Gå til innhold

Derfor bør DU hamstre

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Inkognito92 said:

Jeg er snart ferdig hamstret. Men blir garantert noen handleturer til. Nå rapporterer NRK allerede første kvote ordning:

https://www.nrk.no/norge/legemiddelverket-innforer-rasjonering-av-insulin-etter-meldinger-om-hamstring-1.14944367

Dette kommer også snart på enkelte matvarer, og slik vil det fortsette. Jeg og mine skal iallfall ha alt man trenger under denne perioden. Vi vil benytte oss av kvoten og overskuddet vi nå handler inn. Håper alle barnefamilier her gjør det samme.

De bildene Asko og Orkla publiserer i media nå er helt latterlige. De tror det skal roe ned folk, men folk forstår ikke hvor stort antall 5 millioner mennesker er og hvor høyt forbruk det er. Med bitte litt økt hamstring i befolkningen og forstyrrelser i import fra utlandet er det tomt innen en dag. Hele matvare bransjen er satt opp for at det IKKE skal bli overskudd av mat, for å unngå kasting. Nå i tider som dette, er ting annerledes, systemet er ikke tilpasset for dette.

Det går sannsynligvis bra, men dette er et usikkert moment i fremtiden. Ingen vits å gamble her. Noen ganger skjer usannsynlige utfall. Vi vet alle sammen like mye her.

Slutt å spre unødvendig frykt og ro deg ned litt. Det er altfor mange som overreagerer på denne situasjonen vi nå er i. Dette kommer til å gå bra så lange folk klarer å oppføre seg. Ingenting sprer seg raskere enn frykt. Bare se på hvordan folk oppfører seg. Folk tømmer butikkene for ting de absolutt ikke har bruk for. 

Dette her må pågå i flere år før vi som bor i Norge skal komme opp i en skikkelig alvorlig situasjon. Det kommer helt sikkert ikke til å skje. Inntil videre så må vi tenke "Vi" som bor i Norge, og ikke "jeg" og mine.  Vi er et lite land så vi må hjelpe hverandre så godt som mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS er en forbasket egoist, og er heller ikke redd for å fortelle det til omverdenen. At det går an! 

"Så lenge jeg har mat så jeg klarer meg, driter jeg i alle andre". Vel, takket være deg og sånne som deg, får ikke folk tak i basisvarer, babyer får ikke morsmelkerstatning, og man kan bare glemme å få kjøpt vanlig mel, poteter, frosne grønnsaker osv, fordi alle de forbanna egoistene har kjøpt opp alt. Håper du får spist opp alt du kjøper, i det minste. Det blir jo selve tragedien oppe i dette - at hamstrerne må kaste masse mat andre kunne ha fått kjøpt. Men pytt, drit i om naboen sulter ihjel.

Gratulerer med å være selve kroneksempelet på en egoist, TS. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Glut skrev:

Slutt å spre unødvendig frykt og ro deg ned litt. Det er altfor mange som overreagerer på denne situasjonen vi nå er i. Dette kommer til å gå bra så lange folk klarer å oppføre seg. Ingenting sprer seg raskere enn frykt. Bare se på hvordan folk oppfører seg. Folk tømmer butikkene for ting de absolutt ikke har bruk for. 

Dette her må pågå i flere år før vi som bor i Norge skal komme opp i en skikkelig alvorlig situasjon. Det kommer helt sikkert ikke til å skje. Inntil videre så må vi tenke "Vi" som bor i Norge, og ikke "jeg" og mine.  Vi er et lite land så vi må hjelpe hverandre så godt som mulig.

Du tar helt feil. 

Hele mat distribusjon industrien her i Norge er satt opp slik det skal være akkurat nok og bitte litt ekstra, for å unngå unødvendig kasting av mat og tape penger. Akkurat nå har vi store forsinkelser, USA Kina, Spania, Italia osv. som står for 90% av all konsument produkter her i Norge, er under lock-down. Systemet er fortsatt operativt, men det er forsinkelser av nødvendige råvarer mais, sukker, ris, linser, mat hvete osv. Fleste ferdige mat produkter er også ferdig produsert i utlandet.  Ta deg en tur i kjøleskapet og les hva som står bak på pakkene dine. Når vi nå har folk som hamstrer litt, er det den perfekte storm.

Det finnes ikke noe mat lager her i Norge for slike situasjoner. De bildene du ser fra Asko og Orkla nå publiserer, dekker kanskje en befolkning på 20,000 personer for noen dager. De har selvsagt flere lager enn dette, men folk fatter ikke hvor stort antall 5 millioner mennesker er, og hvor høyt konsum nivå det er, og hvor lite som skal til før det blir en rasjonering situasjon.

Endret av Inkognito92
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Inkognito92 skrev:

Det vil komme an på situasjonen, men om kvotene blir akseptable. Har jeg ingenting i mot å gi litt ekstra til norske barnefamilier. 

Går dette bra og hele krisen blir avblåst etter sommeren/høsten, donerer jeg gjerne lageret til Frelsearmeen.

Men akkurat nå, tenker jeg først og fremst på meg selv og mine nærmeste.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Min familie kommer først og vil bli prioritert over å hjelpe andre inntil jeg vet at jeg kan avse noe . 

Anonymkode: 66a06...201

Men så bra da! :ironi:

For all del: tenk ikke på deres medmennesker!! 

Anonymkode: e82fe...37a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for du ville selvsagt gitt bort ditt siste brød til en fremmed kar i stedet for å prioritere de sultne barna dine. Du er en ekte helgen 😂Var aldri en kjeft som tenkte på meg da jeg var fattig, syk og uten jobb så selvsagt kommer jeg nå til å bruke mine godt opptjente penger på min familie først.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal love deg at pipa får en annen lyd når folk begynner å sulte... 

Folk har selv gjort seg til kannibaler når de sulter og spist sine medmennesker. Når sult rammer oss, slår fornuften ut og da handler de fleste egoistisk.

Bare naive Ola Dunk som aldri har opplevd verken sult, krig eller andre kriser forstår det. Nei, Ola Dunk kommer til å dele maten ut til andre mens ungene dør, så lenge han kan kalle seg medmenneskelig. 

Anonymkode: 843d2...240

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for du ville selvsagt gitt bort ditt siste brød til en fremmed kar i stedet for å prioritere de sultne barna dine. Du er en ekte helgen 😂Var aldri en kjeft som tenkte på meg da jeg var fattig, syk og uten jobb så selvsagt kommer jeg nå til å bruke mine godt opptjente penger på min familie først.

Sikker på at de samme menneskene sendte ned noen kroner til Sierra Leone. Tross alt er mennesker på den andre siden av kloden like viktige som deg her i Norge!

Skrevet
13 minutter siden, Inkognito92 said:

Du tar helt feil. 

Hele mat distribusjon industrien her i Norge er satt opp slik det skal være akkurat nok og bitte litt ekstra, for å unngå unødvendig kasting av mat og tape penger. Akkurat nå har vi store forsinkelser, USA Kina, Spania, Italia osv. som står for 90% av all konsument produkter her i Norge, er under lock-down. Systemet er fortsatt operativt, men det er forsinkelser av nødvendige råvarer mais, sukker, ris, linser, mat hvete osv. Fleste ferdige mat produkter er også ferdig produsert i utlandet.  Ta deg en tur i kjøleskapet og les hva som står bak på pakkene dine. Når vi nå har folk som hamstrer litt, er det den perfekte storm.

Det finnes ikke noe mat lager her i Norge for slike situasjoner. De bildene du ser fra Asko og Orkla nå publiserer, dekker kanskje en befolkning på 20,000 personer for noen dager. De har selvsagt flere lager enn dette, men folk fatter ikke hvor stort antall 5 millioner mennesker er, og hvor høyt konsum nivå det er, og hvor lite som skal til før det blir en rasjonering situasjon.

Hvor lenge tror du dette her vil foregå da? Årevis? Nå går det mot vår og vi dyrker jo masse poteter og frukt og grønnsaker her i landet også. Vi har store lager med svine og fårekjøtt i tillegg til at vi har et av verdens beste fiskerier og fiskeindustri. Vi eksporterer enorme mengder av fisk her i landet så vist det blir krise så beholder vi bare litt mer av fisken vår selv. Vi kan leve av norsk fisk og norske poteter og grønnsaker. Hadde du vist hvilke enorme mengder mat vi I Norge har tilgang til igjennom havet så hadde du nok fått et annet perspektiv. Dessuten er fisk det sunneste du kan spise. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Glut skrev:

Hvor lenge tror du dette her vil foregå da? Årevis? Nå går det mot vår og vi dyrker jo masse poteter og frukt og grønnsaker her i landet også. Vi har store lager med svine og fårekjøtt i tillegg til at vi har et av verdens beste fiskerier og fiskeindustri. Vi eksporterer enorme mengder av fisk her i landet så vist det blir krise så beholder vi bare litt mer av fisken vår selv. Vi kan leve av norsk fisk og norske poteter og grønnsaker. Hadde du vist hvilke enorme mengder mat vi I Norge har tilgang til igjennom havet så hadde du nok fått et annet perspektiv. Dessuten er fisk det sunneste du kan spise. 

Det er jo fint for de som tåler fisk og sjømat. De som da er allergiske mot dette må jo leve på frukt og grønnsaker på ubestemt tid med mindre de har tilgang på annet kjøtt.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er jo fint for de som tåler fisk og sjømat. De som da er allergiske mot dette må jo leve på frukt og grønnsaker på ubestemt tid med mindre de har tilgang på annet kjøtt.

Ja det er sant, men 99.9% av Norges befolkning er ikke alergisk mot fisk/sjømat. Dessuten er det store mengder av hjort/rådyr/elg som vi kan jakte, og massevis av sau,kyr,geiter i det norske landbruket som kan slaktes.

Skrevet
Akkurat nå, Glut skrev:

Er du helt vekke? NRK viste nylig det største lageret av frossen sau som var blitt opp hamstret for flere år. De skrøt med at her var det nok til et fårikål måltid til 2 millioner mennesker. Vi er 5 millioner!! Mindre enn et halvt fårikål måltid er ingenting. Samme gjelder alle andre lagrene våre. Hele systemet er laget for at det IKKE skal være noe mat til overs. Vi kan overhode ikke leve av norske poteter og grønnsaker slik infrastrukturen er satt opp nå, herregud du er helt på bærtur kjære deg. Nesten alle grønnsakene våre og poteter er importert fra utlandet. Tror du bøndene har sådd 1000 ganger mer i år for dette her? Slik infrastrukturen er satt opp nå, glem Norges mat forsyning. Vi må fokusere på transport og import problemene. Det ville tatt mange år for Norge å bli selvforsynt. Du forstår ikke konseptet av 5 millioner innbyggere og hvor enorme mengder av konsum dette er.

Norge har god tilgang på mat gjennom havet, men da må infrastrukturen allerede være på plass, nok oppdretts anlegg, år med yngel planlegging osv.

Dette er brått på, og NHO topp går nå ut mot at det kan bli problemer med mat tilførsel i snar fremtid. Sier seg selv dette går mot rasjonering.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, money skrev:

Da vet vi jo hvem vi skal raide når hyllene er tomme. Takk for info :)

Da får du raide meg innen en måned for lageret mitt varer ikke noe lengre en det. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Blir det knapt vet vi jo nå at inkognito har ekstra lager så vi kan ta oss en tur innom der hvis vi trenger noe ekstra næring 🙂

Anonymkode: 2f25e...cd2

Skrevet
2 minutter siden, Inkognito92 said:

Er du helt vekke? NRK viste nylig det største lageret av frossen sau som var blitt opp hamstret for flere år. De skrøt med at her var det nok til et fårikål måltid til 2 millioner mennesker. Vi er 5 millioner!! Mindre enn et halvt fårikål måltid er ingenting. Samme gjelder alle andre lagrene våre. Hele systemet er laget for at det IKKE skal være noe mat til overs. Vi kan overhode ikke leve av norske poteter og grønnsaker slik infrastrukturen er satt opp nå, herregud du er helt på bærtur kjære deg. Nesten alle grønnsakene våre og poteter er importert fra utlandet. Tror du bøndene har sådd 1000 ganger mer i år for dette her? Slik infrastrukturen er satt opp nå, glem Norges mat forsyning. Vi må fokusere på transport og import problemene. Det ville tatt mange år for Norge å bli selvforsynt. Du forstår ikke konseptet av 5 millioner innbyggere og hvor enorme mengder av konsum dette er.

Norge har god tilgang på mat gjennom havet, men da må infrastrukturen allerede være på plass, nok oppdretts anlegg, år med yngel planlegging osv.

Dette er brått på, og NHO topp går nå ut mot at det kan bli problemer med mat tilførsel i snar fremtid. Sier seg selv dette går mot rasjonering.

For en gjøk du er altså. Du snakker jo som om verden kommer til å kollapse helt. Tror du har sett altfor mye filmer og serier på nettflix. Du vet ikke hva du snakker om angående havbruket, den infrastrukturen er allerede på plass og vi trenger ingen yngel planlegging. Vi i Norge produserer så store mengder med sjømat at land som England, Japan, Kina hadde merket det godt vist vi hadde sluttet å eksportere fisk. Vi eksporterer fisk og tilbake får vi grønnsaker,ris,poteter fra andre land. Vi er i en bedre situasjon enn de aller fleste land når det kommer til hvor mye naturressurser vi har tilgang til.

Skrevet

Folk som har hamstret overflødig bør tvinges til å gi ifra seg mat, medisiner og toalettpapir. 

AnonymBruker
Skrevet

World: has coronavirus

Hoarders: better make it worse by emptying the shelves🤪

Anonymkode: 031b2...0dd

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Glut skrev:

For en gjøk du er altså. Du snakker jo som om verden kommer til å kollapse helt. Tror du har sett altfor mye filmer og serier på nettflix. Du vet ikke hva du snakker om angående havbruket, den infrastrukturen er allerede på plass og vi trenger ingen yngel planlegging. Vi i Norge produserer så store mengder med sjømat at land som England, Japan, Kina hadde merket det godt vist vi hadde sluttet å eksportere fisk. Vi eksporterer fisk og tilbake får vi grønnsaker,ris,poteter fra andre land. Vi er i en bedre situasjon enn de aller fleste land når det kommer til hvor mye naturressurser vi har tilgang til.

Jeg forventer ikke dommedag, forventer rasjoner i måneder fremover.

Det med sau, elg, grønnsaker poteter osv. Bare glem det, det er bare en brøkdel av hva man kan fø befolkningen med. Meste av det går til andre ting også potet stivelse osv. til andre produkter. 

Desidert største mat produksjonen vår i Norge er laks og regnbueørret. Fra 2018 står det: "Statistikken viser at det ble slaktet 269,5 millioner laks og 18 millioner regnbueørret i 2018"

Dette er produsert av private selskaper som eksporter til utlandet. Vi eksporter olje hvor pengene til Norge kommer fra, som dessverre ikke er så veldig ettertraktet akkurat nå.

La oss si selskapene kan kanskje tilby oss 50 millioner fisk. Hva er det egentlig? 10 fisk per innbygger for et helt år? Hvordan skal de få distribuert det raskt? Hva med svinn og laks til produksjon av andre  mat varer. Vi skal tross alt også fø millioner av dyr også, ikke bare mennesker.

Jeg snakker ikke om dommedag, men det blir rasjoner i noen måneder og det alltid kjipt.

Endret av Inkognito92
Skrevet
16 minutter siden, Glut skrev:

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=71969

"Uten ekstra korona-tiltak, frykter NHO-topp for mat-tilførselen"

Tror du ikke andre land som vi får 95% av maten vår fra sliter også med mat produksjon nå?

Hamstre!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Inkognito92 skrev:

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=71969

"Uten ekstra korona-tiltak, frykter NHO-topp for mat-tilførselen"

Tror du ikke andre land som vi får 95% av maten vår fra sliter også med mat produksjon nå?

Hamstre!!

Å tro at matforsyningslinjene vil fungere om dette blir langvarig, er det glade vanvidd. Selvsagt vil det bryte sammen. I og med at vi ikke aner hvor langvarig dette blir, bør en selvsagt hamstre.

Jeg har gjort som deg, men har drevet med det i årevis. Er ikke verre enn at en rullerer et lager. Dermed trenger ikke jeg de store mengdene akkurat nå, pga at jeg allerede har dem.

Anonymkode: ae0e0...fbe

• Liker 2
Skrevet

Skulle landet gå tom for mat, er det bare å raide husene til hamstrene :)  Problemet løst, de vil sikkert prøve å beskytte dette, men da brenner vi ned borgen :) 

• Liker 4
  • Opprett ny...