Gå til innhold

Hvor har folk det fra at vi "skal holde oss hjemme" nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev:

Her virker problemet heller å være at noen privatpersoner har tatt på seg en slags rolle som moraliserende makt heller enn at folk går genetelt utover anbefalingene som er gitt.

Det er et problem når folk ikke følger myndighetenes anbefalinger. Da kan vi få for mange smittede for fort og et betydelig antall liv går unødvendig bort. Det vil også være mange som er syke men overlever men som ikke fikk den lindringen og oppfølgingen de normalt ville fått.

Anonymkode: cf27c...6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Erna har allerede sagt at det ikke blir noe portforbud å har forklart hvorfor.

Anonymkode: 1cc1e...41c

Portforbud er det ingen som har nevnt. Derimot er det flere land som har begrenser antall mennesker som kan samles.

Anonymkode: 52768...b68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde alle holdt minst en meter avstand fra hverandre, ikke oppsøkt steder hvor mange ferdes, og generelt lyttet til råd som kommer gjennom pressekonferanser og diverse annet i løpet av dagen så hadde ikke dette vært et problem. Det viser seg at ikke alle gjør det, og da må det forbud til. Gi mennesker en mulighet til å tolke retningslinjene, og mange vil tolke de til beste for seg. 

Anonymkode: 52768...b68

Retningslinjene er ikke særlig åpne for tolkning. De er nokså rett frem:

Råd og tiltak for befolkningen generelt

  • God hånd- og hostehygiene, prøv å unngå å ta deg i ansiktet.
  • Personer som bor sammen kan omgås normalt.
  • Unngå håndhilsning, samt kyssing og klemming utenfor hjemmet.
  • Hold avstand til andre, både på jobb, ute og andre steder du oppholder deg.
  • Begrens antall personer du har nær kontakt med, og får besøk av, til noen få av gangen.
  • Friske barn kan være sammen både ute og inne, men i små grupper.
  • Utsette større sammenkomster som ikke er nødvendige.
  • Hvis du får feber eller luftveissymptomer bør du isolere deg hjemme til ett døgn etter at du er frisk. 
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et problem når folk ikke følger myndighetenes anbefalinger. Da kan vi få for mange smittede for fort og et betydelig antall liv går unødvendig bort. Det vil også være mange som er syke men overlever men som ikke fikk den lindringen og oppfølgingen de normalt ville fått.

Anonymkode: cf27c...6d4

De aller fleste følger nok myndighetenes anbefalinger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox

Det stemmer at man gjerne kan gå ut på tur eller gå på skitur, men problemet med det er jo nettopp som jeg leste
her om dagen på forumet her. Så var det to personer som holdte på å krasje i hverandre når dem gikk på ski.

Tenk om en av de var i karantene og kunne være smittet, men ventet på svar ifra prøven for et eksempel?
Det ville jo vært helt hårreisende om den andre ville ha blitt smittet!

Det samme gjelder å være ute i byen og slikt. Det er mange vanskelige hjørner som ikke er alltid like enkelt å se om det finnes noen andre mennesker rett på andre siden av kanten av huset.
Plutselig så kan man være under 1 meter distansen!

Er nettopp derfor jeg holder meg hjemme! Jeg ønsker ikke å bli smittet i og med at jeg er i risikogruppa!
1 meter distansen er jo bare det som er anbefalt. I noen tilfeller vil jo ikke det heller hjelpe om man nyser på èn person.

Dermed tar de aller fleste til seg fornuften å holder seg hjemme, og blir irritert på andre folk som tar denne unødvendige sjansen på å bli smittet og risikerer å måtte være inne enda lengre pga. disse folka fordi det vil spre seg videre når noen tar den sjansen!

Jeg har allerede vært isolert i over to uker siden jeg er den forsiktige personen, og stolte ikke på myndighetene om dem reagerte raskt nok, og det er jo selvfølgelig irriterende at vi må opprettholde lock-down enda lengre enn 26. Mars som det er blitt hintet om av flere politikere i de siste dagene pga. stadig flere tar den unødvendige sjansen og være blant masse folk som er blitt advart mot blant annet.

Slik som å gå i populære stier, parker osv. hold dere hjemme til det er nødvendig med mathandel!

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Tarmegenbolle said:

Retningslinjene er ikke særlig åpne for tolkning. De er nokså rett frem:

Råd og tiltak for befolkningen generelt

  • God hånd- og hostehygiene, prøv å unngå å ta deg i ansiktet.
  • Personer som bor sammen kan omgås normalt.
  • Unngå håndhilsning, samt kyssing og klemming utenfor hjemmet.
  • Hold avstand til andre, både på jobb, ute og andre steder du oppholder deg.
  • Begrens antall personer du har nær kontakt med, og får besøk av, til noen få av gangen.
  • Friske barn kan være sammen både ute og inne, men i små grupper.
  • Utsette større sammenkomster som ikke er nødvendige.
  • Hvis du får feber eller luftveissymptomer bør du isolere deg hjemme til ett døgn etter at du er frisk. 

Tydeligvis mange epidemiologer her inne som mener helsemyndighetenes anbefalinger ikke holder faglig mål. Ikke helt godt å si hvor de tar denne selvtilliten kombinert med manglende kunnskap fra. 

Anonymkode: 13534...523

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har sagt at det ikke skal bremses? Hører du stemmer i hodet nå igjen?

Anonymkode: 13534...523

Sier den som skriver at smitten skal spres. Den sprer seg uansett, men det er ikke fokuset og målet med disse tiltakene. For å bremse smitte er ikke målet å spre det, slik du skriver det, smarten. 

Anonymkode: 00e99...616

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lasox said:

Det stemmer at man gjerne kan gå ut på tur eller gå på skitur, men problemet med det er jo nettopp som jeg leste
her om dagen på forumet her. Så var det to personer som holdte på å krasje i hverandre når dem gikk på ski.

Tenk om en av de var i karantene og kunne være smittet, men ventet på svar ifra prøven for et eksempel?
Det ville jo vært helt hårreisende om den andre ville ha blitt smittet!

Det samme gjelder å være ute i byen og slikt. Det er mange vanskelige hjørner som ikke er alltid like enkelt å se om det finnes noen andre mennesker rett på andre siden av kanten av huset.
Plutselig så kan man være under 1 meter distansen!

Er nettopp derfor jeg holder meg hjemme! Jeg ønsker ikke å bli smittet i og med at jeg er i risikogruppa!
1 meter distansen er jo bare det som er anbefalt. I noen tilfeller vil jo ikke det heller hjelpe om man nyser på èn person.

Dermed tar de aller fleste til seg fornuften å holder seg hjemme, og blir irritert på andre folk som tar denne unødvendige sjansen på å bli smittet og risikerer å måtte være inne enda lengre pga. disse folka fordi det vil spre seg videre når noen tar den sjansen!

Hvor ofte har du opplevd å bli nyst på av fremmede når du er utenfor eget hjem? Selv har jeg aldri opplevd det. 

Anonymkode: 13534...523

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Retningslinjene er ikke særlig åpne for tolkning. De er nokså rett frem:

Råd og tiltak for befolkningen generelt

  • God hånd- og hostehygiene, prøv å unngå å ta deg i ansiktet.
  • Personer som bor sammen kan omgås normalt.
  • Unngå håndhilsning, samt kyssing og klemming utenfor hjemmet.
  • Hold avstand til andre, både på jobb, ute og andre steder du oppholder deg.
  • Begrens antall personer du har nær kontakt med, og får besøk av, til noen få av gangen.
  • Friske barn kan være sammen både ute og inne, men i små grupper.
  • Utsette større sammenkomster som ikke er nødvendige.
  • Hvis du får feber eller luftveissymptomer bør du isolere deg hjemme til ett døgn etter at du er frisk. 

Samtidig nevnes det at barnet ikke bør ha flere enn 2-3 lekekamerater som er de samme hver sag. Disse barna bør da også kunne ha disse samme 2-3 lekekameratene. Set anbefales å gå tur, men ikke oppsøk steder der det er mange. Start gjerne turen hjemmenfra. Dette er tilleggsopplysninger som kommer fra FHI. Det står ikke i denne som du slenger fram her hele tiden, men er en viktig tilleggsopplysning, tenker jeg.

Anonymkode: 52768...b68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte har du opplevd å bli nyst på av fremmede når du er utenfor eget hjem? Selv har jeg aldri opplevd det. 

Anonymkode: 13534...523

Det har aldri skjedd heldigvis (som jeg kan huske i farten), men det kan skje!

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte har du opplevd å bli nyst på av fremmede når du er utenfor eget hjem? Selv har jeg aldri opplevd det. 

Anonymkode: 13534...523

Det har vært flere tilfeller i det siste hvor folk nyser og hoster på fremmede på gata, i bussen og på tog. Hva med å lese nyheter før du kommenterer bastant? Smarten. 

Anonymkode: 00e99...616

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

De aller fleste følger nok myndighetenes anbefalinger. 

Hvorfor må Oslo må stenge skjenkesteder da?

Anonymkode: 52768...b68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må Oslo må stenge skjenkesteder da?

Anonymkode: 52768...b68

Fordi skjenkestedene ikke fulgte påleggene de fikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært flere tilfeller i det siste hvor folk nyser og hoster på fremmede på gata, i bussen og på tog. Hva med å lese nyheter før du kommenterer bastant? Smarten. 

Anonymkode: 00e99...616

Det stemmer! Har lest i flere scenario der hvor folk har nyser, hoster og spytter på folk med vilje uten at de som gjør det vet om dem har viruset eller ei og når jeg går ut for første gang etter lock-down kommer jeg til å bære på meg våpen for første gang for å unngå at noen idioter kommer til å gjøre det på meg. Det har vært spesielt mange hendelser for de ansatte som er i butikkene.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev:

Retningslinjene er ikke særlig åpne for tolkning. De er nokså rett frem:

Råd og tiltak for befolkningen generelt

  • God hånd- og hostehygiene, prøv å unngå å ta deg i ansiktet.
  • Personer som bor sammen kan omgås normalt.
  • Unngå håndhilsning, samt kyssing og klemming utenfor hjemmet.
  • Hold avstand til andre, både på jobb, ute og andre steder du oppholder deg.
  • Begrens antall personer du har nær kontakt med, og får besøk av, til noen få av gangen.
  • Friske barn kan være sammen både ute og inne, men i små grupper.
  • Utsette større sammenkomster som ikke er nødvendige.
  • Hvis du får feber eller luftveissymptomer bør du isolere deg hjemme til ett døgn etter at du er frisk. 

Jo her er det åpning for tolking. Har snakket med mange som mener at de ikke kan ha besøk av noen pga det er anbefalt. Mens jeg tolker det som at vi fint kan ha besøk men gjerne bare en eller to om gangen.

Det står heller ikke noe om at vi kun bør oppsøke kjøpesenter med mindre vi mangler noe som er krise. Mens her inne blir vi halshugd hvis vi gjør noe så grusomt å går på senteret bare for å kjøpe fotballskoene som er på tilbud nå.

Anonymkode: 1cc1e...41c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært flere tilfeller i det siste hvor folk nyser og hoster på fremmede på gata, i bussen og på tog. Hva med å lese nyheter før du kommenterer bastant? Smarten. 

Anonymkode: 00e99...616

Her er det jo snakk om blind hosting, på lik linje som med bøind vold. Det er noe et fåtall driver med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er folk som går i store klunger nå om dagen. Det vitner om ego og lite innsikt i sitt eget og andre sitt liv. Trist!

Anonymkode: 9e4bc...1c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev:

Her er det jo snakk om blind hosting, på lik linje som med bøind vold. Det er noe et fåtall driver med.

Ja, også? Hosting er hosting. Og det har vært mange tilfeller av dette, et lite utvalg her:

1

2

3

4

5

6

Vær så god :) 

Anonymkode: 00e99...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, også? Hosting er hosting. Og det har vært mange tilfeller av dette, et lite utvalg her:

1

2

3

4

5

6

Vær så god :) 

Anonymkode: 00e99...616

Det har lite med å kreve at folk skal holde seg hjemme å gjøre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...