Gå til innhold

Hjelp til kattefødsel


Mia00

Anbefalte innlegg

Hei! Pusen skal føde veldig snart. Har ikke nøyaktig dato, men hun er over 60 dager, klokkeklar full mage og det renner av pattene.

Det jeg lurer på er da, om noen har erfaring med fødende katter? Jeg jobber 10 timer hver dag og er nervøs hver eneste dag på jobb for at noe kan ha skjedd. For det skjer hvert øyeblikk nå. Hva om noe går galt når jeg er på jobb?

Har de verste tanker om å komme hjem til død katt😭 Så er meget bekymret. Jeg vil veldig gjerne være der ved fødselen, så håper det kan skje om natten. PS: Ikke gidd å skriv om at jeg burde ha sterilisert katten, too late, det skal gjøres straks etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun et godt og lunt sted hun trives hvor hun har en fødekasse? du kan merke at noe skjer ved at hun Gjerne blir mer rastløs. Men siden hun er såppas på vei og har melk så tipper jeg at fødselen kan skje når som helst, så det er bare å holde øye med forandringer :) plutselig føder hun midt på natten uten at du får det med deg også. 

Anonymkode: 9d9cf...2a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun klarer det nok selv, men legg gjerne ut noen håndklær på steder hun liker å være. Jeg passet en gravid fosterkatt i fjor, og jeg tror kanskje hun fortsatt var litt usikker på omgivelsene, så hun kom og la seg ved siden av meg i sofaen da fødselen begynte. Andre katter ville nok gjemt seg litt, har opplevd det og. Det er ikke så mye du trenger å gjøre, annet enn å bidra med rene håndklær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun et godt og lunt sted hun trives hvor hun har en fødekasse? du kan merke at noe skjer ved at hun Gjerne blir mer rastløs. Men siden hun er såppas på vei og har melk så tipper jeg at fødselen kan skje når som helst, så det er bare å holde øye med forandringer :) plutselig føder hun midt på natten uten at du får det med deg også. 

Anonymkode: 9d9cf...2a3

Takk forsvar! :) Har hentet inn pappeske med mykt håndkle inn (på badet, og vist henne denne), tatt ut nedre del av klesskuffen og lagt enda en kasse ut på stuen. Så JEG er forberedt, men jeg vet at katter alltid gjør som de vil, og ser for meg en fødsel i enten senga, under senga, sofa eller teppe.... Er bare bekymret for at kattungene må være på et varmt sted, så håper hun bruker kassen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Okapi skrev:

Hun klarer det nok selv, men legg gjerne ut noen håndklær på steder hun liker å være. Jeg passet en gravid fosterkatt i fjor, og jeg tror kanskje hun fortsatt var litt usikker på omgivelsene, så hun kom og la seg ved siden av meg i sofaen da fødselen begynte. Andre katter ville nok gjemt seg litt, har opplevd det og. Det er ikke så mye du trenger å gjøre, annet enn å bidra med rene håndklær.

Katten min er meget knyttet til meg, vi er som ett. Hun er min beste venninne. Så tror nok hun kommer til meg, men derfor jeg også er nervøs for at hun ikke finner meg når jeg er på jobb😭 For jeg vet hun vil ha meg der. Så blir lei meg for det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mia00 skrev:

Takk forsvar! :) Har hentet inn pappeske med mykt håndkle inn (på badet, og vist henne denne), tatt ut nedre del av klesskuffen og lagt enda en kasse ut på stuen. Så JEG er forberedt, men jeg vet at katter alltid gjør som de vil, og ser for meg en fødsel i enten senga, under senga, sofa eller teppe.... Er bare bekymret for at kattungene må være på et varmt sted, så håper hun bruker kassen!

De må ikke ha det for varmt, de er dårlige på å regulere temperaturen selv i starten, i tillegg til at de ikke kan flytte seg. Så ikke så lurt å ha det på varmekabler (bad) med mindre de er på veldig lav temperatur. Men det er som du sier, de gjør som de vil 😅

Anonymkode: 9d9cf...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel klarer katter seg fint på egenhånd under en fødsel.

svært unge katter og rasekatter kan slite litt mer. Samme med førstegangsfødende katter (mange klarer seg helt fint også der)

Har kun erfaring med kattefødsler hos rasekatt. Hvis moren ikke vasker vekk slimet rundt nesen på kattungene når de blir født kan de kveles. Det er ikke uvanlig at nyfødte kattunger dør om de puster inn væske under fødsel. du kan ha en ren klut fuktet i rent vann og tørke forsiktig rundt nese (om ikke mor gjør jobben).

Jeg hadde en katt som verken navlet eller vasket kattungene hun fikk. Var tydlig at katten var i sjokk. Men hun roet seg heldigvis etter hvert. 

Om mor ikke navler kattungene med en gang, er det ikke noe du trenger å stresse med med en gang. Viktigste er at de får puste. Ha en steril saks klar i tilfelle (og klipp ikke helt nede med navlen, la det være igjen litt). 

Jeg kjenner til bekymringen din. Men har alltid hatt tilgjenglig kattepasser. Det er mye som kan skje, og har opplevd 2 ganger at en kattunge henger fast i fødselskanalen. Ene gangen var med hodet inni og resten av kroppen utenfor, og moren hadde helt panikk. (ble ikke brukt mer i avl, de klarte seg begge to)

Viktigste er at du er rolig. Å se videoer av kattefødsler på feks youtube kan kanskje hjelpe deg til å slappe av når du vet hva du går til.

 

Anonymkode: 325eb...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel klarer katter seg fint på egenhånd under en fødsel.

svært unge katter og rasekatter kan slite litt mer. Samme med førstegangsfødende katter (mange klarer seg helt fint også der)

Har kun erfaring med kattefødsler hos rasekatt. Hvis moren ikke vasker vekk slimet rundt nesen på kattungene når de blir født kan de kveles. Det er ikke uvanlig at nyfødte kattunger dør om de puster inn væske under fødsel. du kan ha en ren klut fuktet i rent vann og tørke forsiktig rundt nese (om ikke mor gjør jobben).

Jeg hadde en katt som verken navlet eller vasket kattungene hun fikk. Var tydlig at katten var i sjokk. Men hun roet seg heldigvis etter hvert. 

Om mor ikke navler kattungene med en gang, er det ikke noe du trenger å stresse med med en gang. Viktigste er at de får puste. Ha en steril saks klar i tilfelle (og klipp ikke helt nede med navlen, la det være igjen litt). 

Jeg kjenner til bekymringen din. Men har alltid hatt tilgjenglig kattepasser. Det er mye som kan skje, og har opplevd 2 ganger at en kattunge henger fast i fødselskanalen. Ene gangen var med hodet inni og resten av kroppen utenfor, og moren hadde helt panikk. (ble ikke brukt mer i avl, de klarte seg begge to)

Viktigste er at du er rolig. Å se videoer av kattefødsler på feks youtube kan kanskje hjelpe deg til å slappe av når du vet hva du går til.

 

Anonymkode: 325eb...860

Takk for langt svar, men jeg vet alt med dette med fødsel selv. Nå tenker jeg kun på fødsel UTEN meg når jeg er på jobb.. Det jeg er bekymret for. Hvis hun føder når jeg er på jobb. Ellers er jeg kapabel til å ta i mot kattunger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må ikke ha det for varmt, de er dårlige på å regulere temperaturen selv i starten, i tillegg til at de ikke kan flytte seg. Så ikke så lurt å ha det på varmekabler (bad) med mindre de er på veldig lav temperatur. Men det er som du sier, de gjør som de vil 😅

Anonymkode: 9d9cf...2a3

Har fått høre selv av dyrlegen at jeg burde ha en kasse med håndklær i på badet og på varmekabler da de helst må ha 28 grader. Har hatt flere kull med katter av de jeg kjenner som har plutselig født, og det rett på badegulvet, hehe. De går nok etter varme, men tror nok ikke som deg, at det er bra om de ligger rett på gulvet nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på kattefødsel en gang etter at min innekatt snek seg ut. Hadde hørt og lest at katter gjemmer seg og føder fint i stillhet. Min katt fødte IKKE fint eller i stillhet. Hun remjet og bar seg, vaset rundt i sofa, på gulvet og stort sett alle steder til tross for at jeg hadde gjort klar «fødekasse» hun var kjent med, hun prøvde å bite kattungene i hodet når de var på vei ut og var stort sett batshit crazy hele fødselen gjennom. Mannen min ble bitt av henne flere ganger under fødslene når han forhindret henne i å bite i hjel kattungene som var på vei ut. Hun fikk fire. Den siste måtte vi hjelpe i gang. Etter at fødselen var over var hun en god mor. Men hadde ikke vi vært der hadde hun bitt i filler alle ungene når de var på vei ut. 

Anonymkode: 9a13b...8b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mia00 skrev:

Har fått høre selv av dyrlegen at jeg burde ha en kasse med håndklær i på badet og på varmekabler da de helst må ha 28 grader. Har hatt flere kull med katter av de jeg kjenner som har plutselig født, og det rett på badegulvet, hehe. De går nok etter varme, men tror nok ikke som deg, at det er bra om de ligger rett på gulvet nei!

Ja det er en ting at de skal ha det varmt nok, men for mange er «varmt nok» full guffe på varmekablene 😅

Anonymkode: 9d9cf...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en veldig ung katt bør du ha nummer til vaktdyrlege tilgjelig i tilfelle problemer og keisersnitt (håper du har spart opp mye penger om det trengs, det er dyrt), og det er lurt å ha en sprøyte og kattemelk (ikke den fra matbutikken) i tilfelle hun ikke klarer eller skjønner at hun ungene må die. 

Kanskje kan du ta noen dager fri fremover, er jo snart påske uansett. 

Og ikke glem å hold henne inne helt til kastrering, sniker hun seg ut en gang, kan du regne med 5— 6 unger til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter føder veldig lett og hun trenger nok ikke hjelp.

Anonymkode: 67b6e...081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke en nabo eller noe som har hjemmekontor som kan hjelpe deg da? En som kan ha hjemmekontor inne hos deg mens du er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter føder veldig lett og hun trenger nok ikke hjelp.

Anonymkode: 67b6e...081

Si det til alle kattene som dør i fødsel fordi de ikke har noen til å hjelpe dem du. 

Anonymkode: 9d9cf...2a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg tror hun vil føde når du er hjemme siden hun føler seg tryggest da. 🙂

Vår katt fødte alltid når vi var hjemme og alltid i sengen min, selv om jeg gikk på skole og moren min jobbet hver dag.

Dette går nok fint, lykke til. ❤

Anonymkode: c46e5...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om fødselen har begynt når du er på jobb så vær obs på en ting. 

Hun kan føde litt her å der, det gjorde min families katt når jeg var liten. 

Min mor fant katten under sengen og tok henne forsiktig til katte kassen I samme rom. Det vi ikke visste var at hun allerede hadde født en unge under dynen i min seng. Jeg fant den død på kvelden når jeg skulle legge meg. 

Det er selvfølgelig mulig den allerede var død siden hun ikke hentet den bort til de andre i kassen underveis, for hun var en svært overbeskyttende kattemamma. Men det svir enda i hjertet mitt å tenke på at den kanskje frøs ihjel fordi vi ikke visste at den lå der. 

Anonymkode: 8ad70...ac3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæ så spennende! Den ene barndomspusen min fikk 2 kull, de født hun på egenhånd og det gikk fint. Den andre som fikk et kull, måtte mamma sitte å hjelpe midt på natten og det gikk helt fint tiltross for at hun hadde null peiling 😂 Håper alt går som smurt ♥️

Anonymkode: 0feda...5bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tvist skrev:

Om det er en veldig ung katt bør du ha nummer til vaktdyrlege tilgjelig i tilfelle problemer og keisersnitt (håper du har spart opp mye penger om det trengs, det er dyrt), og det er lurt å ha en sprøyte og kattemelk (ikke den fra matbutikken) i tilfelle hun ikke klarer eller skjønner at hun ungene må die. 

Kanskje kan du ta noen dager fri fremover, er jo snart påske uansett. 

Og ikke glem å hold henne inne helt til kastrering, sniker hun seg ut en gang, kan du regne med 5— 6 unger til. 

Takk for svar, men leste du innlegget? 1. Jeg er ikke hjemme. 2. Jeg skal sterilisere henne etter dette.

problemstillingen er at jeg er nervøs for at hun føder når jeg er BORTE på jobb. Ellers kan jeg å ta i mot kattefødsel. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg tror hun vil føde når du er hjemme siden hun føler seg tryggest da. 🙂

Vår katt fødte alltid når vi var hjemme og alltid i sengen min, selv om jeg gikk på skole og moren min jobbet hver dag.

Dette går nok fint, lykke til. ❤

Anonymkode: c46e5...c24

Tuuusen takk for betryggende ord!❤️ Går fortsatt nervøs hver dag, men er jeg heldig så skjer det om natten når jeg er hjemme ja. Hun er veldig avhengig av meg😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...