Gå til innhold

Dere som bor i Oslo

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Være hjemme. Spise påskegodt. Se påskekrim. Som hver påske.

Anonymkode: 415dd...dd5

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

HVA skal dere gjøre i påsken??? Ikke kan vi reise ut av kommunen. Ikke kan vi dra i marka. Ikke kan vi gå ute i gatene. Ikke kan vi dra på hytta. Ikke har vi egen hage og ikke noe sted å gjøre av oss. 

Vi er praktisk talt totalt isolert. 

Jeg aner ikke hvordan vi skal få til dette. Vi har tre turbotroll som ikke får besøke venner. 

Det er kjeft å få over alt. Jeg er virkelig rådvill for hvordan vi skal få en ok påske. Vil svært gjerne ha tips fra dere som har gode råd å komme med. 

Anonymkode: b4269...c17

Er dere i karantene?

Om ikke kan dere fritt gå ut. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi har ikke «godt av det», vi hater det alle som en. Ingen av oss trives med å ikke gjøre noen ting i uke etter uke. Vi er drittlei. 

Anonymkode: a8ce4...52c

Selvom dere ikke kan benytte dere av alle de offentlige tilbudene du nevnte, trenger dere ikke å sitte på rumpa og se i taket.

Syns ærlig talt det er ganske tafatt (og sutrete) å klage etter to uker med fravær av aktiviteter. Bruk fantasien! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt folk i Oslo. Trange trappeoppganger, fulle butikker, fulle parker, kjeft å få for omtrent alt man gjør ute virker det som. Med barn hadde jeg ikke holdt ut. Bor i en hyttekommune, men er ikke enig i hytteforbudet. Tenker at de som kan bør få komme seg ut av byen, for å minske smitte presset der. Så får man heller få strenge retningslinjer for handling og for å oppsøke legevakt. Ser ikke hvordan det kan være hensiktsmessig at så mange blir isolert inne, kanskje i måneder, når høyt blodtrykk, diabetes og hjerteproblemer er risikofaktorer... Flere måneder med innesitting er neppe bra for folkehelsa. Og skal vi på landet bare la oslofolk smitte hverandre og være glad det ikke er oss? Lett å dømme andre når man sitter i sitt store hus, med hage, bil og uendelige turmuligheter. Dere som roper om egoisme fordi oslofolket vil ut, er ikke dette også egoisme... 

Anonymkode: 59fbb...547

Nettopp... Det er ikke lett å være småbarnsfamilie i en trang by når vi er så vingeklippet som vi er nå. Det er ikke sunt for hverken oss eller barna. Alt vi ønsker er å få isolert oss i fred langt vekk fra andre mennesker, samtidig som barna kan få mulighet til å leke ute.

Anonymkode: e2efb...254

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Nerine_ skrev:

Selvom dere ikke kan benytte dere av alle de offentlige tilbudene du nevnte, trenger dere ikke å sitte på rumpa og se i taket.

Syns ærlig talt det er ganske tafatt (og sutrete) å klage etter to uker med fravær av aktiviteter. Bruk fantasien! 

Vi sitter ikke på rumpa, vi bruker hele døgnet på underholdning. Du har tydligvis ikke sittet inne i to uker i strekk med småbarn. Jeg ville prøvd det før du sier at vi klager.  Det er ikke så lett å bruke fantasien ute. De fleste uteområdene i sentrum er avstengt eller fulle av folk. Det er heller ikke så lett å komme seg til utkanten av Oslo til marka når man hverken er kjendt med turområdene der (lett å gå i Sognsvannfella) eller har bil tilgjengelig. Du vet at mange av de som bor i sentrum ofte hverken har bil eller sertifikat?

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da på ingen måte fremstilt dette som verdens undergang?? 

Jeg ba simpelthen bare om råd og tips til hva vi kunne gjøre...

Takk til alle dere som har gitt meg gode ideer! Jeg kjenner tydeligvis bare de stedene som folk flest kjenner og «alle» reiser til 😊

HI

Å var heller ikke kommentaren ment direkte til deg, men til alle som tilsynelatende har mest lyst til å bare legge seg ned og dø:)

Gjest Peanut
Skrevet

Her får vi sette oss på altanen med pledd og kakao ^^, 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sitter ikke på rumpa, vi bruker hele døgnet på underholdning. Du har tydligvis ikke sittet inne i to uker i strekk med småbarn. Jeg ville prøvd det før du sier at vi klager.  Det er ikke så lett å bruke fantasien ute. De fleste uteområdene i sentrum er avstengt eller fulle av folk. Det er heller ikke så lett å komme seg til utkanten av Oslo til marka når man hverken er kjendt med turområdene der (lett å gå i Sognsvannfella) eller har bil tilgjengelig. Du vet at mange av de som bor i sentrum ofte hverken har bil eller sertifikat?

Jeg har tre barn. Bil eller ei, du sutrer over skikkelig i-landsproblemer. Dere har alt dere trenger, bortsett fra offentlige aktivitetstilbud.

• Liker 1
Skrevet

Inne: kjøp og bygg lego og puslespill av forskjellig vanskelighetsgrad, lag hinderløype, leke med vann på badet, FaceTime lekestund med en venn, male, bake, spille, lese, film, hjelpe til med husarbeid og rydding etc. Etc. 

Hvor gammel var barnet ditt? Her har vi startet med klistremerke belønningssystem som motiverer han til å leke alene, pusle litt vanskelige puslespill alene (han har holdt på i 1-2 timer ett par ganger) og så så mange klistremerker gir spilletid på iPad eller nytt spill/bane som koster penger. Hjelper veldig og gir oss alle pusterom. 

Ute: sparkesykkeltur, sykkeltur, tur i skogen med forskjellige leker (kanskje dere kan leie dere en bil gjennom Nabobil for å komme dere til skogen?). Man kan jo gå ut så lenge man er 1 meter fra andre og tar hensyn. Er dere i risikosonen? Hvis ikke tenker jeg at dere ikke kan gjøre stort mere enn å ta hensyn med å følge de retningslinjene som er gitt og prøve å leve livene deres som best mulig.. 

Skjønner deg godt, man må bare ta en dag om gangen og prøve å gjøre det beste ut av det... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Si det til mine unger, drittlei av å gå tur! 

vi drar i svømmebasseng, lekeplasser, stengte barnehager, teknisk museum, naturhistorisk museum, reptilparken, barneteater, besøksgård, kino, bibliotek, kafé, besøk til venner, besøk til familie, kjøpesentere, lekeland, etc. Etc.

Vi sitter aldri en hel helg en gang inne, vi gjør alltid noe. 

Søsteren min bor i København og barna hennes er også vant til at det skjer noe i helgene. De drar i Tivoli, zoologisk have, akvariet, Dyrehavsbakken, lekeland, trampolinepark, museer, på kino og kafe. Dette går jo ikke nå og søsteren min har vært nødt til å tenke alternativt. Hun dro frem mammas gamle "kunster" fra vi vokste opp:

• Lage trolldeigfigurer og senere male dem
  • Tegne og male
  • Samle steiner på stranda og male dem
  • Spille brettspill
  • Bake sammen med barna
  • La barna ta del i matlaging
  • Lage påskepynt av papp og piperensere

Barna har blitt nødt til å venne seg til det skjer mindre enn de er vant til i hverdagen og det har ikke vært bare lett, men det begynner å gå seg til. Senk skuldrene. Pust. Prøv å snu fokus fra det dere ikke kan gjøre til hva dere faktisk kan gjøre.

Anonymkode: ea121...acc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut airbnb. Kanskje noen leier ut et hus med hage i oslo i påska?

Anonymkode: ee338...3fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Nerine_ skrev:

Jeg har tre barn. Bil eller ei, du sutrer over skikkelig i-landsproblemer. Dere har alt dere trenger, bortsett fra offentlige aktivitetstilbud.

Jeg sutrer ikke over offentlige aktivitetstilbud. Jeg hadde vært fornøyd hadde vi bare kunne reist ut av Oslo til en fritidseiendom så barna hadde kunne bevegd seg mer rundt. Jeg argumenetet med å overbelastet lokale helsesteder, men å la småbarnsfamilier som bor å små leiligheter få mulighet til å bo i hus (som de eier) burde ikke være det  som tipper lasset.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper at tallet på smittende går ned. Ellers blir det å jobbe på sykehuset i påsken.

Anonymkode: e1d1b...cf7

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp... Det er ikke lett å være småbarnsfamilie i en trang by når vi er så vingeklippet som vi er nå. Det er ikke sunt for hverken oss eller barna. Alt vi ønsker er å få isolert oss i fred langt vekk fra andre mennesker, samtidig som barna kan få mulighet til å leke ute.

Det har aldri vært sunt for barn å vokse opp i rekkehus eller kommunistkasser i en storby, det er ikke for uten grunn at bybarna ble sendt ut på landet under krigen.

Når denne krisen går over så håper jeg at byfolk med barn som bor i blokker og leiligheter selger for så å kjøpe seg noe utenfor de store byene, sentraliseringspolitikken er feilslått og man ser jo hvor farlig denne politikken er når landet står ovenfor en stor krise som nå.

Hvis man er i stand til å jobbe hjemmefra eller omskolere seg så får man mye mer for pengene hvis man kjøper bolig utenfor byene, kommunistkasser og rekkehus er uansett noe som er for pensjonister, studenter og enslige.

Anonymkode: 1e065...4b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært sunt for barn å vokse opp i rekkehus eller kommunistkasser i en storby, det er ikke for uten grunn at bybarna ble sendt ut på landet under krigen.

Når denne krisen går over så håper jeg at byfolk med barn som bor i blokker og leiligheter selger for så å kjøpe seg noe utenfor de store byene, sentraliseringspolitikken er feilslått og man ser jo hvor farlig denne politikken er når landet står ovenfor en stor krise som nå.

Hvis man er i stand til å jobbe hjemmefra eller omskolere seg så får man mye mer for pengene hvis man kjøper bolig utenfor byene, kommunistkasser og rekkehus er uansett noe som er for pensjonister, studenter og enslige.

Anonymkode: 1e065...4b0

Mange sammenligner dette med en krig, men barna denne gangen får ikke lov å slippe ut på landet... 

Vi kommer iallefall til å kjøpe hus så fort dette er over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

HVA skal dere gjøre i påsken??? Ikke kan vi reise ut av kommunen. Ikke kan vi dra i marka. Ikke kan vi gå ute i gatene. Ikke kan vi dra på hytta. Ikke har vi egen hage og ikke noe sted å gjøre av oss. 

Vi er praktisk talt totalt isolert. 

Jeg aner ikke hvordan vi skal få til dette. Vi har tre turbotroll som ikke får besøke venner. 

Det er kjeft å få over alt. Jeg er virkelig rådvill for hvordan vi skal få en ok påske. Vil svært gjerne ha tips fra dere som har gode råd å komme med. 

Har dere bil? Kjør ut av sentrum og finn et sted å slipp løs ungene. Hvis ikke dere har bil-kjøp en billig en. Det gjorde vi fordi vi har ikke sjans å komme oss ut av asfaltjungelen når man ikke skal ta kollektivt. Den kostet 8000,- og er godkjent til sommer 2021.Vi har dårlig råd, men dette prioriterte vi. Det  blir jo ikke noe ferie i sommer så da bruker vi heller pengene på bil. 

Anonymkode: 8062e...9ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en kjeft på t banen. Ikke utenom rushtid, hvertfall. Ta banen til østkanten og legg i vei innover i marka. Kan hende det er lurt å unngå de mest populære turmålene, men det er mye skog å ta av.. 

Jeg vet ikke hvordan det er på Akershus festning om dagen? Kanskje spennende å surre rundt der en dag, hvis det ikke er for mye folk. 

Anonymkode: deb3d...d37

AnonymBruker
Skrevet

Dette er resultatet av overstimulerte barn. Det skal hele tiden skje noe. Vi foreldre legger planer fra morgen til kveld så verken kropp eller hjerne på våre barn får muligheten til å tenke selv, bruke fantasien, finne på sin egen lek eller kjede seg i 10 minutter..  Vi må finne tilbake til den roen barnefamilier hadde på 50, 60, 70 og 80-tallet da barneflokken var større, men likevel bodde folk i små leiligheter, gjerne uten veranda/terrasse. Barn må ikke underholdes hele tiden. De må lære  å kjede seg, læreå sitte på gulvet og finne på en lek med sine ti fingre, og vi foreldre må slappe av. Foreldre gjør seg selv en bjørnetjeneste. 

Hilsen spesialpedagog og mamma

Anonymkode: 8062e...9ea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en kjeft på t banen. Ikke utenom rushtid, hvertfall. Ta banen til østkanten og legg i vei innover i marka. Kan hende det er lurt å unngå de mest populære turmålene, men det er mye skog å ta av.. 

Jeg vet ikke hvordan det er på Akershus festning om dagen? Kanskje spennende å surre rundt der en dag, hvis det ikke er for mye folk. 

Anonymkode: deb3d...d37

Var på festningen sist fredag i 13-tiden. Var så godt som folketomt der da, vandret rundt i en halvtimes tid. Møtte på tre-fire turgåere og et par soldater som holdt vakt på toppen der. Ellers folketomt.  

Anonymkode: ea121...acc

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan da reise ut av kommunen, bare ikke til små hyttekommunene? Vi har tenkt oss til svigers i Bergen. Det er ingen hyttekommune og vi overbelaster ikke helsesystemet i en så stor by som Bergen ved å dra dit. Vi stopper ingen steder på veien, bare tisser i veikanten. 

Dere utsetter svigers for mulig smitte ved å reise dit. Jeg bor alene i en leilighet, og min mor bor også alene, ikke langt herfra, men vi sees ikke nå. Selv om jeg er frisk, så aner jeg ikke om jeg er smittebærer, og det vil jeg ikke risikere å utsette henne for. 

Anonymkode: 7e3d2...673

• Liker 1
  • Opprett ny...