Gå til innhold

Bergensere - vanskelig å få kontakt med?!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Mobil

Er det flere enn meg som har flytta til Bergen og oppdaget at man blir ganske ensom i den byen? Jeg tenker ikke over meg selv som har vanskelig å komme i kontakt med andre mennesker, men her i Bergen slipper dem (bergenserne) en liksom ikke til, eller inn i livene sine.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å si det sånn: Jeg har bodd iBergen i snart 7 år. de første 4 årene var jeg student, da har man jo studievenner. Så ble vi feridge på skolen og alle de andre flyttet til andre deler av landet.

Folk jeg KJENNER i Bergen begrenser seg til min samboer. (Ja, også kjenner jeg i jobbsammenheng mine kolleger da) Noen bekjentskaper, men ingen venner.

Om det er Bergensere eller meg som er "problemet" vet jeg ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bergenser er jeg nok ikke akkurat objektiv i denne saken, men selv prøver jeg aktivt å bli kjent med innflyttere, men har opplevd relativt ofte at folk fra f.eks Møre, Østfold, Sandnes ect., stort sett holder seg med hverandre. Jeg kan jo skjønne at det er trygt og godt i begynnelsen å ha "bekjente" å være med, men når dette utvikler seg til klikker, da gir i hvertfall jeg opp. Slikt var jeg ferdig med på ungdomsskolen..

MEN: Jeg har også blitt kjent med en god del som ikke har gjort dette.

Generelt prøver jeg å være mest mulig åpen for nye bekjentskaper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest L@dy in red
Er det flere enn meg som har flytta til Bergen og oppdaget at man blir ganske ensom i den byen? Jeg tenker ikke over meg selv som har vanskelig å komme i kontakt med andre mennesker, men her i Bergen slipper dem (bergenserne) en liksom ikke til, eller inn i livene sine.  

Tips?

Jeg kan bekrefte at

Bergensere er noe for seg selv. De er sære, reserverte, rappkjeftet og overlegen til tusen. Veldig vanskelig å komme inn på Bergensere. De er så "innelukket" Nå grer jeg selvsagt ikke alle under en kam, men veldig mange er det. Flytt heller lenger nordover du, da vil du oppleve at folk blir mer åpen og gjesfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sære, reserverte, rappkjeftet og overlegen til tusen. Veldig vanskelig å komme inn på Bergensere. De er så "innelukket"

:roll: Herregud for noen fordommer da... Bergensere er som alle andre mennesker, personligheten varierer individuelt... Jeg er IKKE enig i at "veldig mange bergensere" er slik du beskriver. Noen få kanskje, og det er godt mulig du kjenner dem alle sammen, men generelt er det bildet ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke dere fra Bergen lage et lite KG-treff da?

Det gjorde vi faktsik for et par år siden eller noe. Vi var ikke spesielt mange som dukket opp, men det var koselig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp KG-treff i Bergen, og jeg var med. Det var riktignok et bryllupsKG-treff, men vi hadde det kjempekoselig! :D

Min oppfatning av bergensere, for jeg er ikke innfødt ;) , er at de er like forskjellige som folk fra resten av landet.

Det hadde vært koselig med et Bergenstreff. Møtes, prate, spise, drikke og kose oss sammen. Kanskje vi kan planlegge et i nær fremtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig også at Bergensere er forskjellige, alle som en, men du vet "Eg e'kje fra Norge, eg e fra Bergen", det er noe med det der... (eller hva vet jeg? Flertallet av Bergensere jeg kjenner til er Brannsupporterer, og de ER et helt eget folkeslag....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg bare si meg helt uenig!!!!!

Jeg flyttet til denne fantastiske byen for 16 år siden ( :o oj som tiden flyr) og har aldri hatt de problemene.

Har blitt lett kjent med folk og fått flere virkelig gode venner!

Jeg synes Bergenserne har tatt imot meg med åpne armer jeg! Virkelig!!!!!

Og jeg synes Bergenserne er flotte! Åpne, livate, morsomme og snille!

-Charmina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Jeg kjenner/vet om en bergenser jeg gjerne vil treffe..men han tar ikke hint... iallefall har jeg ikke hørt fra han! Er det meg eller bergenseren??

;-) Trodde jeg skulle få løsning på "problemet" mitt her...I mitt favør, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg flytter til Bergen i august, og håper virkelig ikke at de er så vanskelig å bli kjent med. :)

Alle bergensere jeg har blitt kjent med til nå, har i hvert fall vært åpne, snille og inkluderende mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest l@dy in red

:roll: Herregud for noen fordommer da... Bergensere er som alle andre mennesker, personligheten varierer individuelt... Jeg er IKKE enig i at "veldig mange bergensere" er slik du beskriver. Noen få kanskje, og det er godt mulig du kjenner dem alle sammen, men generelt er det bildet ikke riktig.

:) Vel, jeg vet ikke hva du har erfart, men jeg snakker på vegne av veeeeldig mange, og har vært borti så altfor magen av typen jeg beskriver. Desverre.

Og vet at mange er enig med meg i det. Som jeg nevnte så grer jeg selvsagt ikke alle under en kam da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Flertallet av Bergensere jeg kjenner til er Brannsupporterer

Hihi. Synes dette var litt morsomt jeg. Ble du overrasket over dette? Hvis du reiser til Trondheim så er vel flertallet rosenborgsupportere osv., så slik er det vel uansett hvor en flytter. :ler: Men kanskje Brannfansen er en egen rase? Får høre med sambo om han føler seg litt annerledes - han er en av dem som stiller på stadion på hver hjemmekamp. :wink:

Ikke vet jeg. Jeg er vel gjerne litt inhabil siden jeg er bergenser selv :ler:

Men er vi bergensere værre enn andre altså? Jeg har hvertall mange venner som egentlig kommer fra andre byer. Kan ikke helt forestille meg at det er værre å bli kjent med folk her enn andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi. Synes dette var litt morsomt jeg. Ble du overrasket over dette? Hvis du reiser til Trondheim så er vel flertallet rosenborgsupportere osv., så slik er det vel uansett hvor en flytter.

Nei, sånn er det nok ikke. Akkurat det emd trondheim skal jeg ikke gå inn på her, for RBK har en god del tilskuere, men ikke særlig mang supportere, og en god del av dem er medgangssupportere( så jo hvordan de reagerte i vår når rbk for en gangs skyld ikke vant alt) Og drar du til Oslo er det definitvt ikke slik at flertallet er vis (eler lyn) supportere.

Det sies jo alltid at dette med Branni Bergen er spesielt, det er annerledes enn i andre byer. Og, slik jeg har erfart det, så ER det det. (og du, det er sto forskjel på tilskuere og supportere... Flertallet v Bergensere er ikke supportere heller, selv om flertallet har en mening og en følelse. Når jeg sier at flertallet av de bergenesre jeg kjenner er Brann SUPPORTERE, så merner jeg av den typen som reiser på borteturer, er aktive i supporterklubben, er på alle hjemmekamper, somregel med sesongkort, og er noe helt annet enn tilskuere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Ok. Skjønner. Men jeg synes det var litt morsomt likevel jeg.

For fåtallet av bergensere er jo medlem av supporterklubben, reiser på bortekamper osv.

Så du må jo vært spesielt heldig/uheldig med tanke på hvilken vennekrets du har fått deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil jeg ikke si.

Jeg er bare tilfeldigvis samboer med en av dem :P (ok, ikke så mange borteturer lenger, men en og annen har jo jeg også vært på. Alle hjemmekamper går vi begge på, og supporterklubbmedlem er jeg også :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hehe, ja da er det klart at det blir endel fotball.

Jeg misforsto deg kanskje litt i det først innlegget. Men jeg tror fortsatt ikke en nødvendigvis støter på så mange flere fotballsupportere i Bergen enn andre steder.

Det kommer helt ann på hvor en går og hvilke folk en møter. Jeg er bergenser og tror faktisk ikke jeg kjenner en eneste som er medlem av Bataljonen. Sambo reiser på en bortekamp i året og har sesongkort, men det blir vel da mer tilhenger enn suporter det da?

Så det er kommer jo helt ann på hvilket miljø en ferdes i. Er en sammen med en supporter er det jo klart at en omgås mange av "samme sorten" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om han er supporter eller ei er slik jeg ser det noe han vet inni seg. en kan være supporteter uten å dra på bortekamper, og en erl ikke "bedre" supporter avå gjøre det, men det er noe "i hjertet" rett og slett :) Hverken jeg eller min samboer er på spesielt mange bortekamper, et par i året, kanskje.

Uansett, de fleste Bergensere jeg kjenner er altså supporter. Også har vi mine kolleger, som idet store flertall anser fotball som "noe langt under deres verdighet, noe merkeige, bråkete, skitne greier", men likevel har meninger, tidvis sterke, om Brann. Flertallet av Bergensere HAR et eller annet forhold til Brann, ifølge media, "fotballekspterter" og andre er dette i Bergen annerledes enn i de fleste andre byer i landet.

Men uansett, jeg ror at min komplette mangel på nære venner i dnne byen ikke hr med supporterkultur eller Bergensere å gjøre, det er vel heller meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...