Gå til innhold

Hvordan har det seg at det ikke bor flere enn 5,4 millioner mennesker i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Den tredje

Her er en tanke, om en tenker litt stereotypisk på det. Så før jobbet mannen og kvinnen var hjemme.

Arbeidsmengde et par kan gjøre da med bare en person er 12-14 timer. Hvor av fleste av disse timene er ikke effektive. Noe vi gjør i her i Norge. Vist vi får både mannen og kvinnen til å jobbe har vi plutselig tilgang til 16 arbeidstimer, selv om begge jobber mindre.

Men så kan en kritisere, jammen kvinnen som var hjemme slasket jo ikke bare rundt osv. Hun jobbet hun også. Ja, ja det gjorde hun og all respekt til hjemmeværende som tar vare på barn. Men det viktige her er vel at en del av kvinnens jobb beskrivelse var å ta vare på barna.

 

Denne hjemmeværende moren er et yrke som har dødd ut. Vi har ikke noe "yrke" lengre som omhandler å ta vare på barn. Som en hadde før. Så en kan tenke seg at kvinner som prøver å skape seg karierer og menn ikke prøver å bli mer hjemme værende er grunnen til mindre barn... Siden mange som som meg, kommer til konklusjonen at det er bare stress å ha barn. Kanskje ikke så rart når vi jobber opptil 16timer dagen mellom meg og min partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi vi er et velstående land og har ikke problemer med å få vårt barn til å overleve. I fattige land, hvor barnedødeligheten er mye høyere, så er det vanlig å trumfe seg ved å få flere barn. Egoistisk som det høres ut, men tror det er mye instinkter.

Anonymkode: a02d0...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med at etter at vi fant olja på 60-tallet ble vi rikere. Levestandarden gikk opp  og folk valgte å få færre barn?

Anonymkode: 8a731...811

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...