Gå til innhold

5km jogging - hvor lang tid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Kvinne 30 her. Etter lengre tids depresjon og null trening har gnisten så vidt begynt å komme tilbake. Var glad i å jogge før, og ønsker å komme tilbake i form. 
 

I går jogget jeg for første gang på sikkert to år, og brukte 44 min på 5km. Rolig jogg hele veien og ingen stopp. 
 

Mitt spørsmål: når kan jeg forvente å klare 5km på 30 min (som før) om jeg fortsetter å jogge 3-4 ganger ukentlig? 
 

Setter pris på både råd og svar. 

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, men jeg er som deg. Jeg pleide å bruke nesten 30 minutter på 5 km, men etter å ha vært utbrent i lengre tid uten trening, hadde jeg for to dager siden en tur på 3 km på 25 minutter. Jeg håper også jeg klarer å fortsette å trene. Lykke til til deg!

Anonymkode: 76194...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du løper 4x4 intervaller en gang i uka så går det raskere oppover i alle fall. Du kan også ha en tempoøkt i uka, for du trenger både tempo og kondisjon. Det du kan gjøre er å løpe 10km/t så langt du greier og kanskje klarer du 3 km til å begynne med, men så vil det gå oppover etterhvert. 

Anonymkode: a6160...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke, men jeg er som deg. Jeg pleide å bruke nesten 30 minutter på 5 km, men etter å ha vært utbrent i lengre tid uten trening, hadde jeg for to dager siden en tur på 3 km på 25 minutter. Jeg håper også jeg klarer å fortsette å trene. Lykke til til deg!

Anonymkode: 76194...d6c

Jeg heier på deg, vi tar oss et par turer til denne uka :) 

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg heier på deg, vi tar oss et par turer til denne uka :) 

Anonymkode: 357b6...574

Dette var altså Ts, hehe

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du løper 4x4 intervaller en gang i uka så går det raskere oppover i alle fall. Du kan også ha en tempoøkt i uka, for du trenger både tempo og kondisjon. Det du kan gjøre er å løpe 10km/t så langt du greier og kanskje klarer du 3 km til å begynne med, men så vil det gå oppover etterhvert. 

Anonymkode: a6160...0bf

Takk skal du ha! Jeg har aldri vært spesielt glad i intervaller (kanskje ikke uvanlig ...), men kjenner at dørstokkmila blir i tyngste laget med intervall. Tenker kanskje å fortsette med rolig jogg og bruke litt lenger tid på å finne formen, og teste intervaller når jeg føler meg sterkere både psykisk og fysisk :) 

ts 

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen treningsentusiaster der ute? 
ts

Anonymkode: 357b6...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var omtrent i samme form som deg for 3-4 år siden, så googlet jeg frem flere løpeprogrammer på nett hvor jeg kunne følge.

Ta denne f.eks. (velg programmet som passer deg best):
https://aktivtrening.com/trening/loping/lope-5-km

Det tok ikke lang tid før jeg gikk ned fra cirka 40min på 5 km til 25 minutter, men etterhvert blir det vanskeligere og vanskeligere å få ned de siste minuttene. Jeg har f.eks. ikke klart under 21 minutter enda :) 

Men nå satser egentlig jeg mer på 10 og 21 km. Målet var Bergen City Maraton den 25.april, men den er foreløpig utsatt til august. Enn så lenge er jeg med på et par virtuelle løp som f.eks. BCM Virtual Race. Det dukker opp flere sånne virtuelle løp på nett som dere kan melde dere på. Hvis dere vil, så klart :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å jogge brukte jeg 45 minutter, nå er jeg nede i 35. Men jogger litt uregelmessig i kombinasjon med annen trening.

Anonymkode: f1d9f...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk skal du ha! Jeg har aldri vært spesielt glad i intervaller (kanskje ikke uvanlig ...), men kjenner at dørstokkmila blir i tyngste laget med intervall. Tenker kanskje å fortsette med rolig jogg og bruke litt lenger tid på å finne formen, og teste intervaller når jeg føler meg sterkere både psykisk og fysisk :) 

ts 

Anonymkode: 357b6...574

Det finnes en type intervall som kalles fartslek. Da løper du så fort du vil til du ønsker å slakke av, og så tar du det rolig, samler krefter og kjører i gang med et rykk til.

Jeg gjetter at du kan gå fra 45 min/ 6 km til 30 min /6 km på tre uker/ 9 treninger. Deretter vil forbedringene komme saktere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, matrobot said:

Jeg var omtrent i samme form som deg for 3-4 år siden, så googlet jeg frem flere løpeprogrammer på nett hvor jeg kunne følge.

Ta denne f.eks. (velg programmet som passer deg best):
https://aktivtrening.com/trening/loping/lope-5-km

Det tok ikke lang tid før jeg gikk ned fra cirka 40min på 5 km til 25 minutter, men etterhvert blir det vanskeligere og vanskeligere å få ned de siste minuttene. Jeg har f.eks. ikke klart under 21 minutter enda :) 

Men nå satser egentlig jeg mer på 10 og 21 km. Målet var Bergen City Maraton den 25.april, men den er foreløpig utsatt til august. Enn så lenge er jeg med på et par virtuelle løp som f.eks. BCM Virtual Race. Det dukker opp flere sånne virtuelle løp på nett som dere kan melde dere på. Hvis dere vil, så klart :) 

Takk for link! Imponerende og inspirerende at du har klart å få såpass mye bedre kondis, jeg skal prøve på det samme!

ts

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, I Grosny said:

Det finnes en type intervall som kalles fartslek. Da løper du så fort du vil til du ønsker å slakke av, og så tar du det rolig, samler krefter og kjører i gang med et rykk til.

Jeg gjetter at du kan gå fra 45 min/ 6 km til 30 min /6 km på tre uker/ 9 treninger. Deretter vil forbedringene komme saktere.

Det hørtes jo ikke dumt ut, kanskje det er noe for meg! Kan i alle fall teste! Takk :) 

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes jo ikke dumt ut, kanskje det er noe for meg! Kan i alle fall teste! Takk :) 

Anonymkode: 357b6...574

Da jeg var temmelig sprek så hadde jeg et løpstempo jeg kalte trivselstempo. Det gikk fort, og på mitt beste kunne jeg holde den farten i mange minutter. Da jeg ble dårligere trent likte jeg fortsatt den farten, men klarte ikke å holde mer en ca et halvt minutt. Det er moro å løpe så fort at man får godfølelse, men man kan ikke regne med å orke lange strekninger i slik fart til å begynne med. Uansett er det lurt, fordi det er moro, og moro er en faktor som kan gjøre treningen såpass morsom at det er lett å fortsette med treninga på sikt.
Jeg tenker at du kan dra på opp til trivselstempo noen ganger på ei økt, med tilstrekkelig hvile mellom dragene. Jo bedre trent du blir , desto lengre drag kan du ta.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for link! Imponerende og inspirerende at du har klart å få såpass mye bedre kondis, jeg skal prøve på det samme!

Takk. Jeg tror alle klarer det samme hvis de faktisk følger programmene. Selvsagt kan man ha gode og dårlige dager når man løper, men det er bare å stå på. I det lange løpet så blir man alltid bedre og bedre - til man har nådd toppen, så klart :) 

Endret av matrobot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Kvinne 30 her. Etter lengre tids depresjon og null trening har gnisten så vidt begynt å komme tilbake. Var glad i å jogge før, og ønsker å komme tilbake i form. 
 

I går jogget jeg for første gang på sikkert to år, og brukte 44 min på 5km. Rolig jogg hele veien og ingen stopp. 
 

Mitt spørsmål: når kan jeg forvente å klare 5km på 30 min (som før) om jeg fortsetter å jogge 3-4 ganger ukentlig? 
 

Setter pris på både råd og svar. 

Anonymkode: 357b6...574

Vanskelig å si da mye avhenger på kroppstype og vekt. Noen vil aldri klare dette målet mens andre gjør det relativt lett etter bare noen få treninger. 

Men du har vært der før og da bør det være oppnåelig ihvertfall om kroppen ikke er ulik det den var den gang. 

Farten her vil da være 10 km/t for å klare det på 30 min. Det er dobbel hastighet fra vanlig gangfart.

Tren terskeløkt en gang og interval en gang og litt den siste litt etter hva du føler. Enten en terskel eller langkjøring med roligere puls, men en økt med fokus på steg og teknikk. Denne langøkta bør være over tima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og tips, dere! Settes stor pris på. Pga lite aktivitet har jo vekten gått oppover, men vil gjerne ned igjen til trivselsvekt. Jogging vil jo bidra til at det går den veien (naturligvis mest kosthold). Jeg har uansett litt trua nå! 

Anonymkode: 357b6...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du trener jevnt så går nok dette seg til.

Husker jeg hadde en god flyt med 3-4 treninger i uke.

Tror jeg klarte 5km på rundt 27-28min, men jeg veier nesten 100kg, og komme ned dit krevde litt jobb.

Egentlig ikke fulgt noe spess program, det blir mye langkjør.

Og etter man blir bedre trent, flyter det bedre, og man løper noe raskere.

løper jeg noe kortere i distanse klarer jeg og holde høyere fart.

Intervaller er heller ikke så dumt, det kan være blodhardt, men det kan øke terskelen din.

Eks på en vis distanse der du ønsker og holde høy fart.

 

 

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sunset90 said:

Om du trener jevnt så går nok dette seg til.

Husker jeg hadde en god flyt med 3-4 treninger i uke.

Tror jeg klarte 5km på rundt 27-28min, men jeg veier nesten 100kg, og komme ned dit krevde litt jobb.

Egentlig ikke fulgt noe spess program, det blir mye langkjør.

Og etter man blir bedre trent, flyter det bedre, og man løper noe raskere.

løper jeg noe kortere i distanse klarer jeg og holde høyere fart.

Intervaller er heller ikke så dumt, det kan være blodhardt, men det kan øke terskelen din.

Eks på en vis distanse der du ønsker og holde høy fart.

 

 

Takk for svar, dette var motiverende! Jeg skal ta en ny økt i dag og en i helgen, vaner er jo enklere å forholde seg til enn å bare satse på motivasjon (selv om motivasjon er sykt digg, så forsvinner det jo gjerne litt underveis til tider ...) 

ts

Anonymkode: 357b6...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering for spesielt interesserte:

ny joggings i dag, presset meg hardere og kom inn på rett under 40 min på samme 5km løype. Ble så sliten at jeg ble kvalm, haha. Men var fint å se at jeg kom under 40! 
ts

Anonymkode: 357b6...574

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering for spesielt interesserte:

ny joggings i dag, presset meg hardere og kom inn på rett under 40 min på samme 5km løype. Ble så sliten at jeg ble kvalm, haha. Men var fint å se at jeg kom under 40! 
ts

Anonymkode: 357b6...574

På dette nivået hjelper all trening, trenger ikke være vitenskapelig. Jeg løper på litt over 18 minutter, og har hatt stort utbytte av terskeltrening, men kanskje ikke noe du trenger tenke på helt ennå.

Anonymkode: 70ba8...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...