Gå til innhold

Forferdelig sangstemme!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lenge sunget og jeg er veldig glad i å gjøre det. Musikk er rett og slett hele livet mitt. Det eneste problemet er at jeg har blitt fortalt (av flere folk) at jeg ikke har en fin stemme. Dette skremmer meg siden i mine ører hører jeg at jeg synger helt nydelig. Er dette vanlig?

Jeg har så lyst til å gå på sangkurs og lære meg å synge finere så jeg kan gjøre det jeg elsker uten å være redd for å høres forferdelig ut. Har dere her i kvinneguiden noen tips for å synge finere? Jeg har en ganske mørk stemme og er sikker på at jeg har ''stemmetypen'' alto.

(Vil bare gjøre det klart at jeg er tenåring :))

Anonymkode: 25728...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gå til sangpedagog :)

Anonymkode: b9aeb...8c3

Det er jo så flaut når man har blitt fortalt av flere at man ikke har en fin stemme. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel handle både om teknikk og at man må velge sanger som passer stemmen? Mange har glede av å synge i kor, og der trenger jo ikke stemmen din alene å bære alle variasjonene i toner i en sang 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2020 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Det er jo så flaut når man har blitt fortalt av flere at man ikke har en fin stemme. :( 

En sangpedagog vil jo kunne lære deg om sangteknikk og hjelpe deg til å synge bedre. Har du gjort opptak av din egen stemme når du synger? Da kan du høre hvordan stemmen din høres ut for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det andre synes er fælt? Er det at du ikke synger rent eller at det ikke er en god klang? Om det er det siste, er sangpedagog helt strålende. Om det er det første, vet jeg ikke hvordan man bør jobbe. 

Anonymkode: 9e0d9...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ganske vanlig at barn og tenåringer tror de er bedre enn de er til det meste, f.eks tror de gode til å synge, tror de er mye penere enn de er, tror de har skikkelig talent i en idrett osv. Dette er noe de fleste (men dessverre ikke alle!) vokser av seg når de blir voksne og får mer innsikt i både seg selv og verden ellers. Dersom du syns det er så gøy å synge, bør du definitivt dra til sangpedagog. Det er din beste sjanse til å få maksimalt ut av stemmen din. Det er allikevel sånn at sangstemme er medfødt, så en sangpedagog kan bare forbedre stemmen din til en viss grad.

Anonymkode: a18aa...151

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk i klasse med ei som hadde helt grusom stemme - og det tok henne noen år å skjønne det selv. Hun valgte musikk som valgfag, og skulle ha en avslutningskonsert sammen med de andre - og det først når hun så en video av seg selv at det gikk opp for henne. Da virket det som om hun ble utrolig lei seg. Ingen hadde sagt noe.

Jeg tenker det er «bra» at du har fått høre det, samtidig så kan jo du selvsagt ha dette som hobby og ta sangtimer - alle kan bli bedre. 

Problemet til denne jenta var ikke selve tonen eller stemmeleiet - men at hun hørtes ut som en gutt i stemmeskiftet på en måte. Det kan være du har en «sær» tone som kan bli bedre med teknikk, eventuelt så synger du bare stygt rett og slett. Jeg kan eksempelvis aldri i verden spille trommer/piano greit uansett hvor mye jeg øver - eier ikke koordineringssans :P 

Men selvsagt kan det være hobby - kontakt en sangpedagog :) 

Anonymkode: 576e2...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl

Alt handler om teknikk. Alle kan faktisk lære seg å synge. Kjenner en som mente selv han ikke kunne synge. Han sang litt falsk, og fikk sangpedagog, og i dag har en den flotte basstemmen :) Så ja, alle kan lære seg å synge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
På 3.4.2020 den 17.20, Heartgirl skrev:

Alt handler om teknikk. Alle kan faktisk lære seg å synge. Kjenner en som mente selv han ikke kunne synge. Han sang litt falsk, og fikk sangpedagog, og i dag har en den flotte basstemmen :) Så ja, alle kan lære seg å synge. 

Er man tonedøv kan man jo ikke lære seg å synge. Da har man feil tone i hodet, og hører ikke om det er falsk. Teknikk derimot er noe helt annet og kan læres. 

Anonymkode: 73716...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil

Feil

Feil

For det første - vi snakker om forskjellige ting her.

Å synge surt, handler om å ikke treffe samme toner som bakgrunnsmusikken, eller å ikke treffe intervaller som samsvarer med intervallene man har laget ellers. Som regel velges pentatoniske intervaller eller intervaller fra diatoniske skalaer. Skalaene er bygd med utgangspunkt i enklere instrumenter, som å slå an tonen på en streng, på halve lengden av strengen, på 2/3 av strengen osv.

Hvilke frekvenser vi har på piano, tar utgangspunkt i en ledetone, en kammertone (concert pitch) på ca 440 svigninger/sekund (Hz) (tyske Wikipedia påstår at man i Tyskland/Østerrike velger 442 og i Sveits 443, men at et orkester klarer å høre forskjell ned til minste cent, det betviler jeg). Det er A i fjerde oktav, eller på piano, den hvite tangenten nr 6 fra C i midten av pianoet. Det har ikke alltid vært slik. På 1800-tallet var det ingen enhetlig concert pitch, så man har renessansemusikk hvor G er nåtidens Fiss/Giss, A kunne være helt nede på lave 400 Hz i begynnelsen av 1800-tallet i Paris - følgelig ville en operasanger fra Hamburg sagt at en fra Paris ikke kunne synge og vice versa.

Intervallene derimot, følger fysiske, geometriske prinsipper. En følelse for intervaller er et samspill med å kjenne igjen sin egen lydproduksjon, og hvor sikker man er på å sette tonen. Det kan man øve opp ved å spille et instrument/lære seg å spille, fordi da har man toner man kan lytte etter som gjør det lettere å synge rent, spesielt etterhvert. Det har også med valgt klang å gjøre, og henger i sammen med hvor godt man kjenner sitt eget instrument å gjøre. På samme frekvens, kan en mannlig sanger velge å synge så det høres ut som popskriking eller som operaroping. Forenklet sagt, så henger det sammen med hvordan strupehodet justeres, fordi det forandrer lengden på den anatomiske pipa fra der hvor plicae vocales sitter i strupehodet. Selv om grunntonen er den samme, så høres vi ikke alle ut som summetonen på telefonen, selv når vi nynner samme tone. Det er fordi vi produserer mange andre toner, men svakere. Disse tonene forsterkes på forskjellige steder i halsen og munnen, og hvordan strupehodet senkes og løftes, skaper forskjellige "fingeravtrykk."

Nå; vi kan forandre litt på vår naturlige klang ved å forandre på hvordan kjeve holdes og hvordan strupehodet posisjoneres, men i det store og det hele, så er din klang det som kjennetegner deg. Og hva som er stygg klang og hva som er fin klang har variert mye med hvor du er i verden, og hvilken tid vi snakker om.

Tenk bare på hvordan indisk sang kan låte, med litt tynne skjærende stemmer, som kan høres sutrete ut, klagende, masse melismer/ornamentering hos kvinnene. Det er sjelden en hører altstemmer. Tenk på klassisk musikk, hvor de eneste kvinnene som har noen rolle av betydning, er mezzosopraner (2.sopraner) og førstesopraner. Dette er inndeling av stemme etter hvor dyp og lys tone en kan produsere, hvor det er lettest å orientere seg etter dype toner, fordi den dype tonen er mindre trenbar, mens den lyse er veldig trenbar (men det er ikke dermed sagt at det låter bra jo mer en strekker seg).

Tenk på vestlig populærmusikk, hvor de populære sangerene var barytoner med kraftige stemmer, som Frank Sinatra og Elvis, de hadde virkelig store stemmer med kraftig klang, og nå er det vi hører fra 80-tallet og utover, nesten bare menn som skriker like lyst som de mørkeste damene. Det har med hvilke instrumenter som har blitt brukt å gjøre, hva som er lett å mikse, men også et bevisst stilbilde, du kan ikke se for deg en solid mann med skikkelig dyp mannesstemme skrike og hyle hvor urettferdig verden er, og sippe litt sånn ala den verste emo-trenden på 2000-tallet. Selv barskinger som Chris Cornell har relativ lys (og veldig god stemme).

For alter, så er det slik at popverdenen elsker altstemmer, spesielt i UK og USA. Norge er spesielt, fordi Norge har så enorm forkjærlighet for sopraner. Alt i Norge handler om å skulle synge så pent og lyst, mens i USA, så har man masse alter med enorm soulstemme på plate, uansett sjanger. Der går inndeling mer etter hudfarge enn etter stemmeleie, afrikanere synger ikke country - det er dette som er så kult på Ol Town Road, ikke sant.

Kjære TS. Hvis du har en stemme som folk sier låter forferdelig, så har du et enormt potensiale til å få en IT-faktor i stemmen din, bare du lærer deg å synge rent. Hvis du kan synge rent med en spesiell stemme, så vil du kunne få en nisje til en spesiell type musikk som garanterer deg et publikum. Det fins alltid en sjanger du vil passe til. Om du skulle ha litt skingrende og tynn stemme, så blir det folketoner, eller din egen greie, da. Norge er fylt opp av kjedelige damer med kjedelige stemmer som låter mer eller mindre likt og pregløst. Alle syns den lette sopranen til Sissel er så flott, og ingen har hørt om norges beste operasangerinne igjennom tidene, Kirsten Flagstad. Det er bare å drite i å høre på hva folk mener, det som betyr noe, er å finne noen som kan si noe om hvordan du når ditt potensiale, og hvor det sannsynligvis ligger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...