Gå til innhold

Ber om mer lønn!

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke denne krisen bør utnyttes i en lønnskamp. Det er da også ganske typisk at dette kommer fra sykepleiere - man hører sjelden slikt fra hverken leger, fysioterapeuter, helsefagarbeidere m.fl. Sykepleierne bør passe seg så de ikke blir det nye politiet - som var så hissige på lønnskamp en periode at folk gikk lei, og sannelig ligger de dårlig an lønnsmessig nå!

Eh, hva er det du babler om? Når har politiet ikke hatt dårlig lønn? Og hvem var det som "gikk lei" mener du?

Og hvorfor skulle ikke sykepleiere si ifra om dårlig lønn bare fordi andre kanskje ikke har gjort det samme? Skjerpings.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, herzeleid skrev:

Det er uklart for meg hva de egentlig får. I situasjonen slik den er nå får de vell ekstra betaling for overtid osv. og får vell sånn sett mer betalt i denne perioden enn ellers? 

Ellers heller jeg mot å tenke at de ekstra ulempene de medfører bør kompenseres, men at en samtidig ikke bør få bedre betalt for å gjøre det som her i aller høyeste grad må kunne sies å være jobben deres. Jeg ser det i tilfeller der helsepersonell omdisponeres til andre funksjoner de i utgangspunktet ikke har ønsket eller der du må "omskoleres", men for en sykepleier som "gjør jobben sin" har jeg litt vanskeligere for å se hva de skal kompenseres for utover ekstra/ubeleilig arbeidstid? 

Jeg er spesialsykepleier. Med et vips så har de endret turnusen fra hver 3.helg til hver 2. på ubestemt tid. Uten kompensasjon. Blir jeg beordret/tar frivillig på meg til å gå dobbelvakt fra dagvakt over i kveldsvakt er de fire første timene av kveldsvakta 50% overtidsbetalt. Pluss de har ikke smittevernutsyr nok slik at jeg kan beskytte meg på isolat. Sistnevnte er egentlig lovpålagt, at jeg skal være trygg på min arbeidsplass. Summen av dette gjør at jeg mener det er riktig å bedre betingelsene for alle oss som står i dette. 

Anonymkode: 269d5...ae9

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er spesialsykepleier. Med et vips så har de endret turnusen fra hver 3.helg til hver 2. på ubestemt tid. Uten kompensasjon. 

Når du skriver uten kompensasjon, mener du da uten noen ekstra tillegg utover lønnen? Du får fortsatt betalt for timene du jobber ekstra? Eller missforstår jeg?

Sitat

Blir jeg beordret/tar frivillig på meg til å gå dobbelvakt fra dagvakt over i kveldsvakt er de fire første timene av kveldsvakta 50% overtidsbetalt.

Det vil si 150% timelønn? Hva får du betalt de påfølgende timene? 

Sitat

Pluss de har ikke smittevernutsyr nok slik at jeg kan beskytte meg på isolat. Sistnevnte er egentlig lovpålagt, at jeg skal være trygg på min arbeidsplass. Summen av dette gjør at jeg mener det er riktig å bedre betingelsene for alle oss som står i dette. 

Det høres rimelig ut at en kompenseres for ekstra risiko, men hva slags betingelser ser du for deg? Snakker vi kompensasjon i lønn eller andre godtgjørelser? 

Ellers; Takk for info :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, herzeleid skrev:

Når du skriver uten kompensasjon, mener du da uten noen ekstra tillegg utover lønnen? Du får fortsatt betalt for timene du jobber ekstra? Eller missforstår jeg?

Det vil si 150% timelønn? Hva får du betalt de påfølgende timene? 

Det høres rimelig ut at en kompenseres for ekstra risiko, men hva slags betingelser ser du for deg? Snakker vi kompensasjon i lønn eller andre godtgjørelser? 

Ellers; Takk for info :)

Kompensasjon for økt ubekvem arbeidstid. Det er stor forskjell på å jobbe hver 2.helg enn hver 3. 
Resten av timene på kveldsvakten er 100%. Men dvs at halve kveldsvakten er 50% overtidsbetalt. NSF burde selvfølgelig ha tatt tak i det i tidligere lønnsforhandlinger, men har valgt å ikke gjøre noe med det. Dersom det blir veldig mange koronapasienter vil der bli enormt behov for personell og vi vil måtte jobbe doble vakter. 
Jeg ser for meg risikotillegg. Annen kompensasjon vil være avspasering (vet ikke hva annet du tenker på). Avspasering er nesten umulig å få til hos oss da driften kommer foran, og vi har det sjelden rolig.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kompensasjon for økt ubekvem arbeidstid. Det er stor forskjell på å jobbe hver 2.helg enn hver 3. 
Resten av timene på kveldsvakten er 100%. Men dvs at halve kveldsvakten er 50% overtidsbetalt. NSF burde selvfølgelig ha tatt tak i det i tidligere lønnsforhandlinger, men har valgt å ikke gjøre noe med det. Dersom det blir veldig mange koronapasienter vil der bli enormt behov for personell og vi vil måtte jobbe doble vakter. 
Jeg ser for meg risikotillegg. Annen kompensasjon vil være avspasering (vet ikke hva annet du tenker på). Avspasering er nesten umulig å få til hos oss da driften kommer foran, og vi har det sjelden rolig.

Her høres det da ut som om dere er meget godt kompensert?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Her høres det da ut som om dere er meget godt kompensert?

At vi får overtidsbetalt for å jobbe overtid?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At vi får overtidsbetalt for å jobbe overtid?

Det du først så ut tul å beskrive var 50 og 100% ekstra for kveldsvakt. 

Overtidsbetaling er for øvrig bra kompensasjon for å jobbe overtid, ja.

Skrevet

Er selv sykepleier, men gikk ut i barselpermisjon før dette brakte løs. Jeg har snakket lenge om at endel ting må endres iforhold til lønn for sykepleiere lenge, og det ikke bare fordi «jeg skal ha lønn for strevet» men rett og slett fordi det begynner å bli en prekær mangel på sykepleiere og annet helsepersonell i landet vårt. Da bør det være tydelig at det settes pris på både den ubekvemme arbeidstiden, arbeidsbelastningen for kropp og hode og risikoen det innebærer.

Det er litt kjipt å aldri ha fri hele påsken, det er krevende å jobbe dag/kveld/natt og det bør man kompenseres for, enkelt og greit. I tillegg må man da sette familieliv og alt til side når noe som dette skjer. Det er allerede mye som er krevende å stå i i vårt helsevesen, å være alene sykepleier på vakt på en rehab avdeling med 20 pasienter og 3 nye innkomne en kveld med 3 helsefagarbeidere å lene seg på er for eksempel IKKE greit, det er ALT for mye ansvar! Derfor har jeg lenge sagt at vakter hvor man går som ansvarlig sykepleier burde gi ett form for tillegg, ene og alene fordi jeg står ansvarlig for alt som skjer ila den vakten. Kommer det ett avvik går det på meg som sykepleier, uavhengig av om det var jeg som gjorde feilen eller ikke. Har man ansvarsvakt i fengselsvesenet har man også ett betydelig tillegg på lønnen pågrunn av risikoen og ansvaret. Det er på høy tid at vi får det samme.

Tror alle sykepleiere er enig i at ansvar og risiko ikke gjenspeiles i lønn og har ment det lenge, og sagt noe lenge, men ikke blitt hørt. Mange har også snakket om arbeidsbelastningen og ønsker flere hender på jobb, uten å bli hørt. Selv kunne jeg glatt tatt kun ett etterlengtet ansvarstillegg og heller flere hender om diskusjonen kom på bordet, for å orke å stå i jobben hele livet og ikke ødelegge meg selv fysisk og mentalt. 

Når noe som dette skjer og gjør ting ENDA tøffere, så blir det dråpen som får begret til å renne over. Å få applaus og bli kalt helter når man vil legge seg i fosterstilling resten av kvelden fordi man er så utmattet etter en vakt, det føles bare ikke ok. Det gjør det nesten vanskeligere, fordi vi skal liksom være sånne engler og helter, men vi er faktisk bare mennesker. 

• Liker 3
Skrevet

Må også legge til:

10 år etter endt utdannelse jobber 1 av 5 sykepleiere utenfor helsesektoren. (Tidsskriftet Sykepleien)

Hva forteller det deg? Det er nok så enkelt som for høy arbeidsbelastning og for dårlig lønn. Når det har vært tilfelle FØR denne pandemien, er det ikke rart at man får nok.

Jeg trodde endelig helse skulle komme i fokus ved valgene fremover, men så har fokuset heller blitt klima og helse helt overskygget. Har tenkt at det jo er bra at klima blir en kampsak og at vi i helsevesenet igjen bare må holde ut litt til, men kanskje det ikke går å strekke denne strikken noe lenger.

Det gjelder BÅDE lønn OG arbeidsforhold, dermed også strukturen i helsevesenet som vi må stå i, som journalsystemer som ikke snakker sammen, treg behandling i byråkratiet og systemet, alle telefoner jeg må ta for å rydde opp i ting, hvor lenge jeg må vente på linjen til pasientreiser for nte gang når bilen ikke kommer når den skal og   jeg må ta imot frustrasjonen til pasienten og tale dems sak mot ett tungkjørt og til tider rævva system. For det er det som er mitt arbeidsmiljø, og det som ofte gjør jobben meget frustrerende og vanskelig.

I tillegg alt av dokumentasjon og skjemaer jeg blir pålagt mere og mere av uten flere hender eller mere tid (eller mere lønn) og når jeg sier ifra får jeg beskjed om å «strukturere tiden min bedre». Til sammen utgjør dette en arbeidsmasse og ansvar som ikke samsvarer med lønn. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe meg selv mere fritid og avslapping på fritiden (eks. Vaskehjelp og spa), så hadde jeg nok tålt det bedre, og kanskje også blitt en time eller to ekstra for å komme asjur, uten å skrive timene. Fordi jeg følte meg verdsatt og kompensert for innsatsen. Sånn er det bare. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Pentagon skrev:

Må også legge til:

10 år etter endt utdannelse jobber 1 av 5 sykepleiere utenfor helsesektoren. (Tidsskriftet Sykepleien)

Hva forteller det deg? Det er nok så enkelt som for høy arbeidsbelastning og for dårlig lønn. Når det har vært tilfelle FØR denne pandemien, er det ikke rart at man får nok.

Jeg trodde endelig helse skulle komme i fokus ved valgene fremover, men så har fokuset heller blitt klima og helse helt overskygget. Har tenkt at det jo er bra at klima blir en kampsak og at vi i helsevesenet igjen bare må holde ut litt til, men kanskje det ikke går å strekke denne strikken noe lenger.

Det gjelder BÅDE lønn OG arbeidsforhold, dermed også strukturen i helsevesenet som vi må stå i, som journalsystemer som ikke snakker sammen, treg behandling i byråkratiet og systemet, alle telefoner jeg må ta for å rydde opp i ting, hvor lenge jeg må vente på linjen til pasientreiser for nte gang når bilen ikke kommer når den skal og   jeg må ta imot frustrasjonen til pasienten og tale dems sak mot ett tungkjørt og til tider rævva system. For det er det som er mitt arbeidsmiljø, og det som ofte gjør jobben meget frustrerende og vanskelig.

I tillegg alt av dokumentasjon og skjemaer jeg blir pålagt mere og mere av uten flere hender eller mere tid (eller mere lønn) og når jeg sier ifra får jeg beskjed om å «strukturere tiden min bedre». Til sammen utgjør dette en arbeidsmasse og ansvar som ikke samsvarer med lønn. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe meg selv mere fritid og avslapping på fritiden (eks. Vaskehjelp og spa), så hadde jeg nok tålt det bedre, og kanskje også blitt en time eller to ekstra for å komme asjur, uten å skrive timene. Fordi jeg følte meg verdsatt og kompensert for innsatsen. Sånn er det bare. 

At bare 20% har forlatt yrket etter 10 år er ikke særlig dårlige tall. Ikke voldspmt mange yrker der du har så god bli-statistikk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2020 den 9.53, Pås skrev:

Dette kan bli en ekstremt krevende situasjon for landet vårt og for alle som jobber i helsevesenet, helt klart! Men i Bergen er 11 mennesker innlagt, kan umulig være slik allerede nå at alle jobber livet av seg med doble vakter osv.?

Jeg er sykepleier på en sengepost på sykehus. Dette med å jobbe doble vakter er ikke noe nytt, da det har vært stor mangel på sykepleiere lenge. 

Jeg skal gjerne jobbe doble vakter og slite meg igjennom dette, for det er jobben min, og nå trengs vi kanskje mer enn noen gang. Men jeg må si jeg gruer meg. Allerede nå er mange i karantene, noe som utgjør mer doble vakter nå enn normalt. I tillegg må alle som gir fra seg det minste nys smitteisoleres i påvente av prøvesvar, noe som gjør arbeidsbelastningen betydelig høyere (det vet alle som har oppholdt seg mer enn få minutter inne i fullt smitteutstyr). Og dette er bare starten.

Jeg er helt enig i at vi ikke skal ta lønnskamp nå. Det kan vi snakke om til høsten. Men vær så snill å ikke kalle oss sutrete og selvopptatte. Det gjelder vel en liten gruppe av oss. Men det er så fryktelig vondt å høre, og det gjør noe med motivasjonen. Den trenger vi mer enn noen gang. 

Anonymkode: 6e593...733

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

At bare 20% har forlatt yrket etter 10 år er ikke særlig dårlige tall. Ikke voldspmt mange yrker der du har så god bli-statistikk. 

Kom gjerne med eksempler og undersøkelser som bekrefter din påstand. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2020 den 9.53, Pås skrev:

Dette kan bli en ekstremt krevende situasjon for landet vårt og for alle som jobber i helsevesenet, helt klart! Men i Bergen er 11 mennesker innlagt, kan umulig være slik allerede nå at alle jobber livet av seg med doble vakter osv.?

Hvis halve staben er i karantene/smittet så er det jo ikke mange til å drifte avdelingen. På min avdeling kalkulerer de med at 40% av personalet vil være borte samtidig pga sykdom/karantene samtidig, på det meste. 

Anonymkode: 6231e...34d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også dritt lek gnålet til sykepleiere vs. andre helsearbeidere. Har vært innlagt både i psykiatri og somatisk sykehus langt mer enn gjennomsnittet, samt jobbet innen helse, og kan si at sykepleiere (her i området) i stor grad fremstår som bortskjemte og arrogante. Hjelpepleiere er de jeg virkelig skulle sett løftet frem. De som faktisk behandler oss pasienter med respekt, medmenneskelighet og som tar seg tid til å se oss. De fortjener virkelig en lønnsøkning. 

For øvrig synes jeg grunnlønnen til helsearbeidere burde ligge langt høyere. En helsefagarbeider/hjelpepleier har like lang utdannelse som en tømrer, men tjener langt mindre og har langt mer belastende arbeidstider. 

Anonymkode: 806c8...5cd

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså får en da halve vakten betalt 150% og resten 200%? Det høres for meg ganske bra ut, og en ender vell da i sum fort bedre betalt enn eksempelvis en soldat som er på døgn? 

Sitat

Jeg ser for meg risikotillegg.

Det er kanskje på sin plass, men det er uklart for meg hvor mye større risikoen er sammenlignet med andre? Jeg vil tro det er veldig mange som må fortsette å jobbe nå som tar en viss risiko, og for de fleste av disse er det vell lite sannsynlig at smitte vil føre til mer enn sykefravær? 

Sitat

Annen kompensasjon vil være avspasering (vet ikke hva annet du tenker på). Avspasering er nesten umulig å få til hos oss da driften kommer foran, og vi har det sjelden rolig.

Nei jeg vet ikke selv, derfor jeg var nysgjerrig. Jeg tenkte bedre helseforsikring kunne være en kompensasjon med tanke på eventuell kompensasjon for risiko (men mulig det ikke vil være hensiktsmessig), eller økonomisk kompensasjon om vakter blir byttet. Jeg er rett og slett ikke særlig sikker på hva som er riktig her, men jeg oppfatter situasjonen som veldig vanskelig og ubekvem for veldig mange, med større konsekvenser for de som er i yrker der en permitteres eller mister arbeidsplassen, og har derfor vondt for å se sykepleiere som en gruppe som burde komme særskilt godt ut av dette eller at de godene en har er veldig dårlige. Men igjen, jeg er ikke sikker i det hele tatt så godt mulig jeg ser helt feil på dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2020 den 21.48, Energidronning skrev:

alle kan kreve mer lønn nå, på grunn av svak kronekurs! 

utenlandske importert varer og tjenester skal koste mer, minst 10% dyrere på import fra eurosone landene, og enda mer fra mange andre...kjøper du ost fra nederland, bil fra tyskland osv. alt koster nå mer. 

som utgangspunkt, å kreve 5% mer lønn nå høres ut som absolutt rimelig... men lønnsforhandlingsposisjon er også i stor grad avhengig av bransjen. 

vet ingenting om sykepleiere. 

Med en beregnet BNP for 2020 på -1%, og et privat næringsliv i fritt fall, er i år ikke året for lønnsvekst. 

Malapropos: Veldig mange innen olje og gass, har hatt nulloppgjør de fleste år etter oljekrisen. Dvs negativ reallønnsvekst. Men det har det vært utrolig lite sutring over, da de fleste er glade for bare å faktisk ha jobb.

Anonymkode: f38e5...315

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, herzeleid skrev:

Det er uklart for meg hva de egentlig får. I situasjonen slik den er nå får de vell ekstra betaling for overtid osv. og får vell sånn sett mer betalt i denne perioden enn ellers? 

Ellers heller jeg mot å tenke at de ekstra ulempene de medfører bør kompenseres, men at en samtidig ikke bør få bedre betalt for å gjøre det som her i aller høyeste grad må kunne sies å være jobben deres. Jeg ser det i tilfeller der helsepersonell omdisponeres til andre funksjoner de i utgangspunktet ikke har ønsket eller der du må "omskoleres", men for en sykepleier som "gjør jobben sin" har jeg litt vanskeligere for å se hva de skal kompenseres for utover ekstra/ubeleilig arbeidstid? 

I følge forhandlingsprotokollen mellom Sykepleierforbundet og nasjonale myndigheter, er det intet punkt om unntak fra overtidsbetalt, så det skal de ha. Men det skal mer til ift å utløse mer enn normal overtidsbetaling enn til vanlig.

Anonymkode: f38e5...315

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer oppriktig på hvorfor dere utdannet dere til sykepleiere i første omgang? Ubekvemme arbeidstider, den evigvarende lønnskampen, den evige underbemanningen; det var kjent for dere! Dere kunne valgt noe annet! Men her står dere- og sutrer igjen. 

Det eneste dere utviser ved å be om økt lønn i denne situasjonen, og som eneste(!) yrkesgruppe innen helse- er arroganse! Dere fremstår usympatisk og sutrete, og dere tråkker på andre yrkesgrupper. Dere er ikke de eneste ene! Heller mer lønn til til gruppene om viser omtanke og medmenneskelighet: vernepleiere, leger, helsefagarbeidere og hjelpepleiere. 

Anonymkode: ec79d...442

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er mange som jobber på spreng nå, ikke bare sykepleiere.

Tenk på ansatte offentlig administrasjon som NAV. Jeg jobber med opptak til høyere utdanning, og her er det overtid og ekstraarbeid og usikkerhet, jobber uker og helger, og eventuell sommerferie som vi muligens får blir trolig inndratt pga at oppgavene er viktige for samfunnet, og vi er svært få til å utføre dem sammenlignet med normalt når vi ikke får leid inn ferievikarer/sommerhjelper. Det er sikkert svært mange yrkesgrupper som har høy belastning nå, som ikke er like mye framme i lyset som helsearbeiderne.

Anonymkode: 37f01...6ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg en bedre tid og be om høyere lønn enn akkurat nå. Det er nå samfunnet ser hvor nyttig samfunnskritiske yrker er, og hvor underbetalte de er.

Når denne krisen er over og ting normaliseres, så glemmes disse nyttige yrkene med dårlige lønninger.

Så, mer lønn til alle yrkesgruppene som nå står midt i det. 

Anonymkode: 7bd21...9e0

• Liker 1
  • Opprett ny...