Gå til innhold

Dere som hamstrer har blod på hendene. Bare vent

Kågebruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Hvor store brødskiver har du? Et brød pleier vanligvis å ha 20 brødskiver. 

ja? da kan du jo regne ut selv hvor mye av brødet som er spist når to stk har spist 4 skiver hver til frokost, og 4 skiver hver til kveldsmat.

Anonymkode: cf02f...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Altså, mente ikke at man skulle komme på nytt, men at hver enkelt personen skulle kjøpe 20 brød (EN GANG). Sjeldent at en butikk har noe mer enn hundre brød. 

akkurat derfor mange kjøper mye mel istedet for brød.
eller at de kjøper knekkebrød istedet for brød.

ser bare ikke ut til at mange forstår hvor mye mat som går med for en ukes forbruk, for ikke å snakke om mat for 1-3 uker- spesielt ikke om man er flere i husholdningen.

ikke alle som er single studenter som lever på en pakke nudler om dagen heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja? da kan du jo regne ut selv hvor mye av brødet som er spist når to stk har spist 4 skiver hver til frokost, og 4 skiver hver til kveldsmat.

4 + 4 + 4 + 4 = 16 skiver, som er 3/4 av et brød. Du påsto at dere spiste 2 brød hver dag. Det mangler 5/4 brød. 

Det vil si at dere spiser litt over 5 brød i uken, som er langt i fra 14 brød. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trist at så mange ikke klarer å tenke klart i denne situasjonen. For oss som ikke hamstrer på grunn av oppfordring fra staten er det meget trist å komme i butikken hvor det er tomt for melk, tomt for brød, tomt for rundstykker og baguetter, tomt for havregryn, tomt for pasta, tomt for grønnsaker... hva skal vi spise da? Vi som faktisk bryr oss om at alle skal få noe å spise er de som sitter igjen og sulter! Ikke fikk vi gitt barna ordentlig kveldsmat i går heller fordi noen hadde vært før oss og tømt hyllene! Ikke greit!

Si meg, følger dere resten av oppfordringene fra staten, eller driter dere i det og? Brødhuer.. sorry, men sant.

Anonymkode: 2ba44...a5e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

4 + 4 + 4 + 4 = 16 skiver, som er 3/4 av et brød. Du påsto at dere spiste 2 brød hver dag. Det mangler 5/4 brød. 

Det vil si at dere spiser litt over 5 brød i uken, som er langt i fra 14 brød. 

jeg sa det var det Vi spiste. i det andre regnestykket med 5er familien nedskalerte jeg det til 4 skiver per person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trist at så mange ikke klarer å tenke klart i denne situasjonen. For oss som ikke hamstrer på grunn av oppfordring fra staten er det meget trist å komme i butikken hvor det er tomt for melk, tomt for brød, tomt for rundstykker og baguetter, tomt for havregryn, tomt for pasta, tomt for grønnsaker... hva skal vi spise da? Vi som faktisk bryr oss om at alle skal få noe å spise er de som sitter igjen og sulter! Ikke fikk vi gitt barna ordentlig kveldsmat i går heller fordi noen hadde vært før oss og tømt hyllene! Ikke greit!

Si meg, følger dere resten av oppfordringene fra staten, eller driter dere i det og? Brødhuer.. sorry, men sant.

følger du ikke nasjonal beredskapsplan du da?
da burde du jo ha nok mat i huset for 3 dager for alle som bor der.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Glut skrev:

Butikkene må innføre regler på¨hvor mye man kan kjøpe av hver vare. Folk klarer tydeligvis ikke dette selv, så max 3 av hver vare pr- person. Problem løst.

Ja!! 🙌🏻🙌🏻

Tenkte tanken selv, men tror det bare vil føre til enda mer hysteriske mennesker som reiser rundt til flere butikker og handler 3 varer av alt over alt 😬😅

Anonymkode: a1105...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

følger du ikke nasjonal beredskapsplan du da?
da burde du jo ha nok mat i huset for 3 dager for alle som bor der.

Håpløst.. hvis du handler to ganger i uka så vil du vel gå tom mot slutten? Herlighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som har blod på hendene er de som har hamstret maaaange like varer slik det er tomt til andre. 

Men husk at veldig mange bare har kjøpt vanlige varer som de trenger uansett hver uke. Må være lov å fylle en handlevogn uten å bli sett stygt på. Min handlevogn inneholdt middager for 7 dager (ubehandler) og diverse annet vi trengte her hjemme. 

Synes faktisk de som kan bør kjøpe for en uke av gangen. Da minimerer man risiko ved å bli smittet i stedet for å handle hyppigere. 

Anonymkode: c897c...f70

Herregud, snakk om å overdramatisere! Var i butikken i Oslo i dag og det er fylt opp igjen med det meste av varer, mer enn nok mat til at alle får. Det er fornuftig å kjøpe inn mat for et par uker nå slik at man ikke behøver å gå på butikkene så ofte i denne tiden. 

Anonymkode: 6f386...f04

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløst.. hvis du handler to ganger i uka så vil du vel gå tom mot slutten? Herlighet

Tingen er vel at man aldri burde være tom. Alltid lurt med litt mat tilfelle man skulle bli syk eller lignende (i corona-tider og andre tider). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, amit said:

Dere forstår ikke problemet, som er at vi har en regjering som fullstendig driter i Norge og norske borgere. For Erna & Co er det viktigere å reise rundt i verden med kofferter fulle av penger som de deler ut på korrupte diktatorer i uland, enn å gjöre noe for Norge.

"Deler ut"? Ha ha. Nei tvert imot Norge or nordmenn tjener mer penger på ressurser i korrupt uland enn gis ut i bistand. Forstår det.

Anonymkode: ccbb0...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om en trenger 20 brød, så burde en faktisk vurdert å bake brød selv. Bak elte og hevefritt. Mer mat i enn kjøpebrød også. Men neidaaaa.......

Anonymkode: 46cf8...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

javel, jeg har ikke sett noen som handler ekstreme menger av 1 type varer. har du?
jeg har sett folk som handler for 1-3 uker, og jo flere mennesker i familien en handler for, jo mer i vogna.

Nei, var i butikken i dag, nesten tomt for melk, jeg tok den siste med kjøttdeig. Sto å skulle skjære opp et brød, en på skjæremaskinen ved siden av meg hadde 7-8 grovbrød i handlevogna 😳

Nesten for mange varer, dette var 09.30 i dag tidlig 😳

Jeg tenkte jeg skulle innom apoteket å se etter noen smertestillendes (skal prøve noe nytt for mensensmerter, naproxen eller noe), en haug av folk, så å si tomt for smertestillendes i hylla, dette også 09.30 i dag tidlig 😧

Folk hamstrer! Er faktisk litt glad jeg kjøpte en slik stor pakke med lambi toalettpapir forrige gang coop obs hadde tilbud, for folk går jo helt bananas. 

Anonymkode: a1105...52b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Glut skrev:

Butikkene må innføre regler på¨hvor mye man kan kjøpe av hver vare. Folk klarer tydeligvis ikke dette selv, så max 3 av hver vare pr- person. Problem løst.

Det hjelper ikke i det hele tatt. Da kan jo disse gribbene bare gå til neste butikk, eller bare gå flere ganger og/eller sende andre familiemedlemmer.

Jeg synes det er på tide at vi får begynt med rasjoneringskort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skulle ingen ha fått handle i går da eller?

Dro på dagtid i dag og fikk tak i varer i fleng, null stress å vente til alle andre er ferdige. Butikkene får inn mer varer og mange kan fint vente noen dager. 

Anonymkode: 77e49...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en trenger 20 brød, så burde en faktisk vurdert å bake brød selv. Bak elte og hevefritt. Mer mat i enn kjøpebrød også. Men neidaaaa.......

Anonymkode: 46cf8...021

Men de får ikke lov til å kjøpe mel eller gjær. Og kjøper de kjøtt, grønnsaker, pasta, ris eller hermetikk og spiser "middager" istedenfor brød, er det galt det også. 

Anonymkode: ab184...4ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er usikker på hvor mye hamstring det var egentlig. Jeg har storhandlet på onsdag og det ble 7-8 bæreposer, med to voksne og et barn. Handlet for litt over ei uke, og måtte kjøpe noe jeg har glemt/kjøpt for lite i går. Set var mye mat. Men man spiser også en del... Før noen uker siden pleide jeg å handle nesten hver dag og da ble det mindre. De fleste tok nok en god ukeshandel/påskehandel og tok noen ekstra bokser med hermetikk. Jeg synes det erhelt greit. Det blir jo helt tullete hvis vi skal sitte hjemme for å unngå sprednibg og samtidig gå til butikkrn hver dag. Hva er da vits å ha hjemmekontor og stengte skoler, og barnehager🤷‍♀️

Anonymkode: d9686...228

Er du usikker på om det foregikk/foregår hamstring?? 😂

Ikke ett brød, en melkekartong eller en pakke mel å få kjøpt i mils omkrets her. Ikke kom og fortell meg at dette er vanlig «ukeshandling». Folk er grådige egoister.

Vi som jobber i helsevesenet får ikke tak i basisvarer fordi folk som er hjemme hamstrer alt. Hvor er rettferdigheten i det? 

Anonymkode: 2b6e1...2f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dro på dagtid i dag og fikk tak i varer i fleng, null stress å vente til alle andre er ferdige. Butikkene får inn mer varer og mange kan fint vente noen dager. 

Anonymkode: 77e49...85a

Fint for deg da at du kan dra på dagtid. Jeg jobber i helsevesenet på dagtid og kommer til tom butikk hver ettermiddag nå. Men det er kanskje greit for deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du usikker på om det foregikk/foregår hamstring?? 😂

Ikke ett brød, en melkekartong eller en pakke mel å få kjøpt i mils omkrets her. Ikke kom og fortell meg at dette er vanlig «ukeshandling». Folk er grådige egoister.

Vi som jobber i helsevesenet får ikke tak i basisvarer fordi folk som er hjemme hamstrer alt. Hvor er rettferdigheten i det? 

Jeg vet ikke hvor du bor, men her var det både brød, melk (også laktosefri både hel- og ekstra lett, selv om den laktosefrie lettmelka var utsolgt et par steder), pålegg, hermetikk og dopapir i hyllene i alle butikkene vi var innom i går kveld. I tre av butikkene var ingenting utsolgt så vidt jeg klunne se, men i den fjerde butikken var de utsolgt for en type kokosmelk som det har vært leveringsproblemer på i minst et par måneder (men de hadde tre andre typer) og en type hermetisk tomat (men de hadde 4-5 andre typer). Ikke var det kø heller. Dette var i en middels stor by. Venner og bekjente beskriver det samme fra sine butikker, også hun som bor i Oslo. Utplukka i en del hyller på en butikk, men fulle hyller på butikken 300 meter ned i gata.

Ingn tvil om at folk hamstrer om dagen (det er da heller ikke rart), men personlig tror jeg de fleste som skriker opp om denne ekstreme hamstringa overdriver en smule og mest av alt er furt fordi de ikke fikk tak i favorittpålegget sitt og må tørke seg i rumpa med et annet dopapir enn det de foretrekker. Ting er jevnlig tomt i butikkene også til vanlig, så hvis man er så avhengig av bestemte produkter eller merker må man faktisk planlegge godt nok til å greie seg en dag ekstra. I dag kan nemlig folk fråtse i fulle hyller og ingen skade er skjedd. 

Anonymkode: ab184...4ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...