Gå til innhold

Hvor mye spiser folk vanligvis..?


Anonymus13

Anbefalte innlegg

Dattera mi på 1,5 år spiser mer enn han. Hun spiser gjerne 2 skiver til frokost, 2 til lunsj, også frukt og yoghurt som mellommåltid. 

Anonymkode: c6b72...377

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser mye mer.

3 egg til frokost. Pisker dem, og hiver dem oppi havregrøten. Mat er først og fremst bensin. Hiver oppi litt bær, for at det skal være litt glede i det.

Til lunch har det gått mye i kylling og poteter de siste dagene. Spiser 2 fileter. 1 er ikke nok. Må finne på noe annet neste uke.

Middag varierer, men jeg kan love at det blir mye kjøtt i den også.

Anonymkode: 2873a...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jon Are skrev:

Spiser to brødskiver med to egg til frokost. Tomat,.juice og kaffe og sjokolade. Så til lunsj, sikkert 3 brødskiver igjen . En stor porsjon middag og snacks til kveld. Ikke rart jeg ikke er like tynn som kjæresten din. Tror ikke kvinner liker tynne menn noe særlig. Det er biologi. En vil føle at en er kvinne , altså mindre enn manne  og  at han er i stand til å beskytte henne. Så gidder ikke noe slankekur her.

Heller litt feit enn alt for tynn ja. :) 

Anonymkode: 2873a...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Hvem bryr seg om hvor mye andre spiser? Dette skulle tatt seg ut hvis det var snakk om å kritisere en kvinnelig partner for å spise litt for mye. 

Han er voksen. La han spise det han vil. Hvis du er bekymret så be han om å gå til lege for å ta en sjekk. Så lenge alt er bra med kroppen og han er fornøyd med seg selv, så skal TS bare drite i å diskutere matinntak og vekt. 

Shaming av kropp og matinntak er ikke greit selv om folk er tynn.

Anonymkode: 415c4...6a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en brødskive med ost til frokost og en pose cheese dodles til kvelds. Føler dette er normalt med de jeg snakker med 

Anonymkode: df0fb...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller litt feit enn alt for tynn ja. :) 

Anonymkode: 2873a...118

Ja vi liker fete. Det er sunt 😊

Anonymkode: df0fb...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En annen grunn til at du fort blir sulten igjen er at dette er jo enorme mengder karbohydrater. Karbohydrater er ikke farlig i seg selv, men det metter dårlig og gjør at du har skyhøyt insulinnivå hele dagen, for å takle alt sukkeret. Høyt insulinnivå over tid er ikke sunt. Hvis du bytter ut litt av brødet med f.eks egg vil du nok merke at du holder deg mett mye lenger.

Anonymkode: d688f...a03

Har veldig lite å si hva jeg spiser. Blir sulten igjen etter toppen tre timer uansett. Når jeg trener mye, som jeg vanligvis gjør spiser jeg også anderledes. Mye brød nå fordi det er veldig kjapt og enkelt når man har en liten en. Om jeg spiser tre egg i omelett er jeg ikke mett lenger fordet. Er heller ikke tjukk. Har også i perioder spist mye mindre om jeg har slitt psykisk, men slutter ikke å være sulten fordetom. Er sulten tre timer etter en større middag også. Eneste som kan gjøre at jeg spiser færre ganger er om jeg sover til 12, men det skjer jo ikke lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart du blir sulten når du spiser fem ganger om dagen. Kroppen din er vant med å få mat hver gang den trenger litt energi, og da blir den veldig dårlig til å bruke energien den faktisk har lagret som glykogen og fett. Man blir også sulten på de tidene man pleier å spise, så hvis du slutter å spise så ofte, som ikke er sunt på noen som helst måte, vil kroppen din raskt venne seg til et nytt mønster og slutte å plage deg. Vi er ikke skapt for å spise fra morgen til kveld.

Anonymkode: d688f...a03

Vil gjerne se noen kilder som sier det er noe feil i å spise fem ganger om dagen? Jeg er oppe fra 05.30-23.00 jobber, er aktiv, trener, går tur. Da trenger man energi. Jeg skjønner ikke hvordan folk overlever på å spise 3ganger daglig. Fire ganger bør jo være normalt. Fem er kanskje i overkant, men er heller ikke alltid jeg spiser fem ganger om dagen, men stort sett. Vet heller ikke hvordan du vet at kroppen min er dårlig på å bruke energien den lagrer. Om den ikke brukte energien hadde jeg vel vært temmelig feit, noe jeg ikke er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anjatapinjata said:

Vil gjerne se noen kilder som sier det er noe feil i å spise fem ganger om dagen? Jeg er oppe fra 05.30-23.00 jobber, er aktiv, trener, går tur. Da trenger man energi. Jeg skjønner ikke hvordan folk overlever på å spise 3ganger daglig. Fire ganger bør jo være normalt. Fem er kanskje i overkant, men er heller ikke alltid jeg spiser fem ganger om dagen, men stort sett. Vet heller ikke hvordan du vet at kroppen min er dårlig på å bruke energien den lagrer. Om den ikke brukte energien hadde jeg vel vært temmelig feit, noe jeg ikke er. 

Det finnes masse info om hvorfor det er veldig mye bedre å spise sjelden enn hele tiden. Her er en lege som har jobbet mye med overvekt og insulinresistens, som forklarer det på en fin måte

Du trenger energi ja, og det har kroppen din MASSE av, selv om du ikke er overvektig. Men når du spiser hele tiden henter den all energien fra maten i stedet for å tære på glykogen- og fettlageret, som er der nettopp for å brukes. Det som er naturlig er å veksle mellom spising og faste, det er da kroppen fungerer best. Det er det den er bygget for, og forsøk med både kalorirestriksjon og spesielt periodisk faste (som kan være alt fra å faste 14 timer i døgnet til en uke i strekk) viser seg å være svært helsebringende for både dyr og mennesker. Det er en forholdsvis moderne ide at man bør spise mange små måltider, og det er det som er grunnen til at folk blir overvektige.

Anonymkode: d688f...a03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes masse info om hvorfor det er veldig mye bedre å spise sjelden enn hele tiden. Her er en lege som har jobbet mye med overvekt og insulinresistens, som forklarer det på en fin måte

Du trenger energi ja, og det har kroppen din MASSE av, selv om du ikke er overvektig. Men når du spiser hele tiden henter den all energien fra maten i stedet for å tære på glykogen- og fettlageret, som er der nettopp for å brukes. Det som er naturlig er å veksle mellom spising og faste, det er da kroppen fungerer best. Det er det den er bygget for, og forsøk med både kalorirestriksjon og spesielt periodisk faste (som kan være alt fra å faste 14 timer i døgnet til en uke i strekk) viser seg å være svært helsebringende for både dyr og mennesker. Det er en forholdsvis moderne ide at man bør spise mange små måltider, og det er det som er grunnen til at folk blir overvektige.

Anonymkode: d688f...a03

Så når jeg blir sulten, magen hyler, jeg føler meg direkte uvel til jeg får spist så skal jeg bare la det stå til? Hadde det funka hadde jeg spist færre ganger med en gang. 

Tenker at her det ikke en fasit som passer alle. 

Føler uansett vi er litt off topic nå. Ja det er slitsomt å spise ofte, men heller det enn å være sur og uggen fordi jeg er så sulten. 

Kan forsåvidt også legge til at den eneste gangen jeg har gått ned i vekt pga mat spiste jeg mer enn noen gang tidligere. Fem-seks ganger daglig da middag var 3av de. 

Endret av Anjatapinjata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anjatapinjata said:

Så når jeg blir sulten, magen hyler, jeg føler meg direkte uvel til jeg får spist så skal jeg bare la det stå til?

Ja.

Sult er ufarlig og helt naturlig. Problemet er at folk får panikk og tror de MÅ spise så snart de føler et snev av sult, og siden de aldri føler på sult i mer enn noen minutter, erfarer de aldri at den går over og at man faktisk blir mer opplagt og skjerpet etterpå. Hvis du har spist 4-5 måltider daglig i alle år vil det selvsagt være uvant og ubehagelig i begynnelsen, men det tar bare noen få dager før kroppen har skjønt tegninga. Og så har det å gjøre med hvilken innstilling man har til det som skjer. Hvis man tror at man omtrent vil dø hvis man går glipp av et (mellom)måltid, vil det også føles slik, og man henger seg opp i sultfølelsen og hvor ille det er. Hvis man derimot vet at det er normalt, sunt, og at sultfølelsen går over og at det betyr at kroppen for øyeblikket fungerer som den skal ved å forbrenne fett, glykogen og sine egne gamle og dårlige celler (autofagi), blir opplevelsen en helt annen.

Om du leser andres erfaringer med periodisk faste (selv noe så lite som å droppe frokost), vil du se at økt fokus og mer energi går igjen hos veldig mange.

Anonymkode: d688f...a03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Sult er ufarlig og helt naturlig. Problemet er at folk får panikk og tror de MÅ spise så snart de føler et snev av sult, og siden de aldri føler på sult i mer enn noen minutter, erfarer de aldri at den går over og at man faktisk blir mer opplagt og skjerpet etterpå. Hvis du har spist 4-5 måltider daglig i alle år vil det selvsagt være uvant og ubehagelig i begynnelsen, men det tar bare noen få dager før kroppen har skjønt tegninga. Og så har det å gjøre med hvilken innstilling man har til det som skjer. Hvis man tror at man omtrent vil dø hvis man går glipp av et (mellom)måltid, vil det også føles slik, og man henger seg opp i sultfølelsen og hvor ille det er. Hvis man derimot vet at det er normalt, sunt, og at sultfølelsen går over og at det betyr at kroppen for øyeblikket fungerer som den skal ved å forbrenne fett, glykogen og sine egne gamle og dårlige celler (autofagi), blir opplevelsen en helt annen.

Om du leser andres erfaringer med periodisk faste (selv noe så lite som å droppe frokost), vil du se at økt fokus og mer energi går igjen hos veldig mange.

Anonymkode: d688f...a03

Ja hos veldig mange. Vet at å være sulten ikke er farlig, og nei jeg hiver meg ikke over mat med en gang jeg merker snev av sult. Feks lunsj på jobb er kl 11.00 da har jeg ikke spist siden kl 06.00 men vært sulten siden 09.30, jeg dør ikke men sulten gir seg heller ikke. Har også gått lange perioder uten å spise selvom jeg er sulten, men det går ikke over fordet, blir bare i dårlig humør og etterhvert tappet for energi. Poenget mitt er at en ting som funker for de fleste funker ikke for alle. 

Pappa feks, spiser han tre ganger om dagen i tre uker har han gått ned 10kg. Skulle likt å se han faste. 

Uansett, jeg spiser det jeg spiser, sålenge jeg ikke blir tjukk av det og jeg slipper å være sur og slapp fordi jeg absolutt skal spise kun tre ganger om dagen eller bruke periodisk faste så spiser jeg som jeg gjør 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der klarer jeg enkelt å spise under bordet. 

Mini-kvinne, 50kg.

Anonymkode: bdaf5...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Sult er ufarlig og helt naturlig. Problemet er at folk får panikk og tror de MÅ spise så snart de føler et snev av sult, og siden de aldri føler på sult i mer enn noen minutter, erfarer de aldri at den går over og at man faktisk blir mer opplagt og skjerpet etterpå. Hvis du har spist 4-5 måltider daglig i alle år vil det selvsagt være uvant og ubehagelig i begynnelsen, men det tar bare noen få dager før kroppen har skjønt tegninga. Og så har det å gjøre med hvilken innstilling man har til det som skjer. Hvis man tror at man omtrent vil dø hvis man går glipp av et (mellom)måltid, vil det også føles slik, og man henger seg opp i sultfølelsen og hvor ille det er. Hvis man derimot vet at det er normalt, sunt, og at sultfølelsen går over og at det betyr at kroppen for øyeblikket fungerer som den skal ved å forbrenne fett, glykogen og sine egne gamle og dårlige celler (autofagi), blir opplevelsen en helt annen.

Om du leser andres erfaringer med periodisk faste (selv noe så lite som å droppe frokost), vil du se at økt fokus og mer energi går igjen hos veldig mange.

Anonymkode: d688f...a03

Men så lenge vekta hennes er stabil og hun ikke er overvektig, så er det jo ikke er veldig stort problem? Hun nevner at hun er litt matlei, bare, men samtidig sier hun at hun har mye å gjøre hjemme slik at det blir mye brødmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ca. ett brød om dagen og en middag. Nå som jeg har passert 30 så er det et halvt brød mindre enn før 30. Så noe skjer med kroppen og forbrenningen ved 30. 

Noen ganger bytter jeg bort brødet i pasta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pierre Gynt said:

Men så lenge vekta hennes er stabil og hun ikke er overvektig, så er det jo ikke er veldig stort problem? Hun nevner at hun er litt matlei, bare, men samtidig sier hun at hun har mye å gjøre hjemme slik at det blir mye brødmat.

Nei klart det, whatever floats your boat når det gjelder vekt og trivsel. Men det er definitivt ikke sunt å spise så ofte. Autofagi, kroppens egen renselsespmekanisme, er avhengig av faste.

Anonymkode: d688f...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei klart det, whatever floats your boat når det gjelder vekt og trivsel. Men det er definitivt ikke sunt å spise så ofte. Autofagi, kroppens egen renselsespmekanisme, er avhengig av faste.

Anonymkode: d688f...a03

Tilhenger av faste selv, jeg. Men man dør ikke av å spise fem måltider daglig, spesielt ikke om man er normalvektig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei klart det, whatever floats your boat når det gjelder vekt og trivsel. Men det er definitivt ikke sunt å spise så ofte. Autofagi, kroppens egen renselsespmekanisme, er avhengig av faste.

Anonymkode: d688f...a03

Kan ikke være Sunt å spise store måltider  heller .

Anonymkode: ced5f...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke være Sunt å spise store måltider  heller .

Anonymkode: ced5f...c55

Ingenting usunt med det så vidt jeg vet. Hvis du tenker på menneskets utvikling er det ekstremt lite sannsynlig at vi er laget for å spise lite og ofte. Vi er tvert imot tilpasset uregelmessig tilgang til mat :)

Anonymkode: d688f...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 2800 kcal - 3200 om jeg har vært aktiv

Anonymkode: 1332a...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...