Gå til innhold

Hveteallergi/hveteintoleranse/hvete-ett-eller-anna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok. Det å ha intoleranse, allergi, matoverfølsomhet er kanskje i vinden om dagen, men hvordan klare å leve med dette når du faktisk har fått påvist det hos legen?

Jeg har nylig fått påvist hveteallergi eller hveteintoleranse, husker ikke helt hva slags ord legen brukte... og leser på nett at disse begrepene betyr forskjellige ting. Det er i hvert fall slik at jeg kaster opp dagen etter om jeg har hatt i meg for mye av matvarer bestående av hvete. 

Spørsmålet er: hvordan håndterer dere dette i hverdagen?

- Når du skal ut å spise med andre? Legen fortalte at jeg ikke trengte å gå for cøliaki, men da har jeg ingen erstatning for enkelte matvarer. De fleste utesteder gjør det lett og tilbyr enten ren hvete eller cøliaki vennlig variant. Må du eventuelt droppe pizza/burger om du er hveteintolerant på spisesteder?

- Hver eneste gang du får tilbud om kake av perifere venner, er du kjapt ute med å fortelle allergien eller sier du bare høflig nei takk? Dette her er så vanskelig. Jeg blir heldigvis ikke dårlig før jeg har spist veldig mye så det hender jeg takker ja til en kakebit, vaffel, kjeks osv. Til og med et pizzastykke. Jeg vet at jeg garantert gjør det vanskelig for cøliakiere, men det frister lite å dele alt med hvermansen hele tiden... Altså hvis du er invitert i selskap eller spiser ute med gode venner, er det null problem å si ifra. Det jeg sikter til er alle andre situasjoner du ikke kan be om tilrettelagt mat, og det samtidig er sett på som høflig å forsyne seg.

- Selv om du har intoleranse eller allergi mot hvete, kan du fortsatt spise det i små mengder? Leste at man må gjennom mange prøver for å få et endelig resultat og at blodprøve ikke har så stor betydning... Det er også mye forskning på dette temaet der mange lærde fortsatt strides. 

Hilsen j 20.

Ser at jeg bør ta kontakt med legen fordi jeg vet ikke engang om det er intoleranse eller allergi jeg har, men det hadde uansett vært godt å høre hvordan andre løser dette i hverdagen... Har jeg forresten krav på ernæringsfysiolog, virker ikke som fastlegen kan dette. Svaret var bare "hold deg unna all hvete inkludert mat beregna for cøliaki".

Takk for svar! 

Anonymkode: 9943c...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tåler heller ikke hvetemel i mer enn veldig små mengder. Har måttet prøve meg frem for å finne ut hvor grensen går for min del. En burger f.eks. gjør at jeg blir sengeliggende pga kvalme, sterke magesmerter og oppkast i 2-3 dager, akutt svimmelhet, osv.

Hjemme bruker jeg mye spelt-, havre- og rugmel, og baker pizzabunner, brød, osv av dette. Har også funnet noen speltbrød og rundstykker i butikken som jeg tåler. Men jeg kan ikke spise bakst mange ganger om dagen, da går fordøyelsen min helt i stå.
Når jeg spiser ute, eller hos andre, finner jeg det enklest å si at jeg trenger glutenfri mat. Så ja, jeg må nok stå over den vanlige pizzaen og burgeren når jeg spiser ute. Heldigvis har de fleste glutenfrie alternativer som ikke er så aller verst. 
Jeg blir som deg, kvalm og kaster opp, og oppblåst og forstoppet. Jeg har en intoleranse, dvs jeg kan spise små menger (som vårruller, pittelitt pasta i en salat, osv). Men jeg holder meg unna så godt det lar seg gjøre-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke tåler hvete er selv liten mengde nok til å gjøre skade på tarmen, selv om du ikke skulle merke ubehag. Jeg styrer unna alt av hvete og er ærlig om det til de som tilbyr mat. 

Anonymkode: 3a2cc...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke tåler hvete er selv liten mengde nok til å gjøre skade på tarmen, selv om du ikke skulle merke ubehag. Jeg styrer unna alt av hvete og er ærlig om det til de som tilbyr mat. 

Anonymkode: 3a2cc...0cc

En person med allergi/intoleranse mot hvete får IKKE skader på tarm ved inntak av hvete. Dette gjelder kun ved den autoimmune sykdommen cøliaki. Og det er ikke det TS har fått påvist.

Det er viktig at du forstår forskjellen på gluten og hvete. Gluten er proteinet i hvete. Derfor inneholder mange av de glutenfrie produktene på markedet hvetestivelse, da det er et karbohydrat og ikke inneholder gluten (kun hvis det er forurenset). Du som ikke tåler hvete, kan heller ikke spise hvetestivelse. Det vil gi samme reaksjon som hel hvete for en med allergi/intoleranse.

1. Norske restauranter må merke alle retter med allergener. Enten velger du noe fra menyen som ikke inneholder hvete, eller så hører du om de har glutenfrie erstatningsprodukter, og om disse inneholder hvetestivelse. Du må nok belage deg på å spise mer ren mat, som kjøtt/fisk+ris/potet. 

2. Det er helt greit å spise kake med hvete dersom det går greit for deg. Jeg har cøliaki og blir ikke fornærmet. Nærmeste venner/familie vil ofte prøve å tilpasse kaker osv. etter din intoleranse, det er i hvert fall min erfaring. Alternativt kan du tilby å ha med kake selv, det gjør jeg ofte. Da er du helt sikker på at det er godt og trygt. Men i situasjoner der man blir "overrumplet" som du skisserer, er det helt innenfor å enten takke nei eller å spise litt hvis du er komfortabel med det. 

3. Hvor mye du egentlig tåler, må du nesten prøve deg fram til. Det kan hende at du etter en periode uten hvete, kan tåle det bedre.  

Anonymkode: 2f5d9...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...