og bein i «perfekt vinkel» når innlegget fint kunne vært laget uten (og de fleste andre ville gjort det). Når det gjelder deling av tall er hun en hykler, selv om hun ikke sier tall nå så ligger det lett tilgjengelig svært lave tall et Google-søk unna, sammen med høyden hennes (og dermed også bmi, som mange syke også er veldig fokusert på), og hun har ikke slutta med «har aldri delt den laveste vekta mi» (det som er delt er lavt nok…). 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par sidene her synes jeg inneholder veldig mange velformulerte, saklige og svært tankevekkende innlegg. Håper noen sjefer i aftenposten blir tipsa. Ikke fordi jeg på noe som helst vis skulle ønske å ødelegge noe for Senneset, men fordi det er ille at den negative påvirkningen får fortsette med hjelp av hennes arbeidsgiver på denne måten.

• Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kokkos skrev (13 timer siden):

De siste par sidene her synes jeg inneholder veldig mange velformulerte, saklige og svært tankevekkende innlegg. Håper noen sjefer i aftenposten blir tipsa. Ikke fordi jeg på noe som helst vis skulle ønske å ødelegge noe for Senneset, men fordi det er ille at den negative påvirkningen får fortsette med hjelp av hennes arbeidsgiver på denne måten.

Enig. Det jeg lurer på er om ingen fagfolk reagerer på dette? Det er jo helt åpenlyst for alle som har litt innsikt i sykdommen.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (1 time siden):

Enig. Det jeg lurer på er om ingen fagfolk reagerer på dette? Det er jo helt åpenlyst for alle som har litt innsikt i sykdommen.

Har tenkt på det mange ganger mtp at hun også omgir seg med fagfolk,og t.o.m har hatt show sammen med Peder Kjøs siste året+. Men Finn Skårderud har jo prestert å gå ut og si at f.eks boka ikke er triggende (da det kom noe kritikk), noe jeg synes er spesielt av en psykiater å si på generelt grunnlag. Så stiller meg undrende til blindsoner etc.

• Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (5 minutter siden):

Har tenkt på det mange ganger mtp at hun også omgir seg med fagfolk,og t.o.m har hatt show sammen med Peder Kjøs siste året+. Men Finn Skårderud har jo prestert å gå ut og si at f.eks boka ikke er triggende (da det kom noe kritikk), noe jeg synes er spesielt av en psykiater å si på generelt grunnlag. Så stiller meg undrende til blindsoner etc.

Synes det er utrolig merkelig. Og det gjør jo på en måte at det legitimerer det hun holder på med? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kanin46 skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det hadde vært fint å få noen synspunkter på dette fra eksperter som ikke også er «kjendiser». Både Peder Kjøs og Finn Skårderud er jo godt kjent og brukt mye i media. De har nettverk å opprettholde, og er derfor i mine øyne ikke nøytrale i denne saken. Vi ser jo i alle kjendis/ influencer debatter at kjendisnorge er lite, de beskytter og løfter hverandre frem uansett kritikk. 

Dessverre har også mediene blitt avhengig av dette nettverket for nok klikk. VG, Dagbladet, Aftenposten osv har ingen kritiske stemmer lengre, de bare fremmer kjendisene knyttet opp mot egen plattform på lik linje med TV2. 

• Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Kjøs er ikke akkurat bedre selv, selger stort ja, og skal løse AS Norge sine problemer. men klarer ikke ordne i store problemer i nærmeste familie ( ikke synsing, han er selv åpen om det) 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det hadde vært fint å få noen synspunkter på dette fra eksperter som ikke også er «kjendiser». Både Peder Kjøs og Finn Skårderud er jo godt kjent og brukt mye i media. De har nettverk å opprettholde, og er derfor i mine øyne ikke nøytrale i denne saken. Vi ser jo i alle kjendis/ influencer debatter at kjendisnorge er lite, de beskytter og løfter hverandre frem uansett kritikk. 

Dessverre har også mediene blitt avhengig av dette nettverket for nok klikk. VG, Dagbladet, Aftenposten osv har ingen kritiske stemmer lengre, de bare fremmer kjendisene knyttet opp mot egen plattform på lik linje med TV2. 

Dette tror jeg du har helt rett i. Skårderud skrev jo også forordet i boka til IS. Uttalelsen om at den ikke var triggende kom etter utgivelse ifb med at noen forsøkte å ytre konstruktiv kritikk rundt bruken av bilder i boka+noe av innholdet. Synes svaret var nedlatende fra en fagperson som regnes som ledende på feltet. Han kunne fint besvart kritikken uten å dekreditere boka som helhet, f.eks si at «for en del som er syke el har vært syke så kan selvfølgelig det å se den type bilder og lese såpass inngående om temaet føre til trigging, men på generelt grunnlag mener jeg dette er en viktig bok for mange målgrupper». I stedet for kategorisk «den er ikke triggende». Det oppleves både respektløst overfor folk som prøver å belyse problematikken og at man underspiller faren for syke og de i risikogruppen som absolutt bør gå noen runder før de dykker ned i boka.

For øvrig synes jeg også det er dobbeltmoral fra IS sin side å gå så hardt ut mot ukeblader og annen presse mtp bruk av bilder, slankekurer, kroppsfokus etc, samtidig som hun mener det er helt uproblematisk å vise de gamle radmagre bildene av seg selv fordi det «er viktig å vise sykdommens sanne ansikt til skrekk og advarsel» og når hun får kritikk for det er svaret at «vi kan ikke skjermes for alt som kan være triggende i samfunnet»…Samme gjelder de få gangene noen har ymta frampå om bildebruken hennes de siste åra (selfies etc). Jeg synes faktisk hennes bildebruk er verre enn at Norsk Ukeblad 2 ganger i året har slankekurer på forsida, det siste er mye lettere å distansere seg fra som syk enn det IS deler. 

• Liker 29
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sawyer skrev (1 time siden):

Peder Kjøs er ikke akkurat bedre selv, selger stort ja, og skal løse AS Norge sine problemer. men klarer ikke ordne i store problemer i nærmeste familie ( ikke synsing, han er selv åpen om det) 

Man kan være en dyktig fagperson selv om man ikke klarer å løse egne problemer (som i ang seg selv el familien), men det fordrer jo at man greier å skille de to rollene (sånn apropos IS). Det sagt er jeg enig i at han ikke er den rette til å uttale seg vedrørende IS, til det er både båndene for tette og det økonomiske aspektet for stort. Er vel mer at man blir skuffa over at såkalte erfarne og anerkjente fagfolk tett på IS bare ser mellom fingrene på det hun gjør og hvordan det har utviklet seg. At man forventer mer av dem, hadde håpet de hadde en viss integritet. Om dere skjønner hva jeg mener 🙂

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...