Gå til innhold

Danmark stenger alle skoler og barnehager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er barnet borte i to uker kan man, etter regelverket, skrive det ut av skolen. Barnevern kan også bli koblet inn pga. fravær. 

Merk: kan. På min skole følger vi kommunens anbefalinger, ergo ingen endringer i fraværsreglemement med mindre det er snakk om karantene, dette gir ikke tellende fravær. 

Anonymkode: 1ad57...b87

Innen 2 uker er det Italia tilstander uansett... 

Anonymkode: 235b3...bf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HURRA FOR DANMARK!

Nå er det Norge sin tur! Se å lær Norge!

Anonymkode: e392b...8ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene blir bare forskjøvet, vi kommer alle til å gå det uansett

Anonymkode: e0cff...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro våre myndigheter enda ikke har lært hva en pandemi er og hva som skal til for å bremse den. Hvordan kan de være så treige? Ved å stenge barnehager, skoler og universitet nå kan vi spare potensielt mange tusen liv. For ikke å snakke om økonomien som de liksom er redde for, den vil jo kræsje betydelig kraftigere jo verre vi lar dette bli!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdriver de ikke litt i Danmark?

Sitat:

– Hold deres barn hjemme fra i morgen, er statsministeren tydelige oppfordring til foreldre, ifølge Ekstra Bladet.

Også alle offentlig ansatte som ikke har en såkalt «kritisk funksjon», sendes hjem for å minske spredningen av coronavirus i Danmark.

I tillegg til å stenge alle utdannelsesinstitusjoner og barnehager fra mandag, oppfordres barer, utesteder, biblioteker, kulturinstitusjoner og fritidstilbud til å stenge i to uker, skriver Jyllands Posten.

Under pressekonferansen opplyser Frederiksen om at regjeringen fraråder at man holder arrangementer med mer enn 100 personer. Etter loven kan ikke myndighetene avlyse arrangementer, men dette vil statsministeren nå endre på.

– Vi har ikke hjemmel til å forby det ved lovgivning i dag, men vi kommer til å be Folketinget håndtere en hastelovgivning i morgen, sier Frederiksen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WbAxxG/danmark-stenger-alle-skoler-og-barnehager

Anonymkode: 7f54e...7a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakt at ikke politikerne viser lederskap nå. Polen stengte ned alt med en gang. Hvorfor venter Norge?

De må jo uansett stenge ned om noen dager slik som dette eskalerer helt ute av kontroll. 

Anonymkode: 41814...f1d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemene blir bare forskjøvet, vi kommer alle til å gå det uansett

Anonymkode: e0cff...fb9

Det stemmer ikke. Under spanskesyken i USA så var det store forskjeller på byer som tok strenge tiltak tidlig og de som feks. arrangerte en parade med tusenvis av deltakere for ikke å bli upopulære. Det døde over dobbelt så mange der strenge tiltak (stenging av skoler etc!) ikke ble innført.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Det stemmer ikke. Under spanskesyken i USA så var det store forskjeller på byer som tok strenge tiltak tidlig og de som feks. arrangerte en parade med tusenvis av deltakere for ikke å bli upopulære. Det døde over dobbelt så mange der strenge tiltak (stenging av skoler etc!) ikke ble innført.

Den var jo litt farligere, 100 millioner døde jo

Anonymkode: e0cff...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overdriver de ikke litt i Danmark?

Sitat:

– Hold deres barn hjemme fra i morgen, er statsministeren tydelige oppfordring til foreldre, ifølge Ekstra Bladet.

Også alle offentlig ansatte som ikke har en såkalt «kritisk funksjon», sendes hjem for å minske spredningen av coronavirus i Danmark.

I tillegg til å stenge alle utdannelsesinstitusjoner og barnehager fra mandag, oppfordres barer, utesteder, biblioteker, kulturinstitusjoner og fritidstilbud til å stenge i to uker, skriver Jyllands Posten.

Under pressekonferansen opplyser Frederiksen om at regjeringen fraråder at man holder arrangementer med mer enn 100 personer. Etter loven kan ikke myndighetene avlyse arrangementer, men dette vil statsministeren nå endre på.

– Vi har ikke hjemmel til å forby det ved lovgivning i dag, men vi kommer til å be Folketinget håndtere en hastelovgivning i morgen, sier Frederiksen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WbAxxG/danmark-stenger-alle-skoler-og-barnehager

Anonymkode: 7f54e...7a4

Nei, Danmark tar ansvar. Det er 12.000 sykehus senger i Danmark (har jeg hørt), så for å kunne behandle smittede på en forsvarlig måte må de få utsatt smittekurven. De utsetter også en masse operasjoner for å frigi plass. 

Jeg bor i Danmark, og selv om jeg er norsk blir jeg rett og slett stolt når de reagerer så resolutt. Kom så Norge, se hvordan naboene gjør det!

Anonymkode: c30c8...e2b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, ikke nødvendigvis. Da blir i det minste en mindre andel mennesker smittet og ikke en hel skole. Men det er jo greit at det i så fall er foreldrenes ansvar, det er de som har valgt det. Ser det er snakk om i utgangspunktet 2 uker. Som forelder hadde jeg da tatt ferie i 2 uker, også hadde jeg heller fått en kortere/ingen sommerferie i år.

Anonymkode: f6ed6...899

Langt fra alle kan ta ferie . Selv må jeg regne med å jobbe langt over 100% fremover. Og jeg er alene med et barn. Han er heldigvis 9 år og kan klare seg litt selv.

Anonymkode: 770ae...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den var jo litt farligere, 100 millioner døde jo

Anonymkode: e0cff...fb9

Det kommer helt an på hvilke tall vi legger til grunn, man er ikke enige om det var 100 millioner eller under 50 millioner. Hvis vi legger til grunn 100 millioner døde globalt var dødsraten på 5,4. I dag er Coronas dødsrate oppjustert til 3,6. Legg til at verdens populasjon er mye større i dag så kan Corona overgå spanskesyken i verste fall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man gjøre etter to uker da? Eller en måned? To måneder? Jeg synes også det er viktig å ta dette på alvor, men det vil jo få en del ringvirkninger på andre deler av samfunnet. Helsepersonell med barn for eksempel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Italia stenger også 

Regjeringen i Italia stenger alle forretninger unntatt matbutikker og apoteker, opplyser landets statsminister Giuseppe Conte onsdag kveld.

Fornuftig, men det burde blitt gjort for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Luna Llena skrev:

Italia stenger også 

Regjeringen i Italia stenger alle forretninger unntatt matbutikker og apoteker, opplyser landets statsminister Giuseppe Conte onsdag kveld.

Fornuftig, men det burde blitt gjort for lenge siden.

Enig, det samme gjelder flyplassene!

Anonymkode: 30223...106

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra og med i dag er også alle barnehager, skoler og universiteter i Hellas stengt, og det med betydelig færre smittede enn i Norge. 

Anonymkode: 30dc3...cf1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Frøkensina skrev:

Skulle tro våre myndigheter enda ikke har lært hva en pandemi er og hva som skal til for å bremse den. Hvordan kan de være så treige? Ved å stenge barnehager, skoler og universitet nå kan vi spare potensielt mange tusen liv. For ikke å snakke om økonomien som de liksom er redde for, den vil jo kræsje betydelig kraftigere jo verre vi lar dette bli!

Hvem skal passe barna til sykepleiere, vernepleiere, helsesekretærer, farmasøyter, apotekteknikere, helsefagarbeidere, leger og vikarer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stemmer ikke sosialistisk, men akkurat nå hadde jeg faktisk foretrukket Stoltenberg som statsminister. Erna er jo helt udugelig. Faktisk så jeg kommer til å revurdere hva jeg stemmer neste høst. 

Anonymkode: 7f54e...7a4

Stoltenberg var ganske udugelig han og. 

Anonymkode: 3efd0...1a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Frøkensina skrev:

Det kommer helt an på hvilke tall vi legger til grunn, man er ikke enige om det var 100 millioner eller under 50 millioner. Hvis vi legger til grunn 100 millioner døde globalt var dødsraten på 5,4. I dag er Coronas dødsrate oppjustert til 3,6. Legg til at verdens populasjon er mye større i dag så kan Corona overgå spanskesyken i verste fall.

Ved spanskesyken døde mange av følgesykdommer som lungebetennelse osv, noe som ikke kommer til å skje i stort antall i Norge i dag. 

Sykdommen rammer også i større grad eldre, enn spanskesyken som tok livet av svært mange unge (spesielt dem i alderen 15-25 som bl.a. ikke hadde fått antistoffer fra en influensa noen år før). 

Når det er sagt, så mener jeg ikke at vi ikke skal ta den alvorlig. Men det er litt voldsomt å sammenlikne den med dødstallene til spanskesyken.

Anonymkode: 1d27c...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Hvem skal passe barna til sykepleiere, vernepleiere, helsesekretærer, farmasøyter, apotekteknikere, helsefagarbeidere, leger og vikarer?

Steng 5.-13. klasse da. De er store nok til å ikke måtte ha barnepass, og så kan de gjenværende elevene spres på et større område. 

Anonymkode: d0354...cd6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Steng 5.-13. klasse da. De er store nok til å ikke måtte ha barnepass, og så kan de gjenværende elevene spres på et større område. 

Anonymkode: d0354...cd6

Bra forslag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...