Pås Skrevet 21. mars 2020 #41 Skrevet 21. mars 2020 Dette kan bli en ekstremt krevende situasjon for landet vårt og for alle som jobber i helsevesenet, helt klart! Men i Bergen er 11 mennesker innlagt, kan umulig være slik allerede nå at alle jobber livet av seg med doble vakter osv.? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #42 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, stan skrev: Samtidig er det nok motiverende til innsats å få høre at de ikke fortjener mer. Helsevesenet er nå våre soldater og må snakkes opp! Nei. Nå er vi alle i samme bås og må hjelpe hverandre og stå sammen, ikke framheve noen grupper foran andre. Anonymkode: 49041...48e 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #43 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som sier at dette ikke er tid for politikk? Politikk er jo alle valgene som tas i samfunnet rundt oss hele tiden, hver dag. Jeg har ikke sett noen si det. Derimot: Dette er ikke tid for lønnskamp, å gjøre seg selv til offer, å være egoist eller selvopptatt. Anonymkode: 49041...48e Det er jo det som ligger under, at nå som vi er i en vanskelig situasjon så bør man la politiske spørsmål ligge. Artig nok er det alltid arbeidere og lavtlønte som skal holde kjeft og være glad de har en jobb. Det er ikke offermentalitet eller egoisme å kjempe for en rettferdig lønn, eller i det minste et mer rettferdig fordelt samfunn. For et år siden var det en stor mediesak om at en enslig sykepleier ikke har sjans til å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo. Likevel er de visst livsviktige, ikke bare i hverdagen, men også i kriser. Om vi ikke har råd til å løfte vilkårene for arbeidere, hvorfor har vi råd til å baile ut digre private selskaper med milliarder av fellesskapets midler? Anonymkode: d86bd...e70 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #44 Skrevet 21. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykepleiere er utrolig sneversynt og sutrete. Hva med det andre helsepersonellet, burde ikke de også fått mer lønn? La oss eksempelvis ta Helsefagarbeidere; De er den største gruppen i førstelinjen, vi hører aldri de klage. Og legene, som besitter et betydelig større ansvar, hvorfor klager ikke de? Nei, jeg er lei av sykepleierens evigvarende lønnsmas. De skal være glad de har en jobb i disse dager. Anonymkode: ec79d...442 Jeg skrev ett av innleggene med at vi fortjener mer lønn. Tolket innlegget her som at det var helsearbeidere og ikke kun sykepleierne som fortjener mer lønn. Det ville vært grusomt urettferdig igjen, om det kun var sykepleierne. Det gjelder helsefagarbeidere, vernepleiere og egentlig absolutt alle helsearbeidere som jobber i denne tiden. Anonymkode: 092fa...a49 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #45 Skrevet 21. mars 2020 Synes sykepleiere gjør en fantastisk jobb sammen med de andre helsefaglige yrkene som leger, helsefagarbeidere, assistenter! Ikke minst alle andre som også jobber i risikoyrker. Men synes det som oftest er sykepleiere som er ute i media å ber om mer lønn. Tidspunktet for dette er rett og slett feil, og får sykepleiere til å virke usympatisk. Når man velger utdannelse så sjekker man jo hva jobben innebærer. Sykepleiere jobber ofte turnus og med syke mennesker, og har ok grunnlønn men med tillegger så tjener de ganske bra for en bachelor. Anonymkode: 6967b...fc7 5
stan Skrevet 21. mars 2020 #46 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Nå er vi alle i samme bås og må hjelpe hverandre og stå sammen, ikke framheve noen grupper foran andre. Anonymkode: 49041...48e Da har du ikke skjønt hvorfor vi driver på med alle disse tiltakene. Det er for å ikke sprenge kapasiteten i helsevesenet. Jo, noen er nå viktigere enn andre. Du og jeg kan ikke ta over jobben til helsepersonell som daglig gjør folk friske og som redder liv.
Tarmegenbolle Skrevet 21. mars 2020 #47 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det som ligger under, at nå som vi er i en vanskelig situasjon så bør man la politiske spørsmål ligge. Artig nok er det alltid arbeidere og lavtlønte som skal holde kjeft og være glad de har en jobb. Det er ikke offermentalitet eller egoisme å kjempe for en rettferdig lønn, eller i det minste et mer rettferdig fordelt samfunn. For et år siden var det en stor mediesak om at en enslig sykepleier ikke har sjans til å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo. Likevel er de visst livsviktige, ikke bare i hverdagen, men også i kriser. Om vi ikke har råd til å løfte vilkårene for arbeidere, hvorfor har vi råd til å baile ut digre private selskaper med milliarder av fellesskapets midler? Anonymkode: d86bd...e70 Det har vi ikke, følgelig gjør vi jo heller ikke det. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #48 Skrevet 21. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Nå er vi alle i samme bås og må hjelpe hverandre og stå sammen, ikke framheve noen grupper foran andre. Anonymkode: 49041...48e Nei, vi er ikke i samme bås. Om det er noe som burde være ekstremt tydelig i disse dager, så er det hvor vanvittig ulike liv vi lever, også i Norge. Lønn, formue, økonomisk trygghet, faste ansettelser og så videre har alt å si for hvor godt man klarer seg når slike ting inntreffer. Og det må vi bruke muligheten til å påpeke. Anonymkode: d86bd...e70 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #49 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det som ligger under, at nå som vi er i en vanskelig situasjon så bør man la politiske spørsmål ligge. Artig nok er det alltid arbeidere og lavtlønte som skal holde kjeft og være glad de har en jobb. Det er ikke offermentalitet eller egoisme å kjempe for en rettferdig lønn, eller i det minste et mer rettferdig fordelt samfunn. For et år siden var det en stor mediesak om at en enslig sykepleier ikke har sjans til å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo. Likevel er de visst livsviktige, ikke bare i hverdagen, men også i kriser. Om vi ikke har råd til å løfte vilkårene for arbeidere, hvorfor har vi råd til å baile ut digre private selskaper med milliarder av fellesskapets midler? Anonymkode: d86bd...e70 Herregud. Nei. Lønnsspørsmålet bør ligge, ikke politikk. Og det med å kjøpe leilighet i Oslo som enslig sykepleier er er utrolig ræva argument. Kan en enslig bussjåfør gjøre det, tror du? En enslig sekretær? En enslig gravemaskinfører? En enslig butikkansatt? Jeg kan sikkert ramse opp yrker her i evighet, men det gidder jeg ikke - satser på at du forstå poenget. Anonymkode: 49041...48e 9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #50 Skrevet 21. mars 2020 Det er jo sant, de burde få mer lønn. Finner også yrker som har høy lønn, som burde få mindre lønn. Sånn at det jevnes ut litt Anonymkode: 001e8...b12 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #51 Skrevet 21. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo bare fordi de er de eneste som testes! Vi vet tilnærmet null om vanlige folks smittenivå. Og lønn for å velge det yrket - de har lønn som passer til utdannelsen, de hadde et solid lønnsløft i fjor, og det er da ingen hemmelighet at de skal jobbe med syke, skadde eller smittefarlige mennesker. Jeg hadde skjønt det om de snakket om smittevernutstyr, arbeidstider, rutiner, men ikke lønn. Ikke nå. Anonymkode: 49041...48e Feil! Ingeniører med 3 år på høyskolen tjener dobbelt så mye som en sykepleier. Begge yrkene har like lange utdannelse. Måten mange av dere har reagert i denne tråden viser hvor lite pris dere setter på sykepleiere og resten av helsepersonell. Hadde jeg vært sykepleier hadde jeg sluttet nå. Håper flere gjør det i protest. Så får dere klage over at det ikke finnes nok helsepersonell som kan ta seg av de smittede. Lykke til! Anonymkode: e1283...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #52 Skrevet 21. mars 2020 Jeg er sykepleier og er helt enig at dette ikke er rett tidspunkt for lønnsforhandlinger! Vi blir satt pris på av de aller fleste, og selv om det ikke betaler lån osv så er det bra at folk viser at de forstår hva enkelte yrkesgrupper utsetter seg for i disse dager! Men når det er sagt; det ER tankevekkende at de yrkesgruppene vi er helt avhengige av i disse krisetider er jevnt over de lavtlønnede! Det må komme frem når vi etterhvert kommer tilbake til normale tilstander! Anonymkode: 65b49...595 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #53 Skrevet 21. mars 2020 3 minutter siden, stan skrev: Da har du ikke skjønt hvorfor vi driver på med alle disse tiltakene. Det er for å ikke sprenge kapasiteten i helsevesenet. Jo, noen er nå viktigere enn andre. Du og jeg kan ikke ta over jobben til helsepersonell som daglig gjør folk friske og som redder liv. At vi ikke er enige, betyr ikke at jeg ikke har «skjønt det». Vi er i samme bås og må dra lasset sammen. En sykepleier må også ha mat, et sted å handle medisiner, noen som vasker og desinfiserer lokalene hun/han er i, en sekretær som ordner med timeavtaler, kanskje en buss som kjører til jobb, noen som passer barna sine, noen som underviser barna, noen som lager medisinene hun/han kan gi eller utstyret som brukes osv Vi er en kjede, og vi er alle viktige og har alle ulike roller. At noen kanskje er mer utsatt for smitte eller får en tøffere psykisk belastning - ja, helt klart. Men og så? Det ligger i jobbeskrivelsen. Jeg prøver ikke å forkleine sykepleiere, men de visste hva de gikk til. Anonymkode: 49041...48e 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #54 Skrevet 21. mars 2020 Hva skulle sykepleiere tjent da? Gjennomsnittslønnen deres er nesten 540 000 kr. Man får ikke høy lønn i Norge, vi har en flat lønnsstruktur. Hvem er det sykepleiere sammenligner seg med? Helsevesenet lider allerede av mangel på penger. Slik sykehusene drives i dag, som "bedrifter" er det ingen penger å hente. De får halvparten av inntektene sine basert på innsatsstyrt finansiering. Vil en sykepleier gjøre mer ila. en dag, med høyere lønn? Tviler. De har allerede travle dager. Sykehusene jobber kontinuerlig med å legge om til en mer effektivt og billigere drift. De går i minus, når staten krever at de skal gå i pluss. For å få mer penger må sykehuset gjøre mer, eller gjøre ting billigere. De er avhengig av bedre utstyr, bedre systemer, bedre teknikker. Det koster flesk å anskaffe eller lære seg. Hva er vi best tjent med, høyere lønn til sykepleiere, eller en MR-maskin som bruker halvparten så lang tid? Høyere lønn, eller flere fødestuer? Høyere lønn, eller forskning på alvorlig sykdom? Jeg har hørt mange følesesmessige og prinsippielle grunner til at de bør få høyere lønn, men ingen logiske eller praktiske. Har de et realistisk sammenligningsgrunnlag? Har de forslag til hvordan det kan løses i praksis? Eller er vi mest opptatt av "fordi jeg fortjener det"? Anonymkode: d4d45...c0c 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #55 Skrevet 21. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måten mange av dere har reagert i denne tråden viser hvor lite pris dere setter på sykepleiere og resten av helsepersonell. Hadde jeg vært sykepleier hadde jeg sluttet nå. Håper flere gjør det i protest. Nei. Jeg setter stor pris på sykepleiere og annet helsepersonell. Jeg passer på å fortelle dem at de gjør en viktig jobb, samme som hun som vasker og han som står i kassa på Kiwi. Slutte i protest fordi dette blir tøft? Fordi du tror ingen setter pris på deg? Seriøst, det blir for dumt. Å si at dette ikke er tida for lønnsforhandling og å si at vi må stå sammen er IKKE å si at man ikke setter pris på jobben sykepleierne gjør. Det får være grenser. Jeg vet ingen som mener at sykepleierne ikke gjør en veldig viktig jobb. Anonymkode: 49041...48e 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #56 Skrevet 21. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil! Ingeniører med 3 år på høyskolen tjener dobbelt så mye som en sykepleier. Begge yrkene har like lange utdannelse. Måten mange av dere har reagert i denne tråden viser hvor lite pris dere setter på sykepleiere og resten av helsepersonell. Hadde jeg vært sykepleier hadde jeg sluttet nå. Håper flere gjør det i protest. Så får dere klage over at det ikke finnes nok helsepersonell som kan ta seg av de smittede. Lykke til! Anonymkode: e1283...6a4 Dobbelt så mye? Så de tjener 1,1 millioner i snitt? Nei. En ingeniør med 3 års utdanning tjener i snitt 660 000 kr. Anonymkode: d4d45...c0c 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #57 Skrevet 21. mars 2020 https://www.nrk.no/dokumentar/xl/her-gar-mona-pa-jobb-selv-om-hun-kan-bli-smittet-1.14946982 Anonymkode: 49041...48e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #58 Skrevet 21. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dobbelt så mye? Så de tjener 1,1 millioner i snitt? Nei. En ingeniør med 3 års utdanning tjener i snitt 660 000 kr. Anonymkode: d4d45...c0c De 540 000 du sammenligner med er alle sykepleiere, altså de med spesialutdanning også (1-2 år ekstra utdanning). Er det det samme med ingeniørene? Selvom det ikke er dobbelt så mye er det jo en betydelig lønnsforskjell. Anonymkode: 65b49...595
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #59 Skrevet 21. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dobbelt så mye? Så de tjener 1,1 millioner i snitt? Nei. En ingeniør med 3 års utdanning tjener i snitt 660 000 kr. Anonymkode: d4d45...c0c I snitt ja, man tjener ikke 660 000 som nyutdannet. Min mann har 15 års ansennitet og tjener 670 000 i året som it-ingeniør, han har endel tillegg og er oppe i 750 000. Anonymkode: b2cf6...73d 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #60 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Jeg setter stor pris på sykepleiere og annet helsepersonell. Jeg passer på å fortelle dem at de gjør en viktig jobb, samme som hun som vasker og han som står i kassa på Kiwi. Slutte i protest fordi dette blir tøft? Fordi du tror ingen setter pris på deg? Seriøst, det blir for dumt. Å si at dette ikke er tida for lønnsforhandling og å si at vi må stå sammen er IKKE å si at man ikke setter pris på jobben sykepleierne gjør. Det får være grenser. Jeg vet ingen som mener at sykepleierne ikke gjør en veldig viktig jobb. Anonymkode: 49041...48e Nei, slutte i protest for å tvinge dere til å øke deres lønn samtidig som dere vil skjønne at uten de er dere i en mer alvorlig krise. Det er aldri en bra tid å ta opp lønnsforhandlinger. Når det var gode tider ga alle blaffen i å øke deres lønn. Argumentet var at de ikke fortjente mer lønn. Når ting er tilbake til "normale" tilstander, så kommer dere til å gi faen (igjen!) i sykepleierne. Da vil dere skylde på at det ikke er mer penger i kassen eller gudene vet hva ellers. Anonymkode: e1283...6a4 1
Fremhevede innlegg