Gå til innhold

Utleid hybel ikke godkjent for varig opphold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig vekk boligannonser på eneboliger med hybel/leilighet hvor det presiseres at utleiedelen (f.eks. kjeller) enten ikke er omsøkt hos kommunen eller ikke godkjent for varig opphold. Men det står videre at disse per dags dato er utleid og det reklameres høyt og lavt for gode leieinntekter. Mange har heller ikke målt radonverdier. 

Er ikke det ulovlig da å leie ut? Hvilke rettigheter kan en leietaker eller huseier ha selv om det skrives under på leiekontrakt når enheten ikke er godkjent for utleie?

Eksempel på en slik annonse: hybelen har bittesmå kjellervinduer, men leies fortsatt ut for 11.500 kr i måneden. 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=173408547

Belys meg gjerne, dere som kan dette. Har stusset lenge på dette.

Anonymkode: 5d39f...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vinduene er jo store nok?

Anonymkode: 90c4c...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å godkjenne hybel som selvstendig enhet for utleie, må det bl annet være brannskille mellom enhetene, og enten ingen dør, eller branndør. Det er få som gidder å gjøre. Forståelig nok også, hvis man i fremtiden ønsker å bruke delen som del av sin bolig..

Det du egentlig snakker om, er vel krav til utvei i fht til brann. Denne hybelen har vel utgang rett ut - og ikke trapp til en etasje opp. Da trenger ikke vinduer lengre oppfylle krav til rømningsvei. Men må fortsatt oppfylle krav til lysforhold. Men da kan vinduer være brede men ikke høye, f.eks som i annonsen. 

Anonymkode: 948f0...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at denne leiligheten har godkjente lysforhold.  Jeg har ikke klaustrofobi men her kunne jeg ikke bodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du egentlig snakker om, er vel krav til utvei i fht til brann. Denne hybelen har vel utgang rett ut - og ikke trapp til en etasje opp. Da trenger ikke vinduer lengre oppfylle krav til rømningsvei. Men må fortsatt oppfylle krav til lysforhold. Men da kan vinduer være brede men ikke høye, f.eks som i annonsen. 

Anonymkode: 948f0...177

Ah, da skjønner jeg. Takk for utfyllende svar!

Anonymkode: 5d39f...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står tydelig i prospektet at kjelleren ikke er godkjent som separat boenhet (siden det ikke er innvendig forbindelse mellom etasjene er huset i realiteten oppdelt fra en til to boenheter). Videre står det at rommene i kjeller heller ikke er godkjent til varig opphold, men er godkjent som boder. Dvs at man har heller ikke lov til å bruke rommene i kjeller til varig opphold selv hvis man åpner opp forbindelsen til førsteetasje. 
 

Jeg ville ikke basert budsjettet mitt på at jeg kunne fortsatt utleien. Hvis kommunen tar tak i dette, og det har de plikt til om de blir oppmerksom på ulovlig bruk, så kan det være at rommene må tilbakeføres til boder. Kanskje kan man få omsøkt bruken til oppholdsrom i samme boenhet som oppe, men neppe uten endel tiltak, bla å åpne opp for innvendig adkomst, større vinduer, romhøyden er kanskje for lav, osv. Å få dette godkjent som to boenheter, vil utløse mange krav - om det i det hele tatt er mulig-  og er neppe økonomisk forsvarlig uansett.

Kommunes rett til å gripe inn følger av plan og bygningsloven kapittel 32.

 

Anonymkode: 4abe6...c55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunen her bryr seg iallfall ikke med ulovlige hybler. Et hus i vår gate er delt opp i knøttsmå hybler, ingen er godkjent for utleie. Huset ble solgt som hybelhus, det stod i prospektet at det ikke var godkjent. Huset ble solgt og er fortsatt leid ut med mange bittesmå hybler, ingen bryr seg. 

Anonymkode: 8e38e...f62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunen her bryr seg iallfall ikke med ulovlige hybler. Et hus i vår gate er delt opp i knøttsmå hybler, ingen er godkjent for utleie. Huset ble solgt som hybelhus, det stod i prospektet at det ikke var godkjent. Huset ble solgt og er fortsatt leid ut med mange bittesmå hybler, ingen bryr seg. 

Anonymkode: 8e38e...f62

I min kommune, hvor jeg jobber med byggesak, tar vi alltid tak i dette. Hva slags ulovligheter skal vi prioritere om vi ikke tar tak i husvær som kan være farlig? Jeg har flere ganger sendt pålegg om at folk må flytte ut av diverse ulovlige leiligheter, og vært på tilsyn for å sjekke at det er gjort.

Anonymkode: 7cd83...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...