Gå til innhold

5km jogging - hvor lang tid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i samme situasjon. Jente på 25 år. Har vært sengeliggende siden jeg var 18 omtrent. Hadde veldig god kondis på barne- og ungdomsskolen. Løp best av de jeg spilte fotball med og fikk 6 på alle kondisjonstester. Så har alltid trodd at jeg har hatt litt anlegg for løping. Jeg er veldig liten og nett, lav fettprosent. Men jeg har ekstremt dårlig kondis pr. dags dato. Det er så mange som tipser om 4x4 intervall. Altså, jeg klarer ikke gjennomføre en slik intervall med alle 4 dragene. Klarer 1 uten å stoppe og halvveis det 2. intervallet. Men så blir det for tungt igjen. Og da løper jeg 5:45- 6:00 km/t ish 😮. Så løper ikke særlig raskt. Hvis jeg skal løpe saktere enn dette blir det jo omtrent ikke en intervall. En annen ting jeg stiller tvil om, er hvorvidt det er bedre å løpe eekstremt sakte vs. å gå raskt.

Anonymkode: 4f1d2...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

På dette nivået hjelper all trening, trenger ikke være vitenskapelig. Jeg løper på litt over 18 minutter, og har hatt stort utbytte av terskeltrening, men kanskje ikke noe du trenger tenke på helt ennå.

Anonymkode: 70ba8...74e

Høres riktig ut, det. Prøver å holde det i gang jevnlig til jeg er på 30min på 5km, og evt jobbe litt mer spesifikt for å komme videre. 
ts

Anonymkode: 357b6...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 21.01, Hr. Aktiv skrev:

Farten her vil da være 10 km/t for å klare det på 30 min. Det er dobbel hastighet fra vanlig gangfart.

Tallene dine er riktig, men løpere pleier å beregne farten ved minutter per kilometer. Det er uvant å tenke på denne måten i begynnelsen. Jeg tror det er fordi man har alltid en bestemt distanse å løpe. Da deler man minuttene i distansen.

Hvis man f.eks. bruker 30 minutter på å løpe 5 km, tenker man heller 6:00 min per km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, matrobot skrev:

Tallene dine er riktig, men løpere pleier å beregne farten ved minutter per kilometer. Det er uvant å tenke på denne måten i begynnelsen. Jeg tror det er fordi man har alltid en bestemt distanse å løpe. Da deler man minuttene i distansen.

Hvis man f.eks. bruker 30 minutter på å løpe 5 km, tenker man heller 6:00 min per km :)

Jeg bruker minutter pr. km., men en vanlig person kan lettere identifisere seg med km/t. Dobbelte av gangfart er derfor lettere å forstå.  ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres riktig ut, det. Prøver å holde det i gang jevnlig til jeg er på 30min på 5km, og evt jobbe litt mer spesifikt for å komme videre. 
ts

Anonymkode: 357b6...574

Hvordan går det? Ble det joggetur i dag? Kjente du framgang allerede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, I Grosny said:

Hvordan går det? Ble det joggetur i dag? Kjente du framgang allerede?

Skrev tidligere i tråden! Ble økt i dag også, rett under 40 min. Takk for oppfølging! Tenker en økt til i helgen. 
 

og ang diskusjonen over; denne vanlige personen forholder seg også til minutter per kilometer 

ts 

Anonymkode: 357b6...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev tidligere i tråden! Ble økt i dag også, rett under 40 min. Takk for oppfølging! Tenker en økt til i helgen. 
 

og ang diskusjonen over; denne vanlige personen forholder seg også til minutter per kilometer 

ts 

Anonymkode: 357b6...574

Betydelig framgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, I Grosny said:

Betydelig framgang :)

Ble helt utkjørt og kvalm, så tenker kanskje en noe roligere økt i helgen og ta en økt på mandag igjen hvor jeg presser grensene! 
ts

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble helt utkjørt og kvalm, så tenker kanskje en noe roligere økt i helgen og ta en økt på mandag igjen hvor jeg presser grensene! 
ts

Anonymkode: 357b6...574

God plan! Selv er jeg fryktelig utrent nå, og du inspirerer meg!

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, I Grosny said:

God plan! Selv er jeg fryktelig utrent nå, og du inspirerer meg!

Fy søren, at jeg inspirer noen til å trene er premiere på hendelse tror jeg! 
ts

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var da ikke relevant til trådstarters spørsmål

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Keikolina said:

Utrente meg klarer det på ca 25 min

Tipper nei

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 13.59, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Kvinne 30 her. Etter lengre tids depresjon og null trening har gnisten så vidt begynt å komme tilbake. Var glad i å jogge før, og ønsker å komme tilbake i form. 
 

I går jogget jeg for første gang på sikkert to år, og brukte 44 min på 5km. Rolig jogg hele veien og ingen stopp. 
 

Mitt spørsmål: når kan jeg forvente å klare 5km på 30 min (som før) om jeg fortsetter å jogge 3-4 ganger ukentlig? 
 

Setter pris på både råd og svar. 

Anonymkode: 357b6...574

Det kan du så absolutt. Du blir god på det du trener på.☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NixonFan

Det tror jeg du klarer hvis du fortsetter å jogge jevnlig, ja. 😊 Det beste rådet for å bli en bedre løper, er å løpe mer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne trengt litt ekstra motivasjon for dagens økt, hvis noen kan by på det! 
 

ts

Anonymkode: 357b6...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne trengt litt ekstra motivasjon for dagens økt, hvis noen kan by på det! 
 

ts

Anonymkode: 357b6...574

Anbefaler deg å høre på podcasten klar ferdig maraton. Den er både faglig mtp løpetrening og motiverende 😊

Anonymkode: 524ed...68e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...