Gå til innhold

Hvilke virkemidler har man hvis man blir lurt på Finn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe noe på Finn, men brukeren har en helt anonym konto. Det står bare "Finn-bruker". Ingen telefonnummer, ingen navn, ingen adresse. Kun en mulighet til å sende meldinger via finn. Det virker ikke helt troverdig. Så tenker jeg at hvis jeg avtaler å sende penger på vipps eller overføre via nettbank, så er det jo veldig lett å bli lurt.

Men isåfall, hvilke muligheter har man til å stanse en betaling som allerede er sendt? Kan man ta kontakt med banken eller vipps for å reversere en betaling hvis man kan sannsynliggjøre at man har blitt lurt?

Her er det ikke snakk om mye penger (300kr + porto) men for min del frykter jeg mer tanken med å bli lurt, verre enn å miste pengene i seg selv. Altså ingen svindler skal få komme unna med å ha svindlet.

Anonymkode: 445e4...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At noen er anonym handler som oftest om behov for å nettopp være anonym, Ts. Det handler om at de ikke vil at svigers skal se at de selger det «fine servicet» de gav i julegave og som selgeren synes er helt forferdelig stygt, eller om at de er redd naboen skal tro de er fattige om de selger det gamle stuebordet.

Steg 1: send selgeren en melding med et spørsmål om varen. Det er uansett den eneste ok måten å kontakte noen på Finn på (jeg legger aldri telefonnr åpent på nett. Enhver gærning kan jo finne det!). Da får du vite mer om selgeren, inkludert andre sine omtaler. Virker ting fishy - takk høflig for opplysningene og si du likevel ikke vil ha tingen. 

Anonymkode: 0b93e...59b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også anonym på Finn, men er seriøs likevel. Når man sender penger via Vipps får man jo vite hvem personen er, men det er ingen mulighet til å stoppe betalingen. Det er vel bare Paypal som har den muligheten.

Anonymkode: f8edd...256

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også anonym på Finn, og det er fordi jeg er "halvkjendis" i bygda her jeg bor og ikke ønsker at det blir pratet om det hver eneste gang jeg legger ut noe til salgs. Er seriøs med alt jeg kjøper eller selger. Alle som sender meg melding får et høflig svar. Jeg har mange gode vurderinger fra andre kjøpere/selgere, så forhåpentlig ser potensielle kjøpere at jeg er seriøs.  

Hvis du betaler med kredittkort hos en nettbutikk og så blir lurt vil banken likevel gi deg pengene tilbake. Vet ikke om det samme gjelder dersom man handler på Finn, men du kan kanskje høre med banken din?

Anonymkode: cce5f...7ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også anonym på Finn, har vært det i alle år. Har handlet en del og solgt mye, aldri hatt noe problem med hverken kjøpere eller selgere. Ser på vurderingene til selgere, er de bra så handler jeg. Har vært mer enn fornøyd med det jeg har kjøpt, hver eneste gang. Vær kritisk, men ikke paranoid. 

Anonymkode: df691...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp dyrere ting enn at du har råd til tapet. Det finnes svindlere på finn.no, og blir du svindlet, får du ikke pengene igjen.

Ett tegn på åpenbar svindel: Tilbudet er for godt til å være sant...

Anonymkode: 24528...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er alle dere som er anonyme på Finn det, all den tid dere bare kan fjerne adressen deres slik at den ikke kommer opp i annonsen? 🤔 Dersom dere svarer på en melding kommer jo brukernavnet deres opp uansett om dere er anonyme eller ikke.

Anonymkode: 3cbc5...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier dere å kjøpe og sende småting som brevpost uten sporing? For jeg tror det vil være rundt 50kr å sende som brev, mens det fort vil koste 149 (halve prisen av tingen) for sporing. Den veier bare kanskje 100g

Kan tilby selger å vippse først.

Anonymkode: 445e4...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Pleier dere å kjøpe og sende småting som brevpost uten sporing? For jeg tror det vil være rundt 50kr å sende som brev, mens det fort vil koste 149 (halve prisen av tingen) for sporing. Den veier bare kanskje 100g

Kan tilby selger å vippse først.

Anonymkode: 445e4...b1b

Jeg handler en del på finn, og forhåndsbetaler på vipps og får det tilsendt på billigste måte - har aldri blitt lurt. Når jeg selger får kjøper bestemme frakt selv, noen vil ha sporing uansett mens andre stoler på brev.

Anonymkode: b6b8d...4fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste virkemiddelet mot svindel på for eks finn.no er å gjøre gode undersøkelser.

Er det for godt til å være sant? Er det falske bilder? Har du rett kontaktinfo? Har selgeren et godt rykte? Og så videre. Vær skeptisk, kritisk og forsiktig.

Når du først har betalt selgeren så er det ikke så enkelt alltid å få pengene tilbake om det er svindel. Du kan ikke trekke overføringen tilbake med Vipps eller betaling i nettbank. Det beste du kan våge å håpe på er at banken annulerer overføringen(men det skal kreve en god del overbevisning fra deg). I tillegg vil en anmeldelse være avhengig av om dette er en svindler som går igjen og hvor stort beløpet er på.

For 300 kr så tipper jeg en anmeldelse vil bli henlagt fort med mindre politiet har flere andre åpne anmeldelser mot samme person.

Så har du evnt konfliktrådet/meklingsrådet, men det koster mer å ta inn saken der enn du taper på selve kjøpet, og det er ikke sikkert du får disse pengene igjen dersom selger faktisk ikke har penger å betale deg med.

Så begynn tidlig og vær skeptisk, kritisk og forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pleier dere å kjøpe og sende småting som brevpost uten sporing? For jeg tror det vil være rundt 50kr å sende som brev, mens det fort vil koste 149 (halve prisen av tingen) for sporing. Den veier bare kanskje 100g

Småtteri som koster rundt en femtilapp: Ja, vanlig post uten sporing. Det er ikke  mye som forsvinner i posten - skriv tydelig avsender og få mottaker til å bekrefte adressen sin, så går det greit.

For tyngre ting kan det lønne seg å bruke https://helthjem.no/, da er forsikring og sporing inkludert, ofte til lavere pris enn postens takster uten sporing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...