Gå til innhold

Jeg vant 1 mil i lotto


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 2 år siden fikk jeg en tlf fra hamar, jeg hadde vunnet en million i supertrekningen, ble så klart superglad og begynte tenke hva pengene skulle gå til, hva skulle prioriteres og hva måtte vente.

 

Fant fort ut at en million ikke er mye penger, Betalte smågjeld, ga bort 30.000.- til hver av mine 2 beste venner, byttet ut min snart 13 års gamle bil med en ny, kjøpte litt klær ( første gang på over et år) og byttet ut kjøleskapet(15år gammelt), komfyren ( gammel og ene platen virket ikke på fullt lengere), byttet ut oppvaskmaskinen til en som ikke brukte 2 timer på en oppvask og kjøpte ny pc og tv, rett etterpå røk varmtvannsberederen og tenkte da bytter jeg vaskemaskinen som jeg hadde kjøpt brukt så fikk rørleggeren fikse det også. Da var det meste av pengene borte fort, fikk da og bygd en slik bod/hytte på 15kvm ute i hagen også pluss noe småtteri.

 

Så begynte tullet, de ble fort nysgjerrige på jobb fordi jeg hadde ny bil og fine kler så jeg fortalte att jeg hadde vunnet en million og det var det, nå 2 år etter angrer jeg utrolig på at jeg ikke løy å sa jeg hadde arvet eller lånt penger, får det første var det folk som faktisk blei sure på meg, satt på pauserommet og måtte forsvare hvorfor jeg fortjente de pengene mer enn enkelte andre? Hadde ikke andre fortjent det bedre? Hadde ikke andre brukt for de pengene mer enn meg? 2 kollegaer slettet meg på facebook og sluttet hilse på meg, den ene hilser fremdeles, etter to år, ikke på meg. Jeg kan ikke si i en samtale om noe at det eller det var fint uten å få kommentarer som " Har ikke du penger til å kjøpe hva du vil da", Julebordet i november 2019 sponser bedriften maten men vi måtte betale showet og drikke selv men gjett hvem som fikk høre minst 10-15 ganger at det kunne jo jeg betale. Hver gang noen klager over dårlig råd så må noen bemerke att jeg har vunnet i lotto, for 2 år siden. Ja vet de er misunnelige, men det er da voksne folk å burde klare holde kjeft, jeg er misunnelig på den ene av de for hvor fin trent kropp hun har men holder da kjeft om det.

 

Toppet seg nå i februar hvor jeg fikk beskjed om kontroll av elektrisk anlegget i huset mit, utbedringen kom på nærmere 40000, jeg nevnte det på jobb og at jeg måtte ringe banker å høre om å plusse på huslånet til det pluss noe annet småtteri så tenkte søke om 100000. Det var ikke måte på hvor skadefro enkelte ble, ja hadde jeg sløst bort pengene sånn jeg gjorde kunne jeg ikke vente annet, dette var karma og lignende og det var flere som hadde vist å sette pris på en slik gave å ikke rote penga bort på fjas.

 

Skal nevnes at de fleste er glade på mine veine og dagen etter at de fikk vite om premien var det ikke mere snakk om den i fra de fleste, og enkelte som har prøvd å prate med de verste "haterne" om dette. Jeg ville bare få det ut skrive dette for å tømme hode litt da jeg synes dette er leit, jeg fikk smake på drømmen de fleste har og ble sittende med skyldfølelse og enkelte misliker meg fordi det var jeg og ikke de som fikk den smaken.,..

 

Moralen her er at vinner du i lotto så hold kjeft og selv om en million høres mye ut så er det ikke det, du må langt ut på bygda for å få en tomt til den prisen, en trygg familiebil koster for 4-500000 og da ser du fort hvor "lite" penger det er.

Anonymkode: 86d0b...125

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklageligvis finnes det misunnelige og sjalu mennesker som ikke klarer å tenke ut forbi seg selv. Leit at du møtte på de, det finnes en del som ikke unner andre den dritt om det ikke gagner dem selv, det sier bare litt om dem, og greit at du slipper sånne i livet ditt. Du gjorde gode investeringer og valg med pengene dine, ikke la folk drite på det. 

Anonymkode: 467b3...b2a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike holdninger har jeg fått imot meg siden jeg ble gift for tretten år siden. Min mann tjente sin første million i løpet av de første seks månedene vi var sammen, og det tar bare gått oppover økonomisk etter det. Jeg nevner aldri til folk hva han tjener, og vi kjører ganske standard biler, ikke noe fancy. Men folk forstår det likevel, da vi kan leve ganske bekymringsløst. 

Folk mener vi må spandere, for det har vi råd til. Vi kan ikke bli frustrert når kjøleskuffen vår plutselig går i stykker, for det har vi også råd til å fikse (men reparatøren er så treeeeg til å få bestilt riktige deler). Jeg kan ikke klage over mye husarbeid, for vi hadde jo hatt råd til vaskehjelp (noe jeg ikke vil ha). Ikke er det helt innafor at jeg sier jeg ikke vil bruke penger på visse ting/opplevelser, for jeg kan jo lett betale for det? 

Heldigvis gir jeg mer blaffen nå enn før. Anbefales å bare gi litt beng 

Anonymkode: c7ee0...a71

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ærlig talt ikke trodd at folk ble så jævla misunnelig på 1 mill. Men takk for tipset for å si det slik - dersom man skulle vinne 😊

Anonymkode: 555dd...357

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir misunnelige ja, merket det selv når jeg arvet noe penger. Om jeg hadde vunnet noe hadde jeg aldri nevnt det til en sjel.

Anonymkode: 90536...80e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vant 1 mill selv. Og det er da du lærer deg å kjenne folk! Folk regner med å få penger. Blir sure, bitre... 

Så om jeg får mye penger igjen, skal ingen få vite om det! 
 

Anonymkode: 763b7...f27

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg tenkt igjennom for lenge siden, for folk er folk og måter å reagere på endrer seg ikke. Jeg hadde ikke sagt noe til noen, men jeg hadde heller ikke kjøpt ny bil til en halv mill eller oppgradert så det ble tydelig at her måtte det ha skjedd noe økonomisk. Jeg hadde tidd still og vedlikeholdt og handlet i det stille. Spørsmål hadde det sikkert blitt, men jeg hadde tidd. 

Anonymkode: 6fcfc...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt eksempel på hvorfor man ikke snakker om penger med andre enn partneren sin, evt til sine næreste venner (i mitt tilfelle ville det blitt 3 stk). Jobben hadde aldri fått vite om jeg hadde vunnet masse penger i lotto, da hadde jeg heller sagt at den nye bilen ble betalt med lån. Det er så sykt mange misunnelige og sjalue mennesker der ute, og de blir så vanvittig smålige hvis noen får noe de selv ikke har. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Garn_nøste skrev:

Et godt eksempel på hvorfor man ikke snakker om penger med andre enn partneren sin, evt til sine næreste venner (i mitt tilfelle ville det blitt 3 stk). Jobben hadde aldri fått vite om jeg hadde vunnet masse penger i lotto, da hadde jeg heller sagt at den nye bilen ble betalt med lån. Det er så sykt mange misunnelige og sjalue mennesker der ute, og de blir så vanvittig smålige hvis noen får noe de selv ikke har. 

Oppdaget det dessverre for seint, jeg selv hadde ikke reagert slik og tenkte da ikke att andre ville det heller og jeg prøver alltid å være ærlig så når de spurte ar jeg ærlig, men ser helt klart att jeg burde løyet å sakt jeg hadde lånt de pengene

Anonymkode: 86d0b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye misunnelse i lav-inntekstyrker, for å si det sånn,

tipper disse personene også klandrer andre  for at de har havnet i den posisjonen de har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ærlig talt ikke trodd at folk ble så jævla misunnelig på 1 mill. Men takk for tipset for å si det slik - dersom man skulle vinne 😊

Anonymkode: 555dd...357

Åh jo, folk blir misunnelig på mindre. For noen år siden så arvet jeg 200000. Den gangen hadde jeg en gammel bil, så jeg valgte å kjøpe en helt ny bil. Er uføretrygdet, så dette var mulighet min til en bedre og mer sikker bil. Og det har jeg jaggu fått høre av enkelte som har kommet med spydige kommentarer. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, gratulerer på etterskudd! 

Misunnelse stikker dypt hos mange. Du kan ta gift på at du har brukt pengene på en langt mer fornuftig måte enn haterne ville gjort. Og ja, det er sant at en million høres mye ut, men når pengene skal brukes rekker de for de fleste ikke til mer enn nødvendige ting. Jeg spiller lite selv men har gjort meg noen tanker om hva jeg gjør hvis... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mye misunnelse ute blant folk. Jeg skulle gjerne vunnet en million, men jeg er veldig bevisst på å glede meg på andres vegne. Gratulerer forresten! 

Anonymkode: 34391...2e9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal aldri fortelle arbeidskollegaer  en dritt... har holdt kjeft om:
 

- 1 år når jeg slite jævlig på hjemme bane..😩

- Finn kjærste❤️

- etter 3 år ble hun min kone, sa ikke noe på jobbe.
- fortalte om kona og barn( kun til sjeffen når jeg måtte ha pappa perm)
 


men jeg er jo jævlig sosial på jobb! Prater om jobb, politikk, løst om hobby og tom prat!😉. Aldri om penger , følelser og relasjoner.

Nære venner er fantastisk! Men skaff dem utenfor din arbeidsplass.

 

 

Anonymkode: ea77c...b3f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdaget det dessverre for seint, jeg selv hadde ikke reagert slik og tenkte da ikke att andre ville det heller og jeg prøver alltid å være ærlig så når de spurte ar jeg ærlig, men ser helt klart att jeg burde løyet å sakt jeg hadde lånt de pengene

 

Anonymkode: 86d0b...125

Man tror jo gjerne ikke sånne ting om andre, så det er jo ikke det minste rart at du delte gleden med noen. Dessverre er noen mennesker utrolig smålige. Du må bare satse på at de gir seg etter hvert og innser hvor dårlig oppførsel de har, men sånne mennesker ser gjerne ikke noe annet enn sine egne meninger 🤷🏼‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart det samme selv da jeg arvet en del penger for noen år tilbake. Spesielt en kompis som ble utrolig bitter og "spøkte" ofte med at jeg kunne godt betale alt for han, siden jeg hadde så mye penger. Altså, what? Vi er ikke venner dag, og jeg kommer aldri til og fortelle det til noen hvis jeg skulle plutselig sitte på en del penger igjen - hverken venner, kollegaer eller familie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En kollega vant noen millioner for noen år siden, og jeg gledet meg fordi jeg visste at de sleit. Ble veldig skuffet over andre som var så misunnelige og skadefro over sløseriet.... der og da sa jeg selv at jeg aldri hadde nevnt for noen om jeg vant. Å dele med venner er dessverre også å tenne på bålet, det blir aldri nok i deres øyne. Og straks det er mottatt kommer hatet. Du skal ikke stikke deg mye ut her til lands før hatet kommer. Som noen nevner er det lavtlønnede som har slik innstilling, og da er det lett å forstå hvorfor rike, like barn leker best sammen. 

Anonymkode: 59a2f...ec8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelsen og hatet kommer også om man har bygd seg opp selv. Du trenger hverken vinne eller arve. Men du blir satt i båsen gjerrig. Selv om du er rausere enn de noen gang har vært mot noen ved å spandere middager og invitere til landstedet ditt.

Anonymkode: 59a2f...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er smålig, og som du sier er ikke en million mye. De ryker fort. Her hadde de gått til bytting av tak og ny garasje. Å da hadde jeg for engangsskyld satt bort jobben.
 

Har en kompis som har relativt bra lønn, når enkelte folk er ute med han forventer de nesten at han spanderer. Synes det er frekt. Selv om en tjener bra er ikke der en selvfølge. En selvfølge fra min side er å si takk, men jaggu er ikke det vanlig folkeskikk heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS burde ikke brukt 500 K på en ny bil. Du kan fint finne en trygg familiebil pent brukt til halve prisen. Dette ble for råflott av deg.

Anonymkode: 976d3...9aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...