Gå til innhold

Oppskrift på brød med disse ingrediensene?


Gjest K24

Anbefalte innlegg

Heia!

Har lyst å prøve meg på hjemmelaget brød. Har sammalt hvetemel, havremel, hvetekli og sammalt speltmel. Kan nevne at jeg også har surmelk, chiafrø, valmuefrø og solsikkefrø.

Sliter med å finne oppskrift på nettet, håper dere kan hjelpe☺️

Endret av K24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, K24 skrev:

Heia!

Har lyst å prøve meg på hjemmelaget brød. Har sammalt hvetemel, havremel, hvetekli og sammalt speltmel. Kan nevne at jeg også har surmelk, chiafrø, valmuefrø og solsikkefrø.

Sliter med å finne oppskrift på nettet, håper dere kan hjelpe☺️

Gryrebrød 😍

300 gr siktet hvetemel 
100 gr siktet rugmel 
100 gr sammalt hvetemel 
100 gr sammalt speltmel 
35gr chiafrø 
35gr sesamfrø 
1 ts salt 
1 ts tørrgjær 
6 dl kaldt vann 
1 dl Olje

1. Bland alle tørre ingredienser sammen i en bakebolle.

2. Tilsett det våte, bland sammen med en slikkepott. Deigen skal være klissete. 

3. Ta plastfolie over bakebollen, la den stå på benken i 12-14 timer. 

4. Sett en støpegjernsgryte m/lokk inn i stekeoven. Varm ovnen opp til 250grader. 

5. Ta gryten ut. Ha et stekepapir i bunn, og velt over deigen i gryten. Brødet kan toppes med frø, evt litt maldonsalt. 

6. Sett gryten inn i ovnen igjen m/lokk. Stekes i ca 35min, skru ned temp til 230 grader. Ta av lokket og stek brødet ferdig i ca 20min. 

7. Avkjøles på rist. 

 

Du kan trikse og mikse med de meltypene du har :)


 

Anonymkode: ebc03...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gryrebrød 😍

300 gr siktet hvetemel 
100 gr siktet rugmel 
100 gr sammalt hvetemel 
100 gr sammalt speltmel 
35gr chiafrø 
35gr sesamfrø 
1 ts salt 
1 ts tørrgjær 
6 dl kaldt vann 
1 dl Olje

1. Bland alle tørre ingredienser sammen i en bakebolle.

2. Tilsett det våte, bland sammen med en slikkepott. Deigen skal være klissete. 

3. Ta plastfolie over bakebollen, la den stå på benken i 12-14 timer. 

4. Sett en støpegjernsgryte m/lokk inn i stekeoven. Varm ovnen opp til 250grader. 

5. Ta gryten ut. Ha et stekepapir i bunn, og velt over deigen i gryten. Brødet kan toppes med frø, evt litt maldonsalt. 

6. Sett gryten inn i ovnen igjen m/lokk. Stekes i ca 35min, skru ned temp til 230 grader. Ta av lokket og stek brødet ferdig i ca 20min. 

7. Avkjøles på rist. 

 

Du kan trikse og mikse med de meltypene du har :)


 

Anonymkode: ebc03...1b1

Tusen takk! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gryrebrød 😍

300 gr siktet hvetemel 
100 gr siktet rugmel 
100 gr sammalt hvetemel 
100 gr sammalt speltmel 
35gr chiafrø 
35gr sesamfrø 
1 ts salt 
1 ts tørrgjær 
6 dl kaldt vann 
1 dl Olje

1. Bland alle tørre ingredienser sammen i en bakebolle.

2. Tilsett det våte, bland sammen med en slikkepott. Deigen skal være klissete. 

3. Ta plastfolie over bakebollen, la den stå på benken i 12-14 timer. 

4. Sett en støpegjernsgryte m/lokk inn i stekeoven. Varm ovnen opp til 250grader. 

5. Ta gryten ut. Ha et stekepapir i bunn, og velt over deigen i gryten. Brødet kan toppes med frø, evt litt maldonsalt. 

6. Sett gryten inn i ovnen igjen m/lokk. Stekes i ca 35min, skru ned temp til 230 grader. Ta av lokket og stek brødet ferdig i ca 20min. 

7. Avkjøles på rist. 

 

Du kan trikse og mikse med de meltypene du har :)


 

Anonymkode: ebc03...1b1

1 dl med olje?! Det er sikkert 800 kalorier ekstra bare i det. Tilfører brødet ingenting spesielt heller. Olje hemmer glutenutviklinga og gjør skorpen mindre sprø. Ellers ser oppskriften grei ut. Personlig foretrekker jeg litt mer salt, men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ta utgangspunkt i den oppskriften her, men varierer melet ut fra hvilke typer jeg har tilgjengelig :)

1kg mel

1pk gjær

7dl vann

En god dæsj olje 

Litt salt 

En dæsj honning og/eller sirup

Så vidt litt sukker

Lag gjærstarter av lunkent vann, gjær og sukker (bland vann og bittelitt sukker, ha i gjæren og la det stå til det skummer litt om det er tørrgjær). Ha så i olje, honning, sirup og melet og bland godt. Elt godt og lenge, minst 10 minutter om du orker det. 

Sett stekeovnen på 225 grader, men skru ned til 180 grader før du setter brødet i ovnen på nederste rille. Stekes i 40-45 min. Oppskriften gir 2 store brød. Kan også brukes til rundstykker, da steker du på 225 grader i ca 12-15 min :)

Bruker stort sett 400g hvetemel og varierer resten. Da får du grove, gode brød. Har I alt fra speltmel, sammalt hvetemel, grovbakst, havremel, havregryn osv. Alt kan brukes :) men syns brødene blir litt tørre om du har mindre enn 400g hvetemel på et kg mel. Har du kesam eller lignende stående kan det fint hives I deigen også får enda saftigere brød :)

Anonymkode: d41cc...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pleier å ta utgangspunkt i den oppskriften her, men varierer melet ut fra hvilke typer jeg har tilgjengelig :)

1kg mel

1pk gjær

7dl vann

En god dæsj olje 

Litt salt 

En dæsj honning og/eller sirup

Så vidt litt sukker

Lag gjærstarter av lunkent vann, gjær og sukker (bland vann og bittelitt sukker, ha i gjæren og la det stå til det skummer litt om det er tørrgjær). Ha så i olje, honning, sirup og melet og bland godt. Elt godt og lenge, minst 10 minutter om du orker det. 

Sett stekeovnen på 225 grader, men skru ned til 180 grader før du setter brødet i ovnen på nederste rille. Stekes i 40-45 min. Oppskriften gir 2 store brød. Kan også brukes til rundstykker, da steker du på 225 grader i ca 12-15 min :)

Bruker stort sett 400g hvetemel og varierer resten. Da får du grove, gode brød. Har I alt fra speltmel, sammalt hvetemel, grovbakst, havremel, havregryn osv. Alt kan brukes :) men syns brødene blir litt tørre om du har mindre enn 400g hvetemel på et kg mel. Har du kesam eller lignende stående kan det fint hives I deigen også får enda saftigere brød :)

Anonymkode: d41cc...74c

Hvorfor har du både honning/sirup og sukker? Jeg pleier å bruke bare en av de 3 for å "hjelpe" gjæren i gang...

Anonymkode: 21662...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du både honning/sirup og sukker? Jeg pleier å bruke bare en av de 3 for å "hjelpe" gjæren i gang...

Anonymkode: 21662...3c1

Har så vidt litt sukker i gjærstarteren for å aktivere gjæren, men er svært lite. Føler brødene blir mye saftigere og luftigere om jeg lager gjærstarter først :) og så honning/sirup for ekstra saftighet og god smak :)

Anonymkode: d41cc...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...