Gå til innhold

Jobber i helsevesenet - litt overparanoid når det kommer til symptomer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber på sykehus og har en jobb som innebærer at jeg på en dag kan være borti veldig mange pasienter på ulike avdelinger, og noen dager er jeg nesten ikke hos noen pasienter i det hele tatt. Jeg er stort sett alltid litt tett i nesen hele året, og kjenner av og til litt svie i nesen på jobb pga tørr luft. Jeg får stort sett veldig lette symptomer hvis jeg blir forkjøla. Nå er jeg redd for at jeg kan være smittebærer uten å vite om det. I kveld har nesen begynt å svi en del mer, og det svir bittelitt når jeg svelger. I tillegg har jeg litt hodepine, men tror kanskje det er fordi jeg sov 4-5 timer i natt. Var litt svimmel tidligere i kveld, men jeg hadde ikke spist på over 7 timer. Føler meg grei ellers. Jeg er redd for å virke hysterisk for så små symptomer, men burde jeg høre om å bli testa? Er enda mer redd for å gi pasienter med dårlig immunforsvar et virus som kan ta livet av dem :( 

Vi har allerede 10 stk i karantene på jobb. Jeg skulle egentlig hatt ferie denne uka, men utsatte det sånn at jeg kunne jobbe. Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 6080a...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se det an hvordan du føler deg i morgen, og ring lederen din og forklar situasjonen dersom symptomene vedvarer. Ikke stress i kveld, prøv å ta det med ro. Vi trenger deg frisk og rask ❤️ 

Anonymkode: c96df...6ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikke tenke for mye på det. Legg deg og se hvordan formen er imorgen tidlig. Dersom du fortsatt føler deg uggen, så snakker du med sjefen. For det kan være lette symptomer i starten og hvis du klarer å legge fra deg tanken nå, så er det ikke hjernen som tuller med deg om du fortsatt føler deg dårlig når du våkner. Og best å være litt forsiktig med tanke på hvor du jobber. 

Anonymkode: f4341...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke å teste seg. 

Anonymkode: 0a6e6...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skader ikke å teste seg. 

Anonymkode: 0a6e6...69a

Det er ikke nok tester tilgjengelig til at man "bare" kan teste seg. Det er streng prioritering på dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i helsevesenet. Man blir jo så utrolig bevisst på symptomer, at man blir jo helt gal. Jeg hadde bittelitt vondt i halsen i dag tidlig, borte nå. Prøver hardt å ikke tenke så mye på det, men det er ikke så lett. 

Anonymkode: 4cf73...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykepleier og føler det samme som deg.  Sitter i karantene etter nærkontakt med smittede. 
Er på dag 5 og nå begynner jeg å kjenne ubehag i halsen, er subfebril, og har muskelsmerter. Veldig milde symptomer som jeg til vanlig ville oversett, men nå blir jeg gal. Svelger hvert andre sekund for å sjekke om halsen har blitt værre 😅 

Anonymkode: 16e10...fb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en test. Helsepersonell er prioritert. 

Anonymkode: fbe8b...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en test. Helsepersonell er prioritert. 

Anonymkode: fbe8b...7f2

Helsepersonell er prioritert om de passer inn i bestemte kriterier. Det er ikke slik at hvem som helst kan be om en test bare fordi de er helsepersonell. Det er ikke nok tilgjengelige tester til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, altflyter skrev:

Helsepersonell er prioritert om de passer inn i bestemte kriterier. Det er ikke slik at hvem som helst kan be om en test bare fordi de er helsepersonell. Det er ikke nok tilgjengelige tester til det. 

Det stemmer. Jeg f.eks som er potensielt smittet, får ikke teste meg før jeg har feber, hoste og tungpust (altså alle tre symptomene) 

Anonymkode: 16e10...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss så skal vi oppfylle ett av tre kriterier for å bli testa: enten feber, hoste eller tungpust. Jobber på sykehus, helse sør-øst. 

Alle helsepersonell er redde for å være potensielle smittebærere. Det er en forjævlig uvisshet, og noe vi faktisk ikke kan råde over selv. Vi må bare følge retningslinjene til myndighetene og arbeidsplassen vår, prøve å overholde frivillig karantene på fritiden, og så har vi gjort det vi kan. Vi må prøve å holde helsevesenet igang samtidig. 

Anonymkode: 41707...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...