Gå til innhold

Hva er viktigst, sauen eller bjørnen?


Englepus

Anbefalte innlegg

Men hvem er det som har bosatt seg i rovdyrenes territorier? Hvem er det som stadig karrer til seg mere areal, og tvinger rovdyr (og andre dyr) til å måtte leve på stadig mindre områder? Hvem er det som griper inn i økosystemene, og skaper ubalanse i de?

Jo, det er vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest oppvaskbørste

Det er vi som har trengt oss inn på rovdyrenes territorier, men uansett har vi ingen rett til å sitte og bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø. Bjørnen er en naturlig del av den norske faunaen, det er ikke sauen. Det å aktivt gå inn for å utrydde rovdyr bare fordi det ikke passer oss å ha dem der blir helt feil.

Bønder som har gårder må også være innstillt på å ta vare på dyrene sine. Har sett altfor mange bønder som sender ut dyrene så snart den siste tælen har gått av marka og lar dem gå ute uten tilsyn hele sommeren. Har mang en gang måtttet kjøre sikk sakk mellom sauer som ligger på riksveien fordi bøndene ikke gidder å holde gjerdene i orden. Og nei, jeg er ingen byboer. Jeg bor så langt ute på landet som det er mulig å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charla
Jeg også velger bjørnen. Om man skal ha dyr må man passe på dem. Hvilken rett har bøndene til å sende sauene på beite uten tilsyn i månedsvis?

Bonden har ikke råd til å gjete sauene sine, fordi du går etter lavest pris når du skal kjøpe lammekjøtt i butikken.

Sett ting i perspektiv da menneske! Du kan vel se noen sammehenger her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøndene får ikke så godt betalt, nei. Men kjøttet er dyrt! Hvorfor? Spør f.eks. Gilde. De tjener godt, og det hadde vært fullt mulig å selge kjøttet billigere uten at bonden hadde fått mindre.

Så vi forbrukere kan kreve billigere kjøtt, uten at bonden skal svi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppvaskbørste

Bonden har ikke råd til å gjete sauene sine, fordi du går etter lavest pris når du skal kjøpe lammekjøtt i butikken.

Sett ting i perspektiv da menneske! Du kan vel se noen sammehenger her??

Og av dette får du den konklusjonen at vi kan utrydde de dyreartene som ikke passer oss å ha i naturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charla

Og av dette får du den konklusjonen at vi kan utrydde de dyreartene som ikke passer oss å ha i naturen?

Det er Stortinget som har bestemt at det skal være mulig å leve av landbruk/husdyrhold i grisgrendte strøk av landet, og har derfor stimulert til det, rent økonomisk. Det har det vært politisk enighet om i 50-60 år, og det er først de siste 10-15 årene at rovdyr har vært et problem for næringen.

En bonde kan ikke lastes for at politiske myndigheter har "lurt han" til å drive en næring som ikke er forenelig med de samme myndigheters rovdyrpolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer fra et av områdene der det er mye av både bjørn og sau (og ulv!), og jeg synes problemstillingen er mye mer kompleks enn det framstilles her.

Selvsagt kan vi klare oss uten sauer og sauebønder, men vil vi leve side om side med bjørn og ulv?

Vil noen bo slik at de har bjørnebesøk i barnehagen, ulv 25 meter unna når yngstemann har barnebursdag utendørs osv.osv.? Vil turister og jegere (som er typisk alternativ inntektskilde for bøndene) komme når rovdyr lurer i skogen, elgstammen blir mindre og du ikke kan slippe løs jakthunden?

Jeg vil ikke... og det er veldig lett å sitte langt unna og mene at bjørnen må leve. Det griper lite inn i hverdagen for byboere.

Nå setter du ting veldig på spissen. For at dette skal bli tilfelle på ulve- og bjørnestammen i Norge bli minst like stor som antall elg i den norske fauna, noe som aldri kommer til å skje. Og det er heller ikke snakk om å klare seg uten sauer og sauebønder, men sauebøndene burde klare å tenke såpass logisk at når de slipper løs hundrevis av sau i fjell og mark på sommeren vil noen få bli tatt av rovdyr. Et rovdyr tenker ikke over at noen kanskje eier "maten" den skal spise, men det virker nesten som om bøndene ser på det som sin rett å avrette rovdyret dersom dette skjer. Jeg vil påstå at dette grenser til megalomani og er nokså skumle tendenser.

Og jeg lurer også på hvor mange sauer som forsvinner i gråsonen og som bøndene igjen beskylder rovdyr for å ha tatt, selv om noen av rovdyra enten er sultne, forbipasserende turister, bikkja til naboen eller bonden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilstedeværelsen av rovdyr og husdyr i samme område et problem, Superlammet, eller er det ikke?

Jo, det er et problem dersom rovdyr kommer inn på befolkede områder, men jeg synes ikke det er samme problemstilling når husdyrene kommer inn på rovdyrenes område. Da er det, som man sier, fritt vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charla

Jo, det er et problem dersom rovdyr kommer inn på befolkede områder, men jeg synes ikke det er samme problemstilling når husdyrene kommer inn på rovdyrenes område. Da er det, som man sier, fritt vilt.

Når Stortinget for 50 år siden la de politiske føringene for at grisgrendte strøk som f eks Engerdal i Hedmark, skulle kunne ha en landbruksnæring basert på husdyrhold, for å opprettholde bosettingen, så var det ingen rovdyr i området. Er det da bondens ansvar at det blir skutt rovdyr? Eller er det våre politiske myndigheters ansvar? Enhver har rett til å forsvare sin eiendom, sin ærlige og lovlige næringsvirksomhet, og sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skal huske det neste gang jeg ser nabokatta pisse på eiendommen min, eller bikkja til han borte ved kiosken driter på plenen min.

Du ser sammenligningen?

Og om man skal være realistiske så skal man heller ikke stikke under en stol at bøndene har utvidet sine områder i forhold til hva Stortinget vedtok for 50 år siden, og dermed beveget seg inn på rovdyrenes områder. Jmf. skogshogst bl.a..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/17/434978.html

Hva mener dere?

Selv stemmer jeg på bjørnen. Sauer har vi mer enn nok av.

Økosystem er viktig. Kjøttetere er til for å regulere bestanden av planteetere. Bare teite viktigper som sier "ånei stakkars sauer de må beskyttes". Da har de overhodet ikke skjønt åssen naturen funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charla

1. Nei, jeg ser ikke at din sammenligning med katter og hunder som driter hos naboen er særlig relevant.

2. Beiterett i utmark, har vært en hevd bøndene har hatt i århundrer, og oppstod ikke i form av noe vedtak i Stortinget for 50 år siden. Det som er viktig å merke seg med bjørnen som ble skutt i Engerdal, er at den angrep i innmark. Nødvergeretten definerer klare forskjeller mellom innmark og utmark.

Jeg er ingen rovdyrhater, men myndighetene må påta seg ansvaret for å gjøre et valg mellom rovdyr og husdyrhold i samme område. De to dyreartene kan ikke forenes i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og Norge har en plikt til å ta vare på mangfoldet i naturen mtp. fremtiden. Man utrydder ikke arter som hører hjemme i den norske faunaen.

Arter som ikke hører hjemme, er en annen sak. Men skal en prøve å fjerne disse, må en gjøre det på en måte som ikke skader arter som hører hjemme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charla

Økosystem er viktig. Kjøttetere er til for å regulere bestanden av planteetere. Bare teite viktigper som sier "ånei stakkars sauer de må beskyttes". Da har de overhodet ikke skjønt åssen naturen funker.

Irrelevant.

I villmark, nasjonalparker, der faunaen lever i balanse, så er jeg enig i at de ulike bestandene regulerer seg på en naturlig måte. I nasjonalparker i Canada f eks, så øker ulvebestanden hvis elgebestanden blir så stor at det ikke er beitemark nok for den. Er det lite elg, så reduseres ulvebestanden pga en eller annen sykdom, noe som gjør at elgen ikke utryddes. Naturen er sinnrikt innrettet sånn sett.

Men i forhold til sauehold i Norge, kan ikke sammenligningen gjøres, fordi vi snakker om en landbruksnæring.

Kunnskap er viktig hvis man skal hive seg ut i rovdyrdebatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å merke seg med bjørnen som ble skutt i Engerdal' date=' er at den angrep i innmark. Nødvergeretten definerer klare forskjeller mellom innmark og utmark.[/quote']Er du sikker på at den angrep? Var det ikke bare sånn at den hadde tatt seg inn på området?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med et varselsskudd? Det stod ikke nevnt i artikkelen at det ble avfyrt et sånt.

Dessuten var det hensynsløst å la de døde sauene ligge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charla

Den ble skutt i fullt firsprang inn i saueflokken, slik jeg har forstått. Men politietterforskningen vil vel avdekke hendelsesforløpet. Fint at politiet etterforsker saken, det sikrer skytteren de juridiske rettighetene han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Les det i fet skrift så ser du sikkert en sammenheng. husk for all del :ironi:

Utenom dette kan jeg være enig med deg i at det er statens ansvar å forvalte den norske fauna, noe staten gjør usedvanlig lettvint og dårlig. Helt enig, de to dyreartene kan ikke forenes i samme område. De som forventer at det kan fungere smertefritt mangler noe mellom øra. Men de kan heller ikke forvente at når de først blander disse dyreartene skal ting gå bra. Det er når nettopp dette skjer at rovdyrene angriper husdyrene.

Ergo, husdyrhold invanderer rovdyrenes territorium.

Jeg snakker ikke om denne aktuelle saken, men om problemstillingen generelt. Dessverre har bøndene litt for stor makt i norsk politikk, og dermed vil rovdyrene gå ut som den tapende part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...