Gjest Glut Skrevet 14. mars 2020 #141 Skrevet 14. mars 2020 8 minutter siden, Inkognito92 said: Jeg forventer ikke dommedag, forventer rasjoner i måneder fremover. Det med sau, elg, grønnsaker poteter osv. Bare glem det, det er bare en brøkdel av hva man kan fø befolkningen med. Meste av det går til andre ting også potet stivelse osv. til andre produkter. Desidert største mat produksjonen vår i Norge er laks og regnbueørret. Fra 2018 står det: "Statistikken viser at det ble slaktet 269,5 millioner laks og 18 millioner regnbueørret i 2018" Dette er produsert av private selskaper som eksporter til utlandet. Vi eksporter olje hvor pengene til Norge kommer fra, som dessverre ikke er så veldig ettertraktet akkurat nå. La oss si selskapene kan kanskje tilby oss 50 millioner fisk. Hva er det egentlig? 10 fisk per innbygger, hvor lenge holder det? Hvordan skal de få distribuert det raskt? Hva med svinn og laks til produksjon av andre mat varer. Vi skal tross alt også fø millioner av dyr også, ikke bare mennesker. Jeg snakker ikke om dommedag, men det blir rasjoner i noen måneder og det alltid kjipt. Det der er jo bare laksenæringen, i tillegg har vi havfiskeflåten og kystfiskeflåten som produserer enorme mengder med mat.Et par måneder med rasjonering er ikke kjipt. Det er ikke engang litt ubehagelig. Sett i perspektiv på hvordan dem som virkelig lider her i verden har det så er et par måneder med rasjonering absolutt ingenting. Tredje verdenskrig eller en verdensomfattende naturkatastrofe som slår ut alt av elektroniske systemer da kan vi begynne å snakke om ting kan bli vanskelig, men der er vi ikke nå.
Duftavsommerregn Skrevet 14. mars 2020 #142 Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å tro at matforsyningslinjene vil fungere om dette blir langvarig, er det glade vanvidd. Selvsagt vil det bryte sammen. I og med at vi ikke aner hvor langvarig dette blir, bør en selvsagt hamstre. Jeg har gjort som deg, men har drevet med det i årevis. Er ikke verre enn at en rullerer et lager. Dermed trenger ikke jeg de store mengdene akkurat nå, pga at jeg allerede har dem. Om dette skulle skje? Tror du at du får sitte på lageret ditt om andre sulter? Du kan gjerne tro det. Du blir en magnet for alle de kriminelle som trenger varer, ja større merke kan du ikke sette på deg selv en å fylle huset med proviant og tro at du får beholde alt for deg selv Dette er jo prepperne sitt store problem,de tror de vil bli de siste som overlever 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #143 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev: Skulle landet gå tom for mat, er det bare å raide husene til hamstrene Problemet løst, de vil sikkert prøve å beskytte dette, men da brenner vi ned borgen Bra forslag. Så kan du fortsette med å prøve å finne ut hvem AnonymBruker er:-). Lykke til:-) Anonymkode: ae0e0...fbe 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #144 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev: Om dette skulle skje? Tror du at du får sitte på lageret ditt om andre sulter? Du kan gjerne tro det. Du blir en magnet for alle de kriminelle som trenger varer, ja større merke kan du ikke sette på deg selv en å fylle huset med proviant og tro at du får beholde alt for deg selv Dette er jo prepperne sitt store problem,de tror de vil bli de siste som overlever Og hvem i himmelens navn skulle vite om dette😂? Anonymkode: ae0e0...fbe 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #145 Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra forslag. Så kan du fortsette med å prøve å finne ut hvem AnonymBruker er:-). Lykke til:-) Anonymkode: ae0e0...fbe Bare nevner det. Det er ikke spesielt vanskelig.. Anonymkode: 2f25e...cd2
Duftavsommerregn Skrevet 14. mars 2020 #146 Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvem i himmelens navn skulle vite om dette😂? Alle sulter uten deg er det fordi du har en fantastisk fysikk eller er det fordi du er en egoist De klarer å ligge sammen 2+2 skjønner du.
Gjest Glut Skrevet 14. mars 2020 #147 Skrevet 14. mars 2020 18 minutter siden, Inkognito92 said: https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=71969 "Uten ekstra korona-tiltak, frykter NHO-topp for mat-tilførselen" Tror du ikke andre land som vi får 95% av maten vår fra sliter også med mat produksjon nå? Hamstre!! Den artikkelen handler ikke om mangel på mat men mangel på arbeidere- Det vill ikke bli noe problem siden det ser ut til at mange kommer til å miste jobben sin. Mange utlendinger som jobber i den bransjen siden nordmenn ikke vil ha slike jobber. Blir det krise må vi bare gjøre slike jobber selv da. Vi får ikke 95% av maten vår fra utlandet. Hvor har du den informasjonen ifra? Har du noen linker/kilder til hva du har lest som har gjort deg så bekymret?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #148 Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Alle sulter uten deg er det fordi du har en fantastisk fysikk eller er det fordi du er en egoist De klarer å ligge sammen 2+2 skjønner du. Kanskje du skulle brukt litt av denne KG tiden din på å heller skaffe mat selv i stedet for å forvente at alle andre skal fø på deg. Anonymkode: 66a06...201 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #149 Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Alle sulter uten deg er det fordi du har en fantastisk fysikk eller er det fordi du er en egoist De klarer å ligge sammen 2+2 skjønner du. Her jeg bor er det knapt noen som ser meg uansett. Man kan i beste fall kalle det MEGET grisgrendt😂. Jeg har det lageret jeg har nettopp pga at jeg bor på et slikt sted. Anonymkode: ae0e0...fbe 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #150 Skrevet 14. mars 2020 24 minutter siden, Inkognito92 skrev: Jeg forventer ikke dommedag, forventer rasjoner i måneder fremover. Det med sau, elg, grønnsaker poteter osv. Bare glem det, det er bare en brøkdel av hva man kan fø befolkningen med. Meste av det går til andre ting også potet stivelse osv. til andre produkter. Desidert største mat produksjonen vår i Norge er laks og regnbueørret. Fra 2018 står det: "Statistikken viser at det ble slaktet 269,5 millioner laks og 18 millioner regnbueørret i 2018" Dette er produsert av private selskaper som eksporter til utlandet. Vi eksporter olje hvor pengene til Norge kommer fra, som dessverre ikke er så veldig ettertraktet akkurat nå. La oss si selskapene kan kanskje tilby oss 50 millioner fisk. Hva er det egentlig? 10 fisk per innbygger for et helt år? Hvordan skal de få distribuert det raskt? Hva med svinn og laks til produksjon av andre mat varer. Vi skal tross alt også fø millioner av dyr også, ikke bare mennesker. Jeg snakker ikke om dommedag, men det blir rasjoner i noen måneder og det alltid kjipt. Dersom du analyserer tallene fra oppdrettsnæringen så vil du se at bare laksen og ørretnæring produserer over 5 millioner måltider daglig. Det er riktig at det meste blir eksportert ut av landet, men nå i disse dager er det krisestemning siden deg er importforbud i enkelte land. USA er nok en av de største kundene, og laksen sendes via vanlige rutefly. I tillegg, så er det gunstige for lakseoppdrettere å selge fisken sin i Norge fordi man slipper unna eksportkostnadene + man får lenger holdbarhet. Å levere til Norske matvarebutikker er alle oppdrettere sin våre drøm siden det er god profitt på det. Anonymkode: 843d2...240
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #151 Skrevet 14. mars 2020 Kjøpte selv akkurat all mme og alle bleier på min nærbutikk. Min unge skal iallefall ikke sulte. Anonymkode: 038de...655
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #152 Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du analyserer tallene fra oppdrettsnæringen så vil du se at bare laksen og ørretnæring produserer over 5 millioner måltider daglig. Det er riktig at det meste blir eksportert ut av landet, men nå i disse dager er det krisestemning siden deg er importforbud i enkelte land. USA er nok en av de største kundene, og laksen sendes via vanlige rutefly. I tillegg, så er det gunstige for lakseoppdrettere å selge fisken sin i Norge fordi man slipper unna eksportkostnadene + man får lenger holdbarhet. Å levere til Norske matvarebutikker er alle oppdrettere sin våre drøm siden det er god profitt på det. Anonymkode: 843d2...240 Nei, du tar feil. Denne slakten gjelder for et helt år fordelt utover, mye er allerede slaktet og vår / sommer sesong er ikke for hav kyst fiske. Det er også lukrativt å selge til utlandet nå med EKSTREM LAV kronekurs. Vi har dollar over 10 kroner. Herregud.. De har ikke import forbud mot mat noen land. Flytransport er oppe og går, ellers hadde Norge vært fucked. Altså at jeg skal stå her å forsvare om Norge kan fø innbyggere sine med maten vi produserer AKKURAT nå er helt absurd. Dere er helt på viddene alle sammen. Det er klart Norge ikke er i nærheten, vi er IKKE et selvforsynt land når det kommer til mat 600 tusen oslo folk tar med seg rifler i Nordmarka for å jakte Hjort, altså hallo i luken. og ingen som påstår det heller (de som har peiling) . Argumentene om at vi har nok om hvordan det går på forsyningslinjene våre fra utlandet.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #153 Skrevet 14. mars 2020 31 minutter siden, Inkognito92 skrev: Nei, du tar feil. Denne slakten gjelder for et helt år fordelt utover, mye er allerede slaktet og vår / sommer sesong er ikke for hav kyst fiske. Det er også lukrativt å selge til utlandet nå med EKSTREM LAV kronekurs. Vi har dollar over 10 kroner. Herregud.. De har ikke import forbud mot mat noen land. Flytransport er oppe og går, ellers hadde Norge vært fucked. Altså at jeg skal stå her å forsvare om Norge kan fø innbyggere sine med maten vi produserer AKKURAT nå er helt absurd. Dere er helt på viddene alle sammen. Det er klart Norge ikke er i nærheten, vi er IKKE et selvforsynt land når det kommer til mat 600 tusen oslo folk tar med seg rifler i Nordmarka for å jakte Hjort, altså hallo i luken. og ingen som påstår det heller (de som har peiling) . Argumentene om at vi har nok om hvordan det går på forsyningslinjene våre fra utlandet. Igjen, rekn på det (rund vekt 4,8 -5,2 kg er vanlig), så ser du at det produseres vanvittige mengder måltider per dag. Selv om det allerede er slaktet mye fisk i år må du huske at ny biomasse går ut hele tiden for å holde maks MTB. Flinke oppdrettere har en jevn flyt med biomasse inn og ut fra sjøen. Og mange oppdrettere har allerede mistet mange viktige markeder til flere land per i dag siden flytransporten er nede enkelte plasser. Tro meg jeg snakker av erfaring, og vi risikerer faktisk å måtte kaste mye av laksen eller benytte den til dyremat per dags dato. Ene oppdrettsaktørene har helt fulle fryselager fordi man ikke får sendt det man skal til USA, Kina etc. Båt er uaktuelt siden det tar lang tid og laksen blir dårlig. Det gode er at Mattilsynet, Fiskeridirektoratet og andre myndigheter muligens åpner for å høyne MTB slik at man slipper å kaste fisken som blir slaktet. Da får man også et høyere reservoar i sjøen som kan mette flere. Jeg er ikke uenig i deg at Norge bør være mer selvforsynte i høyere grad, men om det blir helt krise kommer nok oppdrettsnæringen godt med og kan mette mange nordmenn. Anonymkode: 843d2...240
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #154 Skrevet 14. mars 2020 (endret) 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen, rekn på det (rund vekt 4,8 -5,2 kg er vanlig), så ser du at det produseres vanvittige mengder måltider per dag. Selv om det allerede er slaktet mye fisk i år må du huske at ny biomasse går ut hele tiden for å holde maks MTB. Flinke oppdrettere har en jevn flyt med biomasse inn og ut fra sjøen. Og mange oppdrettere har allerede mistet mange viktige markeder til flere land per i dag siden flytransporten er nede enkelte plasser. Tro meg jeg snakker av erfaring, og vi risikerer faktisk å måtte kaste mye av laksen eller benytte den til dyremat per dags dato. Ene oppdrettsaktørene har helt fulle fryselager fordi man ikke får sendt det man skal til USA, Kina etc. Båt er uaktuelt siden det tar lang tid og laksen blir dårlig. Det gode er at Mattilsynet, Fiskeridirektoratet og andre myndigheter muligens åpner for å høyne MTB slik at man slipper å kaste fisken som blir slaktet. Da får man også et høyere reservoar i sjøen som kan mette flere. Jeg er ikke uenig i deg at Norge bør være mer selvforsynte i høyere grad, men om det blir helt krise kommer nok oppdrettsnæringen godt med og kan mette mange nordmenn. Anonymkode: 843d2...240 Du tar feil her og jeg gidder ikke forklare det igjen, står i tråden. Jeg frykter heller ikke vi skal sulte, men frykter det blir rasjoner. Det blir heller ikke særlige rasjoner på varer Norge har mye av, men av mais, poteter, ris, pasta, grønnsaker osv. Dette er viktig i kostholdet vårt, og som en mann som liker å trene og ta vare på seg selv, foretrekker jeg ekstra god næring. Har også familie, som nevøer osv. som trenger tilgang til god næring for å vokse. Da er ekstra næringstilgang bra i tillegg til den ekstra kvoten man får. Vil også personlig si at jeg er moderat når det kommer til norsk laks, den dritten der er full av medisiner o.l. Litt er sikkert bra, men det vil aldri bli hoved næringskilden min. Bare å hamstre om du bryr deg om din egen familie. Endret 14. mars 2020 av Inkognito92 2
Maleficenta Skrevet 14. mars 2020 #155 Skrevet 14. mars 2020 2 timer siden, Inkognito92 skrev: Du tar feil her og jeg gidder ikke forklare det igjen, står i tråden. Jeg frykter heller ikke vi skal sulte, men frykter det blir rasjoner. Det blir heller ikke særlige rasjoner på varer Norge har mye av, men av mais, poteter, ris, pasta, grønnsaker osv. Dette er viktig i kostholdet vårt, og som en mann som liker å trene og ta vare på seg selv, foretrekker jeg ekstra god næring. Har også familie, som nevøer osv. som trenger tilgang til god næring for å vokse. Da er ekstra næringstilgang bra i tillegg til den ekstra kvoten man får. Vil også personlig si at jeg er moderat når det kommer til norsk laks, den dritten der er full av medisiner o.l. Litt er sikkert bra, men det vil aldri bli hoved næringskilden min. Bare å hamstre om du bryr deg om din egen familie. Det med den treninga di kan du jo ofre litt da.... men er enig i at det er viktig med næringsrik mat
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #156 Skrevet 14. mars 2020 19 hours ago, Inkognito92 said: Jeg bryr meg ikke om Covid-19 viruset, siden jeg er ung og frisk. Men jeg frykter det globaliserte mat nettverket bryter sammen. Økonomien vil få en så sinnsykt smell av dette her, folk forstår ikke effekten av det. I utlandet er de fleste selvstending næringsdrivende som lever paycheck to paycheck. Disse dagene med null inntekt og opphamstring av dårlige varer og faktura vil føre til ragnarok. USA representerer ikke «utlandet» og Kina har satt igang produksjon igjen. Om folk må klare seg uten italienske produkter noen uker så overlever de. Bedrifter produserer og eksporterer så lenge det finnes folk i live til å gjøre jobbene. De vil fortsatt tjene penger. Anonymkode: 6247a...2cb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #157 Skrevet 14. mars 2020 Jeg har pga påminnelser via media (pga korona) om anbefaling av «beredskap» hjemme «hamstret» for å ha dette i hjemmet. Bare bra at folk blir påminnet viktigheten av dette. Anonymkode: b3edb...8ba 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #158 Skrevet 14. mars 2020 Jeg har ikke akkurat hamstret, men har handlet mer enn jeg pleier så jeg slipper å gå ut av døra de neste 2-3 ukene. Anonymkode: c5089...567 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #159 Skrevet 21. mai 2020 På 14.3.2020 den 1.29, Inkognito92 skrev: Bryr meg ikke om smitten egentlig, det er matmangel som kommer snart, nå som land stenger ned. Det vil bli rasjonering om mindre enn 2 uker, merk mine ord! Det gikk vel bra? Ble det rasjonering? Anonymkode: f35a0...625 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #160 Skrevet 21. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det gikk vel bra? Ble det rasjonering? Anonymkode: f35a0...625 Hehe, det er en utakknemlig "Jobb" å være grei å be andre forberede seg for det verste. Man blir gjort narr av underveis, og hvis ikke katastrofen inntreffer blir man gjort narr av i etterkant. Og sannsynligvis vil alle komme og tigge om mat hvis det skulle bli et faktum. Det beste man kan gjøre som en som vil preppe er rett og slett å ikke si noe til noen Anonymkode: 2d504...360
Fremhevede innlegg