AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #81 Skrevet 21. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, alle ingeniører er ikke arbeidsledige nå, men de løper jo ekstremt mye høyere risiko enn sykepleiere da. I tillegg er studiet mye tyngre. Dessuten er det jo sånn at.. at sykepeleiere er i utgangspunktet en kostnad, samme som lærere. Ingeniører skaper verdier. Vil du betale mer skatt? Anonymkode: 3ca15...ac9 Man driver jo mye forebygging i disse yrkene, forebygging som gjør at feks barn blir voksne med god utdannelse og helse som da kan skape verdier videre, uten at de er en kostnad for samfunnet, så de har også en viktig rolle for landets økonomi om enn på en annen måte! Jeg har en sønn som tar ingeniør utdannelse og en datter som tar sykepleierutdanningen, og kan konkludere med at det er ulike utdannelser, men ikke enig i at det ene er så mye lettere enn det andre. Anonymkode: 65b49...595 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #82 Skrevet 21. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man driver jo mye forebygging i disse yrkene, forebygging som gjør at feks barn blir voksne med god utdannelse og helse som da kan skape verdier videre, uten at de er en kostnad for samfunnet, så de har også en viktig rolle for landets økonomi om enn på en annen måte! Jeg har en sønn som tar ingeniør utdannelse og en datter som tar sykepleierutdanningen, og kan konkludere med at det er ulike utdannelser, men ikke enig i at det ene er så mye lettere enn det andre. Anonymkode: 65b49...595 Ja, det er jeg enig i. Jeg mener jo selvfølgelig ikke at helse og utdannelse ikke er viktig, det hadde vært latterlig å påstå. Det jeg mener er at i sin natur henger det ikke på greip å sammenligne lønna til en ingeniør ( i det private) og en sykepleier. Lønna blir jo bl.a. gjenspeila i hvor ettertrakta er kompetansen, hvor mye inntjening... Det er jo ikke mangel på søkere på sykepleie? Anonymkode: 3ca15...ac9 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #83 Skrevet 21. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du fremstiller dette veldig ensidig når du skriver at du vet hva de står i, men baserer dette på den ene sykepleieren som ikke representerer mangfoldet av ansvar, oppgaver og arbeidssted i dette landet. Hæ? Hva i alle dager er dette for en påstand? Hva vet du om hvor og hvordan hun jobber? Anonymkode: 6c252...c19
Gjest Katarina441 Skrevet 21. mars 2020 #84 Skrevet 21. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får dere det ikke igjen i avspasering heller? Jeg jobber i et annet samfunnskritisk yrke, og det å jobbe 2-3-4 timer ekstra flere dager i uken er ikke uvanlig. Får sjeldent betalt for det, men får tatt det igjen i fri når jeg har mulighet for det. Anonymkode: 10672...e7b Nei, det er snakk om 7 timer ekstra oppå egen vakt, kun timesbetaling og har ikke lov å nekte heller, hadde uansett ikke jobbet mot avspasering, skal jeg med det? Har da turnusfri og hele verden er steng
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #85 Skrevet 21. mars 2020 Klart det er nå de skal forhandle. De har ikke blitt hørt i "freds" tider og må nå ta det under krisen. Har like lange utdanning som en sjukepleie og hadde aldri akseptere lønnsnivået deres. I det private må arbeidsgiveren punge ut for behold folk i krisen. Anonymkode: 21195...0c5 1
Gjest Katarina441 Skrevet 21. mars 2020 #86 Skrevet 21. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du fremstiller det som at du jobber gratis. Jeg er gift med en sykepleier, så jeg vet utmerket godt hva dere står i. At bedrifter ikke betaler ut overtid om dagen er helt naturlig, men dere for da betalt for hver en time dere jobber for. At dere ikke får overtidsbetalt er ikke det samme som å ikke få betalt. Jeg kan også informere deg om at også i mitt firma (privat sektor) er det full stans på all overtid, og timer vi jobber utover normal arbeidstid som normalt gis som overtid blir nå tvungen avspassering. Dette gjelder også allerede opptjente overtidstimer. Vi får altså ikke timelønn for disse timene engang. Ja vi får tatt de ut i såkalt "fritid" (men hva er egentlig fritid i disse dager der man uansett er hjemme 24/7?). Men dessverre betaler ikke fritid regningene. Jeg har kolleger som "taper" tiervis av tusen på dette, men vi innser at det er nødvendige tiltak for å sikre økonomien i bedriften og for å sikre jobbene våre så langt det lar seg gjøre. All honnør til dere i helsesektoren, men slutt å fremstille det som om det kun er dere som får Norge til å gå rundt. Det er ikke sant. Mange andre bedrifter er også uhyre viktig i disse dager. Jeg står for det jeg sa i åpningsinnlegget: Jeg mener dette ikke er tiden for å kreve mer lønn, når man ser at mennesker rundt oss havner i økonomisk ruin p.g.a. dette. Så får lønnskampen fortsette når dette er over, og det er en helt annen sak. På generelt grunnlag er jeg enig i at det for dårlige lønninger for sykepleiere, men det er altså ikke veldig musikalsk å rope ut om dette akkurat nå. Det er en grunn til at alle lønnsforhandlinger er utsatt til høsten. Anonymkode: 6c252...c19 Jeg skriver da vitterligen at vi ikke får overtid, jeg har ikke skrevet noe sted at vi jobber gratis, hadde vi fått spørsmål om å jobbe og vi kunne valgt selv skulle jeg ikke sagt noe men å jobbe 16 av 24 timer så er det ikke mange timer igjen av døgnet. Samfunnskritisk yrke er en definisjon myndighetene har gjort, flere som burde være på den listen, alle faktisk for uten alle yrkesgruppene stopper Norge AS. lønnsforhandlingene er utsatt til høsten, det blir tatt da, men har lov å uttale oss idag alikevell. Det bør også være slik at de som må være så mye borte fra familie, faktisk bør ha lønn så det er noenlunde verdt å være på jobb.
Gjest Katarina441 Skrevet 21. mars 2020 #87 Skrevet 21. mars 2020 11 timer siden, money skrev: Skolen er stengt nå, og utsetter du deg spesielt mye mer for smitte på stengte plasser? Det er helt riktig at for de fleste av oss er det feil å be om økt lønn nå. Dette gjelder ikke sykepleiere, og forsåvidt ikke dagligvarefolk heller. De flyttes faktisk på innad i kommunene, så de utsettes for smitte de også ja🤨
Energidronning Skrevet 21. mars 2020 #88 Skrevet 21. mars 2020 alle kan kreve mer lønn nå, på grunn av svak kronekurs! utenlandske importert varer og tjenester skal koste mer, minst 10% dyrere på import fra eurosone landene, og enda mer fra mange andre...kjøper du ost fra nederland, bil fra tyskland osv. alt koster nå mer. som utgangspunkt, å kreve 5% mer lønn nå høres ut som absolutt rimelig... men lønnsforhandlingsposisjon er også i stor grad avhengig av bransjen. vet ingenting om sykepleiere. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #89 Skrevet 21. mars 2020 Jeg er så uendelig glad jeg sluttet å jobbe som helsepersonell. Sluttet etter 5 år. Aldri, aldri mer. Anonymkode: 1113e...657 4
Tension Skrevet 22. mars 2020 #90 Skrevet 22. mars 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes at hun ødelegger ryktet til sykepleierne ved å gå ut sånn. Sykepleiere framstilles som sytete, egoistiske og smålige. Jeg VET at det ikke stemmer, men nå må alle gjøre sitt for at det skal gå best mulig, og sykepleierne tjener IKKE dårlig. De har kort utdannelse og vet vel hva jobben går ut på? Jeg synes også man skal fokusere på de andre gruppene samfunnet er avhengig av nå, renholdere, renovasjonsarbeidere, bioingeniører, apotekansatte, radiografer og radiologer, helsefagarbeidere, leger, kirurger, butikkansatte, fabrikkarbeidere, ingeniører, lærere, politikere, vektere, politifolk osv. For ikke å snakke om alle de frivillige som stiller opp for andre og handler, leverer, lager munnbind, syr vernedrakter - helt GRATIS. Aldri noensinne har det vært mer tydelig for meg hvor viktige de ulike jobbene i samfunnet er i forhold til hverandre og hvor avhengige vi er av at alt fungerer sammen. Men hun ser kun seg selv og sin rolle. Usympatisk. Rett og slett. Anonymkode: 49041...48e Ja, politikere bør det virkelig fokuseres på. For det ansvaret de har for at vi i det hele tatt er i denne situasjonen nå.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #91 Skrevet 22. mars 2020 10 minutter siden, Tension skrev: Ja, politikere bør det virkelig fokuseres på. For det ansvaret de har for at vi i det hele tatt er i denne situasjonen nå. Leste du innlegget mitt, eller fant du bare et ord du kjente igjen? Anonymkode: 49041...48e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #92 Skrevet 22. mars 2020 På 21.3.2020 den 7.23, AnonymBruker skrev: Jeg også, men alt til sin tid. Nå er ikke tiden for dette. Anonymkode: 6c252...c19 Når er tiden mener du? Når pandemien er over og jobben vår er glemt? Jeg har tryglet arbeidsgiver om full stilling i fem år nå, uten hell. Nå står vi i en krisesituasjon hvor arbeidsgiver trenger meg mer enn noen gang, men fortsatt kan de ikke tilby meg full fast stilling. Jeg jobber ikke et sekund ekstra før jeg får ny kontrakt. Og etter pandemien er over bytter jeg yrke. Lønn i himmelen liksom, her står jeg daglig på jobb uten utstyr til å beskytte meg med mens pasienter hoster og harker på meg. Så drar jeg hjem til tre små barn under fire år som jeg risikerer å smitte. Besteforeldre kan vi ikke se på aldri så lenge da jeg ikke vil smitte dem heller. Mens "folk flest" raver rundt og tror de er udødelige og at dette bare er hysteri. Jeg blir regelrett forbanna av å se disse menneskene, og så måtte behandle dem ydmykt i en pasientstiuasjon om to-fire uker. Ikke hever jeg meg over andre grupper heller, det går an å tenke flere tanker på én gang. Mange som fortjener høyere lønn og bedre vilkår. De butikkansatte burde i det minste fått ordentlig hygienekurs av arbeidsgiverne sine, for det jeg ser i butikkene er med på å spre smitte i aller høyeste grad, og de utsetter både seg selv og veldig mange andre for høy risiko, mens arbeidsgiver gnir seg i hendene og teller penger. Anonymkode: a6d4a...a1c 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #93 Skrevet 22. mars 2020 Er så mye fokus på at de har så mye jobbtrygghet, men det stemmer da ikke? Dagtilbud, arbeidstilbud, osv. stenges ned og personale permitteres. Og ingen som nevner deltids-syken heller. På min tidligere arbeidsplass var vi 30-ish ansattte. Det var en person i full stilling. En! Så var det en i 80, en i 60 og en i 40, resten var små-stillinger. Alle avhengig av foreldre eller partner fordi inntekten var for lav. Masse jobbtrygghet gitt. Anonymkode: 1113e...657 1
Tarmegenbolle Skrevet 22. mars 2020 #94 Skrevet 22. mars 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så mye fokus på at de har så mye jobbtrygghet, men det stemmer da ikke? Dagtilbud, arbeidstilbud, osv. stenges ned og personale permitteres. Og ingen som nevner deltids-syken heller. På min tidligere arbeidsplass var vi 30-ish ansattte. Det var en person i full stilling. En! Så var det en i 80, en i 60 og en i 40, resten var små-stillinger. Alle avhengig av foreldre eller partner fordi inntekten var for lav. Masse jobbtrygghet gitt. Anonymkode: 1113e...657 Selvsagt stemmer det at mange av de har jobbtrygghet, jobbtrygghet avhenger ikke av størrelsen på stillingsbrøken, men at det er lite sannsynlig at stillingen forsvinner. For øvrig finnes det rikelig med ledige heltidsstillinger for sykepleiere rundt om i landet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #95 Skrevet 22. mars 2020 17 minutter siden, Tarmegenbolle skrev: Selvsagt stemmer det at mange av de har jobbtrygghet, jobbtrygghet avhenger ikke av størrelsen på stillingsbrøken, men at det er lite sannsynlig at stillingen forsvinner. For øvrig finnes det rikelig med ledige heltidsstillinger for sykepleiere rundt om i landet. Dette har jo oppstått fordi det er sykepleier mangel... Fordi helsevesnet ikke klarer å holde på helsepersonellet fordi rammevilkårene og lønna er for dårlig. Ingen vil bli helsepersonell generelt. Jobber i helse forsvinner rett som det er, det der er en myte. Gammel-jobben min ble nedbemannet til beinet da de skulle spare penger, og da ble jo flust overflødig. Det skjedde i hele kommunen(stor kommune). Så jobber forsvinner, og det gir ikke noe mye trygghet uansett om stillingen ikke forsvant, for de kan ikke leve av det. Det er jo ingen trygghet i det. Anonymkode: 1113e...657 1
Tarmegenbolle Skrevet 22. mars 2020 #96 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette har jo oppstått fordi det er sykepleier mangel... Fordi helsevesnet ikke klarer å holde på helsepersonellet fordi rammevilkårene og lønna er for dårlig. Ingen vil bli helsepersonell generelt. Jobber i helse forsvinner rett som det er, det der er en myte. Gammel-jobben min ble nedbemannet til beinet da de skulle spare penger, og da ble jo flust overflødig. Det skjedde i hele kommunen(stor kommune). Så jobber forsvinner, og det gir ikke noe mye trygghet uansett om stillingen ikke forsvant, for de kan ikke leve av det. Det er jo ingen trygghet i det. Anonymkode: 1113e...657 Det at sykepleierjobber er tryggere enn andre jobber er selvsagt ingen myte. De fleste nedbemanninger foretas som følge av naturlig avgang. At stillinger ikke blir besatt på nytt er en annen sak. Så finnes det selvsagt unntak som bekrefter regelen også i dette yrket. Men det er nettopp det det er: unntak. 1
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2020 #97 Skrevet 22. mars 2020 På 21.3.2020 den 7.20, AnonymBruker skrev: I disse tider der hundretusener av nordmenn blir permitterte og får en svært usikker økonomi, der samfunnet er i total lockdown og unntakstilstand, finner denne sykepleieren det passende å klage på lønna og be om MER lønn..... Her snakker vi om de som har 100% trygge jobber, men likevel finner det passende å be om lønnsøkning midt i krisa. Et ufattelig egoistisk utsagn. Dette er rett og slett ikke tid og sted for å drive lønnsforhandlinger. https://www.nrk.no/mr/sjukepleiar-vil-ha-meir-lonn--ikkje-berre-applaus-1.14953603 Anonymkode: 6c252...c19 Du får det til og høres som noe negativt.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #98 Skrevet 22. mars 2020 Synes ikke denne krisen bør utnyttes i en lønnskamp. Det er da også ganske typisk at dette kommer fra sykepleiere - man hører sjelden slikt fra hverken leger, fysioterapeuter, helsefagarbeidere m.fl. Sykepleierne bør passe seg så de ikke blir det nye politiet - som var så hissige på lønnskamp en periode at folk gikk lei, og sannelig ligger de dårlig an lønnsmessig nå! Det er en selvfølge at alle innen helsefag som må jobbe ekstra pga pandemien må få overtidsbetalt etc. Med risikotillegg? Får de i kassa på Rema risikotillegg? De som passer ungene til helsearbeiderne? Jeg kunne nevnt yrkesgrupper som er utsatt for kontakt med mange mennesker i fleng, og de er helt uten beskyttelsesutstyr. Nå blir folk permitterte og oppsagt. Kampen for faste, hele stillinger for sykepleiere tas ikke nå. Ikke kampen for høyere grunnlønn, heller. Den tas i et lønnsoppgjør på vanlig måte. At man kan bli beordret til å yte ekstra og bli utsatt for smitte og andre påkjenninger er en del av jobben. Jeg har selv et slikt yrke. Det er en del av jobben. Og tatt i betraktning at det er en bachelorutdanning med ansettelse i det offentlige, tjener ikke sykepleiere spesielt dårlig. Det er mange andre med mye ansvar som tjener like mye eller mindre. Framover tenker jeg spesialsykepleierne bør løftes, for de tjener for lite i forhold til de uten spesialisering. Men det tar vi ikke nå - alles lønnsoppgjør er utsatt til høsten. Sykepleiernes også! De risikerer å miste goodwill hvis de gjør pandemien til et kort i lønnskamp. Anonymkode: 1aee4...a1f 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #99 Skrevet 22. mars 2020 På 21.3.2020 den 9.53, Pås skrev: Dette kan bli en ekstremt krevende situasjon for landet vårt og for alle som jobber i helsevesenet, helt klart! Men i Bergen er 11 mennesker innlagt, kan umulig være slik allerede nå at alle jobber livet av seg med doble vakter osv.? Nei, men med 500 kollegaer i karantene, ute av drift blir det mer jobb på de som er igjen 🤦♀️ Anonymkode: 327c9...892
herzeleid Skrevet 22. mars 2020 #100 Skrevet 22. mars 2020 På 21.3.2020 den 7.20, AnonymBruker skrev: I disse tider der hundretusener av nordmenn blir permitterte og får en svært usikker økonomi, der samfunnet er i total lockdown og unntakstilstand, finner denne sykepleieren det passende å klage på lønna og be om MER lønn..... Her snakker vi om de som har 100% trygge jobber, men likevel finner det passende å be om lønnsøkning midt i krisa. Et ufattelig egoistisk utsagn. Dette er rett og slett ikke tid og sted for å drive lønnsforhandlinger. https://www.nrk.no/mr/sjukepleiar-vil-ha-meir-lonn--ikkje-berre-applaus-1.14953603 Anonymkode: 6c252...c19 Det er uklart for meg hva de egentlig får. I situasjonen slik den er nå får de vell ekstra betaling for overtid osv. og får vell sånn sett mer betalt i denne perioden enn ellers? Ellers heller jeg mot å tenke at de ekstra ulempene de medfører bør kompenseres, men at en samtidig ikke bør få bedre betalt for å gjøre det som her i aller høyeste grad må kunne sies å være jobben deres. Jeg ser det i tilfeller der helsepersonell omdisponeres til andre funksjoner de i utgangspunktet ikke har ønsket eller der du må "omskoleres", men for en sykepleier som "gjør jobben sin" har jeg litt vanskeligere for å se hva de skal kompenseres for utover ekstra/ubeleilig arbeidstid? 1
Fremhevede innlegg