Gå til innhold

Hvor mye spiser folk vanligvis..?


Anonymus13

Anbefalte innlegg

Kjæresten min og jeg har hatt en diskusjon om dette. Fordi jeg synes han spiser lite. Han er syltynn og høy, han har en krevende jobb. Han spiser en brødskive og kaffe i bilen på vei til jobb, en brødskive ca kl 10 og en brødskive til lunsj. Alltid ost på og ikke smør. Jeg synes dette er lite, men han sier at det er slik de fleste folk spiser i løpet av en arbeidsdag. Jeg selv spiser mer enn dette fra kl 06 til 16. Hva gjør dere? Glad for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at så lenge det holder for han, er det vel greit. Han er jo en voksen mann så han klarer vel egentlig fint å regulere det selv. Noen spiser mer på morgenen, andre spiser mer på kvelden. Og noen faster f.eks. hele formiddagen. Vi er forskjellige.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lite ut. Men han må jo nesten bestemme selv, du kan jo prøve å få ham til å spise litt mer til middag/kvelds? Spiser selv 1 skive til frokost og to til lunsj, men jeg er kvinne med kontorjobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye mer, men jeg spiser lite om kvelden. 55 kilo

Anonymkode: e2537...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på normal dag:

Frokost: havregrøt av 40g havregryn og lettmelk. Jordbær,bringebær og banan på. 

Lunsj: kyllingsalat. 100g kylling, masse grønt og litt fetaost. En frukt på siden.

Middag: 2 normale poteter, 1 laksefilet, 1 revet gulrot, lettrømme og agurksalat på siden.

Mellommåltid: (etter trening)smoothie av 10g vaniljeprotein, 100g mager cottage chees, jordbær,bringebær og blåbær. 

Kveld: ett hjemmelaget grovt rundstykke med leverpostei og makrell i tomat, ruccola,agurk,paprika og rødløk på. 

Masse vann og 1-2 kopper svart kaffe gjennom dagen. Gjerne også noen glass sukkerfri saft. 

Løper og trener styrke hver dag og har en aktiv jobb. 

Anonymkode: 4b1b0...f72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen "normal" mengde. Det varierer fra folk til folk. Jeg er usikker på hva problemet her er - bortsett at du synes at han spiser lite. Hvis han ikke er undervektig eller har knapt energi, så er det ikke noe problem med matinntaket hans..?

Hvis han derimot ønsker å gå opp i vekta, da må han selvfølgelig spise mer. Dere kan bruke en kalorikalkulator for å finne ut hvor mye han må spise per dag for å gå opp i en bestemt vekt. Men han bør selv ønske det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snødråpe

Kommer an på jobben. Om han jobber på kontor virker det som en passelig mengde mat. Om han har fysisk jobb med løfting og gåing tenker jeg det kan bli litt lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 brødskiver med ost høres  lite og ensformig ut ! Hva med å toppe brødskivene med paprika osv. ?

Anonymkode: ced5f...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at folk er tynne ;) 

Anonymkode: 7e27d...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får jo vaner. 

Jeg spiser mye, skulle ønske jeg slapp å bli så fort sulten for er konstant matlei. 

Spiser 3brødskiver til frokost kl 06.00

3brødskiver kl10.00 gjerne en frukt også. 

Så ofte baguette/brød/havregrøt 12.00

Middag hjemmelaget potet/grønt/fisk/kylling/kjøtt. 

Så kveldsmat grov frokostblanding eller brød igjen. 

Spiser ganske ensformig nå selv fordi jeg har rn liten baby hjemme, samt jobber igjen, er sykt matlei å brød er lettvindt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min spiser 8 brødskiver bare til frokost 😛

Ikke jeg som kvinne spiser så lite som kjæresten din engang.

Kjæresten din er musespist.

Ikke rart han er tynn.

Ser for meg det stankelbeinet. Ikke muskler på han nei.

 

Anonymkode: 96dbd...140

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo ikke noe om hva han spiser til middag og/eller kveldsmat, helt umulig å mene noe om matinntaket hans da. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere spiser så mye wow. Jeg spiser kanskje ei brødskive til frokost, kanskje en brødskive til lunsj også middag. Mer enn det, og jeg føler jeg overspiser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kjæreste har en aktiv jobb, han spiser 2 brødskiver til frokost og 10 brødskiver på jobb. Pluss middag, men sjeldent noe særlig kvelds. Han er normalvektig og sterk. Jeg spiser en del mindre, er ca 4 kg fra undervektig, så slank, men spiser fortsatt mer på formiddagen enn din kjæreste. 

Hvis de fleste hadde spist som ham (som er samme høyde) hadde jo de også vært syltynne. Det er bare ren logikk :P Så nei, de fleste spiser ikke så lite da de fleste er enten normal- eller overvektige. 

Anonymkode: a1ab8...487

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på ca. 20 i BMI, og spiser i hyppighet og mengde ut ifra sult- og metthetsfølelse, men også fornuft (og da mener jeg bare at jeg spiser næringsrikt, med mye frukt og grønt, lite junk). Spiser regelmessig; frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, og kveldsmat. I perioder der jeg trener litt mer styrketrening enn vanlig, blir jeg ofte litt ekstra sulten, og spiser da også litt mer. Funker bra for meg, stabil vekt. 🙂

Anonymkode: fb78c...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to brødskiver kl. 11, så middag på kvelden. Mannen min spiser omtrent det samme, enten to brødskiver eller en form for middagsporsjon på jobb.

Anonymkode: 3c0de...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det slår meg at mennesker som spiser lite/ensformig kanskje ikke er så interessert i mat, så det har vel litt med det å gjøre også. Selv er jeg glad i mat, og har alltid vært litt lubben av meg :)

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/19/2020 at 6:04 PM, Anjatapinjata said:

Folk får jo vaner. 

Jeg spiser mye, skulle ønske jeg slapp å bli så fort sulten for er konstant matlei. 

Spiser 3brødskiver til frokost kl 06.00

3brødskiver kl10.00 gjerne en frukt også. 

Så ofte baguette/brød/havregrøt 12.00

Middag hjemmelaget potet/grønt/fisk/kylling/kjøtt. 

Så kveldsmat grov frokostblanding eller brød igjen. 

Spiser ganske ensformig nå selv fordi jeg har rn liten baby hjemme, samt jobber igjen, er sykt matlei å brød er lettvindt 😊

Det er ikke rart du blir sulten når du spiser fem ganger om dagen. Kroppen din er vant med å få mat hver gang den trenger litt energi, og da blir den veldig dårlig til å bruke energien den faktisk har lagret som glykogen og fett. Man blir også sulten på de tidene man pleier å spise, så hvis du slutter å spise så ofte, som ikke er sunt på noen som helst måte, vil kroppen din raskt venne seg til et nytt mønster og slutte å plage deg. Vi er ikke skapt for å spise fra morgen til kveld.

Anonymkode: d688f...a03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/19/2020 at 6:04 PM, Anjatapinjata said:

Folk får jo vaner. 

Jeg spiser mye, skulle ønske jeg slapp å bli så fort sulten for er konstant matlei. 

Spiser 3brødskiver til frokost kl 06.00

3brødskiver kl10.00 gjerne en frukt også. 

Så ofte baguette/brød/havregrøt 12.00

Middag hjemmelaget potet/grønt/fisk/kylling/kjøtt. 

Så kveldsmat grov frokostblanding eller brød igjen. 

Spiser ganske ensformig nå selv fordi jeg har rn liten baby hjemme, samt jobber igjen, er sykt matlei å brød er lettvindt 😊

En annen grunn til at du fort blir sulten igjen er at dette er jo enorme mengder karbohydrater. Karbohydrater er ikke farlig i seg selv, men det metter dårlig og gjør at du har skyhøyt insulinnivå hele dagen, for å takle alt sukkeret. Høyt insulinnivå over tid er ikke sunt. Hvis du bytter ut litt av brødet med f.eks egg vil du nok merke at du holder deg mett mye lenger.

Anonymkode: d688f...a03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Spiser to brødskiver med to egg til frokost. Tomat,.juice og kaffe og sjokolade. Så til lunsj, sikkert 3 brødskiver igjen . En stor porsjon middag og snacks til kveld. Ikke rart jeg ikke er like tynn som kjæresten din. Tror ikke kvinner liker tynne menn noe særlig. Det er biologi. En vil føle at en er kvinne , altså mindre enn manne  og  at han er i stand til å beskytte henne. Så gidder ikke noe slankekur her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...