Gå til innhold

Dere som bor i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at denne tiden skal jeg bruke på alt jeg vanligvis har lyst til, men aldri får tid til. Endelig kan jeg lese alle bøkene jeg har kjøpt, studere språkene jeg kan sånn halvveis, bruke maleutstyret jeg har liggende til å lage litt malerier og spille dataspill uten dårlig samvittighet. Jeg synes det er deilig å endelig ha tid til alt dette og ikke konstant få planene mine utsatt fordi jeg bare må en tur inn til byen, bare må treffe en venninne eller bare må på fest. Jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil hjemme, og ingen forventer noe annet😊 Det er digg! 

Samtidig ser jeg fram til den dagen dette er over på et eller annet vis, og dagdrømmer til og med om det. Savner jo å gå ut og på livekonsert og treffe både kjente og nye mennesker. Jeg gleder meg til den dagen jeg kan gjøre det igjen, men i mellomtiden tar jeg livet med ro og utvikler meg selv. 😊

Har ikke barn da, så vet ikke hva jeg skulle funnet på for dem😅 Kanskje hobbyer som tegning og maling, lydbok, lære de å lage mat/bake? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare å reise rundt og gjøre det du eller ville gjort på en søndag. Livet er en evig søndag nå.
Dra på fjelltur eller teltur da vel? ingen nekter deg å forlate kommunen.

Anonymkode: e79e5...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Amananas skrev:

Jeg tenker at denne tiden skal jeg bruke på alt jeg vanligvis har lyst til, men aldri får tid til. Endelig kan jeg lese alle bøkene jeg har kjøpt, studere språkene jeg kan sånn halvveis, bruke maleutstyret jeg har liggende til å lage litt malerier og spille dataspill uten dårlig samvittighet. Jeg synes det er deilig å endelig ha tid til alt dette og ikke konstant få planene mine utsatt fordi jeg bare må en tur inn til byen, bare må treffe en venninne eller bare må på fest. Jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil hjemme, og ingen forventer noe annet😊 Det er digg! 

Samtidig ser jeg fram til den dagen dette er over på et eller annet vis, og dagdrømmer til og med om det. Savner jo å gå ut og på livekonsert og treffe både kjente og nye mennesker. Jeg gleder meg til den dagen jeg kan gjøre det igjen, men i mellomtiden tar jeg livet med ro og utvikler meg selv. 😊

Har ikke barn da, så vet ikke hva jeg skulle funnet på for dem😅 Kanskje hobbyer som tegning og maling, lydbok, lære de å lage mat/bake? 

😂😂😂😂

Du er veldig søt som tror at folk uten barn trenger råd om hva de skal finne på når de må bli inne. Hele problemstillingen relateres rundt at man har småbarn som trenger masse bevegelse og stimuli en 60 kvm leilighet ikke kan gi dem. Hadde også hatt 101 ting jeg kunne gjort om det ikke var for at jeg har barn. 
 

Koselig å lese om alle planene dine da, fikk meg til å mimre tilbake til det romantiske forholdet jeg tidligere hadde til begrepet «tid». 

Anonymkode: 10bcb...695

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sutrer ikke over offentlige aktivitetstilbud. Jeg hadde vært fornøyd hadde vi bare kunne reist ut av Oslo til en fritidseiendom så barna hadde kunne bevegd seg mer rundt. Jeg argumenetet med å overbelastet lokale helsesteder, men å la småbarnsfamilier som bor å små leiligheter få mulighet til å bo i hus (som de eier) burde ikke være det  som tipper lasset.

Anonymkode: e2efb...254

Men sånn er regelen. Jeg bor i en hyttekommune, og på sommerstid er legevakta her overfylt av turister. Så selvom du tenker at det ikke vil bli problematisk, må regelen nesten gjelde alle uten unntak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er resultatet av overstimulerte barn. Det skal hele tiden skje noe. Vi foreldre legger planer fra morgen til kveld så verken kropp eller hjerne på våre barn får muligheten til å tenke selv, bruke fantasien, finne på sin egen lek eller kjede seg i 10 minutter..  Vi må finne tilbake til den roen barnefamilier hadde på 50, 60, 70 og 80-tallet da barneflokken var større, men likevel bodde folk i små leiligheter, gjerne uten veranda/terrasse. Barn må ikke underholdes hele tiden. De må lære  å kjede seg, læreå sitte på gulvet og finne på en lek med sine ti fingre, og vi foreldre må slappe av. Foreldre gjør seg selv en bjørnetjeneste. 

Hilsen spesialpedagog og mamma

Anonymkode: 8062e...9ea

Min mann vokste opp i blokkleilighet uten veranda på 70-tallet. De brukte absolutt all tid på å leke med nabobarna på fellesområdene. Så du skjønnmaler situasjonen. For det er det ikke lov til å gjøre nå. 

Anonymkode: b4269...c17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hello.  Du er like ille som hyttefolk - BLIR HJEMME!  Du risikere å dra med smitte til svigerforeldrene.  Hva er det med folk som oppfører seg som verden er som det var?  Skjønner du hva en pandemi betyr?  Slutt å være egoistisk og ikke besøk eldre folk! 

Anonymkode: 0fc5c...21b

Det er jo ikke ikke ikke som hyttefolk! Hele grunnen til at man ikke skulle dra på hytta var å ikke overbelaste et Lite dimensjonert helsevesen, det gjør vi ikke i Bergen. 

Anonymkode: a8ce4...52c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Nerine_ skrev:

Selvom dere ikke kan benytte dere av alle de offentlige tilbudene du nevnte, trenger dere ikke å sitte på rumpa og se i taket.

Syns ærlig talt det er ganske tafatt (og sutrete) å klage etter to uker med fravær av aktiviteter. Bruk fantasien! 

Det har vi gjort, og nå er vi lei alle mann. Det er ikke det at vi ikke ha gjort noen ting, og bare sittet på baken, det er det at dette blir så langdrygt nå at innen påske har vi ingen gode kreative forslag til «artige aktiviteter» igjen. Vi er rett og slett drittlei. 

Anonymkode: a8ce4...52c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal finne på ting inne, og gå turer ute. Det er ikke så mye folk ute så jeg anser det som helt trygt å gå utendørs. 

Anonymkode: bcbdf...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min bor i København og barna hennes er også vant til at det skjer noe i helgene. De drar i Tivoli, zoologisk have, akvariet, Dyrehavsbakken, lekeland, trampolinepark, museer, på kino og kafe. Dette går jo ikke nå og søsteren min har vært nødt til å tenke alternativt. Hun dro frem mammas gamle "kunster" fra vi vokste opp:

  • Lage trolldeigfigurer og senere male dem
  • Tegne og male
  • Samle steiner på stranda og male dem
  • Spille brettspill
  • Bake sammen med barna
  • La barna ta del i matlaging
  • Lage påskepynt av papp og piperensere

Barna har blitt nødt til å venne seg til det skjer mindre enn de er vant til i hverdagen og det har ikke vært bare lett, men det begynner å gå seg til. Senk skuldrene. Pust. Prøv å snu fokus fra det dere ikke kan gjøre til hva dere faktisk kan gjøre.

Anonymkode: ea121...acc

Ja, da. Alt som faller i smak er prøvd og gjort. I tillegg må jo dette kombineres med hjemmekontor. Er medlem i alle grupper som er å oppdrive på fb med «spennende inneaktiviteter for barn», det hjelper ikke når det blir så langdrygt. 
 

barna kan gjerne roe ned og bli vandt til mindre action, men ikke i uke inn og uke ut, det er det som er problemet. Det er ikke lenger noe hyggelig å «leke at vi er på hytta» når påsken kommer, alle «gode» forslag er oppbrukt.

Anonymkode: a8ce4...52c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere utsetter svigers for mulig smitte ved å reise dit. Jeg bor alene i en leilighet, og min mor bor også alene, ikke langt herfra, men vi sees ikke nå. Selv om jeg er frisk, så aner jeg ikke om jeg er smittebærer, og det vil jeg ikke risikere å utsette henne for. 

Anonymkode: 7e3d2...673

De er ikke i risikogruppen og de har vært i karantene, så de er garantert ikke smittsomme. Vi har ikke vært særlig utendørs, og det kommer til å bli enda mindre i ukene som kommer, så det har jeg ikke så dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: a8ce4...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en bil. Hvis barna ikke er vandt til å ha bil, syns de det er gøy selv om dere ikke dra så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er negativt for vi er rett og slett avskåret fra alle utemuligheter. Som de skriver over her så er mange lekeplasser nå stengt uansett. Hytteforbudet rammer oss småbarnsforeldre innen ring 3 hardt.

Anonymkode: e2efb...254

...Og resten av tida har folk innenfor ring 3 store fordeler som resten av landet ikke har. Man nyter godt av store statlige investeringer i kollektivtrafikk, nærhet til landets beste helsetjenester og utdanningstilbud, byen blir daglig holdt ved like, og en uforholdsmessig stor andel av nordmenns skattepenger spyttes inn i Oslo. 

Til forskjell fra en familie i en vestlandsbygd, som må leve med ras- og flomfare hver vinter, som aldri blir sikret av det offentlige. Som opplever at lokalsykehuset og fødetilbud nedlegges, at veier og bygninger fallerer, at det ikke finnes kollektivtilbud og likevel dyre bomstasjoner. Korona-tida er vel den eneste tida bygdefolket har en klar fordel, med tanke på uteareal og aktiviteter.

Jeg sier ikke at jeg ikke har empati, jeg bor også i Oslo med to barn under 5 år og holder på å klikke, men det går an å beholde litt perspektiv opp i det hele. Dette, en måned isolasjon i eget hjem, er noe store deler av verden er nødt til å forholde seg til iblant. Ikke bare under korona, men under krig, opptøyer og naturkatastrofer. Vi har bare levd veldig forskånet her på bjerget. 

Man må bite tennene sammen og komme seg gjennom det, kanskje til og med vokse litt som menneske og få en ny forståelse for situasjonen til folk i andre verdensdeler. Og til syvende og sist har man selv valgt å bosette seg midt i byen med små barn. Man har ofret hage og uteareal til fordel for nærhet til urbane tilbud. Prisen betaler man selvsagt når noe uventet inntreffer, og man blir låst til et hjem hvor det egentlig ikke er plass nok til en familie. 

Anonymkode: cfe3e...f5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har vi stått opp 05:30, spist frokost og får da vært ute i 3-4 timer før noen andre er går ut. Ser minimalt med mennesker. 
Forrige helg kjørte vi til Vestmarka i Bærum og gikk tur på småstiene, igjen møtte vi nesten ingen. 
 

Etter lunsj har vi inneaktiviteter med barna, som maling, tegning, pusling og leking. 
 

Barna er i seng kl 18:00 siden vi står opp så tidlig. 
 

Vi fortsetter med dette de neste 3 ukene så barna får sin dose med både utendørs og innendørs lek. Litt kjipt, men sånn er det bare å bo midt i Oslo uten hage. 

Anonymkode: a2998...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til nå har vi stått opp 05:30, spist frokost og får da vært ute i 3-4 timer før noen andre er går ut. Ser minimalt med mennesker. 
Forrige helg kjørte vi til Vestmarka i Bærum og gikk tur på småstiene, igjen møtte vi nesten ingen. 
 

Etter lunsj har vi inneaktiviteter med barna, som maling, tegning, pusling og leking. 
 

Barna er i seng kl 18:00 siden vi står opp så tidlig. 
 

Vi fortsetter med dette de neste 3 ukene så barna får sin dose med både utendørs og innendørs lek. Litt kjipt, men sånn er det bare å bo midt i Oslo uten hage. 

Anonymkode: a2998...a24

God løsning når man har så mye tid med barna, uten jobb.

Skulle ønske jeg også hadde fri. Men niks, full jobb hjemme, med barna her... Til å bli gal av. Så når jeg er ferdig kl 15.00 løper vi ut. Synes synd på barna som blir avvist fordi jeg må jobbe så mye i disse rare tidene. Så jeg er også medlem på alle grupper mulige, men de fleste har jo fri...så det passer aldri.

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo og har tenkt meg både ut i nabolaget og ut i marka, vi bor rett ved en del av marka hvor det er lite folk og vi kan gå hjemmefra og ut dit. Ellers skal vi lage god mat, bake, ha påskeverksted, gjøre diverse prosjekt i hagen og hjemme. Hvorfor kan dere ikke dra ut i marka? Marka er stor, så det går fint an å gå et sted hvor det ikke er så mye folk. Og hvorfor kan dere ikke gå ut i gatene? 

Anonymkode: 5eb8f...056

Om du bor rett ved Marka så er det nok litt bedre plassvilkår enn bor meg eksemåelvis som bor i Bydel Sagene.

Vi er på smittetoppen, og det er av de mest trngbodde bydelene. Alle vil på tur hit langs Akerselva.

Du har jo hage i tillegg - det er jo på ingen måte det samme som å bo i en rang leilighet. Mange her bor gjerne med 3-5 barn på en 3roms, og det er mange kommunale boliger her.

Vi drar ikke ut i Marka fordi det 1: har vist seg å være veldig fullt og 2: vi må ta kollektiv - noe vi helst vil unngå. Særskilt i påsken hvor nok mange løsner litt på tiltakene.

Lekeplassene her vi bor er avstengt fordi de tilhører barnehagene - og parkene er fulle av folk som ikke har annensteds å gjøre av seg.

Selvsagt kan vi gå en påsketur opp og ned Grefsenveien,men det blir ikke så koselig i ukesvis :P 

Anonymkode: 09cbd...636

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til nå har vi stått opp 05:30, spist frokost og får da vært ute i 3-4 timer før noen andre er går ut. Ser minimalt med mennesker. 
Forrige helg kjørte vi til Vestmarka i Bærum og gikk tur på småstiene, igjen møtte vi nesten ingen. 
 

Etter lunsj har vi inneaktiviteter med barna, som maling, tegning, pusling og leking. 
 

Barna er i seng kl 18:00 siden vi står opp så tidlig. 
 

Vi fortsetter med dette de neste 3 ukene så barna får sin dose med både utendørs og innendørs lek. Litt kjipt, men sånn er det bare å bo midt i Oslo uten hage. 

Anonymkode: a2998...a24

Med bil kan man jo farte rundt da, det kan ikke vi uten bil midt i Oslo ;)  

Anonymkode: 09cbd...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til nå har vi stått opp 05:30, spist frokost og får da vært ute i 3-4 timer før noen andre er går ut. Ser minimalt med mennesker. 
Forrige helg kjørte vi til Vestmarka i Bærum og gikk tur på småstiene, igjen møtte vi nesten ingen. 
 

Etter lunsj har vi inneaktiviteter med barna, som maling, tegning, pusling og leking. 
 

Barna er i seng kl 18:00 siden vi står opp så tidlig. 
 

Vi fortsetter med dette de neste 3 ukene så barna får sin dose med både utendørs og innendørs lek. Litt kjipt, men sånn er det bare å bo midt i Oslo uten hage. 

Anonymkode: a2998...a24

Når får du tid til 8 timer hjemmekontor? 

Anonymkode: a8ce4...52c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i Oslo sentrum med et lite barn i barnehagealder og det er helt grusomt. Vi kan ikke gå på lekeplassene eller parkene våre pga det er så mye folk. Vi har ingen uteområder og barnet holder på å gå på veggene i en liten leilighet. Bare det å bruke fellesområder føles utrygt med tanke på smitte. Vi hadde håpt hytteforbudet ble hevet slik vi får mer folk ut av byen. Vi har heller ingen sted å dra om vi ikke kan dra på hytte. Ikke har vi funnet et sted vi kan leke i fred som er en sykkeltur unna Oslo sentrum.

Vi hadde taklet dette mye bedre om vi hadde en hage. Det er faktisk helt grusomt å måtte sitte inne i en bitteliten leilighet med et lite barn uten mulighet til å lufte oss...

Anonymkode: e2efb...254

Kan dere ikke flytte? Å bo i en trang leilighet midt i byen høres egentlig nitrist ut om det så er korona-tilstander eller ikke.

Anonymkode: 3ca13...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke flytte? Å bo i en trang leilighet midt i byen høres egentlig nitrist ut om det så er korona-tilstander eller ikke.

Anonymkode: 3ca13...13b

Ikke meg du siterte, men det er fantastisk å bo sentralt med barn utenom Coronatider. Masse tilbud til barn og voksen, mindre/ingen tid i hverdagen kastet bort på pendling, et variert nabolag etc. Virkelig elsker å bo sentralt med barn❤️

Anonymkode: a8ce4...52c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...