Gå til innhold

Søkte forskudd på dagpengene


Inkognitogata

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, FluffyChix skrev:

Presis, det folk ikke tenker over er at forskudd på fredag = trekk på neste utbetaling. Man flytter altså bare problemet, som egentlig ikke bør være et problem pr d.d siden de fleste har normal lønnsforhold denne mnd.

Man trekkes selvsagt det man har fått for mye, ja.

Problemet her er at mange dessverre ikke har lagt seg opp buffer, og dermed ikke kan vente i flere måneder på at dagprnger blir innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Jajajane skrev:

Tenker mer at siden man ikke vet hvor lang tid det vil ta å få innvilget dagpenger, vil mannen min søke om forskudd slik at han har dette som buffer om det ikke kommer inn noe på en stund. Skal ikke bruke de pengene om han ikke må. 

Fornuftig vinkling. Det er bra, ettersom de pengene trekkes av på regulær utbetaling + det korrigeres for skatt som er høyere enn 25% normalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Man trekkes selvsagt det man har fått for mye, ja.

Problemet her er at mange dessverre ikke har lagt seg opp buffer, og dermed ikke kan vente i flere måneder på at dagprnger blir innvilget.

Hva er det som får folk til å tro at det kan ta flere mnd å få dagpenger? Ja, historikken til NAV. Men jeg mener og tror at dette ligger HØYT oppe på prioriteringslista hos NAV og jeg er ganske sikker på at utbetaling kommer kjapt. 

Jeg ser et stort problem med disse forskuddene og det er som nevnt, det trekkes på neste utbetaling slik at på et eller annet tidspunkt VIL man få mindre utbetalt uansett. Jeg mener derfor at det er langt bedre å utnytte dagens situasjon til å få utsatt avdrag og regninger hos kreditor pr i dag. Enn å måtte gjøre det fordi man ikke får nok penger om 1 mnd. Det beste hadde jo bare vært om Erna hadde sagt "hør her alle kreditorer, vi står i en vanskelig situasjon som nasjon - jeg ber dere derfor alle om å vise velvillighet ovenfor debitorer i denne fasen". Etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, FluffyChix skrev:

Hva er det som får folk til å tro at det kan ta flere mnd å få dagpenger? Ja, historikken til NAV. Men jeg mener og tror at dette ligger HØYT oppe på prioriteringslista hos NAV og jeg er ganske sikker på at utbetaling kommer kjapt. 

Jeg ser et stort problem med disse forskuddene og det er som nevnt, det trekkes på neste utbetaling slik at på et eller annet tidspunkt VIL man få mindre utbetalt uansett. Jeg mener derfor at det er langt bedre å utnytte dagens situasjon til å få utsatt avdrag og regninger hos kreditor pr i dag. Enn å måtte gjøre det fordi man ikke får nok penger om 1 mnd. Det beste hadde jo bare vært om Erna hadde sagt "hør her alle kreditorer, vi står i en vanskelig situasjon som nasjon - jeg ber dere derfor alle om å vise velvillighet ovenfor debitorer i denne fasen". Etc. 

Det er jo mellom 40 og 50 ganger så mange søknader å behandle nå enn ellers.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, FluffyChix said:

Presis, det folk ikke tenker over er at forskudd på fredag = trekk på neste utbetaling. Man flytter altså bare problemet, som egentlig ikke bør være et problem pr d.d siden de fleste har normal lønnsforhold denne mnd.

Spiller jo ingen roll når forskuddet dekker det man ville fått i lønn.

Virker som om du tror voksne folk mangler null økonomisk styring slik du skriver om dette. 

Alle skjønner jo at man ikke får utbetalt oppsamlede dagpenger for flere måneder om man har bedt om forskudd. 

Anonymkode: 55648...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, FluffyChix said:

Jeg ser et stort problem med disse forskuddene og det er som nevnt, det trekkes på neste utbetaling slik at på et eller annet tidspunkt VIL man få mindre utbetalt uansett.

Forskuddet jeg får er kun av det jeg allerede har sendt meldekort for og normalt sett hadde hatt utbetalt ila neste uke uansett.

Skaper kun trygghet dette. 

Anonymkode: 55648...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller jo ingen roll når forskuddet dekker det man ville fått i lønn.

Virker som om du tror voksne folk mangler null økonomisk styring slik du skriver om dette. 

Alle skjønner jo at man ikke får utbetalt oppsamlede dagpenger for flere måneder om man har bedt om forskudd. 

Anonymkode: 55648...214

Det er jo fullstendig krise for ganske mange når trygda kommer 2 uker tidligere enn normalt i juni eller desember eller når det var, for da må den vare i 6 uker og ikke 4. Så jeg skjønner at det blor påpekt her at hvis man får forskudd for en måned nå, så får man ingenting om en måned. 

De som er permittert får jo vanlig lønn frem til 19.mars uansett, så det bør jo ikke bære hel tomt. 

Anonymkode: e7df3...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo fullstendig krise for ganske mange når trygda kommer 2 uker tidligere enn normalt i juni eller desember eller når det var, for da må den vare i 6 uker og ikke 4. Så jeg skjønner at det blor påpekt her at hvis man får forskudd for en måned nå, så får man ingenting om en måned. 

De som er permittert får jo vanlig lønn frem til 19.mars uansett, så det bør jo ikke bære hel tomt. 

Anonymkode: e7df3...c9c

Å anta at andre er økonomisk inkompetente er ikke normalt sett et godt utgangspunkt for en diskusjon.

Anonymkode: 55648...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så jeg skjønner at det blor påpekt her at hvis man får forskudd for en måned nå, så får man ingenting om en måned. 

Mitt forskudd var kun beregnet for to uker.

Hvor tar dere en hel måned fra?

Anonymkode: 55648...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt forskudd var kun beregnet for to uker.

Hvor tar dere en hel måned fra?

Anonymkode: 55648...214

Noen skrev det i tråden her. 

Anonymkode: e7df3...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt forskudd var kun beregnet for to uker.

Hvor tar dere en hel måned fra?

Anonymkode: 55648...214

Mitt ble beregnet for en hel måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å anta at andre er økonomisk inkompetente er ikke normalt sett et godt utgangspunkt for en diskusjon.

Anonymkode: 55648...214

Nei, sikkert ikke. Men det er svært mange som er det. Desverre. Personlig økonomi bør inn som fag i skolen.

Anonymkode: e7df3...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn, søkte, fikk opp beregning og alt. Har da søknaden gått igjennom og blitt innvilget? Har ikke mottatt noen bekreftelse i innboksen. Noen som vet?

Anonymkode: 9b33f...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt forskudd var kun beregnet for to uker.

Hvor tar dere en hel måned fra?

Anonymkode: 55648...214

Det står nå klart å tydelig på Nav sine sider at de beregner forskudd for en måned .

Anonymkode: 490a8...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...