AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Utdanningsministeren har kommet med en oppdatering, hvor hun uttaler at det er like sannsynlig at skolene forblir stengt, som at de åpner. Og at det er smittevern som blir det avgjørende. Skolene åpner ikke før det er trygt både for elever, foreldre og de voksne som jobber i skolen. Det er en interessant presisering iom at stemningen på KG har vært at lærere som er bekymret for en tidlig åpning bare kan si opp jobben sin. I oppdateringen ser det også ut som om de to mest aktuelle alternativene er delvis eller gradvis åpning eller stenging. Ikke full åpning rett etter påske. Jeg må si at jeg er litt beroliget av denne oppdateringen, etter det massive mediekjøret for å åpne skolene. Det er også positivt at det ser ut som sikkerhet for elever, foreldre og lærere i risikogruppa er med i betraktningen. Hva tenker dere om oppdateringen, og hva tror dere kommer til å skje? Anonymkode: b07a5...971 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Ingen har trodd det kommer til å bli full åpning med en gang. Tipper det blir gradvis åpning for de minste først, muligens frivillig for både elever og lærere (men skolen blir nok pålagt å finne lærere som er villige til å jobbe). Etter en periode kan det selvsagt ikke være frivillig for lærere lenger, men i begynnelsen er nok dette mulig uten å miste jobben. Anonymkode: c945b...9eb 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 Synes det er rart at hun går ut med dette - Solberg har gitt små hint om at hun er for en delvis åpning av skoler og barnehager. Anonymkode: b8fc4...a49 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #4 Skrevet 3. april 2020 Selvfølgelig, så kommer det ikke til å bli full åpning etter påske. Om de åpner noe så tror jeg de åpner barnehagene og 1-2 klasse, men at det ikke kommer til å bli obligatorisk oppmøte på skolen. (Barnehagene har jo aldri hatt obligatorisk oppmøte). Anonymkode: 9e003...9c0 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #5 Skrevet 3. april 2020 Jeg bet meg særlig merke i " i god tid før skolene åpner". Så slik jeg leser det er det i allefall ikke snakk om noe som skjer umiddelbart. Anonymkode: 4483c...5f7 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #6 Skrevet 3. april 2020 Jeg tror dette er et forsøk på å forberede folk på at det er stor sjanse for at det blir stengt etter påske også, ettersom mange har begynt å slappe av, og tenke at det sikkert åpner over påske. At de prøver å bevisstgjøre folk på at det er like stor sjanse for at de ikke åpner, som at de åpner. Anonymkode: 2d1bc...b2f 13
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #7 Skrevet 3. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig, så kommer det ikke til å bli full åpning etter påske. Om de åpner noe så tror jeg de åpner barnehagene og 1-2 klasse, men at det ikke kommer til å bli obligatorisk oppmøte på skolen. (Barnehagene har jo aldri hatt obligatorisk oppmøte). Anonymkode: 9e003...9c0 Samtidig har UDF, som hun nevner at de jobber godt med, vært klare på at vi ikke kan ha et opplegg hvor vi har 50% på skolen og 50% hjemme, fordi skolene ikke klarer å følge opp både vanlig skole og hjemmeundervisning. Så blir det frivillig oppmøte blir det interessant hvordan det vil fungere i praksis. Anonymkode: b07a5...971 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #8 Skrevet 3. april 2020 Vet om VGS elever som nå sliter voldsomt psykisk. De klarte seg greit når de hadde faste rutiner og noen å lene seg på ( fysisk kontakt med andre enn foreldre) men nå klarer de ikke henge med lengre.Dette er vår fremtid. Men de fleste her på KG synes jo vi skal ofre de yngre nå, både psykisk og økonomisk. Anonymkode: 72b39...8a8 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #9 Skrevet 3. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samtidig har UDF, som hun nevner at de jobber godt med, vært klare på at vi ikke kan ha et opplegg hvor vi har 50% på skolen og 50% hjemme, fordi skolene ikke klarer å følge opp både vanlig skole og hjemmeundervisning. Så blir det frivillig oppmøte blir det interessant hvordan det vil fungere i praksis. Anonymkode: b07a5...971 Frivillig oppmøte vil kun være for de som har en sykdom. Her i Norge har vi tvungen skole. Anonymkode: 72b39...8a8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #10 Skrevet 3. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bet meg særlig merke i " i god tid før skolene åpner". Så slik jeg leser det er det i allefall ikke snakk om noe som skjer umiddelbart. Anonymkode: 4483c...5f7 Samme her. Annonsering på tampen av påskeferien er vel ikke akkurat «i god tid», da må man kaste seg ut i det fra 14. april. Anonymkode: b07a5...971 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #11 Skrevet 3. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror dette er et forsøk på å forberede folk på at det er stor sjanse for at det blir stengt etter påske også, ettersom mange har begynt å slappe av, og tenke at det sikkert åpner over påske. At de prøver å bevisstgjøre folk på at det er like stor sjanse for at de ikke åpner, som at de åpner. Anonymkode: 2d1bc...b2f Dette kommer jo fordi de skal åpne igjen. barnehage og 1-4 klasse første omgang, da disse foreldrene må være hjemme med barna og da koster mer. Selv om det logidke hadde vært å åpne skoler for de som er store nok til å holde avstand og nyse i papir. Anonymkode: 72b39...8a8 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #12 Skrevet 3. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Frivillig oppmøte vil kun være for de som har en sykdom. Her i Norge har vi tvungen skole. Anonymkode: 72b39...8a8 I disse dager er «hva vi har» normalt sett, mindre interessant. For dette kan de selvfølgelig lempe på, om de vil. Finland har gjort det. Anonymkode: b07a5...971 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #13 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet om VGS elever som nå sliter voldsomt psykisk. De klarte seg greit når de hadde faste rutiner og noen å lene seg på ( fysisk kontakt med andre enn foreldre) men nå klarer de ikke henge med lengre.Dette er vår fremtid. Men de fleste her på KG synes jo vi skal ofre de yngre nå, både psykisk og økonomisk. Anonymkode: 72b39...8a8 Mange synes å mene at det ENESTE som er viktig nå, er korona. Andre pasientgrupper, eller familier som lider i isolasjon med 2x hjemmekontor, barnehage og skole i en byleilighet, er ikke så nøye. Har man fått barn og valgt å bo i byen kan man takke seg selv, visstnok. Anonymkode: c945b...9eb 11
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #14 Skrevet 3. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frivillig oppmøte vil kun være for de som har en sykdom. Her i Norge har vi tvungen skole. Anonymkode: 72b39...8a8 Jeg tror nok også man må dokumentere å være i risikogruppe eller ha risikogruppe i samme husstand, ja. Å ha generell angst vil nok ikke være godt nok. Anonymkode: c945b...9eb 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #15 Skrevet 3. april 2020 "Det er først og fremst smittevernrådene og anbefalingene fra helmyndighetene vil være førende for hva vi gjør" - hva var da poenget med å nedsette et utvalg som skal se på de samfunnsøkonomiske konsekvensene? Her er det noe som ikke stemmer, og det er at Venstre er uenige med Høyre. Synes det er helt utrolig at hun går ut på den måten og nærmest forhåndskringkaster avgjørelsen, og ikke minst legger føringer for egen regjering - som tross alt er de som skal ta beslutningen. Anonymkode: b8fc4...a49
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #16 Skrevet 3. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samtidig har UDF, som hun nevner at de jobber godt med, vært klare på at vi ikke kan ha et opplegg hvor vi har 50% på skolen og 50% hjemme, fordi skolene ikke klarer å følge opp både vanlig skole og hjemmeundervisning. Så blir det frivillig oppmøte blir det interessant hvordan det vil fungere i praksis. Anonymkode: b07a5...971 Jeg og. Jeg skrev det hovedsakelig med tanke på en 2. klassing som vi kjenner som får intensiv behandling for kreft per dagens dato og er i risikosonen for dette viruset. Om det ikke blir frivillig oppmøte, så vil foreldrene fortsatt holde dette barnet hjemme, så jaja. 😋 Anonymkode: 9e003...9c0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #17 Skrevet 3. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er rart at hun går ut med dette - Solberg har gitt små hint om at hun er for en delvis åpning av skoler og barnehager. Anonymkode: b8fc4...a49 Hun har vært veldig flink til å ha direkte kontakt med grasrota hele veien, og har nok sett at en del lærere er bekymret for alle utspillene i mediene den siste tiden. Og det er jo naturlig nok hun, ikke Solberg, som jobber direkte med skolemiljøet i denne prosessen. Så sånn sett er det ikke så rart. Anonymkode: b07a5...971 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #18 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "Det er først og fremst smittevernrådene og anbefalingene fra helmyndighetene vil være førende for hva vi gjør" - hva var da poenget med å nedsette et utvalg som skal se på de samfunnsøkonomiske konsekvensene? Her er det noe som ikke stemmer, og det er at Venstre er uenige med Høyre. Synes det er helt utrolig at hun går ut på den måten og nærmest forhåndskringkaster avgjørelsen, og ikke minst legger føringer for egen regjering - som tross alt er de som skal ta beslutningen. Anonymkode: b8fc4...a49 Ja, man skulle tro hun var alene om denne avgjørelsen og kan gjøre som hun selv vil. Anonymkode: c945b...9eb 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #19 Skrevet 3. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun har vært veldig flink til å ha direkte kontakt med grasrota hele veien, og har nok sett at en del lærere er bekymret for alle utspillene i mediene den siste tiden. Og det er jo naturlig nok hun, ikke Solberg, som jobber direkte med skolemiljøet i denne prosessen. Så sånn sett er det ikke så rart. Anonymkode: b07a5...971 Likevel - du går ikke i motsatt retning av det sjefen og resten av teamet vil. Hun kunne ha moderert seg betraktelig og likevel fått frem det hun ønsket - nemlig at smittevernhensyn selvfølgelig vil bli sterkt vektlagt osv. Hun formulerer seg bastant og det hun skriver tyder på at avgjørelsen allerede er tatt - i hennes hode. Anonymkode: b8fc4...a49 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #20 Skrevet 3. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok også man må dokumentere å være i risikogruppe eller ha risikogruppe i samme husstand, ja. Å ha generell angst vil nok ikke være godt nok. Anonymkode: c945b...9eb (Her tenkte jeg altså først og fremst på lærere.) Anonymkode: c945b...9eb
Anbefalte innlegg