Gå til innhold

Dere som hamstrer har blod på hendene. Bare vent

Kågebruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at folk selger både MME og dopapir i forskjellige grupper på FB.

Anonymkode: 09fca...031

MME  ?????

Anonymkode: 35ad8...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det bør gjøres noen tanker om de som har prbl med dette. La bilen stå og reis og handle, ring etter mat, det er dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Ja, både jeg, andre på KG har sett det og matbutikkene har rapportert om det. Det er flere nyhetsartikler om det.

hva har Du sett folk har handlet da?

kanskje folk på kg, som er så redde for å bli smittet pga mange folk på butikken, heller burde holdt seg hjemme enn å bruke tid på å fare å glo rundt i andres handlevogner.

Anonymkode: cf02f...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamstring i krisesituasjoner er menneskers natur. Noen klarer stå over impulsen å handle og tenke at det går bra men det er slett ikke alle. Det som skulle ha skjedd var å fylle på, på store paller slik at alle kan se at det er nok. Men er det kun 3 melpakker igjen i hylla vil de aller fleste ta dem.

Folk vil føle at forsyning er sikret og helst ha det hjemme så slutt å klag på hamstring og kjør ut varene. Det er jo nok påstår myndighetene. Fyll lastebiler med mel og sukker og la avokadoen ligge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, alle som ikke hamster LITT og går i butikken hver dag for å småhandle er bare dumme, 

Anonymkode: c9556...c0f

Så finnes det en mellomting mellom å gå i butikken hver dag, og å storhamstre, uten at det gjør noen dumme.

Anonymkode: c824f...727

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MME  ?????

Anonymkode: 35ad8...b0b

Ja, det er tomt for MME i flere butikker. Og i og med at det er noe en del folk må ha, ellers dør deres kjære, så er en del også villige til å gå ganske langt for å få kjøpt MME.

Anonymkode: 09fca...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
29 minutter siden, Glut said:

Butikkene må innføre regler på¨hvor mye man kan kjøpe av hver vare. Folk klarer tydeligvis ikke dette selv, så max 3 av hver vare pr- person. Problem løst.

Har tenkt på det samme, men føler også 3 er for mye. Hvis "alle" kjøper tre pakker mel, går det fort tomt, iallefall på butikker som ikke ligger i byer/er kjempestore. Jeg føler 1 eller 2 pakke av hver ting gjør at folk MÅ tenke alternativt, eventuelt la være å hamstre og heller komme tilbake uka etter.

Kanskje kan de henge opp lapper ved spesielle varer som sier hvor mange de kan kjøpe av hver. Basisvarer er vel mest relevant her, samt hermetikk.

Anonymkode: ce9b1...89c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva har Du sett folk har handlet da?

Usaklig mengder brød, toalettpapir, knekkebrød, hermetikk, hvetemel, frossenpizza og mye annet. Varer det går an å oppbevare en periode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, tussi680 skrev:

Holder jo på selvfølgelig, men jeg har bare ingern bil å fylle opp i og må derfor gjøre som jeg har sagt. Og får kjeft fordi jeg går ofte i butikken... hva gjør jeg da? jo, jeg må ha mat og papir m.m. jeg og gitt, men får lite med meg.

Hadde du tenkt at et senario (ikke nødvendigvis korona) ville oppstått før eller siden så kunne du en og annen gang plukket med et par poser ekstra havre, toro eller frysemiddager. At du nå må gå ofte på butikken kan man fint gjøre lite med. Med mindre du har noen som kan hjelpe eller bestille kjørt hjem til døren? Mange kommuner har nå egne hjelpegrupper på Facebook.

Anonymkode: c897c...f70

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Usaklig mengder brød, toalettpapir, knekkebrød, hermetikk, hvetemel, frossenpizza og mye annet. Varer det går an å oppbevare en periode...

hvor mange brød er for mye da? ser flere som skriver 20 brød er for mye.
jeg og mannen som er to stk. spiser for 2 brød om dagen. så 14 brød for oss er for ei uke.
en storfamilie på 5-6 spiser vel fort det på 2- dager da.
om de skal handle for 2 uker blir det masse brød. så da kjøper de sikkert både brød og mel,...

skulle de ikke få lov til det da?

eller frossenpizzaer- hvor mange tror du det går til en middag for en stor familie? så kan du gange det med 14 eller 21 dager og regne over hvor mye mat som faktisk trengs når man er flere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde du tenkt at et senario (ikke nødvendigvis korona) ville oppstått før eller siden så kunne du en og annen gang plukket med et par poser ekstra havre, toro eller frysemiddager. At du nå må gå ofte på butikken kan man fint gjøre lite med. Med mindre du har noen som kan hjelpe eller bestille kjørt hjem til døren? Mange kommuner har nå egne hjelpegrupper på Facebook.

Ja, selvfølgelig, når jeg har anfall får jeg heller ikke gått  ut og da trenges slike tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke alle de som nå har hamstret, samtidig.. at de utsatt seg selv for større risiko? Forsto de ikke hva Erna sa i går? Så mye mennesker på en gang, for et hysteri uten like.. for en galskap...…. jeg blir matt.....

glad jeg verken er egoistisk eller grådig. Nå kan jeg gå inn i butikken, uten en haug av griske mennesker som river til seg alt som er.. samtidig.. i ro og fred, og handle det vanlige jeg trenger. Jeg lar meg ikke skremmes av dette.. 

bruk fornuften.. det ser dessverre ut for at de fleste lar skrekken styre de. Et trist syn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

heldigvis bor vi ikke i kina.

I Kina var de tydelige på at alle som ikke kunne handle selv skulle få mat bragt mat.  Og slik ble det.

Anonymkode: 82174...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Idasweet899 skrev:

Forstår ikke alle de som nå har hamstret, samtidig.. at de utsatt seg selv for større risiko? Forsto de ikke hva Erna sa i går? Så mye mennesker på en gang, for et hysteri uten like.. for en galskap...…. jeg blir matt.....

glad jeg verken er egoistisk eller grådig. Nå kan jeg gå inn i butikken, uten en haug av griske mennesker som river til seg alt som er.. samtidig.. i ro og fred, og handle det vanlige jeg trenger. Jeg lar meg ikke skremmes av dette.. 

bruk fornuften.. det ser dessverre ut for at de fleste lar skrekken styre de. Et trist syn.

tror du at de som bare kjøpte en melkepakke ikke var utsatt for smitterisiko da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

tror du at de som bare kjøpte en melkepakke ikke var utsatt for smitterisiko da?

Selvsagt ikke, sier seg jo selv at en ikke bør gå inn i butikkene som en ser de holder på med hamstring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker said:

De som har blod på hendene er de som har hamstret maaaange like varer slik det er tomt til andre. 

Men husk at veldig mange bare har kjøpt vanlige varer som de trenger uansett hver uke. Må være lov å fylle en handlevogn uten å bli sett stygt på. Min handlevogn inneholdt middager for 7 dager (ubehandler) og diverse annet vi trengte her hjemme. 

Synes faktisk de som kan bør kjøpe for en uke av gangen. Da minimerer man risiko ved å bli smittet i stedet for å handle hyppigere. 

Problemet er at det er ikke lagt opp til at alle kan gjøre det. Butikkene bestiller inn varer som passer til etterspørselen. De har ikke egne gigantiske lagre på bakrommet. Der har de som oftest bare et lite lager, sammenlignet med de storlagrene produsentene har. Dette er et langt ledd som det vil ta tid å oppjustere, som inkluderer bestilling, lagerarbeid og transport. Til og med produksjonsleddet kan bli påvirket av dette. Lite folk pga sykdom/karantene, og stor etterspørsel, KAN være vanskelig å gjennomføre uten problemer.

Sånn som det har vært før viruset, så har noen handlet for flere uker, noen har handlet for 1 uke, mens andre (som meg) pleier å handle flere ganger i uka. Da bestiller butikkene inn varer litt etter litt når de ser det blir tomt. Dette har de god oversikt over, og kan forutse sånn ca. hvor mye som blir kjøpt av hva. De vet sånn ca. hvor mye som må bestilles av melk, brød, pålegg og kjøttvarer på forskjellige dager og på forskjellige årstider.

Men skulle alle plutselig ha storhandlet for minst 1 uke fremover hadde det blitt tomt i butikkene. Da blir det alltid noen som sitter med ingenting. Og det kan ta flere dager før de får inn nye varer. Når jeg jobbet i butikk for et par år siden, på et tettsted som er sånn passe stort, fikk vi leveranser totalt 3 ganger i uka, av forskjellige firma. Det betyr at noen kan risikere å gå uten mat i 2-3 dager, alt ettersom hva de kan/kan ikke spise. Det kan gjøre folk syke, som gjør de mer utsatt for viruset, som gjør de mer sannsynlig for å dø.

Derfor oppfordres det om at vi lever så normalt som mulig, og IKKE hamstrer. Handler du for 1 uke til vanlig, så gjør du det. Handler du for 3 dager til vanlig, så gjør du det. Gjør det så vanlig som mulig, så butikkene rekker å fylle på igjen. Du kan gjerne kjøpe ett eller to måltid ekstra som du har stående til lagring hver gang du handler, men ikke mer enn det. Tenk på de rundt deg, ikke bare deg selv.

Anonymkode: ce9b1...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg og mannen som er to stk. spiser for 2 brød om dagen. så 14 brød for oss er for ei uke.
om de skal handle for 2 uker blir det masse brød. så da kjøper de sikkert både brød og mel,...

Nei, man burde ikke få lov til å kjøpe 20 brød. Det blir et ganske stor problem når alle skal ha mange bød.

Du har ikke tenkt på å spise noe annet en brød da? Er relativt få som spiser 1 brød om dagen. En storfamilie spiser ikke 20 brød på et par dager...

Det er bare dere som har et ekstremt brødforbruk.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Idasweet899 skrev:

Selvsagt ikke, sier seg jo selv at en ikke bør gå inn i butikkene som en ser de holder på med hamstring. ;)

nei, men hva mener du da? at ingen skulle ha handlet i går, eller bare noen utbalgte? hvem skulle i så fall ha valgt ut hvem som fikk handlet?
skulle man bare ha fått handlet på utdelt tid?
eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eller frossenpizzaer- hvor mange tror du det går til en middag for en stor familie? så kan du gange det med 14 eller 21 dager og regne over hvor mye mat som faktisk trengs når man er flere.

2 brød om dagen??? Spiser dere seriøst 2 brød om dagen? 2 personer?? Hvor store er dere?😅

Anonymkode: 4ad89...fdf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk Så mange som ble smittet på handleturen i går. 

Anonymkode: 77e49...85a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...