Gå til innhold

Hvorfor må skilsmisse søkes om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gift i snart 14 år og fikk egentlig beskjed fra UDI at vi måtte gifte oss for at partneren skulle få oppholdstillatelse. For meg betyr ikke ekteskap noen ting og ble kun gjort pga dette. Nå i ettertid ser jeg at det er en del begrensinger ved å være gift. Idag har jeg et hus som jeg eier, ingen gjeld, ny bil osv. Problemet er at siden vi er gift og partneren ikke har noen inntekt, så er det ingen banker som vil ta i meg med ild tang, selv om boligen er verdt mer enn 4 millioner kroner uten noen gjeld/heftelser så vil de ikke gi noe lån med pant i boligen. 

Av denne grunnen tenkte jeg at vi da skiller oss og jeg finner ut at dette er noe vi må søke om og at vi må ha bodd fra hverandre i et år for at dette skal gå.

Hvorfor i all verden skal staten få lov til å bestemme dette? finnes det eventuelt noen måter å gjennomføre en skilsmisse uten å flytte fra hverandre?

Forøvrig bor vi nå sammen pga barna. Vi er ikke noen kranglefanter, men mer som venner. Kan ikke helt forstå hvorfor staten må tvinge oss til å flytte fra hverandre for å få lov å skille oss? vi er vel gift for vår del og ikke statens?

Anonymkode: 6809c...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekteskap er en statlig ordning som du helt frivillig har valgt å ta del i. Hvorfor er du forundret over at denne ordningen har regler?

Dersom du ikke ønsker å følge reglene knyttet til en spesiell ordning så må du jo la være å delta i den ordningen.

Anonymkode: f9185...1ed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene.vil jo nettopp vite at du ikke fullforsørger en ektefelle. Så det viktigste spørsmålet er vel heller hva eks/kona di skal leve av framover og hvordan dere skal ordne dere med barna 50/50. 

Anonymkode: 5957a...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi to samlivsformer: ekteskap og samboerskap. Samboerskap ble tidligere kalt papirløst samliv. Velger man ekteskap så får man en pakke med rettigheter og forpliktelser som man har funnet ut er nyttig for to som ønsker å leve sammen resten av livet. Hvis du ikke ønsker noen gjensidige forpliktelser så velger du samboerskap. Ønsker du noe i mellom så velger du samboerskap men går til en advokat og får satt opp en kontrakt.

En bank vet at for to som lever i ekteskap så er det to inntekter som kan betjene lånet. Hvis de bare lever i samboerskap oppfattes det som uavhengige enkeltpersoner som blir vurdert som det. 

Anonymkode: f3044...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var ganske lett å få seg lån om dagen? Det kan ikke være pga koronakrisen vi er i at de er ekstra vanskelige?

Anonymkode: 875f2...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...