Gå til innhold

Er det Venus man ser sterkt i vest i kveld?


Hvitegardiner

Anbefalte innlegg

Eneste objekt på himmelen og har flyttet seg ca 15 grader retning nord den siste halvtimen.

Sky map viser sterk Uranus og Venus men nett sier at Uranus sjeldent er synlig for øyet. Venus er litt feilkalibrert isåfall i forhold til sky map appen eller mobilens kompass. Pleier å være andre stjerner og satellitter synlig når Venus er så tydelig. Er det noen som vet hvilket himmelobjekt det er eller nyter synet like mye som meg i kveld? :)

Endret av Hvitegardiner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger på 296°  nordvest om mobilen min sitt kompass er helt presis akuratt nå klokken 22.20

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Venus ja, lyser så sterkt at jeg på min treningstur bare stanset opp og betraktet fenomenet. Var omtalt allerede i Januar, er 240 år til neste gang dette fenomenet skjer neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne nå

"It will be a conjunction of Venus with Uranus, and it’ll happen on March 9, 2020. Venus is now sitting rather low in the west at dusk and nightfall. It’ll be hard to miss this brilliant world, because Venus ranks as as the third-brightest celestial body in all the heavens, after the sun and moon. Day by day, as darkness falls, Venus will climb upward, toward Uranus, while Uranus will fall downward, toward Venus. The two will meet in March."

Tenkte på det i stad at det ser ut som to objekter veldig tett og de skal vist ligge kun 2° fra hverandre og vil generere 12,000 ganger sterkere lys enn vanlig. Regner med det er det vi ser selvom det er den 13. og ikke 9. mars! Vet Venus alene kan være veldig synlig, men det var ekstra kraftig og nært i kveld 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Det er nok Venus ja, lyser så sterkt at jeg på min treningstur bare stanset opp og betraktet fenomenet. Var omtalt allerede i Januar, er 240 år til neste gang dette fenomenet skjer neste gang.

Ja kjempefint! Gøy at flere her ser herligheten😊 Stod i ro i vinduet i nesten en time bare for å beundre. De første minuttene lurte jeg på om det var et helikopter med langlys eller søkelys på, men skjønte det måtte være planet når det stod så i ro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...