Gå til innhold

Blir man immun etter å ha hatt koronavirus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller vet man ikke ennå? Når man blir frisk igjen, kan man da bevege seg fritt uten risiko for hverken å være smittebærer eller få ny smitte? 

Anonymkode: e64de...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I teorien kan man få det igjen, leste jeg. Men de vet lite om det ennå, annet enn at det er noen som har blitt frisk, og så fått det på nytt!

Anonymkode: cab35...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korona er forkjølelse og man blir ikke immun på samme måte som f eks influensa

Anonymkode: 6b509...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korona er forkjølelse og man blir ikke immun på samme måte som f eks influensa

Anonymkode: 6b509...495

Hva er dette for slags idiotkommentar? «Korona er forkjølelse»? ...jeg gir opp

Anonymkode: 65aa5...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på biologi, men er det ikke slik at hosting/nysing er en del av immunforsvarets verktøy? Altså, når immunforsvaret gjenkjenner viruset, vil det aktivere nysing/hosting igjen fordi det virket sist gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dette for slags idiotkommentar? «Korona er forkjølelse»? ...jeg gir opp

Anonymkode: 65aa5...4bd

Korona er et forkjølelsesvirus, om enn kraftigere enn de vi vanligvis sliter med.

Anonymkode: 6b509...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge FHI vet man ikke:

https://www.dagbladet.no/nyheter/vet-ikke-om-man-kan-smittes-pa-nytt/72206169

 

Det er rapportert om det: https://www.dagbladet.no/nyheter/japansk-kvinne-corona-smittet-for-andre-gang/72187006

men FHI kommenterte 

"Det er ingenting som er absolutt her. Om en person blir syk igjen, kan det ha noe å gjøre med egenskaper hos denne personen også, ikke nødvendigvis bare at denne sykdommen gir kortvarig immunitet. Men det er absolutt noe man ønsker å vite mer om, om det er langvarig eller kortvarig immunitet etter gjennomgått infeksjon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet man foreløpig enda, jeg las en plass (husker ikke kilde) at ved SARS ble man ikke immun. Og ved utbrudd 2 vært det gjerne verre forløp en utbrudd 1. 

Håper det ikke er slik for koronavirus, men det er nok en mulighet siden disse virusene er nært beslektet. 

Anonymkode: f8c5f...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korona er et forkjølelsesvirus, om enn kraftigere enn de vi vanligvis sliter med.

Anonymkode: 6b509...495

Eller omvendt, en del forkjølelesvirus er koronavirus, men det finnes en del varianter. 

Anonymkode: 53187...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, matrobot said:

Jeg er ingen ekspert på biologi, men er det ikke slik at hosting/nysing er en del av immunforsvarets verktøy? Altså, når immunforsvaret gjenkjenner viruset, vil det aktivere nysing/hosting igjen fordi det virket sist gang.

Hosting og nysing har ikke noe med immunforsvaret å gjøre. Det er en kroppslig reaksjon for å rense luftrøret som virus utnytter for å spre seg.

Anonymkode: 74c20...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...