Gå til innhold

Faren nekter samvær med datteren min! Delt bosted. Hjelp! Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Det handler om barnefordeling og en manipulativ far. Det er slik at eksmannen nekter min 11 år datter å komme hjem til oss i morgen. Jenta var hos oss 5 dager ekstra på grunn av coronavirus og befaling fra kommunelege. Jeg snakket med jenta mi i dag og sparte på videosamtalen hvor hun sier at hun vil komme hjem for å feire påske hos oss før påsken (dvs fra i morgen til onsdag). Nå vil faren holde henne i 3 uker på rad mot min og hennes egen vilje fra å feire påske hos oss (Oss: Mamma, samboer, stebror på 10). Dette betyr at min datter får ikke sett stebror i hele 5,5 uker (pga han har også delt bosted).  Er det noe vi kan gjøre? Kan vi ta med en advokat eller et dokument til dem slik at hun slipper jenta ut? Datteren har sagt klart at hun vil også feire påske sammen med oss. De 5 dagene jeg skylder faren (pga coronavirus) har jeg skrevet at han kan få de senere, men at det er viktig for oss å få muligheten til å feire sammen som familie. Han skrev tilbake at det er ikke hans problem. Han bryr seg tydeligvis ikke i følelsene og ønskene til jenta. Et spm til: Er det sånn at hvis eksmannen må levere datteren i morgen at jeg kan kreve at han betaler kostnadene det eventuelt fører? (advokat, e.l.)?.
Har du eller en du kjenner gått gjennom noe lignende eller er du advokat? Takk på forhånd!  😥

Anonymkode: 67477...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med barnevernet og si at far nekter å levere jenta 

Anonymkode: 84e75...55f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ta kontakt med barnevernet og si at far nekter å levere jenta 

Anonymkode: 84e75...55f

Kan jeg forvente at de hjelper meg i morgen? På så kort varsel? 

Anonymkode: 67477...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdien i å ikke lage noe styr her og la det gå ut over din datter (for det kommer det til å gjøre), er mye høyere enn de fem dagene. 

Anonymkode: 6d0fc...055

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg forvente at de hjelper meg i morgen? På så kort varsel? 

Anonymkode: 67477...b07

Absolutt. Du kan ringe barnevernsvakta på tlf og forklare situasjonen.. for å sette det på spissen er det kidnapping og overhode ikke samarbeid som er til beste for barnet. Ring å snakk med de, så vet nok de hva som er riktig 

Anonymkode: 84e75...55f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du og far finne utav uten å blande inn jenta. Jeg husker at det var det aller verste med mine foreldres skilsmisse - at de ba meg velge, brukte mine utsagn mot den andre forelderen osv. Det er helt jævlig!

Du skal ikke ta opptak av hva jenta sier og bruke det mot faren. Barn er glade i begge foreldrene, så ikke sett de i en posisjon hvor de tvinges til å såre den ene forelderen! Det er traumatisk!

Her må de voksne ordne opp. Dere må bli enige om en ordning, og la den stakkars jenta få slippe å måtte velge. Dere må rett og slett VÆRE VOKSNE! 

Og dersom far steiler helt og nekter å samarbeide, ja da er det kanskje best å la henne ha en hyggelig påske hos far, også får dere lage noe hyggelig når hun kommer til dere. Ikke lag masse drama og ødelegg påsken hennes. Fordi det er henne det går utover nemlig.

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ringt barnevernet med en eneste gang. 

Datteren min skulle ikke ha fått lov, til å være hos faren sin hvis oppfører seg sånn! Barna alltid først!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg forvente at de hjelper meg i morgen? På så kort varsel? 

Anonymkode: 67477...b07

Kan jeg aldri tenke meg.

Anonymkode: 3a491...176

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kvinne87Rogaland said:

Dette må du og far finne utav uten å blande inn jenta. Jeg husker at det var det aller verste med mine foreldres skilsmisse - at de ba meg velge, brukte mine utsagn mot den andre forelderen osv. Det er helt jævlig!

Du skal ikke ta opptak av hva jenta sier og bruke det mot faren. Barn er glade i begge foreldrene, så ikke sett de i en posisjon hvor de tvinges til å såre den ene forelderen! Det er traumatisk!

Her må de voksne ordne opp. Dere må bli enige om en ordning, og la den stakkars jenta få slippe å måtte velge. Dere må rett og slett VÆRE VOKSNE! 

Og dersom far steiler helt og nekter å samarbeide, ja da er det kanskje best å la henne ha en hyggelig påske hos far, også får dere lage noe hyggelig når hun kommer til dere. Ikke lag masse drama og ødelegg påsken hennes. Fordi det er henne det går utover nemlig.

Helt enig med deg. Man skal ikke involvere barna og ikke sette de i en dum situasjon hvor de må velge. Problemet er at faren viser ikke ansiktet og sender beskjeder med jenta. Faren lyver og nekter å kommunisere på en ordentlig måte. Samtalen med jenta i dag var pga faren ville at hun skulle fortelle meg at hun skulle være hos han i 3 uker på rad. Da jeg spurte jenta om hun ville det hun sa NEI. Jeg kunne se øynene hennes bli våte åv tårer som hum kjempet for å holde inn. Jeg får ikke henne til å velge mellom foreldrene, jeg forholder meg til samæravtalen som sier at påsken deles halvparten mor, halvparten far. noe faren nekter oss nå. Ingen av oss vil ha dette. Han tok fra henne mobil og iPad slik at hun kan ikke kommunisere med oss. Jenta sa til meg i dag at hun VIL feire med oss også, at hun vil ikke være der i 3 uker på rad og det er riktig etter samværavtale. Dette er ikke første gang det skjer. Hvor mange ganger skal faren få sin vilje? Han bryr seg null og hennes ønsker og følelser. Skal jeg bare la det bli? Igjen?

Anonymkode: 67477...b07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet hjelper neppe her nå, de kan i beste fall kun snakke med han. De kan ikke tvinge gjennom noe og ønsker som regel ikke å blande seg i slike tvister da de uansett må løses i retten evt.
 

Ring advokat i morgen å få advokat til å enten ringe eller sende han varselbrev på e-post/Digipost eller håndhevert på døren med streng beskjed om at sabotasje vil medføre at rettslige skritt tas, og barnet må returneres umiddelbart.
 

Det vil ikke være praktisk mulig å få tvunget noe gjennom nå før påske, selv hastesaker tar noen virkedager og i corona er det helt utenkelig. 
 

situasjonen bør løses minnelig dere i mellom og du bør gjøre det klart at dette er uakseptabelt, hvis ikke bør ordningen endres. 
 

kostnadene må du dekke selv med mindre du har krav på fri rettshjelp, dette må du avklare med advokat i forhold til økonomiske vilkår. 

 

Endret av SansaS
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring far å snakk med ham på en skikkelig måte. Om han ikke rikker seg, så ja - da lar du det gå! Ingen er tjent med å lage en dramatisk sak ut av dette! Da får du heller være den voksne og svelge noen fler kameler..

Anonymkode: 799c9...c2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvfølgelig kan du ikke hyre inn en advokat og forvente at far betaler...

Anonymkode: 799c9...c2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har hatt corona sier du..? Hvor lenge siden er det dere ble friskmeldte av corona..? 

Anonymkode: fec2b...37a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd akkurat det samme.  Far nektet å la meg hente ut vår felles datter som den gang var under 2 år.  Jeg ringte politiet. De kom,  og de igjen kontaktet barnevernsvakta som også kom.  Far ble da pålagt p overlevere barnet til meg.  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nektet far engang å la meg hente sønnen vår på 2 år. Jeg møtte opp på døren hans, da fikk jeg ta med barnet. 
Han var sur fordi han mistet 1 dag i julen pga sykdom hos barnet. Da mente han at han kunne holde barnet igjen. 
Jeg tok med meg min mor som vitne og snakket med advokaten min i ettertid. Vi var midt i en barnefordelingssak. 
Har aldri kjeftet eller kranglet rundt ungen og jeg sa at han fikk ikke bruke ungen som en brikke i krangelen. Ungen er helt uskyldig i dette. 
 

Ikke snakk med ungen om det. Dette er mellom deg og far. Bare møt opp på døren og oppfør deg helt normalt. Hvis far hisser seg opp så lat som ingenting og smil. «Er *** klar? Kommer du vennen?»  Han kan ikke fysisk hindre barnet å gå ut døren. 
 

Lager han problemer så ringer du barnevernsvakten eller politiet. Han har ikke lov å nekte deg å hente barnet. 
 

Lykke til , vet dette er helt forferdelig. Har grått mine tårer selv og vært et nervøst vrak etter den gangen far nektet meg. Vært nervøs hver gang jeg har hentet etter det i frykt av at det skal skje igjen. 

Anonymkode: f98a7...7f9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kvinne87Rogaland said:

Dette må du og far finne utav uten å blande inn jenta. Jeg husker at det var det aller verste med mine foreldres skilsmisse - at de ba meg velge, brukte mine utsagn mot den andre forelderen osv. Det er helt jævlig!

Du skal ikke ta opptak av hva jenta sier og bruke det mot faren. Barn er glade i begge foreldrene, så ikke sett de i en posisjon hvor de tvinges til å såre den ene forelderen! Det er traumatisk!

Her må de voksne ordne opp. Dere må bli enige om en ordning, og la den stakkars jenta få slippe å måtte velge. Dere må rett og slett VÆRE VOKSNE! 

Og dersom far steiler helt og nekter å samarbeide, ja da er det kanskje best å la henne ha en hyggelig påske hos far, også får dere lage noe hyggelig når hun kommer til dere. Ikke lag masse drama og ødelegg påsken hennes. Fordi det er henne det går utover nemlig.

og når jente selv vil komme hjem til moren, mener du virkelig at hun skal ikke bli hørt fordi faren steiler helt og nekter å samarbeide?  Er alle som bor i Norge tøfler og konfliktsky?  Her ville jeg har enten ringt barnevernet eller politiet og deretter prøvd å få 100% omsorg.  

Anonymkode: 59311...00d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. Man skal ikke involvere barna og ikke sette de i en dum situasjon hvor de må velge. Problemet er at faren viser ikke ansiktet og sender beskjeder med jenta. Faren lyver og nekter å kommunisere på en ordentlig måte. Samtalen med jenta i dag var pga faren ville at hun skulle fortelle meg at hun skulle være hos han i 3 uker på rad. Da jeg spurte jenta om hun ville det hun sa NEI. Jeg kunne se øynene hennes bli våte åv tårer som hum kjempet for å holde inn. Jeg får ikke henne til å velge mellom foreldrene, jeg forholder meg til samæravtalen som sier at påsken deles halvparten mor, halvparten far. noe faren nekter oss nå. Ingen av oss vil ha dette. Han tok fra henne mobil og iPad slik at hun kan ikke kommunisere med oss. Jenta sa til meg i dag at hun VIL feire med oss også, at hun vil ikke være der i 3 uker på rad og det er riktig etter samværavtale. Dette er ikke første gang det skjer. Hvor mange ganger skal faren få sin vilje? Han bryr seg null og hennes ønsker og følelser. Skal jeg bare la det bli? Igjen?

Anonymkode: 67477...b07

Nei, når det er så ekstremt må du kanskje ta grep ja. Får du han til mekling hos familievernkontoret?

Kanskje trappe opp hos han og prate til han ansikt til ansikt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt advokat, få advokaten til å sende et brev/mail om at hvis dette gjentas går dere til rettslige skritt. Samværssabotasje og slik mangel på sammarbeid er noe som ser veldig dårlig ut i retten. Det er nesten ensbetydende med tap. Taper far vil han bli pålagt saksomkostningene. Akkurat nå er det ikke så mye mer du kan gjøre enn å vise at du er den voksne og at du setter barnet først. Det gjør du ved å sende en melding å prøve å avtale levering/henting. Pass på formulering og ditt språk, da dette kan legges frem som bevis og styrke din sak. Jeg har vært der. Jeg har alltid strukket meg langt for sammarbeidet, satt barnet først og prøvd å holde konfliktnivået lavt. Jeg fikk skryt av dommer, sakkyndig og fars advokat for min uselviske måte å være. Det var ikke tvil om hvem som satt barnet først og hvem som gjorde alt for å sammarbeide. Og når du står i en sånn konflikt, er det betryggende å vite at du hvertfall har alt på det rene.

Anonymkode: d3ee3...d60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Ring far å snakk med ham på en skikkelig måte. Om han ikke rikker seg, så ja - da lar du det gå! Ingen er tjent med å lage en dramatisk sak ut av dette! Da får du heller være den voksne og svelge noen fler kameler..

Anonymkode: 799c9...c2e

Det har jeg gjort i alle årene. Det hjelper ikke, tvert i mot, far tror at hans ord og ønsker står overfor loven og våres datter ønsker og følelser. Hun begynner å bli såpass stor at hennes vilje må taes i betraktning. Når hun sier tydelig at hun ønsker ikke å være hos far i 3 uker på strekk med våte øyne og kjemper i mot for å ikke gråte? Skal hun også svelge kameler?

Anonymkode: 67477...b07

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt en melding og skrevet at jeg kom og hentet henne som avtalt, og at dersom han motsetter seg det vil du be om assistanse fra politiet. 

Anonymkode: 66eb5...7e6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...