Gå til innhold

Tror dere poenggrensene vil synke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at dette er umulig å fatte fullstendig,
men hva tror dere?

Vil corona-krisen være med på å senke snittene til ulike studier, 
eller tror dere alt vil gå som normalt på den fronten?

Vi vet jo ikke om alle eksamener vil bli avlagt heller, men ...

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror du færre ønsker å studere nå?

Anonymkode: f59bc...e79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at flere velger å studere videre om de ikke får jobb. Da kan grensene gå opp. 

Anonymkode: 77af5...8b2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom folk leser nok tråder her inne om hvor grusomt studentene har det, så kan det være det skremmer de fra å studere. I så fall synker jo poenggrensene til glede for de som fremdeles ønsker å studere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingaborga

Vil tro de forblir de samme, med tanke på eksamens påvirkning på snittet. De som har toppsnitt vil ikke gå ned i snitt av å ikke ta eksamen, og Lånekassen kommer ikke til å slutte å gi lån som følge av korona, så det er en trygg inntektskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil kanskje være sannsynlig at snittene går ned hvis privatister ikke får avlagt i eksamen. I hvert fall i ordinær kvote. Om det så blir eksamen kan det jo hende at det blir lavere karakterer siden folk sliter med å jobbe bra hjemme. Bare spekulasjoner fra min side

Anonymkode: 5afd8...389

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten eksamen vil vi se vitnemål med høyere poengsum, ergo vi poenggrensene mest sannsynlig går opp, tror jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.
Takk for refleksjoner, dere. :)

Personlig er jeg privatist, ligger 0,2 poeng unna poenggrensen.  Studiet er svært populært og det er sjeldent de tar inn under snittet.
For min del søker jeg i ordinær kvote. Det vil være x antall plasser til førstegangs, og x antall plasser til andregangs (husker ikke helt fordelingen). Derfor vil jo ikke elever fra vgs påvirke privatister i altfor stor grad (noe, men ikke mye), eller? 

Hvordan vil regjeringen i det hele tatt forholde seg til at privatister ikke får avlagt eksamen? Vil det bare være "synd, trist, leit"? 

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.
Vil det ikke være sannsynlig at snittet for førstegangs øker, men ikke andregangs? 

Gjerne kom med flere synspunkter. Det er godt mulig jeg er litt "drømmende".

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen.
Vil det ikke være sannsynlig at snittet for førstegangs øker, men ikke andregangs? 

Gjerne kom med flere synspunkter. Det er godt mulig jeg er litt "drømmende".

Anonymkode: 06598...ec7

Hva betyr førstegangs og andregangs?

Anonymkode: f59bc...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr førstegangs og andregangs?

Anonymkode: f59bc...e79

Primær og ordinær kvote.

Primær: snittet fra videregående.

Ordinær: poenggrense med skolepoeng, alderspoeng og tilleggspoeng.  

:) 

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primærkvoten påvirker ikke ordinær. Siden du søker i ordinær trenger du ikke bekymre deg for hva som skjer med avgangselevene, snitt osv.

Når det gjelder hvordan korona påvirker opptaket i ordinær har jeg noen tanker.

1. Hvis dette fortsetter, mange mister jobb permanent og arbeidsledigheten øker. Da vil trolig antall poeng for typisk sikre yrker innen helse, informatikk, ingeniør og liknende øke. 

2. Hvis privatistene ikke får avlagt eksamen vil dette trolig dra antall kvalifiserte søkere ned. 

3. Jeg tror ikke vi vil se en trend hvor alle studier øker eller minker. Trolig vil noen øke og andre minke. Forøvrig kan svingningene (antall poeng) i forskjell være større enn tidligere. 

 

Anonymkode: fb03b...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv privatist TS, hvilket studie skal du søke deg inn på?

Anonymkode: 5afd8...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er nok størst for at de øker, i alle fall i primærkvoten, pga avlyste eksamener for avgangselever (standpunkt er som regel høyere enn eksamen for de fleste). På de studiene hvor primær og ordinær grense ligger nær hverandre (historisk) vil jeg også tro det blir press. 

Anonymkode: cbd95...490

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir veldig mange som nå søker seg inn på sykepleier, vernepleier og andre sikre jobber.

Anonymkode: 11a1e...765

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er selv privatist TS, hvilket studie skal du søke deg inn på?

Anonymkode: 5afd8...389

TS her.
Jeg søker meg inn på rettsvitenskap. Hva med deg? 
Lykke til! :) 

 

Takk for svar, dere. :) 
Enig med dere der. 

Anonymkode: 06598...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil grensene vil opp, da det er flere som vil tenke å studere.

Anonymkode: 86d49...f14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper grensene går opp på mye (feks typisk sikre jobber), og ned på de mer usikre jobbene. Samtidig er det nok en del som får det endelige sparket bak de trengte for å ta studie-steget, og det kan også påvirke de mer konjunktur-sensitive jobbene. 

De studiene med de historisk sett høyeste grensene tror jeg følger sin "vanlige" trend, rett og slett fordi grensene allerede er så høye at det er få som vil komme inn der "på sparket". Søkertallene går nok opp, men sannsynligvis ikke grensene.

Anonymkode: dae05...971

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil grensene vil opp, da det er flere som vil tenke å studere.

Anonymkode: 86d49...f14

Det tror jeg også. Særlig unge som sliter med å få jobb vil velge å studere, da de vil få noe å leve av gjennom Lånekassen. Det vil også bli mer omskolering av arbeidsledige (men det er ikke sikkert det vil rekke å slå inn allerede til høsten). 
Jeg tror også søkningen til spesielt sykepleie men også medisin og vernepleie vil øke.

Anonymkode: a26e8...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...