Gå til innhold

Tror dere poenggrensene vil synke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.3.2020 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at dette er umulig å fatte fullstendig,
men hva tror dere?

Vil corona-krisen være med på å senke snittene til ulike studier, 
eller tror dere alt vil gå som normalt på den fronten?

Vi vet jo ikke om alle eksamener vil bli avlagt heller, men ...

Anonymkode: 06598...ec7

 

Jeg tror de vil øke, spesielt etter dette:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vQ7Qxw/regjeringen-vil-la-permitterte-ta-utdanning

Anonymkode: ebba9...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snittet i førstegangskvote vil mest sannsynlig øke pga eksamenssituasjonen. Snittet i ordinærkvote er vanskelig å spå og avhenger sterkt av at privatisteksamener blir avholdt. Det kan bli en økning i antall søkere (-> høyere snitt) på noen studier mens andre studier kan det hende at det synker hvis søkere ikke kvalifiserer til opptak om privatisteksamener blir avlyst. Tiden vil vise, men veldig vanskelig å spå akkurat nå. Etter påske skal myndighetene se på om privatisteksamener er gjennomførbart eller ikke.

Anonymkode: 9138e...f38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at poenggrensene på 2-årig master også går opp? Fullfører en bachelor nå til våren, har søkt master til høsten. Livredd for at poenggrensen på dette programmet går opp, fordi permitterte folk velger å ta en ny utdanning. Alle kom inn i fjor. 

Anonymkode: 39a82...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere at poenggrensene på 2-årig master også går opp? Fullfører en bachelor nå til våren, har søkt master til høsten. Livredd for at poenggrensen på dette programmet går opp, fordi permitterte folk velger å ta en ny utdanning. Alle kom inn i fjor. 

Anonymkode: 39a82...cc9

Jeg ville regnet med at grensene kommer til å stige. Både permiterte som velger å studere, og folk som er akkurat ferdige men ikke vil ut på et usikkert arbeidsmarked kan finne på å søke. 

Anonymkode: dae05...971

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner til at poenggrensen vil øke: 

- Flere ønsker seg stabilt yrke som ikke er påvirket av kriser som dette. Da kan det gjerne bli statlige arbeidsplasser som krever høyere utdanning 

- Flere studenter fortsetter å studere, da de ikke får seg arbeid til sommer / høst 

- Arbeidsledige som ikke får seg jobb, ser seg nødt til å studere 

Grunner til at poenggrensen vil synke: 

- Effekten av at det ikke blir avholdt eksamen kan føre til lavere snitt 

---

Netto resultat er nok at det blir høyere snitt. Det er flere faktorer som tilsier at vi komme til å få flere studenter under / rett etter krisen, enn færre studenter. 

Anonymkode: 198de...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Takk for refleksjoner, dere. :)
 

Selv skal jeg studere rettsvitenskap. 
Tror dere poenggrensene vil øke mye her?
Skjønner selvfølgelig at det er vanskelig å svare på, men jeg er så nervøs ... 

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Takk for refleksjoner, dere. :)
 

Selv skal jeg studere rettsvitenskap. 
Tror dere poenggrensene vil øke mye her?
Skjønner selvfølgelig at det er vanskelig å svare på, men jeg er så nervøs ... 

Anonymkode: 06598...ec7

Avhenger av hva grensen er på nå og om studiet gir jobb. Hvis er høye fra før, slik at de fleste må ta opp fag stiger de kanskje ikke så mye. Hvis grensene er relativt lave og jobbmarkedet er greit ville jeg innstilt meg på at de stiger.

Anonymkode: dae05...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2020 den 15.08, AnonymBruker skrev:

TS her.
Takk for refleksjoner, dere. :)

Personlig er jeg privatist, ligger 0,2 poeng unna poenggrensen.  Studiet er svært populært og det er sjeldent de tar inn under snittet.
For min del søker jeg i ordinær kvote. Det vil være x antall plasser til førstegangs, og x antall plasser til andregangs (husker ikke helt fordelingen). Derfor vil jo ikke elever fra vgs påvirke privatister i altfor stor grad (noe, men ikke mye), eller? 

Hvordan vil regjeringen i det hele tatt forholde seg til at privatister ikke får avlagt eksamen? Vil det bare være "synd, trist, leit"? 

Anonymkode: 06598...ec7

Skal ikke vi privatister få avlagt eksamen?? Jeg har fått begge datoen for mine eksamener.... har en muntlig og en skriftlig... (matematikk)

Anonymkode: f4489...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Takk for refleksjoner, dere. :)
 

Selv skal jeg studere rettsvitenskap. 
Tror dere poenggrensene vil øke mye her?
Skjønner selvfølgelig at det er vanskelig å svare på, men jeg er så nervøs ... 

Anonymkode: 06598...ec7

Jeg tror primærkvoten vil øke mye mer enn ordinærkvoten. Er nok ikke så mange som brå-hopper på jussen. Hvis dere privatister ikke får avlagt eksamener, vil jeg tro konkurransen i ordinær vil være uendret.

Anonymkode: cbd95...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke vi privatister få avlagt eksamen?? Jeg har fått begge datoen for mine eksamener.... har en muntlig og en skriftlig... (matematikk)

Anonymkode: f4489...6d0

Selv om vi har fått datoer, er det ikke sikkert at eksamen blir avholdt. Du skal ha fått informasjon fra privatistweb om at planen kan endre seg pga situasjonen vi er i, men de ønsker jo at det skal bli avholdt som vanlig. 
 

Dersom du er fra Oslo skal matematikkeksamen avholdes i Valhall. Nå vet vi ikke hvordan status er 19.05, men per i dag virker det som galskap om denne eksamen avholdes som normalt. Håper de finner en løsning som gjør det gjennomførbart, men jeg vet ikke om jeg engang ønsker møte opp hvis det er snakk om tusenvis på Valhall på engang. 

Muntlig er nok letter å avholde siden det er snakk om 3 personer omgangen. 
 

Håper for øvrig at de endrer på vilkårene slik at man kan få utsatt eksamen dersom man ikke kan møte opp fordi man har covid-19 eller er i karantene. 
 

Anonymkode: 1f0c4...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenggrensene vil garantert øke i primær, og sannsynligvis også i ordinær. De som blir poengberegnet i primær, blir jo også automatisk beregnet i ordinær, så hvis det er veldig mange som har høye poengsummer i primær, noe det sikkert vil bli siden de fleste får høyere karakterer til standpunkt enn til eksamen, vil disse «gli over» i ordinær kvote og øke presset der. 

Anonymkode: 08be3...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenggensen vil øke.

Nå som eksamen er avlyst så vil alle avgangselever ha et høyere karaktersnitt. Dette fordi de blir stående med standpunktkarakter. Og standpunktkarakterene er halltid høyere enn eksamenskarakterene.

Jeg gjentar: Standpunktkarakterene er alltid høyere enn eksamenskarakterene.

 

Anonymkode: 1e0b1...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Takk, dere. :) 

 

Til tross for at vi alle konkurrerer i ordinær kvote,
så har jeg hørt at de skiller mellom de med konkurransepoeng og de uten. 
Hvor stort skillet er, det vet jeg ikke.
Kan noen bekrefte dette?

I tillegg vil det jo være de som uansett er privatister ved eksempelvis Bybroen,
og disse trenger ikke å ta eksamen nå og vil derfor kun få standpunkt = høyere karakterer. Noen av disse har jo konkurransepoeng.
Så dette skremmer også for min del. 

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS.

Altså jeg håper så inderlig eksamen blir avlagt.
Selvfølgelig står vi ovenfor en større krise,
men personlig ødelegger dette for fremtiden min ...

Dersom de ikke kan avlegge eksamen, finnes det ikke andre løsninger?
Kan de gi oss noen andre fordeler? 

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Altså jeg håper så inderlig eksamen blir avlagt.
Selvfølgelig står vi ovenfor en større krise,
men personlig ødelegger dette for fremtiden min ...

Dersom de ikke kan avlegge eksamen, finnes det ikke andre løsninger?
Kan de gi oss noen andre fordeler? 

Anonymkode: 06598...ec7

Vi får håpe at de hiver seg rundt og ordner hjemmeeksamen.

Men hvorfor blir fremtiden din ødelagt? Er ikke det krisemaksimering? Hvis du ikke får ta eksamen er du ikke den eneste. Du konkurrerer på lik linje med de andre. Mangler du et obligatorisk fag så må du bruke ett år ekstra på å ta det. Du får kanskje fler alderspoeng også på det året. Er fremtiden virkelig ødelagt om du ikke kommer inn til høsten? 

Jeg spør om dette fordi det kan være noen måneder til du får en avklaring. Jeg vil ikke at du skal ha angst to måneder i strekk. Den usikkerheten du kjenner på er vond, og jeg håper du finner en måte å takle den på som ikke innebærer å gruble og krisemaksimere. Dette ligger utenfor dine hender, så du burde heller klekke ut en plan b, så du ikke står helt tomhendt om eksamen blir avlyst. 

Anonymkode: 77486...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får håpe at de hiver seg rundt og ordner hjemmeeksamen.

Men hvorfor blir fremtiden din ødelagt? Er ikke det krisemaksimering? Hvis du ikke får ta eksamen er du ikke den eneste. Du konkurrerer på lik linje med de andre. Mangler du et obligatorisk fag så må du bruke ett år ekstra på å ta det. Du får kanskje fler alderspoeng også på det året. Er fremtiden virkelig ødelagt om du ikke kommer inn til høsten? 

Jeg spør om dette fordi det kan være noen måneder til du får en avklaring. Jeg vil ikke at du skal ha angst to måneder i strekk. Den usikkerheten du kjenner på er vond, og jeg håper du finner en måte å takle den på som ikke innebærer å gruble og krisemaksimere. Dette ligger utenfor dine hender, så du burde heller klekke ut en plan b, så du ikke står helt tomhendt om eksamen blir avlyst. 

Anonymkode: 77486...78d

TS.

Tusen takk for et fint innlegg. 💗

Du har helt rett i at jeg krisemaksimerer.
Likevel så står jeg i en slik situasjon at jeg må begynne å studere til neste år, grunnet personlig psyke. Det vil gi en knekk for meg dersom jeg ikke starter nå. Dette er selvsagt min egen feil.

Jeg har surret med studier tidligere. Nå føler jeg at jeg endelig har funnet noe for meg, men jeg har ikke psyke til å ta enda ett år hvor jeg tar opp fag eller venter med å komme inn. Dette er ikke en fullstendig beskrivelse av situasjonen min, forresten.
Jeg ligger akkurat på snittet, og det er så kjedelig at jeg akkurat ikke skal komme inn på dette. Snittet øker så mye hvert år, og jeg hadde lett kommet inn om det bare var noen år tilbake ... 

I tillegg har jeg alle alderspoeng.

Dersom jeg ikke kommer inn, kommer jeg til å velge en annen studieretning som gir færre muligheter. Studiet vil nok passe meg bra, men det gir meg en mer usikker fremtid. Jeg er jo heldig som har muligheten, men det gjør meg redd for fremtiden. 

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I år tror jeg snittet går ned, siden mange ikke får avlagt privatisteksamen. Neste år går nok snittet opp igjen, spesielt på sykepleie/legestudie og slik der man er sikret jobb.

 

Anonymkode: dc1e1...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror primærkvoten vil øke mye mer enn ordinærkvoten. Er nok ikke så mange som brå-hopper på jussen. Hvis dere privatister ikke får avlagt eksamener, vil jeg tro konkurransen i ordinær vil være uendret.

Anonymkode: cbd95...490

Også poenggrensene i ordinær kvote vil øke hvis folk velger å studere i stedet for å jobbe. Det er ikke alle som er avhengige av å ta opp fag for å komme inn på studier.

Anonymkode: a26e8...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Tusen takk for et fint innlegg. 💗

Du har helt rett i at jeg krisemaksimerer.
Likevel så står jeg i en slik situasjon at jeg må begynne å studere til neste år, grunnet personlig psyke. Det vil gi en knekk for meg dersom jeg ikke starter nå. Dette er selvsagt min egen feil.

Jeg har surret med studier tidligere. Nå føler jeg at jeg endelig har funnet noe for meg, men jeg har ikke psyke til å ta enda ett år hvor jeg tar opp fag eller venter med å komme inn. Dette er ikke en fullstendig beskrivelse av situasjonen min, forresten.
Jeg ligger akkurat på snittet, og det er så kjedelig at jeg akkurat ikke skal komme inn på dette. Snittet øker så mye hvert år, og jeg hadde lett kommet inn om det bare var noen år tilbake ... 

I tillegg har jeg alle alderspoeng.

Dersom jeg ikke kommer inn, kommer jeg til å velge en annen studieretning som gir færre muligheter. Studiet vil nok passe meg bra, men det gir meg en mer usikker fremtid. Jeg er jo heldig som har muligheten, men det gjør meg redd for fremtiden. 

Anonymkode: 06598...ec7

Hvorfor ikke begynne på et annet studie som gir deg fordeler på rettsvitenskap? (Er det juss du vil inn på?). Eller ta begge deler samtidig etterhvert? Begynne på fag som gir uttelling på rettsvitenskap mens du tar det andre studiet?

Anonymkode: dae05...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke begynne på et annet studie som gir deg fordeler på rettsvitenskap? (Er det juss du vil inn på?). Eller ta begge deler samtidig etterhvert? Begynne på fag som gir uttelling på rettsvitenskap mens du tar det andre studiet?

Anonymkode: dae05...971

Takk for innlegget ditt! :) 

Det stemmer at det er juss jeg vil inn på. :)

Absolutt en god tanke, 
men dessverre har jeg ikke den muligheten av ulike grunner. Blant annet har jeg studert tidligere, og er heldig å ha akkurat fem år igjen hos lånekassen (juss er heldigvis fem år). 

Jeg har vurdert å reise ett år til utlandet, lære meg et språk og ta opp fag. 
Men i tillegg til at det er vanskelig å gjennomføre, er jeg også redd det vil ødelegge meg totalt å ikke begynne på en karrierevei. For min del er jeg veldig mye alene og nærmest isolert mens jeg tar opp fag, til tross for at jeg jobber på siden. Jeg har mistet veldig mye på å gjøre det, også venner. I tillegg føler jeg meg fortapt, og mislykket ettersom jeg ikke kommer inn. Det verste er at jeg egentlig har snittet, det har bare økt så mye hvert år. Jeg er egentlig skoleflink, men som privatist ser jeg bare nedgang. Derfor trenger jeg en retning i livet, om det høres holdbart ut?
Derfor tror jeg at jeg bare må begynne på en karrierevei, men samtidig er jeg jo redd for å angre.

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...