Gå til innhold

I går ble det dessert, i dag blir det også noe søtt og usunt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men så skal jeg ikke spise mer av det på en stund. Har dårlig samvittighet allerede fra i går og ser ikke positivt på inntaket i dag. Likevel vet jeg at jeg ikke klarer å ikke spise noe av det heller. 
ødelegger jeg for hele opplegget mitt med trening og sunt kosthold? Hva kan jeg gjøre for å minske den dårlige samvittigheten?

Anonymkode: 1173e...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du ha så dårlig samvittighet? Man kan kose seg med litt søtt og fortsatt leve sunt. Det er hvilke valg du tar hovedsaklig som er avgjørende.  Og hvis du får så dårlig samvittighet så koser du deg ikke med det søte. Du tror du gjør noe ulovlig. Noe som er skapt i ditt hode.

 

Anonymkode: 03256...1b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo påska. Man SKAL komme ut av det litt tjukkere. Trene kan du gjøre neste måned.

Anonymkode: 86d6c...bfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påske. Kos deg, spis, slutt å tenke så mye. Snart er det hverdag igjen.

Anonymkode: 20304...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du både stapper i deg kalorier. Og får dårlig samvittighet. Da skyter jo du deg selv dobbelt. 

Hvis du først skal spise får du slå deg til ro med den beslutningen, og nyte. 

 

Jeg klaret aldri denne balansen. I hverdagen tenkte jeg på sjokolade, gledet meg til helgen, spiste for mye, fikk dårlig samvittighet, så ny uke med samme tankemønster. Det var miserabelt. Jeg valgte full stopp, det vil si, null godteri, uansett dag. Og nå er jeg kvitt hele avhengigheten, godteri er rett og slett ikke kos lenger, og ikke noe som krever noe som helst tankekraft verken i løpet av påsken eller etterpå. For meg var det eneste riktige løsning. 

Anonymkode: 6eb02...b82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du både stapper i deg kalorier. Og får dårlig samvittighet. Da skyter jo du deg selv dobbelt. 

Hvis du først skal spise får du slå deg til ro med den beslutningen, og nyte. 

 

Jeg klaret aldri denne balansen. I hverdagen tenkte jeg på sjokolade, gledet meg til helgen, spiste for mye, fikk dårlig samvittighet, så ny uke med samme tankemønster. Det var miserabelt. Jeg valgte full stopp, det vil si, null godteri, uansett dag. Og nå er jeg kvitt hele avhengigheten, godteri er rett og slett ikke kos lenger, og ikke noe som krever noe som helst tankekraft verken i løpet av påsken eller etterpå. For meg var det eneste riktige løsning. 

Anonymkode: 6eb02...b82

For en viljestyrke💪 jeg opplever det helt likt, men klarer ikke å slutte. Nesten som om jeg er redd for å aldri spise godteri igjen.. Hver helg når jeg har "lov" så sitter jeg det med dårlig samvittighet. 

Godt trent kvinne på 32, med fettprosent på 18. Så helt krise burde det ikke være. 

Anonymkode: 7fd0d...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du både stapper i deg kalorier. Og får dårlig samvittighet. Da skyter jo du deg selv dobbelt. 

Hvis du først skal spise får du slå deg til ro med den beslutningen, og nyte. 

 

Jeg klaret aldri denne balansen. I hverdagen tenkte jeg på sjokolade, gledet meg til helgen, spiste for mye, fikk dårlig samvittighet, så ny uke med samme tankemønster. Det var miserabelt. Jeg valgte full stopp, det vil si, null godteri, uansett dag. Og nå er jeg kvitt hele avhengigheten, godteri er rett og slett ikke kos lenger, og ikke noe som krever noe som helst tankekraft verken i løpet av påsken eller etterpå. For meg var det eneste riktige løsning. 

Anonymkode: 6eb02...b82

Er helt enig med deg. Er sånn selv. Det er mer eller mindre tortur å ha godis i livet mitt. Jeg blir i tillegg ekstra sulten av å ha «kost» meg med snopet. Spiser mange ekstra kalorier på all det andre jeg spiser også. Får da dårlig samvittighet. 
 

Holder jeg meg helt unna, har ikke ikke noen problemer med å kun spise tre måltider pr dag. Da har jeg ikke det suget etter noe i munnen hele tiden. Så prøver å holde meg helt unna det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fire dager spiser jeg det jeg vil, men trener likevel. Tror ikke det gjør så mye. 

Anonymkode: cc2ce...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er påske. Kos deg, spis, slutt å tenke så mye. Snart er det hverdag igjen.

Anonymkode: 20304...b9a

Enig med at man skal kose seg, men et jo den tankegangen så gjør at gjennomsnittlige nordmann er 10 kg overvektig. Med tanker som:

-Det jo bare påske 1 gang i året ( flere dager😅)

- lov å kose seg litt ekstra i desember ( flere uker)

- må være lov å kose seg litt ekstra i helgen (3/7 dager 😩 i uka, 12 dager med ekstra kalorier i mnd! 144 dager i året!!

- må være lov å ta et kakestykke når noen har bursdag på jobb..

- er så sliten i dag, skal vi unne oss burger, orker ikke å lage middag.

 

 

 

Anonymkode: dcd4e...08c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en viljestyrke💪 jeg opplever det helt likt, men klarer ikke å slutte. Nesten som om jeg er redd for å aldri spise godteri igjen.. Hver helg når jeg har "lov" så sitter jeg det med dårlig samvittighet. 

Godt trent kvinne på 32, med fettprosent på 18. Så helt krise burde det ikke være. 

Anonymkode: 7fd0d...abe

Jeg var (og er) veldig godt trent og ca 30 da jeg tok valget for noen år siden. Det hadde jo ikke noe å si på vekten, det var min evige unnskyldning. 

Det var likevel et problem på to måter da jeg hadde et avhengighetsforhold til sjokolade. Det styrte mye av tankemønster og samvittighet på kveldstid. Jeg fikk også årlige helsekontroller gjennom jobben, som viste at enkelte verdier var langt fra det de burde vært gitt alder og aktivitetsnivå. 

Du skriver akkurat det jeg følte "redd for å aldri spise igjen.." At man tok bort kosen. Noe som ga meg mye glede. Men det er faktisk en illusjon, en psykisk avhengighet. Mye av det samme som en alkoholiker kjenner på, eller en som røyker. Men etter å ha vent meg av klarer jeg nesten ikke å forstå hvordan det var. Det har stått en skål her, hele påsken. Jeg har tatt to biter, og ikke tenkt mer på det. Avhengigheten er rett og slett borte. 

 

Anonymkode: 6eb02...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med at man skal kose seg, men et jo den tankegangen så gjør at gjennomsnittlige nordmann er 10 kg overvektig. Med tanker som:

-Det jo bare påske 1 gang i året ( flere dager😅)

- lov å kose seg litt ekstra i desember ( flere uker)

- må være lov å kose seg litt ekstra i helgen (3/7 dager 😩 i uka, 12 dager med ekstra kalorier i mnd! 144 dager i året!!

- må være lov å ta et kakestykke når noen har bursdag på jobb..

- er så sliten i dag, skal vi unne oss burger, orker ikke å lage middag.

 

 

 

Anonymkode: dcd4e...08c

Snakker av erfaring😅

Anonymkode: dcd4e...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser litt søtt hver dag jeg, f.eks et par sjokoladebiter, og er allikevel normalvektig. Ikke søren om jeg skal ha dårlig samvittighet eller legge søtsakene på hylla. Så lenge man bare spiser litt søtt og ikke spiser for mye ellers, så kan man fint kose seg litt hver dag med god samvittighet. 

Anonymkode: 66948...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser litt søtt hver dag jeg, f.eks et par sjokoladebiter, og er allikevel normalvektig. Ikke søren om jeg skal ha dårlig samvittighet eller legge søtsakene på hylla. Så lenge man bare spiser litt søtt og ikke spiser for mye ellers, så kan man fint kose seg litt hver dag med god samvittighet. 

Anonymkode: 66948...80f

Så dum du er, ser du ikke at det kun avhengigheten din som styrer dette?

Går du lenge nok uten så glemmer hjernen din det, prøv det du. 

Anonymkode: f8057...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så dum du er, ser du ikke at det kun avhengigheten din som styrer dette?

Går du lenge nok uten så glemmer hjernen din det, prøv det du. 

Anonymkode: f8057...2b7

Jeg er ikke dum, og vi er alle forskjellige.  Jeg har prøvd å kutte sukker helt flere ganger i løpet av livet, alltid med samme resultat; suget forsvinner ikke. Jeg kan derimot redusere suget så jeg ikke trenger å spise så mye søtt hver dag, men det fungerer ikke for meg å kutte sukker 100%. Og hvorfor skulle jeg kutte sukker, når jeg har en sunn fettprosent? 

Anonymkode: 66948...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser litt søtt hver dag jeg, f.eks et par sjokoladebiter, og er allikevel normalvektig. Ikke søren om jeg skal ha dårlig samvittighet eller legge søtsakene på hylla. Så lenge man bare spiser litt søtt og ikke spiser for mye ellers, så kan man fint kose seg litt hver dag med god samvittighet. 

Anonymkode: 66948...80f

Og det er flott, og slik det bør være.

Men nå diskuterer vi de som stapper i seg, får dårlig samvittighet, stadig tenker "bare fordi" det er helg, påske, jul, bursdag.... Og så må mobilisere maks for å ikke spise snop en hel uke, gleder seg til helgen, går på en smell igjen, lar samvittigheten overta. I en evig, dårlig, spiral.

Anonymkode: 6eb02...b82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...