Gå til innhold

Kan man sette opp telt hvor som helst i skogen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja er det noen begrensninger på hvor man kan sette opp telt?

Anonymkode: 7f645...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, så sant du ikke setter det opp på steder der det er til sjenanse for folk kan du telte hvor du vil i skogen (kanskje begrensinger i jaktsesong ;))

Anonymkode: 44413...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være begrensninger på grunn av militær aktivitet. Ellers er det nokså rett fram, på grunn av allemannsretten. Husk at du ikke kan ha teltet stående på samme sted mer enn noen få dager (og det holder ikke å flytte det en meter eller to).

Anonymkode: ee79a...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass også på drikkevannsområder. F.eks i Bergen er det ikkje lov å overnatte i fjellområdet mellom Eidsvåg og Ulriken, inkludert omtrent hele Fløyen.

Anonymkode: f928b...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utmark er det vel slik at man kan sette opp telt og ha det stående i to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut som det blir hjemmeferie i år, så da kan sykkel- og telturer være et alternativ har jeg tenkt. Jeg tror kanskje at barna (7 og 9)  ville like det. Men jeg er ganske uerfaren med telt så derfor spør jeg kanskje litt dumt for jeg lurer på mange ting. Er det noen regler om hvor nærme man kan sette opp telt i forhold til andre som er på telttur? Eller om man kan sette opp telt på samme plass som andre nettopp har teltet? Må plassen være teltfri i noen dager etter at noen har vært der? Er det noe spesielt med det nå når vi må passe på koronasykdommen? Jeg har lest at det er bålforbud fra midten av april og til høsten. Men har man lov til å bruke kokeapparat med åpen flamme? Er det nok med et tynt liggeunderlag under soveposen om sommeren? Er vannet i elver og innsjøer vanligvis drikkbart i skogen og på fjellet? Eller må det kokes? Hvis man vasker seg i en bekk eller et vann om morgenen eller når man har vært på do har man da lov til å bruke litt såpe? Dersom man er ute flere dager, kan man vaske/skylle sykkelklærne i vannet (og bruke litt såpe)? Hvor lett er det å overtale barn til å gå på do i skogen? Mine tror jeg aldri har gjort det og jeg må jo si at jeg også selv synes det er litt problematisk. Dersom vi er to venninner med to barn hver blir vi seks personer. Er det for mange, eller går det siden vi er to familier?

Anonymkode: 572d9...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen jeg bor i er det et stort skogsområde hvor telting ikke er tillatt med mindre du selv er grunneier. Husker ikke helt hva greia er, men det er verna på en eller annen måte. I kommunen mamma og pappa bor i er det et område hvor telting er forbudt for alle, der skyldes det naturreservat. Sjekk opp områdene du vurderer på forhånd.

Anonymkode: 8b957...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ser jo ut som det blir hjemmeferie i år, så da kan sykkel- og telturer være et alternativ har jeg tenkt. Jeg tror kanskje at barna (7 og 9)  ville like det. Men jeg er ganske uerfaren med telt så derfor spør jeg kanskje litt dumt for jeg lurer på mange ting.

Er det noen regler om hvor nærme man kan sette opp telt i forhold til andre som er på telttur?

Nei, men det gjelder jo å ta hensyn. Spør om du er i tvil

Eller om man kan sette opp telt på samme plass som andre nettopp har teltet?

Det kan du.

Må plassen være teltfri i noen dager etter at noen har vært der?

Nei

Er det noe spesielt med det nå når vi må passe på koronasykdommen?

Vvanlig hygiene, dere har vel vært sammen hele perioden allerede, og fjellet/skogen er jo rimelig smittefritt

Jeg har lest at det er bålforbud fra midten av april og til høsten. Men har man lov til å bruke kokeapparat med åpen flamme?

Ja. Man kan også tenne bål der det er tilrettelagt bålplass eller bede ved vannkanten om det bare er steiner og svaberg, og ingen skogbrannfare.

Er det nok med et tynt liggeunderlag under soveposen om sommeren?

Kuldemessig - ja. Kan bli litt gåen i ryggen over flere netter. 

 Er vannet i elver og innsjøer vanligvis drikkbart i skogen og på fjellet?

Gå for rennende vann, så bør det gå bra. Er du veldig usikker finnes det rensetabletter du kan ta med.

Eller må det kokes?

Koking hjelper også:)

Hvis man vasker seg i en bekk eller et vann om morgenen eller når man har vært på do har man da lov til å bruke litt såpe?

Ja, men ikke bruk mye. Det finnes også mer miljøvennlige såper.

Dersom man er ute flere dager, kan man vaske/skylle sykkelklærne i vannet (og bruke litt såpe)?

Samme svar som forrige.

Hvor lett er det å overtale barn til å gå på do i skogen? Mine tror jeg aldri har gjort det og jeg må jo si at jeg også selv synes det er litt problematisk.

Lær de hvordan å stå på huk, minstemann kan evt holdes av deg (hold under knærne, på en måte) Jeg liker best å finne noen stener som kan brukes til do, der man kan støtte seg inntil. Et alternativ er å "omfavne et tre, lene seg bakover mens man står på huk dersom man har dårlig balanse/ sliter med å bøye seg. Bruk så lite papir som mulig, ha gjerne med en liten spade å spa over jord eller legg mose, evt steiner over når dere reiser videre 

Dersom vi er to venninner med to barn hver blir vi seks personer. Er det for mange, eller går det siden vi er to familier?

Vil tro mtp på corona at det vil gå fint til sommeren, men hva rådene blir, er vanskelig å si. Ellers høres det trivelig ut!

Anonymkode: 572d9...8fb

Svarer i sitatet. 

Anbefaler deg å sette opp spørsmål i en liste neste gang, er lettere å svare da☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...