Gå til innhold

Får barna deres leke fritt med andre barn nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Erna sier ikke at det er trygt og greit å samles MANGE barn sammen igjen. Det kommer nok til å bli en slags turnus, og kortere dager på barna.

Anonymkode: 068a3...ebc

Det du sier der er naivt, der vet du. Forsvarlig smittevern i barnehage = fem barn om dagen el.l Det tilsvarer stengte barnehager.

Anonymkode: 2696e...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Rainstorm skrev:

Det er vanskelig, når det har blitt som i ditt tilfelle TS, å snu. Alle dere foreldre føler nok på det samme at "Dette er feil, men hva skal vi gjøre nå?" Og da er det enklere å stikke hodet i sanden og bare la det skje. For ingen tør å innrømme at det dere gjør nå et feil, kanskje er en del flau over å ha latt det sklidd ut. Og hva skal man si til barna, for nå er det plutselig ikke lov likevel men ingen sa noe i går, liksom. Men det er ikke greit. 

Og samtidig er det de barna som ikke får være med på dette fordi foreldrene er flinke og holder fast i retningslinjene. 

Vi kan åpne skolene og barnehagene fordi alle vi andre fortsetter å gjøre tiltak. Vi kan ha tilbud for de svakeste fordi alle vi andre gjør den innsatsen vi skal. Det kan gå bra FORUTSATT at andre fortsetter som før, som Erna sa. 

Hvordan blir det på skolen for lærere å holde smittevernhensyn når barna har lært å drite i dem hjemme? Det er ALLE sitt ansvar. Og dere må bidra selv om dere har driti dere ut med å slippe helt opp nå. 

De som barnet leker med går alle i samme klasse. 

Anonymkode: 578ee...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere barn, men de får ikke leke med noen. Skulle alle hatt to lekevenner, hadde det blitt altfor risikabelt i forhold til smitte. Skjønner ikke hvorfor FHI åpnet for dette. En lekevenn for enebarn eller spesielt sårbare barn hadde vært greit. Slik det er nå, er den lekevenn med den, som igjen er lekevenn med den, som igjen er lekevenn med den. Og i praksis er det uendelig mange som blander virus. Jeg har heller ikke observert noen lekevenner som holder anbefalt avstand.

Her jeg bor (rekkehus) har alle ungene i gata søsken de kan leke med, men uansett driter nesten alle i retningslinjene. Det vil si mine barn blir mer og mer utenfor for hver dag som går. De er vitne til at 5-15 barn fra like mange familier stimer sammen på trampolina på lekeplassen eller fotballbanen ved skolen mens våre unger må holde seg på terrassen vår. Jeg synes det er utrolig dårlig gjort av alle som sender unger i alle aldre ut for å leke med hvem de vil uten å passe på dem. De er ikke redde for viruset, sier de. Men det er slemt gjort overfor oss som både er redde for viruset, og "plager" våre barn ved at vi prøver å følge retningslinjene. Det verste er at når skolen begynner blir jeg tvunget til å utsette ungene mine for smitte fra alle disse barna som den siste måneden har oppført seg helt som vanlig og dermed er potensielle smittebomber. (Og ja, i min kommune er det veldig mange smittede...) 

Anonymkode: 05872...ad2

Lurer nesten på om vi bor i samme område/gate...

Anonymkode: 578ee...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer nesten på om vi bor i samme område/gate...

Anonymkode: 578ee...4d8

Please! I så fall håper jeg du tar deg selv i ørene litt, så mine barn slipper å se at dine barn har det så innmari gøy sammen med resten av gata... De er ikke på terrassen fordi de har det så innmari kult der. Det finnes garantert flere som holder barna hjemme. Problemet er at det du ser, er de ungene som flyter fritt rundt.

Anonymkode: 05872...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt jeg... Ser at du ikke har barn selv. Da er det forståelig at du ikke forstår tankegangen til oss foreldre som nå slipper litt opp.

Husk: Vi har vært «innesperret» med barna våre i snart fire uker. Nå sier Erna&co at det er trygt og greit for de minste å starte skole og barnehage. At hun ikke er bekymret for at de skal bli syke. I et slikt perspektiv er det da ikke rart om vi nå lar barna være litt med venner på fritiden?? Erna har jo sagt at det er trygt for barn, og at de heller ikke smitter nevneverdig videre.

Anonymkode: 2696e...f87

At jeg ikke har barn selv gjør det nok forståelig at jeg ikke fullt og helt vil forstå foreldre. Men veldig mange andre ting gjør at situasjoner er like, og de fleste husker jo selv hvordan det er å være barn. Det jeg ikke forstår er behovet for å dra inn det å ikke ha barn som et argument for at motpartens svar ikke teller? Var det noe som helst i svaret mitt som tilsier at jeg ikke forstår foreldres tankegang? 

Sannheten er at mange foreldre fremdeles holder seg til retningslinjene, og mange som TS gjør ikke det. Begge er forståelige, selv for meg som ikke har barn. Likevel har jeg et gyldig synspunkt som er at det er viktig å holde avstand, dette vil bli vektlagt når de kommer tilbake på skolen. Og jo bedre foreldrene er på å hjelpe barna med dette jo enklere vil det være å gjennomføre det på skolen. 

Det er greit at barn er litt med venner på fritiden, det har det vært hele veien, at de har 1-2 faste lekekamerater, men det skal gjøres, som Erna også fastholder, med avstand. For de yngste vil dette bli vanskelig om ikke umulig. Da er det kanskje viktig å avgrense antall lekekamerater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Please! I så fall håper jeg du tar deg selv i ørene litt, så mine barn slipper å se at dine barn har det så innmari gøy sammen med resten av gata... De er ikke på terrassen fordi de har det så innmari kult der. Det finnes garantert flere som holder barna hjemme. Problemet er at det du ser, er de ungene som flyter fritt rundt.

Anonymkode: 05872...ad2

Jeg tror vi faktisk skal ta et skritt tilbake og ikke la de leke med andre nå. Det sklir så fort ut og plutselig er de alt for mange og uten avstand. 

Anonymkode: 578ee...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna leker med søskene sine her og det fungerer veldig fint foreløpig 😘
Det kunne ikke falle meg inn og gamble med korona.

Anonymkode: 9e08f...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at folk blir lei, men man bør stå i det en stund til synes jeg.. Jeg må være streng og holder derfor barna isolert fra andre. Jeg jobber i helsevesenet og kan dra med meg smitte hjem. Barna mine kan bli smittet og spre smitten videre! Jeg tør ikke en gang å sende dem i barnehagen når den åpner igjen, men mulig vi ikke har noe valg 

Anonymkode: 8efd7...5d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn leker fortsatt kun med sin faste lekevenn som han har hatt fra start. Begge er enebarn og treffer kun hverandre og sine foreldre, som alle har hjemmekontor.

Har heller ikke sett noen barn leke ute på fellesområdet her siden skolene stengte. Alle holder seg i egne hager.

Anonymkode: d2a78...aef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

fordi vi går i en liten barnehage og barna er jevngamle. Vi har dessuten hatt Korona så jeg stresser litt mindre etter det. 

Anonymkode: 490c6...443

Jaha ja, hva så om dere har hatt korona, det handler ikke først og fremst om friske folk men at friske folk kan bringe det med seg og spre smitte til spedbarn, små barn, barn, ungdom, voksen, godt voksen og eldre som er svekket fra før.

Anonymkode: 9e08f...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 11 har en fast lekevenn og sønnen min på 14 spiller fotball hvor de er maks 5 . Vi har ikke besøk inne, de må være ute. Er nok inne fra før. Nå i påska er de hos far (vi er skilt) men vi bor i samme gate så samme regler. Jeg har tilbragt påsken alene av hensyn til smitte. Sånn er det bare. Min mor er i risikogruppen så vi kan ikke besøke hverandre nå. Øvrig familie bor i Oslo. Vi må bare holde fast på dette så kommer vi fortere videre. 

Anonymkode: 4bc3f...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...