Gå til innhold

«La smitten spre seg»

Fremhevede innlegg

Gjest Tutte
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså:
De som ville dødd av andre sykdommer senere i året, men nå får covid-19 og dør av det, vil ikke dø av disse andre sykdommene. Fordi de allerede er døde.

Anonymkode: b863e...ce2

Du skjønner vel at jo flere sykdommer som er i omløp i tillegg, jo fler vil bli syke og dø? Må jo se helhetlig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Korte trekk for å få alle til å forstå hva jeg mente med HI. 

Det holdningen om at vi kan ofre de eldre som har kort levetid igjen, som provoserer meg. 

Du som driter i alle andre, er myntet på de som går og hoster på alt og alle, som samles flere på fest eller selskap, som er smittet men allikevel reiser ut. 

Jeg har ikke sagt at jeg er enig i alle tiltak som er, men jeg følger dem. 

Anonymkode: 35a0b...935

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du tar feil. De vil ha kontrollert spredning. Smitten må spre seg for at vi skal oppnå immunitet, men bedre å gjøre det i kontrollerte former så ikke helsevesenet kollapser.

Synes dine blåøyde meninger er mer skremmende. 

Anonymkode: e607c...fb3

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er blåøyd? 

Bare så det ikke blir misforståelser: Jeg vet hva blåøyd er. Men hva ved det jeg skrev er blåøyd? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

La smitten spre seg. De som blir smittet og dør har sikkert kort levetid igjen i uansett. Hva i svarte er det for noen holdninger?? 

Dere som skriver det kan umulig ha noen i familien som er syke eller er i risikogruppen? 

Håper inderlig at jeg ikke kjenner dere. Jeg vil sloss med nebb og klør for min familie og venner, mine naboer og andre medmennesker. Både unge og gamle. Jeg vil ikke at et virus som kan bli stoppet,skal bli deres død , fordi DU driter i alle andre. 

Mens du driter i alle de 10-tusenvis som opplever tiltakene som et helvete i livet deres? Et helvete som vil gi så sterke stressymptomer at det forkorter den forventede levetiden med flere år. De samme årene som de eldre menneske som reddes "stjeler" til seg? Verden er nok ikke så enkel som du vil ha det til. Jeg skal ikke si hva som er rettferdig, men at livet kan og må være nådeløst av og til, det vet alle som har levd noen år.

Anonymkode: 1feb8...141

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mens du driter i alle de 10-tusenvis som opplever tiltakene som et helvete i livet deres? Et helvete som vil gi så sterke stressymptomer at det forkorter den forventede levetiden med flere år. De samme årene som de eldre menneske som reddes "stjeler" til seg? Verden er nok ikke så enkel som du vil ha det til. Jeg skal ikke si hva som er rettferdig, men at livet kan og må være nådeløst av og til, det vet alle som har levd noen år.

Ikke vær en bæsj. Folk sine liv er mye viktigere enn våre lommebøker (i hvert fall min). Alle som har levd noen år vet hvor trist det er å miste noen, og hvordan livet mister litt av glansen hver gang en man elsker dør.

Anonymkode: 95f65...c67

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du lese det jeg skriver! 
Jeg snakker om holdningene her inne. De som skriver rett ut at «de har uansett ikke så lenge igjen».

Jeg har ikke noe sted skrevet at jeg er enig i alle tiltakene. Jeg også vil at samfunnet skal åpnes opp litt etter litt. Men i mellomtiden så følger jeg tiltakene som regjeringen har satt. Hvem har sagt at dette ikke er et helvete for meg også?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær en bæsj. Folk sine liv er mye viktigere enn våre lommebøker (i hvert fall min).

Det er jo ikke at Hansen og Olsen får "litt dårligere råd" det er snakk om her.

Hvis økonomien går helt i ball kan det ende med konkurser, boligkrakk, store innstramminger i velferdsgoder, et dårligere sikkerhetsnett for alle. Det burde bekymre oss alle, og det er helt nødvendig at myndighetene ser det store bildet her og ikke bare murer alle inne for at absolutt ingen (predisponerte over 84, stort sett) skal dø.

Anonymkode: 7a215...827

• Liker 4
Gjest Tutte
Skrevet (endret)
41 minutter siden, Krantz95 skrev:

Holder man tiltakene slik at smitten sprer seg optimalt i forhold til sykehuskapasiteten vil vi nok få ganske lik dødsrate i år.

Andre sykdommer forsvinner ikke nei, men Covid-19 vil overta dødsårsaken for mange sykdommer i år. Tenk på alle de veldig gamle med skrøpelig helse som ville ha dødd i år av hjertestopp, lungebetennelse, infeksjoner osv. Mange av disse vil i år isteden dø av Covid-19.

Døde over 80 år i et vanlig år er ca 28.000 ifølge SSB.

Hvis f.eks. 14.000 over 80 år dør av Corona og 14.000 av de vanlige årsakene vil dette ikke påvirke dødsraten i Norge i det hele tatt.

Tror heller at forsidene på VG og Dagbladet vil bli påvirket...

Så var det det å være sikker på hva som kan gjøres for å oppnå optimalt smitteantall i forhold til sykehuskapasitet da?

Det er jo det som testes ut nå for tiden. De startet hardt for å få tidlig kontroll over smittetilfeller, for så nå å løsne opp litt og se hva som skjer da. Dette er jo helt nytt og det sier seg selv at alt må testes ut.

Dette viruset gjelder heller ikke bare gamle over 80 år som senere ville dødd av andre sykdommer. Alle i risikogruppen i alle aldre er i faresonen, og det er snakk om over en million mennesker bare i Norge.

Endret av Tutte
AnonymBruker
Skrevet

Hvis økonomien går helt i ball kan det ende med konkurser, boligkrakk, store innstramminger i velferdsgoder, et dårligere sikkerhetsnett for alle. Det burde bekymre oss alle, og det er helt nødvendig at myndighetene ser det store bildet her og ikke bare murer alle inne for at absolutt ingen (predisponerte over 84, stort sett) skal dø.

Dette er jeg enig i. 

Men nå et diskusjonen i tråden her litt på utur. 
Har skrevet lengre opp hva om mintes med HI. 
At det er måten folk har liten respekt for er liv, når de kan trykke ut av seg at de snart er ferdige allikevel. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er du villig til å dø for landets økonomi? Ikke jeg. Jeg er derimot villig til å miste boligen og ha et dårligere velferdstilbud for å overleve. Jeg er ikke gammel, ikke syk og ikke feit. Underliggende sykdommer er et ganske vidt begrep her, i USA har ganske mange unge mistet livet. Ingen grunn til at det ikke kommer til å skje i Norge også. Folk som fungerer godt i hverdagen men som lider av diabetes eller fedme for eksempel kan ligge tynt an. Eller du, for friske som ikke har noen som helst problemer dør også. Hvor mye er ditt og dine kjæres liv verdt for deg?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vant med dagens...nei vent, ukens kjipeste og mest kyniske innlegg. 

Anonymkode: 59e2c...5ae

• Liker 6
Skrevet

Advarsel!

Dette er et innlegg som ikke har noe å bidra med i to,tre diskusjonene som foregår i denne tråden. Jeg skriver kun fordi jeg har lyst. 

Nei, sier som Jon Almaas. 
Vi legger’n død. 
Ihvertfall for min del. Leser innleggene her og det ser ut som det snakkes/skrives forbi hverandre. 😂Underholdende er det, men ikke lenge. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du tar feil. De vil ha kontrollert spredning. Smitten må spre seg for at vi skal oppnå immunitet, men bedre å gjøre det i kontrollerte former så ikke helsevesenet kollapser.

Synes dine blåøyde meninger er mer skremmende. 

Anonymkode: e607c...fb3

Men nå stilles det jo spørsmål rundt immunitet, det er flere forskere som sier at man kan få corona flere ganger.. Da er man jo like langt. Da hjelper det jo ikke med kontrollert smitte og immunitet. 

Anonymkode: 01fbe...5c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette lar seg ikke stoppe. 

Ja - jeg har familie i risikogruppen. De holder seg inne i fullstendig isolasjon. Vi handler. 

Vi er ikke redd for smitte. Bra at det sprer seg, så kan vi som ikke er i risikogruppen ta i mot, oppnå immunitet, slik at alle kan fortsette livet sitt. 

Anonymkode: 23037...cb2

Men hva hvis man ikke blir immun? Det er forskere som har sagt at viruset kan ramme samme person flere ganger. 
Dessuten viruset har rammen mennesker hardt (til og med yngre mennesker som i utgangspunktet var friske). De har vært innlagt på sykehus og vært dårlige i nesten 3 uker etterpå. Hva hvis hele din familie får det på likt pga dine holdinger er å ta imot? 
Hva hvis du, mannen og barna dine blir innlagt på sykehus. Hvem skal støtte og hjelpe dine barn? Mens du kanskje selv nesten selv ligger for døden? 

Dette kan bli realiteten dersom vi alle tenker jeg tar en for laget slik at vi oppnår immunitet.. 

Anonymkode: 01fbe...5c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Tutte skrev:

Du skjønner vel at jo flere sykdommer som er i omløp i tillegg, jo fler vil bli syke og dø? Må jo se helhetlig.

I teorien trenger det faktisk ikke være slik, hvis alle de ekstra sykdommene rammer de samme menneskene i samme periode,
I praksis er det aldri 100% overlapp og det er heller ikke det jeg påstår. Men det er store overlapp mellom de som dør av covid-19 og de som ville dødd av andre grunner, så de ekstra dødsfallene pga covid-19 vil ikke nødvendigvis være merkbare i statistikken.

Gjest Tutte
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittsalderen for døde i Norge er 84 år. Til sammenligning er gjennomsnittlig levealder i Norge ca. 83 år..

Anonymkode: 93838...ac1

Ja, foreløpig siden de eldste er i størst risikogruppe og flere alvorlige sykdommer ligger bak. Men hvis viruset fikk spre seg ukontrollert, deretter flere og flere innleggelser som kunne endt med at det ikke lenger var kapasitet på sykehusene og ikke alle som trengte det fikk behandling, så kunne kanskje gjennomsnittsalderen fort sett annerledes ut.

Gjest Tutte
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien trenger det faktisk ikke være slik, hvis alle de ekstra sykdommene rammer de samme menneskene i samme periode,
I praksis er det aldri 100% overlapp og det er heller ikke det jeg påstår. Men det er store overlapp mellom de som dør av covid-19 og de som ville dødd av andre grunner, så de ekstra dødsfallene pga covid-19 vil ikke nødvendigvis være merkbare i statistikken.

Problemet er at hvis det blir for mange smittetilfeller, så kan de som ellers kunne fått behandling og overlevd dø siden sykehusene kan risikere og ikke ha kapasitet. Det er jo ikke alle i risikogruppa som har en dødelig sykdom fra før, så forstår ikke helt hva du mener med at dette ikke nødvendigvis ville vært merkbart i statistikken? Jeg tenker nå på hvis man bare skulle la smitten bre seg.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvor lenge folk egentlig skal vente på at det blir ville tilstander her med tusenvis av døde? Nå er vi over seks uker med smitte og det går etter forholdene veldig bra. Litt over hundre døde og tusenvis som har vært smittet og ikke har dødd.

Anonymkode: 725da...20b

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette lar seg ikke stoppe. 

Ja - jeg har familie i risikogruppen. De holder seg inne i fullstendig isolasjon. Vi handler. 

Vi er ikke redd for smitte. Bra at det sprer seg, så kan vi som ikke er i risikogruppen ta i mot, oppnå immunitet, slik at alle kan fortsette livet sitt. 

Anonymkode: 23037...cb2

Hvordan vet du vi blir immun etter vi er smittet? Rart at ikke engang ekspertene kan si det med sikkerhet! Du bør ringe de og si ifra! 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på hvor lenge folk egentlig skal vente på at det blir ville tilstander her med tusenvis av døde? Nå er vi over seks uker med smitte og det går etter forholdene veldig bra. Litt over hundre døde og tusenvis som har vært smittet og ikke har dødd.

Anonymkode: 725da...20b

Ja vel- du er smart nok å forstå at grunnet vi har lavere tall er på grunn av de strenge tiltak Norge begynt med 12.mars? Men etter påsken kan vi bare glede oss til smittebølgen kommer i mai og vi kan endelig prøve å ta igjen Sverige. 

• Liker 1
  • Opprett ny...