Gå til innhold

Økonomitrøbbel av Korona - hva ville du gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke du endre på skattekort så du betaler minimalt evt ingenting på skatt noen mnd nå? Det kan vel hjelpe noe? Hvis du da har 5000-6000 pluss 8000 så burde du vel klare deg en liten stund. Minimer forbruket og spør evt om å låne litt av noen hvis det blir helt krise. Jeg er selv voksen student med mann og 3 barn. Og utgiftene er nok mye høyere enn dine , men jeg klarer meg med 8000 i lpn og stipend og en liten deltidsstilling ved siden av.

Anonymkode: d70bb...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har altså penger (i fond). Du vil bare ikke ta ut disse..?

Anonymkode: 657b7...bdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpster-diving. Du kan finne så og si all maten din på den måten.

Anonymkode: 018ef...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ser at flere nevner at jeg bør selge fondene mine. Det ville vært en økonomisk fiasko. På grunn av Korona har jeg "tapt" noen tusenlapper, og regner med at pengene kommer tilbake om svært kort tid.

    Å selge fondene med tap er det siste jeg gjør.
     
  • Ser også at noen er innom kommunal bolig og alt det der. For det første er jeg ikke så dårlig stelt at jeg er kvalifisert, og for det andre, så er dette bare en midlertidig greie som kommer til å vare maks tre måneder (vil jeg tro). Det er jo ikke sånn at jeg får flyttet ut herfra og flyttet inn i en ny bolig ila. denne uka :P
     
  • Jeg er avhengig av bilen min for å komme meg steder (Nord-Norge er ikke like "blessed" med nærhet og kollektiv trafikk som resten av landet), men jeg har elbil, så utgiftene er minimale. Så jeg kommer heller ikke til å panikkselge bilen :)

    Men har noen småting som er klar for salg. Får neppe så mye for overfloden jeg har av klær, men har en gammel Mac som jeg kanskje får et par tusenlapper for :)
     
  • Jeg har jobbet i den bedriften i fem år, men kommer nok ikke til å få en prosentstilling (jeg er bare èn av mange). Jeg vil ikke ha en heller, da jeg vil miste all fleksibilitet. Nå som jeg snart er ferdigutdannet og får meg fast jobb, så kan jeg ikke ha stilling med fast prosent i ekstrajobben - for den kommer jeg til å beholde ved siden av. Men uansett så funker det ikke sånn at jeg bare kan ringe nå og si at jeg vil ha en fast prosent, for så å få penger uten å jobbe der den neste måneden.

 

Jeg har tenkt litt på måter å tjene litt ekstra på ved siden av (svart og privat), men kommer ikke helt på noe som straks vil resultere i penger. Nødplanen min er å starte egen bedrift hvis jeg ikke finner jobb innen sommeren er over, men det ville ikke hjulpet meg nå uansett.


TS 😊

Anonymkode: f999d...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

NAV dekker ikke husleie sånn uten videre, de setter visse krav som oppfylles før man i det hele tatt kan søke om økonomisk støtte til bolig. NAV er forresten ikke den etaten som har kontroll på kommunale boliger, det er det kommunen som er ansvarlig for og idealistisk sett så skal kommunen og NAV ha en viss kommunikasjon når det gjelder kommunale boliger og hvem som eventuelt står i kø for å få bolig.

Man MÅ selvfølgelig ikke flytte inn i en kommunal bolig, men når man er så langt ned på et økonomisk punkt så er man ikke i stand til å stille med depositum og (heldigvis) så er det et fåtall av utleiere som godtar den verdiløse garantien som NAV gir.

Anonymkode: 2d781...e64

Man må ikke flytte inn i kommunal bolig om man havner i et økonomisk uføre.

Sosialstønad er det man søker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumpster-diving. Du kan finne så og si all maten din på den måten.

Anonymkode: 018ef...253

Det er sant :) Men jeg er mer bekymret for regningene enn for maten. Blir det krise, kan man jo alltid invitere seg på middag hos besteforeldre, eller kjøpe seg en pakke frosne rundstykker.

Så livet mitt er ikke akkurat i fare. Det står verre til med kreditten 🙈😄

Anonymkode: f999d...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sant :) Men jeg er mer bekymret for regningene enn for maten. Blir det krise, kan man jo alltid invitere seg på middag hos besteforeldre, eller kjøpe seg en pakke frosne rundstykker.

Så livet mitt er ikke akkurat i fare. Det står verre til med kreditten 🙈😄

Anonymkode: f999d...dbf

Du er vel ikke i noen reell krise om du sparer i fond og har råd til bil. 

 

Anonymkode: d6ca8...ee2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du he sparepenger og bil. Så du kan  stoppe sparingen i fond og selge bilen. I tillegg får du vel lønn neste mnd siden du ikke er tatt ut fra jobb enda? 

Anonymkode: e57b4...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel ikke i noen reell krise om du sparer i fond og har råd til bil. 

 

Anonymkode: d6ca8...ee2

Innlegget handler jo om at jeg de neste par månedene vil slite med å betale regningene siden jeg ikke får jobbe. Bil er en regning.  Jeg har ikke hatt noe problem med å betale for bil, fond- og pensjonssparing frem til nå, men nå er situasjonen annerledes.

Har ikke hatt problemer med noen av regningene mine. Men nå vil jeg faktisk ikke få råd. Som tråden handler om.

Anonymkode: f999d...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du he sparepenger og bil. Så du kan  stoppe sparingen i fond og selge bilen. I tillegg får du vel lønn neste mnd siden du ikke er tatt ut fra jobb enda? 

Anonymkode: e57b4...018

Ja, jeg kan stoppe sparingen i fond, men siden jeg er student, så er det ikke sånn at jeg sparer flere tusen hver måned. 300 går i fond, 200 går i BSU og 50 kr i pensjon. Det er litt penger, men jeg trenger noen tusenlapper ekstra. Dessuten er det så motiverende å spare i fond nå som det er så billig. Det vil gi meg en større økonomisk gevinst i fremtiden.

Å kvitte meg med bilen vil ikke ha noe for seg. Hvis jeg gjør det, så må jeg betale ca. det samme i buss som jeg gjør i lån + at jeg må droppe forelesninger på universitetet. Jeg kjører elektrisk, så billån er min eneste utgift :)

Nei, det blir ingen lønn for neste måned. Får lønn i dag, og har ingen vakter fremover. Så dette er min siste lønn på hvem-vet-hvor-lenge 🤷‍♂️ Skal egentlig jobbe i helga, så vet ikke om jeg får betalt for tre timer, som jeg tror er vanlig når arbeidsgiver avlyser vakt (det er kommunal jobb)?

Anonymkode: f999d...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange i verden som er i mye større trøbbel enn det jeg er, så dette er ikke en «sytepost», men mer en «hva ville du gjort»-post 😊

Jeg er student på sisteåret av en bachelor, og jobber ved siden av studiene. På den arbeidsplassen har jeg ikke fast prosent, så jobber litt forskjellig hver måned. Siden jeg har kunnet bestemme arbeidsmengde selv, har dette vært en flott jobb ved siden av studiene (fleksibilitet er praktisk med eksamener, innleveringer og sånt).

Fra i morgen har arbeidsplassen stengt på grunn av Korona, og jeg er uten inntekt.

Bufferkontoen måtte jeg leve av da jeg bestemte meg for å jobbe mindre for å få bedre karakterer for 1,5 år siden. Så til sommeren lever jeg «fra hånd til munn». Alle pengene jeg sparer nå går til fond.

Dette blir jo nå litt problematisk når jeg kun har 8000 i inntekt, mens jeg skal betale for bolig, billån, regninger og livet.

Som student har man ingen muligheter på hjelp fra Nav, og som «ekstrahjelp» har man ingen rettigheter gjennom jobben.

Regner med at jeg får meg en godt betalt, fast jobb innen sommeren er over, men det vil jo ikke hjelpe meg de neste månedene.

 

Så mitt spørsmål til dere er: Hva ville dere gjort i min situasjon? 🤷🏼‍♀️

 

Anonymkode: f999d...dbf

Hvis du frem til nå har hatt en automatisk overføring til fond, så avslutter du den automatiske overføringen og lever sparsommelig av de 8000 kronene du får inn per mnd.

Anonymkode: 1108f...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortvarige løsninger kan være lån fra familie/andre eller kredittkort. Hvis du er desperat.

Anonymkode: cf7e8...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant :) Men jeg er mer bekymret for regningene enn for maten. Blir det krise, kan man jo alltid invitere seg på middag hos besteforeldre, eller kjøpe seg en pakke frosne rundstykker.

Så livet mitt er ikke akkurat i fare. Det står verre til med kreditten 🙈😄

Anonymkode: f999d...dbf

Men du sparer jo pengene som du ellers bruker til mat, så kan du bruke de til regninger.

Anonymkode: 018ef...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke utgifter har du? Kutt/endre abonnement, betal kun renter på lån, stopp fondssparing (ja, vet det er dritt, må gjøre det selv. Men heller beholde bolig enn å gå glipp av opptur).

Nå er tiden kommet for å prioritere. Og det betyr at man ikke får alt man ønsker seg. Hva _må_ betales, og hva har man _lyst_ på? 

Anonymkode: 419db...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget handler jo om at jeg de neste par månedene vil slite med å betale regningene siden jeg ikke får jobbe. Bil er en regning.  Jeg har ikke hatt noe problem med å betale for bil, fond- og pensjonssparing frem til nå, men nå er situasjonen annerledes.

Har ikke hatt problemer med noen av regningene mine. Men nå vil jeg faktisk ikke få råd. Som tråden handler om.

Anonymkode: f999d...dbf

Ring kreditorene og prøv å komme til en enighet, de fleste er ok med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...