Gå til innhold

Hjelp til kattefødsel


Mia00

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånt skjer desverre 😕 å det skjer fort! I de fleste tilfellene er det noe galt med kattungen, underutviklede lunger osv som gjør at de ikke lever lenge 

Anonymkode: 9d9cf...2a3

Tusen takk, dette svaret hjalp meg mye. Med tanken på at den døde «for en grunn». Så ut som den hadde noen plager fra starten. Men fortsatt veldig vondt det å må sjekke om en unge er død hver halvtime og til slutt møte en død kattunge og må plukke den opp i armen 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Mia00 skrev:

Tusen takk, dette svaret hjalp meg mye. Med tanken på at den døde «for en grunn». Så ut som den hadde noen plager fra starten. Men fortsatt veldig vondt det å må sjekke om en unge er død hver halvtime og til slutt møte en død kattunge og må plukke den opp i armen 😭

Når kullet er så stort så er det også økende sannsynlighet for at det er galt med En eller flere. Kjøp skikkelig kattemelk til senere i tilfelle en av de andre ikke legger på seg godt nok :) 

Anonymkode: 9d9cf...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan være en ide å veie kattungene hver dag? Ha en egen bolle til de på kjøkkenvekta, også skriver du ned vekt for hver dag. Når de er så mange er det fort gjort at en eller to alltid kommer sist til matfatet. Du må merke kattungene med noe da, hvis du ikke ser forskjell på alle sammen og husker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Diamant20 skrev:

Kanskje det kan være en ide å veie kattungene hver dag? Ha en egen bolle til de på kjøkkenvekta, også skriver du ned vekt for hver dag. Når de er så mange er det fort gjort at en eller to alltid kommer sist til matfatet. Du må merke kattungene med noe da, hvis du ikke ser forskjell på alle sammen og husker det. 

Kattungen er død nå. Men takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 9.45, AnonymBruker skrev:

Sånt skjer desverre 😕 å det skjer fort! I de fleste tilfellene er det noe galt med kattungen, underutviklede lunger osv som gjør at de ikke lever lenge 

Anonymkode: 9d9cf...2a3

«Problemet» mitt er at jeg tenker daglig på at det er min feil at den måtte life så mye. Ga den morsmelkerstatning og etter 24 timer var det ingenting. Tok en vurdering på at den 90% var skadet eller syk i tillegg til at kattemamma ikke ville ha den med seg, lå langt utenfor og var avstøtt. Men tenker bare på at det døgnet jeg hjalp katten med mat holdt den i live til å pines enda et døgn. Siden jeg prøvde å redde den med dette, kan det ha skjedd? Har skreket så mye de siste dagene. Tok meg flere timer før jeg klarte å ta den døde ungen fra nestet til et papir og så flere timer med grining mens jeg prøve å pakke inn den døde ungen. Off, forferdelig opplevelse. Vet ikke hvordan jeg får bildene ut av hodet, slutter å grine eller kommer meg over det. Tenker på de fine resterende kattene og passer på de hvert 30 minutt, men noen tips? Hver gang bildet av den døde katten i hånden kommer i hodet begynner jeg å grine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Mia00 skrev:

«Problemet» mitt er at jeg tenker daglig på at det er min feil at den måtte life så mye. Ga den morsmelkerstatning og etter 24 timer var det ingenting. Tok en vurdering på at den 90% var skadet eller syk i tillegg til at kattemamma ikke ville ha den med seg, lå langt utenfor og var avstøtt. Men tenker bare på at det døgnet jeg hjalp katten med mat holdt den i live til å pines enda et døgn. Siden jeg prøvde å redde den med dette, kan det ha skjedd? Har skreket så mye de siste dagene. Tok meg flere timer før jeg klarte å ta den døde ungen fra nestet til et papir og så flere timer med grining mens jeg prøve å pakke inn den døde ungen. Off, forferdelig opplevelse. Vet ikke hvordan jeg får bildene ut av hodet, slutter å grine eller kommer meg over det. Tenker på de fine resterende kattene og passer på de hvert 30 minutt, men noen tips? Hver gang bildet av den døde katten i hånden kommer i hodet begynner jeg å grine. 

«Lide» mente jeg i starten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei de resterene kattungene hver dag, ha morsmelkerstatning til katt liggende. Du har fremdeles mange kattunger og sjansen er stor for at noe kan skje med en prosentandel av de som er igjen også. Håper ikke det! Men sikre deg, med utstyr fra veterinæren.

Anonymkode: 51eb8...bcb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endrer innlegget mitt fordi jeg leste først gjennom tråden nå.

Trist å høre at en pusunge døde. Det er stor kamp om mat når man er et kull på 9.

Her har du en ganske nyttig lenke i tilfelle noen av de andre kattungene skulle slite!
Lykke til. ❤️ 

https://www.potesporihjertet.no/oppfostring 
 

Endret av Jasmine9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mia00 skrev:

Kattungen er død nå. Men takk for tips. 

Jeg tenkte i forhold til de andre kattungene, de er jo fortsatt mange. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vei de resterene kattungene hver dag, ha morsmelkerstatning til katt liggende. Du har fremdeles mange kattunger og sjansen er stor for at noe kan skje med en prosentandel av de som er igjen også. Håper ikke det! Men sikre deg, med utstyr fra veterinæren.

Anonymkode: 51eb8...bcb

Det tenkte jeg også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Jasmine9 skrev:

Endrer innlegget mitt fordi jeg leste først gjennom tråden nå.

Trist å høre at en pusunge døde. Det er stor kamp om mat når man er et kull på 9.

Her har du en ganske nyttig lenke i tilfelle noen av de andre kattungene skulle slite!
Lykke til. ❤️ 

https://www.potesporihjertet.no/oppfostring 
 

Tusen takk så mye for linken!!❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Diamant20 skrev:

Jeg tenkte i forhold til de andre kattungene, de er jo fortsatt mange. 

Det tenkte jeg også. 

Takk for hjelp 😊 Har kjøpt inn dersom noe skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...